بررسی ب ام و i8، سفینه فضایی آلمانی با سه سیلندر

۷ شهریور ۱۳۹۹ بررسی ب ام و i8، سفینه فضایی آلمانی با سه سیلندر

بی ام و i8 یک کوپه اسپرت پلاگین هیبرید به شمار می‌آید که در سال ۲۰۱۳ و طی برگزاری نمایشگاه خودرو فرانکفورت مورد رونمایی قرار گرفت و تولید آن در سال ۲۰۲۰ میلادی به خط پایان خود رسید که طی این مدت چیزی معادل ۲۰ هزار و ۴۶۵ دستگاه از این خودرو راهی پارکینگ منازل مشتریان در سراسر جهان شد. این خودرو شاهکار طراحی و فنی شرکت ب ام و در تولید اتومبیل‌های هیبریدی به شمار آمده و یکی از خاص‌ترین تولیدات این کمپانی باواریایی محسوب می‌شود. از همان ابتدا طراحی ظاهری کاملا متمایز این خودرو سبب شد تا نگاه مشتریان و کارشناسان به طور ویژه‌ای به سمت آن جلب شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت از لحاظ فنی نیز مشخصات این خودرو کاملا مطلوب و مقبول مشتریان واقع شد.

جای تعجب داشت که پای این محصول به بازار ایران باز شود اما با این حال طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تعداد نسبتا محدودی i8 از طرق متفرقه و غیر رسمی وارد بازار ایران شد و حواشی زیادی را به دنبال خود آورد؛ تا جایی که نمایندگی رسمی بی ام و در ایران اعلام کرد که نقشی در ورود این محصول پرحاشیه و گران‌قیمت به بازار ایران نداشته است. به هر حال بی ام و i8های ورودی به ایران بالاخره مجوز شماره‌گذاری دریافت کردند و در حال حاضر به صورت بسیار خاص و محدود در خیابان‌های شهرهای متمول کشور در حال تردد هستند.

در ادامه این مطلب شما مخاطبان گرامی را با ویژگی‌های ظاهری، فنی، امکانات، وضعیت فروش و … بی ام و i8 آشنا خواهیم ساخت.

طراحی ظاهری بی ام و i8

مسلما بارزترین ویژگی i8 که از همان ابتدا موجب شهرت بیش از حد این محصول شد، طراحی ظاهری بسیار متفاوت و منحصر به فرد آن است که تا پیش از این در هیچ محصول دیگری دیده نشده بود؛ حتی در تولیدات شرکت بی ام و نیز سابقه چنین طراحی وجود نداشت. تنها المان آشنای این محصول، جلوپنجره معروف بی ام و در نمای روبرو بوده که موجب شده تا اکثر مشتریان خیلی سریع به هویت آی ۸ به عنوان یکی از محصولات کمپانی معروف باواریایی ب ام و پی ببرند.

در سایر بخش‌ها از المان‌های کاملا جدید و به روز استفاده شده بود.

طراحی چراغ‌ها حالتی خشن و مرموز داشته و به خوبی حس و حال یک خودرو اسپرت کوپه را به ذهن منتقل می‌کند. دریچه‌های هواکش نیز موجب حرکت بهتر جریان هوا به سمت دیسک‌های ترمز می‌شوند. بارزترین قسمت طراحی بی ام و i8 را می‌توان در نمای جانبی و به ویژه ستون c این محصول مشاهده کرد؛ جایی که شکاف موجود در بالای گلگیر عقب و انتهای ستون c موجب به وجود آمدن یک اسپویلر دوگانه در دو سمت عقب خودرو شده و شیاری در بالای چراغ عقب پدید آورده تا ضمن ایجاد پایداری بهتر در سرعت‌های بالا، حالتی آیرودینامیک با ضریب درگ کمتر برای این خودرو رقم بزند.

طراحی نمای پشت بی ام و i8 نیز کاملا منحصر به فرد بوده و به گونه‌ای شبیه به سفینه‌های فضایی موجود در فیلم‌های تخیلی به نظر می‌رسد. شکاف‌ها و دریچه‌های موجود در این قسمت نیز در نوع خود منحصر به فرد، خوشایند و کاربردی به نظر می‌رسند. در مجموع می‌توان گفت ظاهر بی ام و i8 یکی از خاص‌ترین گونه‌ها در کل تاریخ اتومبیل‌سازی دنیا بوده و پس از توقف تولید BMW i8 نیز همچنان به عنوان محصولی خاص مورد توجه مشتریان و کارشناسان قرار دارد.

 

طراحی ظاهری بی ام و i8

طراحی داخلی بی ام و i8

مسلما وقتی با شمایل بیرونی بسیار ویژه و فانتزی این محصول مواجه می‌شوید، انتظار دارید که کابین آن نیز فضایی بسیار متفاوت و ویژه را در اختیار کاربران خود قرار دهد. باید بگوییم که حدستان درست است و پس از ورود به کابین این محصول با داشبوردی بسیار متفاوت، آینده‌نگرانه و چیزی شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی مواجه خواهید شد که تا پیش از آن در هیچ خودروی دیگری نظیرش دیده نشده بود. طرح غربیلک فرمان، کنسول میانی تونل جعبه دنده، دریچه‌های تهویه، پنل کیلومتر شمار و سایر المان‌ها، بسیار متفاوت و زیبا طراحی شده و در آن از خطوط سیال با هنرمندی فراوان و ظرافتی بی‌نظیر جهت ترسیم داشبورد و سایر قسمت‌ها بهره گرفته شده است.

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نسبتا مطلوب بوده و صندلی‌ها به طرز قابل قبولی بدن سرنشینان را در بر گرفته و حمایت قابل قبولی از آن به عمل می‌آورند. صندلی‌های جلو فضای کاملا مناسبی و وسیع را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد اما نباید انتظار زیادی از گنجایش صندلی‌های ردیف عقب این خودرو داشت. در مجموع باید عنوان کنیم که طراحی داخلی بی ام و i8 بسیار زیبا و آینده نگرانه صورت گرفته اما باید گفت که کیفیت برخی از بخش‌های آن در حد یک خودروی گران‌قیمت احساس نمی‌شود.

 

طراحی داخلی بی ام و i8

آپشن ها و امکانات بی ام و آی 8

بی ام و i8 به تجهیزات قابل قبولی مجهز شده که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم: کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، سیستم پارک خودکار، چهار حالت رانندگی، سیستم تعلیق هوشمند، ریموت لمسی، سنسورهای پارک جلو و عقب، برف پاک‌کن خودکار، حسگر فشار باد تایر، رادارهای ایمنی و نقطه کور و تغییر لاین و تصادف از جلو، سیستم شناسایی علائم ترافیکی یا تابلوخوان، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، بازیابی انرژی ترمز، دیلایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی هارمان کاردون با ۱۱ اسپیکر و توان ۳۶۰ وات، سامانه تشخیص صدا + هندزفری و شبیه ساز صدای موتور، نمایشگر ۸.۸ اینچی یا ۱۰.۲ اینچی مرکزی، نویگیشن صفحه کیلومتر شمار دیجیتال، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، شش عدد کیسه هوا، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با سیستم کنترل رطوبت، صندلی راننده و سرنشین به صورت ۶ حالته برقی و حافظه، گرمکن صندلی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پکیج شارژ سریع باتری سیستم هیبریدی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن.

 

نمای کناری ب ام و i8

 

مشخصات فنی BMW i8

بی ام و i8 از یک پیشرانه پلاگین هیبرید شامل یک موتور سه سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر، یک ژنراتور برقی و همچنین یک موتور الکتریکی نیرو می‌گیرد. توان پیشرانه بنزینی توربوشارژ برابر با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه به همراه یک ژنراتور برقی به یک جعبه دنده ۶ سرعته آیسین ژاپن متصل می‌شود. از طرف دیگر یک موتور الکتریکی واقع در محور جلو نیز حدود ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو توسط یک گیربکس خودکار دو سرعته به صورت هوشمند کنترل خواهد شد. به طور ترکیبی حداکثر قدرت پیشرانه هیبریدی بی ام و آی ۸ برابر با ۳۵۶ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. شتاب صفر تا صد این خودرو اسپرت آلمانی برابر با ۴.۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی بی ام و i8 بسیار محدود و برابر با ۲.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

مزایا و معایب بی ام و i8

از جمله مهمترین مزیت‌های بی ام و i8 می‌توان به طراحی ظاهری بسیار خاص و متمایز، تکنولوژی پیشرفته، کیفیت ساخت بالا، فرمان‌پذیری مطلوب و مصرف سوخت بسیار پایین اشاره کرد. از طرف دیگر واردات بسیار محدود این خودرو به همراه پیچیدگی فنی آن سبب شده تا خدمات پس از فروش این محصول چندان گسترده نبوده و هزینه نگهداری آن برای مالکان بسیار بالا باشد.

 

نمای عقب ب ام و i8

وضعیت خرید و فروش بی ام و i8 در ایران

آی8 به عنوان یک محصول لوکس و با شمار بسیار محدود وارد بازار ایران شد که خیلی زود مورد توجه علاقه‌مندان و مشتریان قرار گرفت. با این حال پیچیدگی فنی این محصول سبب شده تا خریداران آن با شک تردید و تامل زیاد به سمت آن گام بردارند. البته افراد ثروتمند که از نظر مالی مشکل چندانی ندارند، همچنان به صورت تک و خاص خواهان خرید این محصول چندمیلیاردی هستند. بنابراین باید عنوان داشت که وضعیت خرید و فروش بی ام و i8 در ایران بسیار معدود بوده و جزو معاملات نسبتا خاص به شمار می‌رود.

نویسنده: حسین باباپور