تاریخچه منصوری و محصولات آن

۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تاریخچه منصوری و محصولات آن

اگر عاشق تیونینگ و خودروهای تقویت‌شده هستید، بدون شک تاکنون بارها نام منصوری را شنیده‌اید. شرکت تیونینگ منصوری با مدیریت کورش منصوری از سال ۱۹۸۹ مشغول به کار است و توانسته عنوان بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ خودرو در جهان را به دست آورد. نبوغ و خلاقیت منصوری را می‌توان در نسخه‌های ویژه خودروهایی همچون مرسدس بنز کلاس G، لامبورگینی اونتادور و پورشه پانامرا مشاهده کرد.

تاریخچه شرکت منصوری

تاریخچه شرکت منصوری

شرکت تیونینگ منصوری در سال ۱۹۸۹ در مونیخ آلمان و توسط کارآفرین و مهندسی ایرانی‌تبار به نام کوروش منصوری پایه‌گذاری شد. این شرکت در ابتدا MP Design‌ نام داشت و عمده تمرکز آن روی تولید و توزیع قطعات تیونینگ و لوازم یدکی برای برندهای مطرح بود.

تا اواخر سال ۲۰۰۰، ام‌پی دیزاین توانست به شهرت چشمگیری در حوزه تولید قطعه دست پیدا کند، از تیونرهای آلمانی بیاموزد و در کنار آن‌ها تجربه کسب کند. ولی موسس شرکت رویای بزرگ‌تری در سر داشت. وی در اواسط سال ۲۰۰۱ شرکت Mansory را تاسیس کرد تا به‌طور مستقل به کار تیونینگ روی مدل‌های خاص ادامه دهد. از این رو دومین کارخانه تیونینگ خود را در فیشتل مانتین ایجاد کرد. این کارخانه در حال حاضر بزرگ‌ترین مرکز طراحی و تولید منصوری است.

شرکت تیونینگ منصوری در ابتدای کار، دست همکاری با بنتلی را فشرد. البته دلیل منطقی پشت انتخاب خودروسازان انگلیسی وجود داشت. اول اینکه، خودروهای انگلیسی از لحاظ قدرت در جایگاه پایین‌تری نسبت به محصولات آلمانی قرار داشتند. منصوری نقاط ضعف خودروهای انگلیسی را می‌دانست و از این رو امکان مانور روی آن‌ها آسان‌تر و کارسازتر بود. دوم اینکه به دلیل سابقه همکاری با خودروسازان آلمانی و دوست انگاشتن آن‌ها، منصوری چندان مایل به رقابت با آلمانی‌ها نبود، چراکه بُرد هر یک، معنی شکست دیگری را داشت.

یکی از نقاط عطف شرکت منصوری، همکاری با استون مارتین و تولید خودرو DB9 در سال ۲۰۰۴ است که شکست بزرگی برای مهندس ایرانی‌تبار به حساب می‌آید. چرا که خودرو وی آن‌طور که انتظار می‌رفت مورد تحسین و استقبال قرار نگرفت. با این حال نه منصوری و نه استون مارتین از این شراکت دلسرد نشدند. در سال ۲۰۰۵، منصوری با اعمال تغییرات متعددی مثل افزایش قدرت موتور، کاهش وزن، بهبود کابین و زیباسازی بدنه، مدل دیگری را به نام ونکوئیش (Vanquish) به بازار معرفی کرد. این خودرو کوپه با موتور ۱۲ سیلندر ۵۷۰ اسب بخاری، نتیجه شکست یک سال پیش بود که توانست حس تحسین را در دل بینندگان، کارشناسان و منتقدان حوزه خودرو به وجود آورد. ونکوییش در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۷۰۰ هزار دلار ارزش داشت.

پس از موفقیت در تولید مدل‌هایی مثل ونکوییش، یکی دیگر از نقاط عطف در تاریخچه شرکت منصوری رقم خورد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، وی روی مدل‌های انگلیسی کار می‌کرد و حالا زمان آن فرا رسیده بود که بازه فعالیتی خود را گسترش دهد و نبوغ خود را روی خودروهای غیرانگلیسی پیاده‌سازی کند.

از این رو کورش منصوری به سراغ شرکت سوئیسی راین اسپید رفت که در حوزه تیونینگ خودروهای پورشه مشغول به فعالیت بود. بدین ترتیب، منصوری در نوامبر سال ۲۰۰۷ شرکت Rinspeed AG را خرید تا بتواند در سومین خط تولید خود، قطعات و محصولات خود را به شرکت‌هایی مثل پورشه و لندرور عرضه کند. مسلما برند مطرحی همچون پورشه توانست درخشش نام منصوری را تشدید کند و طولی نکشید که کمپانی‌های دیگری مثل لامبورگینی ترغیب به همکاری با منصوری شدند. پس از لمبو، شرکت‌های رولزرویس، فراری و آئودی نیز جهت تولید محصولات مشترک با شرکت تیونینگ منصوری اعلام آمادگی کردند.

از دیگر دستاوردهای این شرکت می‌توان به آغاز همکاری با Garia در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد. طبق قرارداد، منصوری وظیفه تولید نسخه خاص از ماشین‌های گلف و تفریحی را برای مشتریان ثروتمند بر عهده گرفت. این ماشین‌ها دارای مشخصاتی همچون بدنه‌های فیبر کربنی، رکاب‌های جانبی و تزئیناتی از جنس چوب ساج هستند.

همکاری با گروه لوتوس در سال ۲۰۱۲ نیز یکی از موفقیت‌های منصوری در کارنامه کاری به شمار می‌آید. منصوری با عرضه یکی از مدل‌های خاص Evora در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱، نظر دنی باهار، مدیر عامل (آن زمان) گروه لوتوس را به خود جلب کرد. پس از امضای قرارداد با لوتوس، منصوری موظف به تولید بدنه، تریم و رنگ‌آمیزی خاص برای مالکین خودروهای Exige و Elise و Evora شد. اگرچه این همکاری تنها دو سال به طول انجامید، ولی در مارس سال ۲۰۱۹، نسخه نهایی GTE بر پایه Evora در نمایشگاه ژنو به عرضه درآمد و باعث شگفتی حضار شد.

در حال حاضر چندین کارخانه در آلمان و سوئیس تحت مالکیت منصوری مشغول به کار هستند. این تولیدکننده بزرگ و خوش‌نام همچنین دارای مراکز فروش رسمی در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان، انگلستان، هندوستان، چین، کانادا، روسیه، ایالات متحده، ژاپن، یونان، کره جنوبی، سوئیس، ایسلند، امارات متحده و… است.

دپارتمان های شرکت تیونینگ منصوری

شرکت تیونینگ منصوری در حوزه‌های متعدد مشغول به کار است. سه دپارتمان چوب و نجاری، تولید قطعات فیبر کربنی و تولید کامپوزیت به دلیل ماهیت کاری به‌طور هماهنگ با هم فعالیت می‌کنند. واحد قالب‌گیری و تولید قطعات فیبر کربنی منصوری، شهرت بسیاری در دنیای صنعت خودروسازی و تیونینگ خودرو دارد که قطعات مختلف را با رنگ‌های سفارشی عرضه می‌کند.

بخش دیگر واحدهای این شرکت می‌توان به دپارتمان چرم، پارچه و خیاطی اشاره کرد. این واحد نقش اساسی در طراحی کابین و تزئینات داخلی را بر عهده دارد. حاصل دسترنج صنعتگران زبردست و دقت تجهیزات و ماشین‌های برش و دوخت، طرح‌های پیچیده، منحصر به فرد و بی‌نظیر صندلی‌ها، داشبورد و فرمان در خودروهای منصوری است.

یکی دیگر از مهم‌ترین واحدهای منصوری، دپارتمان تولید فرمان است. فرمان‌های تعبیه‌شده در خودروهای منصوری از لحاظ ظاهری متفاوت با نمونه‌های استاندارد هستند و جنبه‌هایی در ساخت آن‌ها رعایت شده که از دید بسیاری از تیونرهای مطرح دنیا مخفی می‌ماند.

علاوه بر تمام تولیدات فوق، منصوری دستی در تولید رینگ‌های آلومینیومی و فیبرکربنی دارد. در حال حاضر بیش از ۳۰ نوع رینگ متفاوت توسط این شرکت ساخته شده که برخی از آن‌ها تنها مختص به خودروهای منصوری هستند.

دپارتمان پلی اورتان نیز به تازگی به شرکت منصوری اضافه شده است. این ماده مقاوم و سبک‌وزن صنعتی به جای پلاستیک برای ساخت قطعات مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبد تولیدات منصوری همچنین شامل تنوع قابل ملاحظه‌ای از محصولات جانبی است که از بین آن‌ها می‌توان به لوازم لوکس با کاربری شخصی مثل کفش، عینک، کیف و جاسیگاری فیبرکربنی و همچنین کلاه کاسکت‌های فیبرکربنی، بالش، صندلی، مبلمان و تزئینات داخلی اشاره کرد. خودروهای تفریحی (گاریا) و جت اسکی (سی دو) نیز در سبد محصولات منصوری قرار می‌گیرند. جالب اینکه این شرکت همچنین برنامه‌هایی برای تولید هواپیماهای لوکس دارد.

زندگینامه کوروش منصوری

زندگینامه کورش منصوری

بنیان‌گذار لوکس‌ترین شرکت تیونینگ دنیا، کوروش منصوری است. وی در سال ۱۳۳۹ شمسی در شهر چالوس چشم به جهان گشود. کوروش از همان کودکی علاقه بسیاری به ماشین‌ها داشت و وقت خود را صرف بازی با اسباب‌بازی‌های ماشینی می‌کرد. مدتی گذشت و کوروش وارد مدرسه شد و این بار علاقه خود به ماشین‌ها را در نقاشی‌ها به تصویر می‌کشد. وی در این نقاشی‌ها، خودروها را با سبک، طرح و رنگ‌بندی مورد علاقه خود نمایش می‌داد و دائما از سوی آموزگاران، همکلاسی‌ها و البته خانواده تحسین و تشویق می‌شد.

تحسین اطرافیان باعث شد با گذشت زمان، علاقه کورش به خودرو و خلاقیت وی در طراحی و رنگ‌آمیزی ماشین‌ها هر روز بیشتر شود. این گونه بود که تمایل به ساخت خودرو با میل و سلیقه شخصی در وی پرورش پیدا کرد. پس از به پایان رسیدن دوران دبیرستان، کورش منصوری به همراه خانواده به انگلستان مهاجرت کرد تا نبوغ خود را در آنجا با تجسم ماشین‌های انگلیسی تقویت کند.

منصوری پیش از شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، وارد خاک انگلستان شد و در آنجا با مشاهده اتومبیل‌های انگلیسی، علاقه بیشتری به حوزه خودرو پیدا کرد. به همین خاطر تصمیم گرفت دانش خود درباره طراحی خودرو و قطعات آن را به سطح بالاتری ارتقا دهد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، منصوری به آلمان رفت تا در زمینه ارزش و ساخت خودروهای دست‌ساز و خاص تحقیق کند. چون بازار لوکس و پرمخاطب انگلیس، توان مهندسی آلمانی‌ها را برای ارتقای فنی و ظاهری خودروهای مدرن نداشت.

بدین ترتیب، کوروش منصوری در سن ۲۹ سالگی و در سال ۱۹۸۹، شرکت MP Design را به منظور تولید و تامین قطعات تیونینگ و یدکی برای کمپانی‌های بزرگ در مونیخ آلمان تاسیس کرد.

ولی اواخر سال ۲۰۰۰ کوروش منصوری تصمیم گرفت به جای تمرکز روی تولید قطعات تیونینگ، رویای طراحی خودرو را دنبال کند، هرچند در آن زمان به شهرت قابل توجهی در صنعت قطعه‌سازی و توزیع قطعات خودرویی دست یافته بود. بدین ترتیب، وی در سال ۲۰۰۱ شرکت انحصاری خود به نام Mansory را در مونیخ ایجاد کرد تا به‌صورت مستقل از دیگران به فعالیت‌های تیونینگ ادامه دهد.

مهم ترین محصولات منصوری

منصوری به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ خودروهای لوکس در جهان شناخته می‌شود. محصولات مختلف در سبد کالاهای این شرکت، شایستگی دریافت چنین لقب ارزشمندی را به اثبات می‌رساند. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین محصولات منصوری خواهیم داشت.

استون مارتین ونکوییش S

استون مارتین ونکوییش S

اولین محصول منصوری که موجب درخشش نام این شرکت شد، استون مارتین ونکوییش S در سال ۲۰۰۵ بود. این خودرو با بدنه دورنگ (سیاه زرد) یا تک‌رنگ سفید عرضه شده و تودری‌ها، فرمان و سقف آن دارای پوشش چرمی است. برخی تجهیزات داخلی این ماشین مثل میله‌های تعادلی دسته موتور از جنس فیبرکربن هستند تا وزن خودرو به ۱۸۵۰ گرم برسد. با ارتقای فنی و ظاهری توسط منصوری، ونکوئیش می‌تواند در ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

مرسدس بنز SLR مک لارن

مرسدس بنز SLR مک لارن

شرکت تیونینگ منصوری در سال ۲۰۰۸ به سراغ تیونینگ محصول مشترک مرسدس بنز و مک لارن، یعنی SLR آلمانی-انگلیسی رفت. تغییرات اعمال‌شده در مرسدس بنز SLR باعث شد قدرت و گشتاور این خودرو نسبت به نسخه معمولی افزایش یابد و به ترتیب به ۶۹۰ اسب بخار و ۸۸۰ نیوتن.متر برسد. منصوری همچنین با کاربرد فیبر کربن در بدنه، کابین و تجهیزات داخلی SLR، وزن این خودرو را حدود ۷۰ کیلوگرم کاهش داد. بدین ترتیب، شتاب صفر تا صد خودرو از ۳.۵ ثانیه به ۳ ثانیه رسید.

بوگاتی ویرون لینه آ وینسرو

بوگاتی ویرون لینه آ وینسرو

تنها بوگاتی ویرون با تیونینگ یک شرکت مستقل در دنیا، مدل لینه‌آ وینسرو است. منصوری در سال ۲۰۰۹ دست روی این خودرو گذاشت و با اعمال تغییرات روی قسمت‌های مختلف بدنه و همچنین بهبود قوای فنی، این ماشین را به یکی از مهم‌ترین محصولات منصوری تبدیل کرد. نسخه منصوری لینه‌آ وینسرو دارای بدنه تیره و تریم کابین سفیدرنگ است. موتور این خودرو حدود ۹۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به مدل استاندارد تولید می‌کند. منصوری همچنین نخستین و تنها برندی است که جواز ارتقای بدنه بوگاتی شیرون را به دست آورد.

مرسدس بنز SLS

مرسدس بنز SLS

حدود ۲ سال پس از کسب افتخار ارتقای بدنه شیرون، منصوری مجددا دست همکاری به سوی مرسدس بنز دراز کرد تا تغییراتی را روی SLS اعمال کند. حاصل این همکاری، چند نسخه متفاوت از مرسدس بنز SLS است که یکی از آن‌ها Cormeum نام دارد. این ماشین در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و مهارت منصوری در حوزه فیس لیفت را به رخ جهان کشید. تمام بدنه کورمیوم از فیبر کربن ساخته شده و به همین خاطر حدود ۹۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل اصلی است. علاوه بر بدنه تمام فیبر کربنی، شرکت تیونینگ منصوری همچنین امکان سفارش طرح‌های مختلف جلوپنجره، سپر، آینه بغل، رینگ، فرمان و صندلی‌ها را برای مالکین SLS فراهم آورد.

بنتلی بنتایگا

بنتلی بنتایگا

نسخه منصوری بنتلی بنتایگا در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. منصوری با نصب کیت بدنه شامل اسپویلر و رینگ‌های بزرگ و استفاده از تجهیزات و ویژه در کابین، چهره‌ای جذاب‌تر به شاسی‌بلند انگلیسی بخشید و به خوبی توانست نظر مالکان این خودرو را جلب کند.

پورشه پانامرا

پورشه پانامرا

منصوری پس از خرید شرکت سوئیسی راین اسپید توانست خلاقیت‌های خود را روی انواع خودروهای پورشه به اجرا درآورد. با این حال پانامرای حاضر در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ بدون شک یکی از چشمگیرترین مدل‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی بود. منصوری از نسل جدید فیبر کربن‌های کالج در قسمت‌های مختلف بدنه از جمله کاپوت و سپرها استفاده کرد و رنگ قهوه‌ای را برای این خودرو برگزید تا همخوانی عالی و چشم‌نوازی با چرم داخل کابین داشته باشد.

مرسدس بنز کلاس G

مرسدس بنز کلاس G

از دیگر محصولات مهم شرکت تیونینگ منصوری می‌توان به مرسدس بنز G-Class اشاره کرد. علاوه بر کیت‌های بدنه متعدد، منصوری دست به ابتکار جالبی برای جی-کلاس زده است. این شرکت، با افزودن ۲ چرخ و یک دیفرانسیل اضافی، شاسی‌بلند آلمانی را به یک غول آفرودی تبدیل کرده که قوای محرکه خود را از پیشرانه‌ای با ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن.متر گشتاور دریافت می‌کند.

لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

اونتادور یکی از محبوب‌ترین مدل‌های لامبورگینی نزد منصوری است. کیت‌های بدنه متعددی برای اونتادور عرضه شده که نسخه کربنادو (Carbonado) دارای بدنه تمام فیبر کربنی هستند. این ماشین‌ها وزن کم‌تری نسبت به نسخه اصلی دارند و به سبب بهره‌مندی از موتور ۱۲۵۰ اسب بخاری می‌توانند شتاب صفر تا صد را در ۲.۵ ثانیه ثبت کند.

تسلا مدل S

تسلا مدل S

شرکت تیونینگ منصوری برای ورود به عرصه خودروهای برقی، تسلا مدل S را انتخاب کرده است. تیونر معروف جهان با کاربرد تجهیزات فیبرکربنی در کابین و رینگ‌های ۲۲ اینچی تا حدودی وزن ماشین را کاهش داده و البته زیبایی ظاهری را تقویت کرده است. البته مشخصات فنی فرق خاصی با نسخه اصلی ندارند.

موتورسیکلت زاپیکو

موتورسیکلت زاپیکو

موتورسیکلت زاپیکو یکی از محصولات مهم شرکت تیونینگ منصوری به حساب می‌آید که خارج از حیطه خودروهای ۴ چرخ است. این موتور از پیشرانه آمریکایی ساخت شرکت S&S استفاده می‌کند که قدرت آن به ۱۶۰ اسب بخار می‌رسد. به لطف این پیشرانه و همین‌طور کاربرد فیبر کربن در بخش‌های مختلف همچون بدنه، شاسی، رینگ و دیسک، موتور ۳۴۰ کیلوگرمی می‌تواند تنها در ۳.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

نتیجه گیری

شرکت تیونینگ منصوری اگرچه در طول بیش از ۳۰ سال فعالیت خود دچار فراز و نشیب‌های چندانی نشده، ولی توانسته سابقه درخشانی در حوزه تیونینگ خودروهای لوکس و تولید محصولات گران‌قیمت برای خود دست‌وپا کند. علاوه بر محصولات ذکرشده در این مقاله، تیونر ایرانی-آلمانی همچنین مدل‌هایی همچون رولزرویس کولینان، رولزرویس فانتوم، لامبورگینی اوروس، پورشه کاین، بنتلی کانتیننتال و فراری استالون را در سبد محصولات خود دارد و حتی دست همکاری به سمت تولیدکنندگان ایرانی دراز کرده، هرچند جوابی نگرفته است. منصوری بدون تردید یکی از بهترین تیونرهای جهان به شمار می‌آید که به واسطه خلاقیت و نبوغ مهندسان و طراحان خود می‌تواند هر خودرویی را به یک شاهکار تمام‌عیار تبدیل کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45