پرچم فولکس واگن در پاکستان بالا می رود

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ پرچم فولکس واگن در پاکستان بالا می رود

پاکستان یکی از آن کشورهایی در خاورمیانه است که به لطف برندهای خارجی و غول‌های بزرگ دنیا، صنعت خودروسازی رو به رشدی دارد. شاید تعجب کنید، اما تنها کافیست در خیابان‌های این کشور قدم بزنید تا با محصولات مختلفی از برندهایی همچون هیوندای، هوندا، کیا، یاماها و… مواجه شوید. به نظر می‌رسد که کمپانی آلمانی فولکس واگن نیز یکی دیگر این غول‌های بزرگ این صنعت است که قصد دارد با احداث کارخانه‌ای در این کشور، به بخش مهمی از بازارش تبدیل شود.

از زمان شیوع و همه گیری ویروس کرونا، کسب و کارها و صنایع زیادی برچیده شده یا به شدت آسیب دیده‌اند. این آسیب و گزند به صنعت خودروسازی نیز رسید و می‌توان گفت ضربه‌اش به این صنعت نسبتا شدید و کاری بود. بخشی از این گزند به برنامه‌های برندهای بزرگ دنیا در خصوص توسعه خط تولید و پیش بردن اهدافشان برای ساخت آینده‌ای بهتر برای این صنعت، مربوط می‌شد.

دلیل تصمیم فولکس واگن برای ورود به پاکستان

نمایی از فولکس واگن آماروک

این نخستین باری نیست که فولکس واگن افسانه‌ای تصمیم می‌گیرد با ورود به کشور پاکستان جای پایش را در بازار و صنعت خودروسازی این کشور محکم کند. پیش‌تر نیز این غول آلمانی تصمیم داشت در این کشور کارخانه‌ای با ظرفیت تولید 28 هزار دستگاه خودرو به صورت سالیانه احداث کند و بازار را از مشت رقبای آسیایی خود، یعنی هیوندای، کیا و… بیرون بکشد.

متاسفانه هیچ کدام از این تصمیم‌های بزرگ عملی نشد، چرا که کووید-19 از راه رسید و زندگی، تصمیمات و کسب و کار مردم جهان را برای همیشه دگرگون کرد. با این حال به نظر می‌رسد که فولکس واگن از مواضع خود کوتاه نیامده و عزمش را بر ساخت این کارخانه در سال میلادی جاری، جزم کرده است. احداث این کارخانه در این کشور به نفع هر دو طرف قرارداد است و به رشد چشمگیر صنعت خودروسازی پاکستان کمک بسزایی خواهد کرد.

تصمیم احداث این کارخانه توسط فولکس واگن به سه سال پیش بر می‌گردد. سال 2018 بود که این کمپانی با همتای آلمانی خود یعنی پریمیر موتورز قراردادی امضا کرد تا طبق آن با همکاری یک دیگر، طراحی و تولید وسایل نقلیه تجاری را آغاز کنند. با اینکه این تصمیم برای صنعت پاکستان و رقابت فولکس واگن با برندهای دیگر حیاتی بود، اما به دلیل شرایطی که دنیا را درگیر کرد، بارها و بارها به تعویق افتاد.

بر اساس قرارداد ذکر شده، فولکس واگن عهد کرد تا با سرمایه گذاری 135 میلیارد دلاری خود، کلنگ احداث این پروژه بزرگ و تاریخی را زمین بزند. اگر این پروژه پیش‌تر به تعویق نمی‌افتاد، تولیدات این کارخانه از سال میلادی جاری آغاز می‌شد.

این خودروساز بزرگ و بین المللی قصد دارد با ساخت کامیون آماروک (Amarok Truck) و ون ترنسپورتر (Transporter Van) بخش قابل توجهی از بازار پاکستان را از چنگ تویوتا و کیا بیرون کشیده و به کابوس و رقیب اصلی آن‌ها تبدیل شود. در حال حاضر بخش بزرگی از بازار این کشور به تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux) و کیا گرند کارنیوال (KIA Grand Carnival) تعلق دارد.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، این کارخانه می‌تواند سالیانه حدود 28 هزار دستگاه وسیله نقلیه تولید و روانه بازار کند، بنابراین پروژه ذکر شده نقش مهمی در احیای صنعت خودروسازی این کشور دارد و باید برای زنده نگه داشتن آن مانند خون در شریان‌هایش جاری شود.

منبع: brecorder
نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده