بررسی مشخصات فنی اکستریم VX

۱۱ آذر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی اکستریم VX

چری اکسید VX یک خودرو شاسی بلند و نتیجه برنامه‌ریزی‌های بزرگ و جاه‌طلبانه خودروسازان چینی است. برنامه‌های دقیق و مدونی که با سرعت زیادی در حال انجام هستند و می‌توان نتیجه آن را در تسخیر بازارهای بین‌المللی دید. شرکت‌های بزرگ چینی بعد از کسب تجربه و ارائه محصولات متنوع، در حال معرفی زیرمجموعه‌های لوکس‌ساز خود هستند و بخش دیگری از بازار خودرو جهان را هدف گرفته‌اند. محصولات برند اکسید با نشان اختصاصی توسط مدیران خودرو در ایران عرضه می‌شود. اکستریم VX بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین محصول این برند چینی است که همراه با اکستریم LX و اکستریم TXL در نمایشگاه خودرو اصفهان معرفی شد.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قوی

+ مجهز به سیستم دو دیفرانسیل

+ گنجایش ۵ تا ۷ نفر

+ امکانات رفاهی و ایمنی کامل

+ کابین مدرن و فناورانه

– هم‌قیمت رقبای کره‌ای

مشخصات فنی

اکستریم VX که در چین و دیگر بازارها با نام چری اکسید VX و کد M36T شناخته می‌شود، یک کراس اوور بزرگ است. چری عقیده دارد مدل دو دیفرانسیل آن، یک SUV به حساب می‌آید که فاقد دنده‌های کمکی است. این خودرو به صورت یک طرح مفهومی در سال ۲۰۱۹ و در نمایشگاه خودرو گوآنگژو رونمایی شد. نسخه تولیدی با کمی تغییرات در نمایشگاه پکن سال ۲۰۲۰ به نمایش عموم در آمد و از سال ۲۰۲۱ نیز به روی خط تولید رفت.

اکسید VX در چین با موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری و همین طور به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک عرضه می‌شود. اما مدیران خودرو، اکستریم VX را با پیشرانه ۲ لیتری به قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن.متر و سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل به ایران آورده است. موتور این خودرو ۷ اسب بخار و ۲۵ نیوتن.متر قوی‌تر از پیشرانه فونیکس تیگو ۸ پرو مکس است. همچنین اکستریم TXL، دیگر محصول این برند نیز با همین مشخصات به بازار ایران می‌آید.

مزیت دیگری که اکستریم VX به تیگو ۸ پرو مکس دارد، استفاده از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، به جای جعبه دنده دوکلاچه ۷ سرعته معمول در خودروهای چینی است.

کراس اوور بزرگ چینی با این مشخصات قابلیت رانندگی نه‌چندان سنگین در مسیرهای بیراهه و آفرود را دارد. البته نباید از این خودرو انتظار آفرودسواری مثل ماشین‌های شاسی بلند واقعی را داشته باشید.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

۲۶۱ اسب بخار

گشتاور

۴۰۰ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۸.۵ ثانیه

سرعت

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور بزرگ

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۹۷۰ میلیمتر

عرض

۱۹۴۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۹۲ میلیمتر

فاصله محورها

۲۹۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۹۸۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ – ۷ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۲۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۵ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی اکستریم VX

طراحی خودرو اکستریم VX، ساده و به دور از حجم‌های اغراق شده است و البته این سادگی در عین زیبایی به چشم می‌آید. سادگی ظاهر VX را می‌توان در طرح چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره دید و در حالی که امروزه استفاده از جلوپنجره کهکشانی در محصولات چینی، به‌خصوص ماشین‌های فونیکس به وفور دیده می‌شود، فقط شاهد یک شبکه ساده با خطوطی کرومی و براق رنگ هستیم.

بدنه خودرو با طولی نزدیکی به ۵ متر، واقعا بزرگ و کشیده است و آن را در رده کراس‌اوورهای بزرگ قرار می‌دهد. نوشته‌های XTRIM روی جلوی درب موتور و در صندوق دیده می‌شود و نوارهای کروم دور شیشه‌ها، برآمدگی اندک دور گلگیرها، سراگزوزهای عقب که در یک دیفیوزر مشکی قرار گرفته‌اند و… همگی از هارمونی زیبا و مناسبی برخوردارند. در این میان طرح چراغ‌‍‌های عقب که به سبک خودروهای امروزی، به هم پیوسته هستند نیز، نمای عقب را زیباتر کرده است.

طراحی داخلی

کابین اکستریم VX

اکسید VX تا پیش از ورود مدل ۲۰۲۴ به بازار، کابینی مشابه با فونیکس تیگو ۸ پرو داشت. اما معرفی اکسید LX با طراحی ظاهری و داخلی جدیدتر، تاثیرش را روی دیگر محصولات این برند نیز گذاشت. بعد از آن بود که کابین مدل‌های VX و TXL از نو طراحی شد.

اولین چیزی که در طراحی داخلی اکستریم VX جلب توجه می‌کند، نمایشگر فوق عریض روی داشبورد است که پیشتر در مرسدس بنز EQS و تولیدات جدید خودروساز آلمانی مشاهده کرده بودیم. این سیستم در کمپانی بنز با نام هایپر اسکرین شناخته می‌شود. بدین ترتیب کیلومترشمار دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر اطلاعات و سرگرمی روی داشبرد در یک قاب قرار می‌گیرند. علاوه بر این، یک صفحه نمایش لمسی هم جلوی صندلی شاگرد قرار دارد و می‌توان از آن به طور مجزا استفاده کرد.

چری برای طرح مینیمال کنسول میانی هم از محصولات لوکس روز دنیا الهام گرفته است و در این قسمت از کابین اکستریم VX اثری از اهرم تعویض دنده و شکل و شمایل سنتی دیگر دکمه‌ها و کلیدها نیست. فقط دکمه‌هایی که روی داشبورد قرار داشت، در یک قاب کوچک روی کنسول مرکزی قرار گرفته‌اند. اهرم تعویض دنده هم به پشت فرمان منتقل شده است. صندلی‌های ردیف اول و دوم اکستریم وی ایکس برقی است و دکمه‌های تنظیم صندلی برای استفاده راحت‌تر روی درها قرار دارد.

کیفیت مواد به کار رفته در داخل اتاق نیز در حد خوبی است، چرا که چری برای این رده از خودروها به اندازه کافی وسواس به خرج داده است و این را می توان این را از صندلی‌های چرمی با دوخت زیبا فهمید.

آپشن ها و امکانات

اکستریم VX بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و فول‌آپشن‌ترین محصول برند اکسید است که در ایران عرضه خواهد شد. هر آپشنی که فکر کنید و البته نیاز داشته باشید با اکستریم VX در اختیار خواهید داشت. این کراس اوور بزرگ امکانات یکسانی با خودرو کوچک‌تر اکستریم TXL دارد. هدآپ دیسپلی، رانندگی خودران بین خطوط، صندلی‌های برقی ردیف اول و دوم، فیلتر تصفیه هوای کابین، دوربین ثبت وقایع، پدال شیفتر، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو و کروز کنترل تطبیقی از جمله تجهیزاتی است که در دسترس راننده و سرنشین قرار دارد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

پدال شیفتر

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

قیمت اکستریم VX در بازار

نمای عقب اکستریم VX

اکستریم VX لوکس‌ترین محصول چری است که در ایران عرضه می‌شود و مجلل‌ترین محصول مونتاژی مدیران خودرو به حساب می‌آید. طراحی ظاهری شیک، گنجایش ۷ نفره، امکانات مدرن و به‌روز از مزایای این کراس اوور بزرگ است. قیمت خودرو اکستریم VX در بازار جهانی هم‌رده رقبای کره‌ای، کیا تلوراید و هیوندای پالیسید است و در بازار ایران بیشتر از محصولات فونیکس محاسبه می‌شود. در حال حاضر، اکستریم VX در بازار خودرو کشور رقیبی ندارد، اما احتمالا در آینده با فونیکس تیگو ۹ رقابت خواهد کرد.

 

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو