بررسی مشخصات کیا سورنتو ۲۰۲۱

۳ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات کیا سورنتو ۲۰۲۱

سورنتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی کیا معرفی و حالا چهارمین نسل آن از سال ۲۰۲۰ وارد بازار شده است. سورنتو در رده شاسی بلندهای متوسط (کراس اوور) قرار دارد و با دو صندلی کوچک در ردیف سوم، با خودروهایی مثل شورولت بلیزر، فورد اج، نیسان مورانو و هیوندای سانتافه رقابت می‌کند. نکته جالب اینجاست که سورنتو و سانتافه روی یک پلتفرم ساخته شده‌اند و مشخصات فنی یکسانی دارند.

مزایا و معایب

+ بدنه اسپرت

+ موتور پرقدرت

+ آپشن‌ها و امکانات ایمنی

+ کابین جادار

موتور تنفس طبیعی ضعیف

قابلیت آفرود معمولی

گنجایش کم فضای بار

کوچک بودن صندلی‌های ردیف سوم

مشخصات فنی

کیا سورنتو جدید با سه پیشرانه مختلف ۲.۵ لیتری عرضه می‌شود که قوی‌ترینشان ۲۸۱ اسب بخار قدرت دارد و به توربوشارژ مجهز است. مدل‌های پایه از جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته استفاده می‌کنند اما مدل توربوشارژ به گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه مجهز است. همه تیپ‌های سورنتو به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو هستند، اما مشتریان می‌توانند مدل‌های دو دیفرانسیل و تمام چرخ متحرک را نیز سفارش دهند.

مشخصات کلی

نوع موتور خطی بنزینی
حجم موتور ۲.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژ
حداکثر قدرت ۲۸۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۴۲۲ نیوتن متر
جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۷.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و ظرفیت ها

طول ۴۸۱۰ میلیمتر
عرض ۱۹۰۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۰۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۸۱۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۸۱۴ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۷ نفر
حجم صندوق عقب ۳۵۷ لیتر
حجم مخزن سوخت ۷۱ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب R18 235/60

 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری کیا سورنتو ۲۰۲۱

سورنتو ۲۰۲۱ خودروی زیبایی است و حتی از دور، طراحی ظاهری مدرن و تازه‌ای دارد. این خودرو، کوچک‌تر از تلوراید، دیگر شاسی بلند کیا است اما طراحان این شرکت به جای اینکه از تلوراید برای طراحی سورنتو الهام بگیرند، به سراغ سدان K5 رفتند.

چراغ‌های جلو در دو طرف جلوپنجره دماغ ببری و بالای دی‌لایت‌ها قرار گرفته و چراغ‌های عقب نیز از نوع LED هستند. رینگ‌های ۱۷ اینچی زیر مدل‌های پایه دیده می‌شود اما سورنتو توربو دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی است و قابلیت استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی را هم دارد.

در عقب خودرو، اسپویلر سقفی و دیفیوزر به همراه خروجی تزئینی اگزوز دیده می‌شود. همه مدل‌های سورنتو ۲۰۲۱ دارای روف ریل است اما تیپ‌های رده بالا دارای آپشن سقف پانوراما هستند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی کیا سورنتو ۲۰۲۱

فضای داخلی کیا سورنتو ۲۰۲۱ با استفاده از مواد باکیفیت ساخته شده و طراحی زیبایی دارد. مدل‌های پایه با صندلی‌های پارچه‌ای عرضه می‌شود اما صندلی‌های مدل توربو روکش چرم دارند. یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی و کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی بخشی از داشبرد را تشکیل می‌دهند.

سورنتو خودرویی با ظرفیت ۵ + ۲ نفر تعریف می‌شود و یعنی مثل تلوراید یک خودرو ۷ نفره واقعی نیست. دو صندلی عقب فقط مناسب کودکان و نوجوانان است. صندلی‌های کشویی ردیف دوم فضای پای راحتی دارد که در مقایسه با رقبا عالی است.

از ردیف دوم را می‌توان به صورت دو صندلی مجزا و یا یک ردیف سه صندلی استفاده کرد. اگر سرنشینان ردیف دوم بخواهند می‌توانند با حرکت دادن صندلی‌های فضای پای مناسبی را در اختیار سرنشینان ردیف سوم قرار دهند.

سورنتو یک خودرو شش یا هفت نفره کامل محسوب نمی‌شود و به همین خاطر در صورتی که همه صندلی‌ها استفاده شوند، فضای کمی برای بار و اسباب و اثاثیه دارد. در صورت جمع کردن دو صندلی ردیف سوم، ۱۲۷۴ لیتر فضا برای بار خواهید داشت اما اگر ردیف دوم را هم جمع کنید، گنجایش صندوق سورنتو به ۲۱۳۸ لیتر می‌رسد.

آپشن‌ها و امکانات

کروز کنترل ü
کروز کنترل هوشمند ü
کنترل کشش ü
کنترل پایداری ü
اتو پارک ×
سنسور جلو ×
سنسور عقب ü
سنسور فشار باد تایر ü
رادار نقطه کور ü
رادار تغییر لاین ü
رادار تصادف جلو ü
رادار تصادف عقب ×
ترمز ضدقفل ü
ترمز کمکی ü
ترمز اضطراری ü
اتولایت ü
چراغ روز ü
دکمه‌های کنترلی فرمان ü
گرم‌کن فرمان ü
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ü
بلوتوث ü
وای فای ×
ناوبری ×
نمایشگر هدآپ ×
دوربین عقب ü
دوربین جانبی ×
دوربین ۳۶۰ درجه ü
کیسه هوا ü
ورود بدون کلید ü
استارت بدون کلید ü
شارژر بی‌سیم ü
تهویه مطبوع ü
صندلی برقی راننده ü
صندلی برقی سرنشین جلو ü
گرم‌کن صندلی جلو ü
سردکن صندلی جلو P
ماساژور صندلی ×
مموری صندلی ×
در برقی صندوق ×
آینه بغل برقی ü
گرم‌کن آینه بغل ü
پانوراما ü
سانروف ×

 

جمع‌بندی؛ جدیدترین کیا سورنتو

نمای عقب کیا سورنتو ۲۰۲۱

کیا با استفاده از تجربه موفق تلوراید، شاسی بلند باکیفیت دیگری را تولید و روانه بازار کرده است. کیا سورنتو ۲۰۲۱ جای خالی شاسی بلندهای جمع و جور با گنجایش ۷ سرنشین را پر کرده و هرچند به اندازه تلوراید بزرگ و جادار نیست اما می‌تواند برای خانواده‌هایی که خودرو کوچک‌تری با ۷ صندلی می‌خواهند، مناسب باشد.

هیوندای سانتافه مشخصات فنی یکسانی با سورنتو دارد اما به خاطر طراحی متفاوت، فاقد صندلی ردیف سوم است. همچنین کیا تلوراید امکانات و فضای بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد اما گران‌تر و پرمصرف‌تر از سورنتو است.

طراحی ظاهری اسپرت، فضای داخلی جادار و باکیفیت و تجربه رانندگی فوق‌العاده، کیا سورنتو ۲۰۲۱ را به خودرو جذابی تبدیل می‌کند.

 

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو