هر آنچه درباره کمربند ایمنی خودرو باید بدانید!

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ هر آنچه درباره کمربند ایمنی خودرو باید بدانید!

کمربند ایمنی خودرو قطعه‌ای ساده، اما بسیار حیاتی در حفظ امنیت سرنشینان خودرو است. همین ابزار ساده، سلامت جسمی راننده و سرنشینان را هنگام وقوع هر تکانی در اثر ترمز گرفتن یا تصادفات به میزان بسیار زیادی حفظ می‌کند. نبود این قطعه امنیتی در ردیف جلو و حتی عقب خودرو، گاهی خطرات جبران‌ناپذیری مانند آسیب جدی و حتی مرگ انسان را به همراه دارد؛ بنابراین باید در حین رانندگی؛ حتما از آن استفاده کنید.

اهمیت کمربند ایمنی را جدی بگیرید

زمانی که خودرو با سرعت رو به جلو در حرکت است، اگر ماشین به هر دلیلی توقف کند؛ بدن شما دچار تکان‌های خطرناکی می‌شود. حال اگر شما کمربند ایمنی خود را بسته باشید، بند آن با ورود نیروی مخالف سرعت اتومبیل، تا جایی که امکان دارد؛ مانع تکان خوردن شما می‌شود.

مطابق با آمارهای تهیه شده در سطح جهان، مرگ و میر یا آسیب‌های جدی افراد در تصادفاتی که سرنشینان خودرو از کمربند کمک گرفتند؛ بسیار پایین‌تر از مواقعی است که افراد از این قطعه امنیتی استفاده نمی‌کنند.

در کشور ما متاسفانه سرنشینان ردیف عقب ماشین، اهمیت کمربند ایمنی را جدی نمی‌گیرند که اتفاقا در تصادفات، آن‌ها بیشتر از اشخاصی که در ردیف جلو هستند و از این ابزار استفاده می‌کنند؛ آسیب می‌بینند.

مکانیزم‌های ساخت انواع کمربند ایمنی خودرو

 

نقش کمربند ایمنی خودرو

انواع کمربندها دارای سیستم خاصی برای نحوه باز و بسته شدن و همچنین میزان راحتی سرنشینان دارند که در واقع، هر یک از مکانیزم خاصی استفاده می‌کنند.

جمع‌ کننده اضطراری

همانطور که از اسم کمربند ایمنی جمع کننده اضطراری مشخص است؛ در این نوع سیستم، سرنشینان هنگام رانندگی عادی برای حرکت کردن، آزادی بیشتری دارند. اما زمان حادثه، بند آن که به یک سیستم قفل وصل بوده، جمع‌تر می‌شود و به عبارتی، شخص را به صندلی می‌چسباند.

پیش کشنده

کمربند ایمنی پیش کشنده برخلاف جمع کننده اضطراری، مانع کشیدن بند توسط سرنشین بیش از حد مشخصی می‌شود و اجازه آزاد بودن شخص را به میزان نوع قبلی نمی‌دهد. در واقع قفل پیش کشنده، همیشه فعال است.

انواع کمربند ایمنی خودرو

 

مکانیزم کمربند ایمنی ماشین

کمربند ایمنی استفاده شده در اتومبیل‌های مختلف با هم دارای تفاوت‌هایی هستند و خصوصیات جزئی مختص خودشان را دارند که در این بخش به تمام آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کمربند کمری یا دو نقطه‌ای

نخستین نسل از کمربندهای ایمنی ماشین، نوع کمری یا به اصطلاح دو نقطه‌ای است. این مدل محبوب و پرطرفدار، بند آن را از دو نقطه مستقیم به هم وصل می‌کند.

کمربند Sash

این نوع که در دهه 60 میلادی وارد بازار اتومبیل شد؛ در خط تولید محصولات خودروسازان، جا خوش کرد و توانست نوع کمری که پیش از این، تنها کمربند ایمنی محبوب بود را کنار بگذارد. Sash شامل یک بند است که شخص برای بستن آن، باید بند را از روی قفسه سینه خود عبور دهد تا به سگگی که در کنار صندلی قرار گرفته، وصل کند.

کمربند سه نقطه‌ای

کمربند ایمنی سه نقطه‌ای شامل یک بند است که به صورت همزمان از سینه و همچنین دور کمر عبور کرده و نهایتا به یک سگک وصل می‌شود. این نوع کمربند از لحاظ ظاهری Y شکل بوده و همچنان جز پرکاربرد‌ترین‌ها شناخته می‌شود.

کمربند اتوماتیک

این مدل از کمربند‌های ایمنی همزمان با روشن شدن موتور، به صورت اتوماتیک‌وار به سمت جلو حرکت می‌کنند؛ البته این ویژگی تنها در بندهای بخش بالایی بدن انسان وجود دارد و اگر بندی برای محافظت پا یا ران‌ها باشد، به صورت دستی باید بسته شود.

کمربند اتوماتیک برای کودکان زیاد مناسب نیستند و با وجود کیسه هوا، استفاده از این ویژگی دیگر ضرورتی ندارد؛ به همین دلیل تقریبا از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

کمربند متصل به صندلی

این نوع کمربند ایمنی همان نوع سه نقطه‌ای است که تنها تفاوت آن، اتصال بند شانه به پشت پشتی صندلی است؛ در حالی که در مدل قبلی به ستون اتومبیل وصل می‌شد.

ماشین‌های مجهز به این مدل، امنیت بیشتری را به خصوص در زمان واژگونی وسیله نقلیه فراهم می‌کنند. ناگفته نماند که کمربند متصل به صندلی در سال 1970 با اتومبیل رنج روور کلاسیک، پا به دنیای قطعات خودرو گذاشت.

کمربند پنج نقطه‌ای

از این نوع کمربند بیشتر برای صندلی کودک استفاده می‌شود. زیرا تمام بخش‌های بدن مانند قفسه سینه، کمر و دو بازو را با کمک چند بند محافظت می‌کند؛ به همین دلیل از آن با نام پنج نقطه‌ای یاد می‌شود.

کمربند شش یا هفت نقطه‌ای

اما جدیدترین و امن‌ترین نسل کمربندهای ایمنی ماشین، نوع شش یا هفت نقطه‌ای است که بیشتر در هواپیماها یا اتومبیل‌های مسابقه که سرعت در آن‌ها، بسیار بالا است؛ استفاده می‌شوند. در این مدل، علاوه بر مواردی که در نوع قبلی به آن‌ها اشاره شد؛ محافظت از پاها با کمک یک یا دو بند دیگر هم انجام می‌شود.

بستن کمربند ایمنی خودرو

جریمه نبستن کمربند ایمنی

اگر شما به عنوان راننده یا سرنشینان اتومبیل، کمربند خود را حین رانندگی نبندید؛ توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهید شد. این جریمه در جاده‌ها 60 هزار تومان، شهرهای بزرگ 40 هزار تومان و در روستاها 20 هزار تومان است.

منظور از سرنشینان، تمام افراد حاضر در ماشین چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب است. البته استفاده از کمربند ایمنی خودرو در ردیف عقب، چندین سال است که الزامی شده و مشمول جریمه می‌شود؛ در حالی که پیش از این ضروری نبود.

 

تهیه و تولید: تیم محتوا خودرو45

فروش فوری خودرو کارکرده