بررسی مشخصات فنی آئودی Q5

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی آئودی Q5

آئودی Q5 یک کراس اوور کامپکت لوکس است که از سال ۲۰۰۸ در سبد محصولات کمپانی آئودی، وابسته به گروه خودروسازی فولکس واگن، قرار گرفته و تاکنون در قالب دو نسل به دست مشتریان در سراسر جهان رسیده است.

نسل اول این خودرو در قالب مدل‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ توسط شرکت رامک خودرو در تیراژ نسبتا محدود به دست مشتریان داخلی رسید. پس از مدتی به دلیل لغو واردات خودروهای فاقد نمایندگی رسمی در کشور، ورود این شاسی بلند آئودی به ایران به طور کامل ملغی گردید. به هر صورت در حال حاضر آئودی Q5 مدل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به صورت محدود در کشورمان حضور دارد و به عنوان یک شاسی بلند لوکس و کمیاب مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.

طراحی ظاهری آئودی Q5

طراحی ظاهری آئودی Q5

طراحی ظاهری آئودی کیو ۵ در مقایسه با بسیاری محصولات مدرن و جدیدتر، تا حدودی ساده اما بسیار باپرستیژ و با اصالت به نظر می‌رسد. در نمای جلو این خودرو شاهد طرح آشنای جلو پنجره بزرگ به همراه چراغ‌های کشیده در دو طرف آن هستیم که از انحناهای آن‌چنانی عاری هستند و حالتی نسبتا مصمم و قاطع برای چهره Q5 پدید آورده‌اند. طراحی سپر در نوع خود منحصر به فرد بوده و فضای کمی از آن بلا استفاده مانده است؛ بخش اعظم نیمه پایینی سپر به جلو پنجره و قاب‌های مشکن به علاوه دریچه‌های هواکش مشبک اطراف آن اختصاص یافته و نمایی اسپرت و ستیزه‌جویانه به زاویه روبرو این کراس اوور آلمانی اعطا کرده است. چراغ‌های جلوی خودرو از لامپ‌های ال ای دی پیشرفته و دیلایت هایی که دور تا دور کاسه چراغ را به خود اختصاص داده‌اند، تشکیل شده و نمای چشم‌نوازی را به این قسمت افزوده‌اند.

در نمای بغل شاهد یک نوع طراحی با اصالت اروپایی هستیم که به دلیل برخورداری از حجم‌پردازی‌های منطقی، فرمی عضلانی برای پروفیل جانبی آئودی Q5 پدید آورده تا شمایلی جذاب‌تر برای این خودرو را جلوه‌گر سازد. نمای عقب کیو5 از سبکی منحصر به فرد برخوردار بوده و کلیه علاقه‌مندان حتی با دیدن این طرح از فاصله دور نیز خیلی زود اشاره به ساخت آئودی بودن خودرو خواهند داشت. این طرح به قدری جذاب بوده که در بسیاری از محصولات چینی و یا غیر چینی مورد الگوبرداری قرار گرفته است. چراغ‌های عقب بر خلاف بسیاری محصولات دیگر به طور کامل درون سطح داخلی درب صندوق قرار گرفته و به شیوه‌ای زیبا به یکدیگر پیوند خورده‌اند؛ طراحی سپر، چراغ‌های هشدار و سر اگزوزهای خودرو نیز جلوه‌ای کاملا هماهنگ و زیبا برای نمای عقب آئودی کیو ۵ پدید آورده‌اند.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری آئودی Q5  ۲۰۱۵-۲۰۱۶ گرچه در حال حاضر اندکی ساده به نظر می‌رسد اما به هیچ وجه کلاس شخصیتی و اصالت خود را از دست نداده و همچنان به راحتی می‌تواند بر بسیاری رقبای موجود در بازار ایران فایق آید.

طراحی داخلی آئودی Q5

طراحی داخلی آئودی Q5

همان‌طور که انتظار می‌رود پس از ورود به کابین این کراس اوور لوکس آلمانی با کیفیت قابل قبولی در بخش‌های مختلف کابین مواجه خواهید شد که اصالت یک خودرو بادوام آلمانی را به خوبی به رخ کاربران خواهد کشید. طراحی داشبورد در عین سادگی از نظم و متانت بالایی بهره می‌برد که نسبتا قادر به تامین نیازهای زیبایی شناختی کاربران خواهد بود.

غربیلک فرمان بسیار خوش‌دست و خوش‌فرم طراحی شده و حسی مهیج را در راننده پدید خواهد آورد. طراحی پنل کیلومتر شمار پشت فرمان نیز نسبتا ساده و نه چندان مدرن صورت پذیرفته است. سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها همان‌طور که انتظار می‌رود از نوع مرغوب بوده و به طور کامل انتظارات را برآورده می‌سازد. فرم صندلی‌ها نیز از طراحی ارگونومیک بسیار قابل قبولی برخوردار بوده و ضمن در برگرفتن قسمت نشیمنگاه و بالاتنه سرنشین، از خستگی بیش از حد نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.

صندلی‌های ردیف جلو فضایی کاملا وسیع را ارائه می‌دهند اما در صورت حضور سه سرنشین در ردیف عقب احتمالا محدودیت‌هایی برای فضای پای ایشان به ویژه نفر وسط به وجود خواهد آمد. دلیل این کمبود حالت برامده پروفیل زیرین بدنه به خاطر عبور میل گاردان و همچنین دریچه هواکش سیستم تهویه برای سرنشینان عقب است. فضای بار صندوق عقب نیز به خوبی قادر به جای دادن اسباب و وسایل مورد نیاز برای یک مسافرت پنج نفره خواهد بود و نیاز کاربران را به حد امکان پاسخ خواهد داد.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی فضای داخلی آئودی Q5 ۲۰۱۵ گرچه در مقایسه با محصولات جدید این کمپانی و همچنین خودروسازان دیگر تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد اما با این حال هنوز هم جذابیت‌های خاص خود را داشته و می‌تواند رضایت مشتریان را جلب سازد. از طرف دیگر کیفیت متریال کابینه آئودی Q5 در میان رقبا بسیار سطح بالا و درجه یک بوده و از این حیث کاملا برتر به نظر می‌رسد.

 امکانات Audi Q5

آئودی کیو5 موجود در بازار کشورمان این آپشن ها و امکانات را در لیست تجهیزات خود جای داده است: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حسگرهای فاصله‌سنج پارک در جلو و عقب، برف‌پاک‌کن خودکار، سنسور فشار باد تایر، رادارهای ایمنی نقطه کور و تغییر لاین، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتو‌هلد، دیلایت، اتولایت، نور بالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ شوی، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، پدال شیفتر پشت فرمان، سیستم صوتی بنگ اند الوفسن با ۱۴ اسپیکر ۵۵۰ وات به همراه آمپلی فایر و هندزفری، نمایشگر ۸ اینچی با کنترلر، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، آیپاد، اپل کارپلی و اندروید اتو، وایفای هات اسپات، میرورلینک، درگاه حافظه، نمایشگر صفحه کیلومتر با قابلیت نمایش خطوط پارک، قطب‌نما، هشت عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو بعلاوه ایربگ پرده‌ای و جانبی جلو – عقب، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه به علاوه دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده با تنظیمات ۸ جهته برقی ( ۱۲ جهته برقی در برخی مدل‌های سفارشی) و تنظیم برقی گودی کمر به علاوه مموری صندلی راننده، صندلی سرنشین جلو ۸ حالته برقی (12 حالته سفارشی) صندلی عقب تاشونده سه تکه، گرمکن تمام صندلی‌ها (به صورت سفارشی)، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه بالابر آنتی ترپ و پرده پشت و جانبی عقب.

مشخصات فنی آئودی Q5

آئودی Q5 از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ دو لیتری نیرویی برابر با ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند که توسط یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیکی به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. آئودی کیو5 ۲۰۱۵ قادر است ظرف مدت زمان یک ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین بیشینه سرعت این خودرو ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

مزایا و معایب آئودی Q5

از جمله مهمترین نقاط مثبت تنها کراس اوور آئودی با پلاک ملی در کشور ما می‌توان به کیفیت ساخت بالا، ایمنی، شتاب و عملکرد فنی مناسب، امکانات رفاهی متعدد، طراحی ظاهری جذاب و کابین با کیفیت اشاره کرد. از طرف دیگر واردات بسیار محدود این خودرو سبب شده تا خدمات پس از فروش آن چندان گسترده نبوده و یافتن قطعات یدکی این خودرو کار ساده‌ای نباشد؛ همچنین گفته شده پیشرانه توربوشارژ این خودروی آلمانی نسبت به بنزین کم کیفیت داخلی حساسیت نسبتا زیادی نشان می‌دهد.

وضعیت فروش آئودی Q5 در بازار ایران

نمای عقب آئودیQ5

برند آئودی یکی از محبوب‌ترین خودروسازان در سطح جهان و به ویژه میان علاقه‌مندان ایرانی به حساب می‌آید اما با این حال به دلیل عدم حضور گسترده محصولات این خودروساز آلمانی در بازار ایران متاسفانه شاهد وضعیت فروش چندان مناسبی برای محصولات آئودی در میان مشتریان ایرانی نیستیم؛ مهم‌ترین بحث آن نیز مربوط به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی این خودرو می‌شود که باعث شده تا مشتریان ترجیح دهند دردسرهای تصاحب و تملک یک اتومبیل با کیفیت آلمانی اما کم‌شمار را به جان نخریده و به سراغ محصولات پرفروشی همچون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و… بروند. بنابراین می‌توان اظهار داشت که وضعیت فروش آئودی Q5 در ایران چندان پررونق نبوده و فروش این خودرو مستلزم پیدا شدن مشتری خاص آن خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور