گرم کردن خودرو در فصل سرما کار درستی است؟

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ گرم کردن خودرو در فصل سرما کار درستی است؟

شروع فصل جدید و روزهای سرد نحوه کارکرد اتومبیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل لازم است که نحوه استفاده از آن نیز تغییر کند تا عملکرد خودرو با اختلال مواجه نشود. یکی از باورهایی که در ذهن عموم مردم وجود دارد «گرم کردن خودرو در روزهای سرد» است. به عبارتی بیشتر رانندگان قبل از حرکت، اقدام به در جا گرم کردن خودرو می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم این عادت جا افتاده در بین مردم را مورد بررسی قرار دهیم تا به پاسخ این سوال که «گرم کردن خودرو در زمستان کار درستی است؟» برسیم.

کدام خودرو‌ها در زمستان نیاز به گرم کردن دارند؟

گرم کردن خودرو در زمستان برای خودروهای قدیمی که موتور کاربراتوری دارند بسیار ضروری است و نباید اهمیت آن را نادیده گرفت. اما مسئله گرم کردن خودروهای مدرن کاملا متفاوت است و می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و عمر موتور خودرو را کاهش دهد. این تصور وجود دارد که خودروهای کاربراتوری در روزهای سرد باید حداقل پنج دقیقه گرم شوند و بعد شروع به حرکت کنند. در واقع بهتر است موتور این خودروها برای حرکت آماده شوند. بدون گرم کردن موتور، سلامت خودرو در معرض خطر قرار می‌گیرد. در روزهای سرد نباید سریعا شروع به حرکت کرد و عمل گرم کردن آن را نادیده گرفت. اگر خودرو سرد باشد، جابه‌جایی روغن در آن به درستی صورت نمی‌گیرد و خودرو نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

همچنین عمل تبخیر بنزین در روزهای سرد به درستی انجام نمی‌شود و قطره‌های بنزین به درون سیلندر می‌چسبد که این اتفاق خوبی برای سلامت خودرو نیست.

یکی دیگر از دلایل اهمیت گرم کردن خودرو، کمک به اشتعال پایدار است. موتور سرد، اشتعال را ضعیف می‌کند و گرم کردن آن باعث عمکلرد درست اجزای مختلف خودرو می‌شود.

چرا باید خودرو را گرم کنیم؟

خودرو‌های کاربراتوری معمولا به کامپیوتر مجهز نبودند و قابلیت تشخیص دمای مناسب برای خودرو در آن وجود نداشت و کاربراتور به شرایط محیطی وابسته بود. به همین خاطر خودروهای کاربراتوری به ساسات مجهز شدند تا راننده با کشیدن اهرم آن بتواند مقدار هوای وارد شده به موتور را کنترل کند. خودروهای امروزی به سنسورهایی مجهز شده‌اند که می‌تواند دمای خودرو را کنترل کند؛ در واقع ساسات در خودروهای مدرن به شیوه خودرکار عمل می‌کند.

شیوه صحیح گرم کردن خودرو

برای اینکه موتور کاربراتوری برای حرکت آماده شود بهتر است به جای درجا گاز دادن، آرام شروع به حرکت کنید تا اجزای موتور گرم شود. آرام حرکت کردن خودرو نه تنها سبب سوخت رسانی خودرو و گرم کردن آن می‌شود بلکه مصرف بیهوده سوخت را نیز کم می‌کند.

گرم کردن خودروهای مدرن چگونه است؟

همانطور که گفته شد، گردم کردن خودروهای مدرن به شیوه قدیمی سبب آسیب رساندن به موتور و کاهش عمر آن خواهد بود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این به معنای حرکت سریع بعد از روشن کردن خودرو نیست.

موتور خودروهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده است که عمل سوخت رسانی در شرایط گوناگون به درستی صورت می‌گرد به همین دلیل گرم کردن آن نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند به تدریج عمر موتور را کاهش دهد. همچنین درجا گرم کردن باعث افزایش مصرف سوخت، تولید آلاینده‌ها و کاهش کارایی موتور خواهد شد و بهتر است که این عمل به شکل قدیمی صورت نگیرد.

همانطور که گفته شد رفتار  رانندگان با خودرو در فصول مختلف باید متفاوت باشد. وضعیت خودرو باید با شرایط محیطی منطبق باشد تا عمکلرد درستی داشته باشد. بهتر است به نکات لازم، آماده سازی خودرو برای فصل زمستان توجه کرد و ساده از کنار آن رد نشد.

به خاطر داشته باشید اگر گرم کردن خودرو به درستی صورت نگیرد، ضررهای جبران ناپذیری به آن وارد خواهد شد. همچنین انتخاب کفپوش ‌مناسب با فصل می‌تواند به گرم کردن خودرو کمک کند.

 

نویسنده:‌ شقایق صفی خانی