کی ماشین بخریم؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ کی ماشین بخریم؟

در یک ماه گذشته چند اتفاق بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. اول از همه احتمال احیای برجام و شنیده شدن بوی توافق احتمالی به مشام اقتصاد است که قیمت‌های ارز، سکه و خودرو را با کاهش همراه کرده است. اتفاق دیگر، تصمیم غیرمنتظره شورای رقابت است که به یکباره مجوز افزایش قیمت دوباره را برای خودروسازان صادر کرد.

همه این مسائل، باعث سردرگمی خریداران و فروشندگان بازار خودرو شده و قدری این بازار را آشفته کرده است. پرسشی که بسیاری از مخاطبان بازار خودرو مطرح می‌کنند این است که «کی ماشین بخریم؟» یا «الان زمان مناسبی برای خرید خودروست یا خیر؟»

حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو در این رابطه و در پاسخ به این پرسش به خودرو۴۵ می‌گوید: ابتدا باید این مساله را در نظر داشت که اگر توافقی حاصل و نهایی شود، باز هم تا زمان انتخابات روی قیمت‌‌ها تاثیرگذار بوده و شاهد ریزش قیمت‌ها خواهیم بود. شاید شورای رقابت هم به این مساله فکر کرده باشد که در شرایط ریزش قیمت‌ها، فرمول افزایش قیمت خیلی بازار را با نوسان روبرو نخواهد کرد و با همین استدلال، مجوز افزایش قیمت را صادر کرده است.

قیمت خودرو باز هم کم می شود

به گفته این کارشناس خودرو، اگر قرار باشد بازار خودرو تحت تاثیر تصمیم شورای رقابت قرار گیرد، بیشتر بر قیمت خودروهای کارخانه‌ای تاثیرگذار بوده و قیمت کف بازار، از تورم، نرخ ارز و شرایط اقتصادی تاثیر می‌گیرد.

کریمی سنجری تاکید می‌کند: در مجموع برآیند تمامی اتفاق‌ها چه سیاسی و چه قیمتی، باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. به نظر می‌رسد که تا یک ماه آینده قیمت‌ها باز هم کاهشی باشد مگر اینکه در حوزه سیاسی اتفاق خاصی بیافتد که نگران‌‌کننده باشد.

وی ادامه می‌دهد: البته بیشتر از اینکه تصمیم خود شورای رقابت بر روند کاهشی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد، دلال‌ها تلاش می‌کنند قیمت‌ها به سمت افزایش سیر کند. به نظر من با توجه به کشش بازار، در مجموع اتفاقات سیاسی غالب خواهد شد و بعد از مدتی دوباره قیمت کاهشی خواهد شد.

کی خودرو بخریم؟

این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که الان زمان مناسبی برای خرید و فروش خودرو است یا خیر، می‌گوید: اگر کسی می‌تواند تحمل کند و نیازش را به تاخیر بیاندازد، شاید باز هم شاهد کاهشی شدن قیمت‌ها باشیم. حداقل تا یک ماه آینده بهتر است دست نگه دارند. بعد از آن بهتر می‌توان تصمیم گرفت.

جمع بندی

طبق صحبت بسیاری از کارشناسان خودرویی، بازار در شرایط فعلی با برخی التهاب‌ها روبرو بوده و نتوانسته به ثبات یا تعدیل برسد. البته این مساله را هم باید در نظر داشت که مساله انتخابات هم بر این بازار تاثیرگذار است. به نظر می‌رسد که بسیاری از معامله‌گران در انتظار هستند تا وضعیت انتخابات و مذاکره روشن شود و بتوانند با دید بازتری در این بازار معامله کنند. توصیه‌ای که بسیاری از کارشناسان می‌کنند هم درست همین است. این کارشناسان معتقدند که بهتر است برای معامله در بازار خودرو قدری دست نگاه داشت تا وضعیت روشن شود.

نویسنده: سپیده اشرفی