بررسی مشخصات کیا سراتو ۲۰۲۲

۲۰ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات کیا سراتو ۲۰۲۲

سراتو یا همان فورته (Forte)، سدان سایز کوچک شهری است که کمپانی کیا ابتدا در سال ۲۰۰۳ روانه بازار کرد. این مدل در بازار جهانی به اندازه‌ای موفق بود که از همان ابتدا به بازار ایران راه یافت و نسل دوم آن به صورت مونتاژی از سوی گروه خودروسازی سایپا، در کشور تولید و به سراتو سایپایی مشهور شد.

این خودروساز کره‌ای، مدل ۲۰۲۲ نسل چهارم را اخیرا رونمایی کرده است، نسلی که از سال ۲۰۱۸ روانه خط تولید اما در سال ۲۰۲۰ با یک فیس لیفت همراه شد. مدل ۲۰۲۲، جدیدترین طراحی کیا سراتو نسل چهارم به شمار می‌آید.

مزایا و معایب کیا سراتو

+ حس اسپرت‌گرایی بیشتر از هیوندای النترا

+ ارائه نسخه عملکرد محور GT-Line و GT

+ عملکرد قابل قبول در مقایسه با قیمت نهایی و کلاس تولیدی

+ ارائه طراحی کاملا جدید در فیس لیفت ۲۰۲۰

_ طراحی بیش از حد فضایی

– طراحی الهام گرفته از نسل‌های پیشین

– عملکرد ضعیف در نسخه‌های معمولی

مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۲۲

نمایی از کیا سراتو 2022

کیا سراتو به عنوان یک خودرو از کلاس کامپکت، در نسخه‌های متنوع سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود. به همین دلیل از دیدگاه فنی نیز تلاش بسیار کرده است تا همواره توازن میان مجموعه فنی و طراحی نسبتا جذاب خود را حفظ کند. در نتیجه دور از انتظار نیست که این خودرو طیف قابل قبولی از مجموعه فنی را در نسل چهارم عرضه کند.

نسل چهارم نیز با توجه به تیپ‌های تولیدی، تنوع قابل قبولی از پیشرانه‌ها و خط انتقال نیرو را ارائه می‌دهد. در مجموع کیا دو پیشرانه بنزینی اصلی چهار سیلندر را در لیست سفارش سراتو نسل چهارم قرار می‌دهد. یکی از آنها نمونه ۱.۶ لیتری مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم و توربوشارژ و دیگری نمونه ۲.۰ لیتری از نوع معمولی پاشش سوخت چند نقطه‌ای تنفس طبیعی است.

نمونه ۱.۶ لیتری با داشتن تکنولوژی بالاتر و بهره گرفتن از سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI)، در نمونه برتر GT (قوی‌تر از نسخه GT-Line) به کار گرفته شده است که در نسخه فیس لیفت شده پس از ۲۰۲۱، با گیربکس هفت سرعت اتوماتیک دو کلاچ (7DCT) به عنوان نسخه عملکرد محور ارائه می‌شود.

پیشرانه حجیم‌تر ۲.۰ لیتری اما فاقد سیستم توربوشارژر است و تنها با اتکا به ضریب تراکم ۱۲.۵:۱ (۱۲.۵ به ۱) توانی برابر با ۱۴۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۷۹ نیوتون.متر تولید می‌کند که این مدل در تیپ GT-Line با شتاب اولیه ۸.۲ ثانیه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که در برابر رقبای بازار جهانی چنان قدرتمند ظاهر نمی‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴/۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۲۰۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۲۶۵ نیوتن.متر

جعبه دنده

۷ سرعت دو کلاچ

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۶.۷ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژی

نوع شاسی

بدنه یکپارچه/مونوکوک

ترمز جلو

دیسکی دوجداره

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و ظرفیت‌ ها

طول

۴۶۴۰ میلیمتر

عرض

۱۸۰۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۴۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۲۸ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

حجم فضای صندوق

۴۳۳ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

۴۰/۲۲۵

طراحی سراتو ۲۰۲۲

نمایی از کابین کیا سراتو 2022

در نسخه فیس لیفت نسل چهارم سراتو هنوز می‌توان المان‌های طراحی نسل‌های پیشین (مخصوصا نسل سوم) را دید. کشیدگی چراغ‌ها، باریکی جلوپنجره و پوزه رو به پایین خودرو درست از نسل‌های پیشین الهام گرفته شده است. نمونه فیس لیفت شده نسل چهارم اما در مقایسه با طراحی پیش از فیس لیفت نیز کمی هیجانی‌تر و خشن‌تر شده است که بدون تردید با بلند پروازی‌های طراحی خانواده محصولات جدید هیوندای-کیا نیز همراه است.

در نتیجه جلوپنجره مدل ۲۰۲۲ باریک‌تر و زیرسپرها به دلیل همراه داشتن شکاف‌های بزرگ ورودی هوا در دو طرف، سیستم LED روشنایی در روز زاویه‌دار و تریم دو رنگ مشکی به همراه تزئینات قرمز رنگ (در مدل GT) به مراتب جسورتر جلوه می‌کند.

نمای عقب نیز شاهد تغییر در طراحی گرافیک چراغ‌ها، حالا از سبک پیوسته دو چراغ عقب، لبه صندوق برجسته و اسپویلر مانند و همان سبک طراحی مشابه به قسمت جلو در بخش سپر بهره می‌گیرد اما در کمال تعجب، نمای جانبی سادگی بیش از حد دارد و چندان با چهره عقب و جلو خودرو هماهنگ نیست. خوشبختانه حالت بیرون زده گلگیرها، اندکی به القا حس اسپرت‌گرایی در نمای جانبی نسل چهارم سراتو کمک می‌کند.

نمای داخلی با وجود نوسازی کامل، بسیار مینیمال و ساده است. داشبرد طراحی کاملا قرینه دارد اما انسجام و هماهنگی خطوط در قطعات مختلف نظیر کلید‌های کنترلی و دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع و کنسول میانی تحسین برانگیز است. به منظور حفظ این تقارن، نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا درست در وسط و بالاترین نقطه داشبرد قرار دارد.

خوشبختانه سراتو در نسل چهارم نیز حس اسپرت و کیفیت ساخت و متریال به کار رفته را به خوبی حفظ کرده است. به همین منظور بیشتر قطعات داخلی کابین نظیر دو دریچه جانبی سیستم تهویه مطبوع، نشانگرهای پشت فرمان و حتی غربیلک فرمان ساختار دایره مانند خود را حفظ کرده‌اند. استفاده کیا از دوخت بخیه قرمز رنگ متضاد با تریم داخلی نیز بر میزان اسپرت‌گرایی می‌افزاید، ضمن آن که تریم آلومینیومی و کرومی در این فضا بسیار محتاطانه به کار رفته است تا از شخصیت جسور همیشگی سراتو نکاهد.

آپشن ‌ها و امکانات

نمایی از بخش پشتی کیا سراتو 2022

با وجود تعلق به کلاس سدان‌های کامپکت، فضای نشیمن در عقب این خودرو برای دو فرد بزرگسال مناسب است. استفاده کیا از ویژگی‌های سفارشی و آپشنال نظیر سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا به ابعاد ۱۰.۳ اینچ در دو مدل GT-Line و GT (۸.۰ اینچی استاندارد در سایر مدل‌ها) به همراه کامپیوتر سفری ۴.۲ اینچی رنگی استاندارد در بخش نشانگرهای پشت فرمان خودرو، سیستم کروز کنترل هوشمند، رادار تصادف جلو، رادار تغییر لاین، به همراه گارانتی محدود پنج ساله یا ۹۶ هزار کیلومتری پیشرانه و گارانتی ۱۰ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری سیستم انتقال نیرو باعث شده است سراتو (همانند برادرش هیوندای النترا)، یکی از برترین گزینه‌های قابل انتخاب از این سگمنت به حساب بیایند.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

هشدار توجه راننده

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

دارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

دارد

شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

ندارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد

کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

سراتو یا فورته؟

در بازار جهانی، دو یا حتی سه نام برای خودرو سراتو وجود دارد. کیا، در ابتدای عرضه این مدل آن را سراتو (Cerato) خطاب کرد، اما هنگام عرضه نسخه نسل دوم، نام فورته (Forte) برای برخی بازارهای هدف، نظیر آمریکای شمالی انتخاب شد. از سوی دیگر در بسیاری از بازارهای جهانی، همین خوودرو با نام K3 نیز عرضه می‌شود. درنتیجه سه خودرو سراتو، فورته و K3 همگی یک محصول واحد هستند. تنها تفاوت در نحوه نام‌گذاری و آپشن‌های ارائه شده برای آن خودرو با توجه به بازار هدف نهایی است.

از آنجایی که این خودرو از نسل اول با نام سراتو به کشور راه یافت و همچنین کیا این خودرو را با نام سراتو در منطقه خاورمیانه عرضه کرده است، در این مقاله نیز از آن به عنوان کیا سراتو یاد شد.

نتیجه‌ گیری

کیا سراتو نسل چهارم در نسخه پایه با قیمت تقریبی کمی پایین‌تر از ۲۳ هزار دلار، در برابر رقبایی نظیر مزدا ۳، فولکس واگن جتا GTI، هوندا سیویک SI و فولکس واگن گلف GTI قرار می‌گیرد. در جایگاه یک خودرو کره‌ای با ارائه ویژگی‌های رفاهی و فنی مناسب (مخصوصا در دو نسخه GT و GT-Line) در بازه قیمتی معقول، سراتو نسل چهارم گزینه جذابی در بازار جهانی است که متاسفانه پس از نسل سوم، حضور آن در بازار ایران طلسم شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی