حس بهتر سرنشینان خودروهای در حال حرکت با کربن فعال

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ حس بهتر سرنشینان خودروهای در حال حرکت با کربن فعال

انواع سیستم‌های تعلیق از جمله سیستم‌های تعلیق بادی سبب می‌شوند که در شرایط پرنوسان رانندگی کمترین میزان تکانه به اتاقک و شاسی خودرو وارد شود. کربن فعال موجود در نارگیل به راحتی سرنشینان هنگام حرکت و این تکان‌ها کمک می‌کند.

اساس کار سیستم‌های تعلیق خودرو با یکدیگر متفاوت است اما در سیستم‌های تعلیق بادی همانطور که از نام آنها نیز پیداست این حجم اکسیژن و هواست که می‌تواند راحتی بیشتری را برای راننده و دیگر سرنشینان فراهم کند. یک شرکت فعال در زمینه ساخت مواد با در نظر گرفتن این نکته، موفق شده است با کمک پوست نارگیل کارایی سیستم‌های تعلیق بادی را افزایش دهد.

به عبارت دیگر این شرکت موفق شده کربن موجود در پوست نارگیل را استخراج کرده و به کمک آن تا ۶ برابر هوای بیشتری را به نسبت حجم جذب کند. همین موضوع به تنهایی می‌تواند تاثیر مستقیم و فراوانی بر پرفورمنس یک سیستم تعلیق بادی گذاشته و کیفیت سواری خودروها را افزایش دهد.

جالب است بدانید به غیر از پوست نارگیل از مواد معدنی دیگری همچون چوب و پوست فندق و بادام نیز می‌توان به عنوان منابع کربن فعال استفاده کرد. کربن فعال علاوه‌بر آنکه روی کارایی یک سیستم تعلیق تاثیر فراوانی دارد حتی در بهبود عملکرد بلندگوهای انواع مختلف سیستم‌های صوتی نیز موثر است.

 

رابطه کربن فعال و سیستم تعلیق بادی چیست؟

در یک سیستم تعلیق بادی هوا به واسطه تعدادی از فنرهای بادی درون یک سیلندر فشرده‌سازی می‌شود. به کمک این فرآیند می‌توان ارتفاع خودرو را کم و یا حتی زیاد کرد. تغییر ارتفاع به جهت بهبود راحتی سرنشینان و کاهش تکانه‌های اتاق و شاسی خودرو صورت می‌پذیرد. فنرهای بادی نسبت به فنرهای معمولی، سواری نرم‌تر و راحت‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

در خودرویی که از سیستم تعلیق بادی استفاده شده باشد ارتفاع خودرو به صورت پیوسته تغییر می‌کند. به عنوان نمونه در هنگام سوار و پیاده شدن سرنشینان و راننده، ارتفاع خودرو کاهش می‌یابد و این مهم را سیستم تعلیق به عهده دارد. البته بیان این نیز خالی از لطف نیست که کارایی فنرهای بادی حتی در خودروهای لوکس و گران‌قیمت نیز محدود است و علت این موضوع نیز به قوانین فیزیک پایه برمی‌گردد. به همین جهت نمی‌توان تا چند سال انتظار داشت که با تمرکز روی ‍فنرهای بادی کارایی یک سیستم تعلیق بادی را افزایش داد.

فاکتور دیگری که در افزایش کارایی سیستم تعلیق بادی تاثیرگذار است میزان متراکم سازی هوای درون سیلندر و فنرهای بادی است. هرچه خروج هوا از درون فنرهای بادی بیشتر باشد سفتی آن‌ها کمتر بوده و راحتی سرنشینان خودرو بیشتر می‌شود.

در این جاست که کربن فعال موجود در پوست نارگیل وارد چرخه سیستم تعلیق بادی می‌شود. این کربن فعال مولکول‌های هوا را با درصد بسیار بیشتری جذب خود کرده و در نتیجه هوای موجود بین فنرهای بادی کاهش می‌یابد. نتیجه این اتفاق افزایش نرمی خودرو و راحتی بیشتر سرنشین خودرو است.

کربن فعال

 

جالب است بدانید یکی از مزیت‌های استفاده از کربن فعال آن است که اگر سیستم تعلیق بادی در قسمت‌هایی با نقص و کاهش کارایی مواجه شود، حجم بیشتری از هوا را جذب خود کرده و عدم کارایی سیستم را پوشش می‌دهد.

یکی از خاصیت‌ها و ویژگی‌های اصلی مولکول‌های کربن فعال قابلیت جذب بالای آن‌ها است. کربن فعال شبیه یک هزار توی عظیم و توخالی است که می‌تواند مولکول‌های گازی را در مواقع لزوم به خود جذب کرده و تحت شرایط خاص آن‌ها را از خود دور کند. زمانی که فنرهای بادی تحت فشار هستند مولکول‌های هوا به سرعت جذب مولکول‌های کربن فعال شده و هنگامی که فشار از روی فنرهای بادی برداشته می‌شود و فنرها به حالت عادی باز می‌گردند هوا به سرعت از کربن فعال خارج می‌شود.

به عبارت دیگر فرآیند جذب و دفع مولکول‌های هوا توسط مولکول‌های کربن فعال یک فرایند موقت است و به صورت دائم رخ نمی‌دهد اما تاثیر بالایی در کارایی سیستم‌های تعلیق دارد.

ایده استفاده از کربن فعال در سیستم‌های تعلیق بادی به یک شرکت تولیدکننده سیستم‌های تعلیق به صورت انحصاری واگذار شده است. این شرکت با کمپانی آئودی در ارتباط بوده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد بهبود کارایی سیستم تعلیق خودروهای تولیدی آئودی خواهیم بود.

منبع: autocar.

نویسنده: زهرا ملکی

 

فروش خودرو