کمپانی هیوندا، صاحب جدید کمپانی بوستون دینامیکس

۲۵ آذر ۱۳۹۹ کمپانی هیوندا، صاحب جدید کمپانی بوستون دینامیکس

بسیاری از هواداران تکنولوژی، با کمپانی بوستون دینامیکس (Boston Dynamics) آشنایی دارند. این کمپانی چند سال پیش، رباتی به نام هَندِل (Handle) ساخت. هندل یک محصول عجیب غریب چرخ دار بود که که می‌توانست با سرعت زیاد حرکت کند، تا حدی که قادر بود حسادت اسکیت بازان را برانگیزد! در یک اقدام بسیار تعجب آور، کمپانی خودروسازی هیوندا، اعلام کرد که قصد دارد حدودا 80 درصد سهام این شرکت ربات سازی را خریداری کند. هیوندای سهم خود را از گروه سافت بانک (SoftBank Group) می‌خرد و آن‌ها، حدودا 20 درصد از سهام را برای خود نگه می‌دارند. این معامله برای بوستون دینامیکس، 1.1 میلیارد دلار ارزش دارد.

ظاهرا پس از نهایی شدن قرارداد، بوستون دینامیکس قصد دارد ربات‌های پیشرفته‌ای را طراحی و آن‌ها را تجاری سازی کند. هیوندای نیز قصد دارد با استفاده از فناوری و نوآوری‌های این کمپانی، تکنولوژی ماشین‌های خودران خود را گسترش ببخشد و از هوش مصنوعی ربات‌ها برای رانندگی ایمن و جهت یابی استفاده کند. این دو کمپانی به نام، برای طراحی و ساخت قطعات ربات با یک دیگر همکاری خواهند کرد.

یکی دیگر از نکات مثبت این همکاری و قرارداد برایت بوستون دینامیکس، تاسیس پایگاه‎‌هایی در بوستون و سیلیکون وَلی (Silicon Valley) است. همچنین تاسیس این پایگاه‌ها، فرصت مناسبی را برای خودروساز محبوب کره‌ای ایجاد می‌کند تا در آینده کارمندان با استعدادی را جذب کرده و شرکای جدیدی پیدا کند.

شرکت هیوندای و دینامیکس ربات

 

رابرت پلایتر، مدیرعامل بوستون دینامیکس می‌گوید:

ما با ارائه اولین رباتی که توانایی انجام کارهای خطرناک و تکراری را در محیط کار داشت، توانستیم کسب و کار و مشاغل تجاری خود را با سرعت هرچه بیشتر گسترش دهیم. ما و هیوندای، دید یکسانی نسب به قدرت تحول و تغییر پذیری داریم و بی صبرانه منتظر همکاری برای سرعت بخشیدن به برنامه‌های مشترکمان هستیم، چرا که که قصد داریم به کمک یک دیگر، دشوارترین و پیچیده‌ترین چالش‌های رباتیک مشتریان خود را حل و فصل کنیم.

شرکت هیوندای در بیانیه‌ای مربوط به تصمیم خود برای خرید این کمپانی مهندسی اعلام کرد که قصد دارد در نهایت، ربات‌های انسان نما بسازد. این ربات‌ها، برای مراقبت از بیماران بستری در بیمارستان‌ها به کار گرفته خواهند شد.

با تصمیم هیوندای برای خرید بوستون دینامیکس، بد نیست که شرکت هوندا (Honda) نیز در تصمیم خود برای تعطیل کرد آسیمو (Asimo) صرف نظر کند تا با رقیب کره‌ای خود، یک جنگ رباتیک/ماشینی تمام عیار راه اندازد. متاسفانه، هوندا در سال 2018 تصمیم گرفت که پروژه آسیمو را تعطیل کند.

تاریخچه بوستون دینامیکس

قرارداد همکاری هیوندا و دینامیکس

بوستون دینامیکس یک شرکت مهندسی و طراحی ربات آمریکایی است که در سال 1992، به عنوان زیر مجموعه موسسه تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology)، فعالیت خود را آغاز کرد. تا پیش از تصمیم غول خودروسازی بازار امروز مبنی بر خریدن 80 درصد از سهام آن، این کمپانی فناوری به کنگره ژاپنی سافت بانک متعلق بود.

مارک رِیبرت، شخصی بود که این کمپانی را پایه گذاری کرد. در اوایل فعالیت، شرکت تحت قراردادی با شرکت‌ سیستم‌های آمریکایی (American Systems Corporation)، کار می‌کرد. در آن زمان، وظیفه کمپانی طراحی و ساخت ویدیوهایی سه بعدی برای بخش سیستم‌های آموزشی مرکز جنگ هوایی نیروی دریایی آمریکا (NAWCTSD) بود. این کمپانی، ویدیوهای آموزشی نیروی دریایی برای عملیات‌های پرتاب هواپیماهای جنگی با شبیه سازی‌های رایانه‌ای سه بعدی جایگزین می‎‌کرد. در نهایت، این شرکت مشغول به طراحی ربات‌هایی برای ارتش آمریکا شد.

در سال 2013، گوگل ایکس (Google X) آن را خریداری کرد، اما قیمت فروش آن هنوز هم مشخص نیست. گوگل ایکس مدتی بعد به زیرگروه کمپانی آلفابت (Alphabet Inc.) تبدیل شد. اندی روبین تا سال 2014 و تا زمان جدایی‌اش از تیم گوگل، سرپرستی و ریاست بوستون دینامیکس را برعهده داشت. در سال 2017، آلفابت اعلام کرد که این کمپانی را به گروه سافت بانک می‌فروشد، و حالا هم سرنوشت آن در دستان هیوندا است.

برخی از محصولات هیوندا

بیگ داگ (Big Dog)

بیگ‌داگ رباتی بود که در سال 2004 طراحی شد. وظیفه این ربات سگ مانند، حمل کردن بار سنگینی بود که سربازان توانایی حمل آن‌ را در مسیرهای سخت و یا وسیله نقیله نداشتند. پس از آن که معلوم شد بیگ‌داگ برای موقعیت جنگی بیش از اندازه پر سر و صداست، از ارتش کنار گذاشته شد.

چیتا (Cheetah)

چیتا رباتی چهار پا بود که با پیمودن 45 کیلومتر بر ساعت تنها در 13 ثانیه، توانست در سال 2012 رکورد سرعت ربات‌های چهار پا را بشکند.

LS3

این ربات ورژن دیگری از بیگ‌داگ و مناسب برای استفاده در ارتش بود. LS3 می‌توانست در شرایط سختی چون گرما، سرما، آب و هوای بارانی و… به خوبی عمل کند.

نویسنده مترجم: پرستو مهدی قلیخان