لنت ترمز و هرآنچه باید درباره آن بدانید

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ لنت ترمز و هرآنچه باید درباره آن بدانید

لنت ترمز، قطعه‌ای حیاتی در سیستم ترمز است که در اثر فشردن پدال ترمز و درگیرشدن آن با چرخ خودرو منجر به کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه می‌شود.

نکته مهم این است که قطعه مذکور به مرور زمان در اثر ترمزگرفتن، ساییده شده و ضخامت آن، کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه عملکرد ترمزگیری با لنت‌های کهنه، بسیار ضعیف شده و به بخش‌های دیگر چرخ نیز آسیب می‌رسد.

نحوه عملکرد سیستم ترمز

تعداد زیادی از ماشین‌های موجود در بازار ایران دارای ترمزهای دیسکی هستند. شیوه کار در سیستم‌های دیسکی به این صورت است که راننده با هدف کاهش سرعت و توقف خودرو، پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و آن را به سمت پایین فشار می‌دهد.

  1. روغن ترمز، ابتدا به داخل کاسه مخصوص ریخته‌ شده و سپس در کل سیستم ترمز، جریان پیدا می‌کند.
  2. لنت‌ به سمت جلو هدایت شده و با روتور (بخش چرخان) تماس پیدا می‌کند.
  3. در پی نیروی اصطکاکی که بین دیسک و لنت به‌ وجود آمده، لنت ترمز بلافاصله داغ می‌شود.
  4. سرعت حرکت چرخ‌ها کاهش پیدا کرده و در نهایت خودرو متوقف می‌شود.
مطالب مرتبط:

علائم زمان تعویض لنت ترمز

ضخامت لنت ترمز، حدود 6.25 میلی‌متر است که اگر میزان آن در اثر ساییدگی کم‌تر شود؛ عملکرد سیستم ترمز را دچار مشکل کرده و باید اقدام به تعویض آن کنید.

توصیه ما به شما این است که هرگز تعویض لنت ترمز را به تعویق نیندازید؛ زیرا که رانندگی با ابزاری که عمر آن تمام شده، خسارات جبران‌ناپذیری به سیستم ترمز و خودرو شما وارد می‌کند.

در این بخش به نشانه‌های اصلی فرسودگی این قطعه مهم اشاره شده که یک راننده، باید به آن‌ها توجه داشته باشد:

  1. غیر عادی بودن یا لرزش پدال ترمز: یکی از بارزترین نشانه‌های فرارسیدن زمان تعویض لنت، لرزش پدال ترمز با هر بار فشردن آن یا سخت حرکت کردن پدال است. بنابراین در مواقعی که پدال از حالت عادی خارج شده؛ در اولین مرحله، لنت ترمز را چک کرده تا در صورت نیاز، اقدام به تعویض آن کنید.
  2. نامیزان شدن فرمان خودرو: اگر هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز قرار می‌دهید، فرمان ماشین به یک سمت (راست یا چپ) کشیده می‌شود؛ حتما لنت ترمز خودرو را بررسی کنید. زیرا که یکی از دلایل نامیزانی فرمان، فرسودگی و کهنگی این ابزار است.
  3. صداهای غیرطبیعی: یکی دیگر از اصلی‌ترین علائم فرارسیدن زمان تعویض لنت، صداهای عجیب و آزاردهنده‌ای است که از ترمز شنیده می‌شود؛ این صداها، نشان‌دهنده تماس گیره با روتور در صفحه دیسک است.

برخورد فلز با فلز می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ پس در این شرایط، هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام کنید تا هزینه‌ها و آسیب‌های بیشتری به خودرو نرسد.

مطالب مرتبط:

انواع لنت ترمز

لنت ترمز در حالت کلی، چهار نوع مختلف دارد که تفاوت آن‌ها در متریال ساخت‌شان است. البته زمان تعویض هر نوع نسبت به دیگری نیز متفاوت است.

  1. لنت ترمز ارگانیک: ارزان‌ترین مدل این وسیله، نوع ارگانیک است که در آن از هیچ فلزی استفاده نشده و نسبت به انواع دیگر، عمر کوتاه‌تری دارد. به عبارتی، زمان تعویض لنت ترمز در نوع ارگانیک با فاصله کمتری انجام می‌شود.
  2. لنت ترمز کم فلز: در ساخت نوع دوم این وسیله با هدف عمر طولانی‌تر نسبت به نوع ارگانیک از مقدار کمی فلز استفاده شده است. یکی از نکات منفی لنت ترمز کم‌ فلز، سر و صدای زیادی است که حین ترمزگرفتن ایجاد می‌شود.
  3. لنت ترمز نیمه فلزی: در نوع سوم این ابزار، از مقدار فلز بیشتری نسبت به نوع کم‌فلز استفاده شده است. لنت ترمز نیمه ‌فلزی به علت استفاده بیشتر از فلز، عمر و دوام بیشتری هم نسبت به دو نوع دیگر دارد.
  4. لنت ترمز سرامیکی: بهترین نوع لنت ترمز، مدل سرامیکی آن است. کیفیت ساخت نوع سرامیکی نسبت به هر یک از موارد دیگر، بسیار بهتر بوده و دارای دوام و مقاومت بیشتری نیز هستند. در نظر داشته باشید که زمان تعویض این نوع از لنت‌ها با فاصله بیشتری انجام می‌شود و همچنین قیمت بالاتری هم دارد.

بررسی لنت ترمز

برای کنترل لنت‌های ترمز، به چرخ خودرو نگاه کرده تا روتور فلزی را پیدا کنید؛ در سمتی از آن، یک گیره فلزی وجود دارد که ابزار مذکور، دقیقا میان این دو (روتور و گیره) قرار گرفته است.

البته در برخی از وسایل نقلیه، امکان مشاهده روتور بدون جدا کردن چرخ و لاستیک خودرو وجود ندارد؛ بنابراین برای بررسی آن، باید ابتدا چرخ را جدا کنید.

نکته: زمانی که در حال بررسی لنت هستید، به روتور هم دقت کنید؛ زیرا اگر فرورفتگی یا شیاری روی آن وجود داشته باشد، زمان تعویض آن هم فرا رسیده است.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45