بررسی مشخصات فنی گریت وال وی ماکیاتو

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی گریت وال وی ماکیاتو

کمپانی گریت وال نامی آشنا برای ما ایرانی‌هاست که برخی از محصولات آن به بازار کشورمان راه پیدا کرده اما به دلیل مشکلات مختلف نتوانسته به جایگاهی شایسته دست یابد.

این خودروساز چینی محصولات سواری و وانت خود را تحت نشان گریت وال به فروش می‌رساند و تولیدات کراس‌اوور یا شاسی بلند را نیز با نشان‌های تجاری هاوال و وی( wey)  به بازار عرضه می‌کند.  برند wey حدود چهار سال پیش تاسیس شد و وظیفه آن تولید محصولات لوکس و نسبتا گران‌قیمت است تا بدین وسیله گریت وال بتواند جایگاه خود را در میان مشتریان ثروتمند بازارهای بزرگ بین‌المللی مستحکم‌تر سازد.

اخیرا محصولات برند وی با نام نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر موکا و ماکیاتو اسم‌گذاری می‌شوند که در نوع خود امری جدید و منحصربه‌فرد است. ماکیاتو جدیدترین محصول زیرمجموعه لوکس گریت‌وال محسوب می‌شود که به‌عنوان جایگزین مدل vv5 روانه بازار خواهد شد.

طراحی ظاهری ماکیاتو

طراحی ظاهری گریت وال ماکیاتو

نمای ظاهری این خودرو از استایل تهاجمی و اسپرت اما در عین حال لاکچری و مجلل سود می‌برد و در مجموع به راحتی می‌تواند سلایق بسیار گوناگون را با خود همراه سازد.

جلو پنجره بزرگ شش‌ضلعی به همراه چراغ‌های کشیده با سگرمه‌های درهم‌رفته، نمایی کاملا هجومی و ستیزه جویانه را در چهره این کراس اوور لوکس پدید آورده است. در نمای بغل نشانه‌هایی از طراحی محصولات آئودی و فولکس واگن مشاهده می‌شود که البته کاملا خوشایند و دلپسند جلوه می‌کند. نمای عقب نیز طراحی متعادل و متناسبی دارد. به‌ویژه طرح چراغ‌های آن تناسب زیادی با چراغ‌های جلو دارد. به طور خلاصه باید گفت که طراحی ظاهری این محصول برخلاف بسیاری از تولیدات چینی دیگر، چندان بی‌هویت نیست و یک زبان طراحی متین، همه‌پسند و در عین حال مجلل را در ترسیم وجنات خود به خدمت گرفته است.

طراحی داخلی گریت وال ماکیاتو

طراحی داخلی ماکیاتو 2021

درون کابین اما اوضاع به‌شدت متفاوت خواهد بود؛ طرح داشبورد ماکیاتو به هیچ وجه تناسبی با طراحی‌های متعارف امروزی ندارد. سازندگان این بخش به‌ویژه در قسمت داشبورد تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا المان‌های آینده‌نگرانه را روی خودرو پیاده سازند. در این بین طرح پنل کیلومتر شمار پشت فرمان کاملا متمایز و نوین جلوه می‌کند. سبک و سیاق خوشایند کنسول میانی و نمایشگر ایستاده تعبیه شده در این قسمت نیز کمک شایانی به ارتقای جو تکنولوژیک کابین می‌کند.

همچنین طرح غربیلک فرمان، اهرم تعویض دنده، دریچه‌های تهویه با تزیینات کرومی و برخی بخش‌های دیگر نیز از جمله شاخصه‌های چشم‌نواز و آینده‌نگرانه کابین ماکیاتو برشمرده می‌شوند. دوربین پایش سطح هوشیاری راننده در قسمت بالای آینه وسط هم از دیگر نوآوری‌های جالب توجه کابین این خودرو به حساب می‌آید. ماکیاتو از فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر برخوردار است و به همین سبب فضای داخلی نسبتا مناسبی را جهت پذیرایی از پنج سرنشین در اختیار کاربران قرار خواهد داد. از لحاظ ابعاد بدنه نیز می‌توان آن را در حد و اندازه‌ فولکس واگن تیگوان برآورد کرد.

ماکیاتو یک کراس اوور جمع‌وجور هیبریدی محسوب می‌شود که در آن از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی  ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار به‌علاوه یک موتور الکتریکی با توان ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر استفاده شده است.

توان ترکیبی این مدل به ۱۹۲ اسب بخار می‌رسد و باتری‌های لیتیوم یونی ۱.۷ کیلووات ساعتی نیز جهت ذخیره نیروی سامانه هیبریدی در مدار قرار گرفته‌اند. به کمک قوای محرکه برقی، ماکیاتو می‌تواند تا ۳۴ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد. در حال حاضر این مورد تنها پیشرانه ارائه شده برای ماکیاتو خواهد بود؛ اما احتمالا در آینده یکی دو پیشرانه دیگر نیز به تیم تامین کننده قوای فنی این خودرو چینی اضافه خواهند شد.

سخن آخر

در حال حاضر تاریخ ورود wey macchiato به بازار تعیین نشده اما گفته می‌شود که اواخر بهار ماکیاتو به دست مشتریان خواهد رسید. این مدل گزینه‌ای جذاب به حساب می‌آید و شرکای خودروسازی گریت‌وال در ایران نظیر شرکت بهمن یا دیگر خودروسازان خصوصی داخلی بهتر است جهت عرضه آن به بازار کشور اقدام کنند. چرا که در صورت ارائه وی ماکیاتو با قیمت مناسب و منطقی به بازار بکر ایران، استقبال قابل قبولی از آن به عمل خواهد آمد و تنوع کراس اوورهای بازار داخل نیز در جهت افزایش رضایت مشتریان ارتقا خواهد یافت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور