بررسی مشخصات سیتروئن C3

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات سیتروئن C3

سیتروئن C3، خودروی هاچ‌ بک کامپکت سوپر مینی است که در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی فرانسوی پژو سیتروئن معرفی و تا به این لحظه در سه نسل، وارد بازار جهانی خودرو شده است. نسل سوم آن، یعنی سیتروئن C3 در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و تا به این لحظه به عنوان آخرین نسل از سیتروئن، شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که خودرو ژیان، متعلق به کمپانی سیتروئن بوده و در واقع سیتروئن سی ۳  (citroen c3) ، نسخه تکمیل و به روز شده ژیان است. نکته مهم دیگر این که شمار فروش این هاچ بک متفاوت و جذاب، نسبت به ژیان پیشی گرفته است که در زمان خود خودرویی پرفروشی محسوب می‌شد. به عبارتی سیتروئن C3 لقب پرفروش‌ترین و سودآورترین خودرو این برند را در حال حاضر از آن خود کرده است.

مشخصات فنی سیتروئنc3

دیفرانسیل جلو محور محرک
۱۶۰۰ سی سی حجم موتور
THP 165 نوع موتور
۱۶۳ اسب بخار در۶۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر قدرت
(۲۴۳ نیوتون متر) ۴۰۰۰-۱۴۰۰/۲۴۳ حداکثر گشتاور
۸.۲ ثانیه شتاب
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت
۴ تعداد سیلندر
۱۶ تعداد سوپاپ
۶ سرعته اتوماتیک EAT6 انتقال قدرت (گیربکس)
۷.۶ لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی
برقی (EPS) سیستم فرمان
هاچ بک کوچک نوع بدنه
آلومینیوم مشکی نوع رینگ
یکپارچه نوع شاسی
دیسکی خنک شونده ترمز جلو
دیسکی ترمز عقب

ابعاد و اندازه‌ها

۳۹۹۶ میلی‌متر طول
۱۷۴۹ میلی‌متر عرض (جلو)
۱۸۲۹ میلی‌متر عرض (عقب)
۱۴۷۴ میلی‌متر ارتفاع
۱۴۷۱ میلی‌متر فاصله بین چرخ‌های جلو
۱۴۷۱ میلی‌متر فاصله بین چرخ‌های عقب
۲۵۴۰ میلی‌متر فاصله بین محور جلو و عقب
۱۲۵۰-۱۳۰۰ کیلوگرم وزن خالص
۴۵ لیتر حجم مخزن سوخت
۱۶ اینچ قطر رینگ
۱۵ اینچ قطر لاستیک زاپاس
16R- 55/205 چرخ جلو و عقب

 

طراحی ظاهری خودرو سیتروئن c3

طراحی ظاهری سیتروئن C3

سیتروئن C3 از یک جفت چراغ‌های کشیده به عنوان چراغ‌های اصلی، دو چراغ گرد بزرگ روی سپر (جهت نور بالا) و دو مه شکن در نمای جلویی خود بهره می‌برد. کاپوت خودرو تا لبه‌ی پنجره جلو با منحنی‌‌های حجیم و باریکی کشیده شده که منجر به حفظ زیبایی و هماهنگی بین اجزای مختلف آن شده است. بخشی از سپر با رنگ مشکی و متریال متفاوت طراحی شده که با چند منحنی در راستای چراغ‌های مه شکن، ظاهر زیبایی برای آن رقم زده است. همچنین سپر جلو در راستای هماهنگی و تعادل با سقف نسبتا بلند ماشین، حجیم و بزرگ طراحی شده است.

نمای عقب سیتروئن C3

‌طراحی نمای عقب سیتروئن سی ۳، تداعی‌گر یک ماشین جذاب و متفاوت برای دوست‌داران رده ‌بندی هاچ بک اسپرت است. در نمای عقب این هاچ بک، شاهد چراغ‌های سه بعدی برجسته و بزرگی هستیم که در راستای درب صندوق و کابینه ماشین با خطوط حجیم و باریکی، خوش نشسته است.از موارد مورد انتقاد در طراحی نمای عقب سیتروئن C3 می‌توان به کوچک بودن شیشه عقب، نسبت استفاده زیاد از متریال مشکی کم کیفیت به سایر بخش‌های ماشین و عدم وجود هر گونه چراغ ترمز با علائم هشدار دهنده اشاره کرد.

سیتروئن C3 از ۳۶ ترکیب رنگ در بدنه خود بهره می‌برد و مهم‌ترین تضاد رنگی به کار برده شده در آن که جذابیت خودرو را چندین برابر می کند، رنگ متفاوت استفاده شده در سقف آن (رنگ قرمز در نوع ساخت ایران) است. علاوه بر سقف رنگی، شاهد استفاده از ترکیبات این رنگ در قسمت‌های دیگر خودرو همچون آینه‌ها و روی قسمت پلاستیکی نمای جانبی هستیم.
نکته دیگری که در طراحی کناری خودرو، توجه ها را جلب کرده و از آن ماشین متفاوتی نسبت به سایر خودروها ساخته، استفاده از متریال پلاستیکی مشکی  روی درب‌های خودرو جهت تهویه و رینگ‌های دارای لوگوی سیتروئن است.

طراحی داخلی سیتروئن C3

نمای داخلی خودرو سیتروئن C3

در کابین سیتروئن سی 3 از ترکیب پلاستیک، چوب، چرم مصنوعی و پارچه دارای کیفیت خوب استفاده شده است. صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده که فضای کافی و راحتی برای سرنشینان فراهم می‌سازد و البته همچون تمام خودروهای هاچ بک، بخش عقبی خودرو مناسب برای استفاده دو سرنشین است.

کاملا مشخص است که در طراحی کابینه داخلی به قرارگیری مناسب و ظریف قطعات، ترکیب رنگ صحیح و راحتی سرنشینان بسیار توجه شده و ظاهر آن کاملا هماهنگ با طراحی فضای بیرونی است.

*شاید مهم‌ترین ایراد داخل این مدل خودرو فضای کم قسمت بار باشد که به دلیل هاچ بک بودن ماشین می‌توان از آن چشم پوشی کرد؛ البته این را در نظر داشته باشید که با جابجایی صندلی های عقب، امکان برخورداری از فضای بیشتری برای بار فراهم می‌شود.

همه ما به خوبی می‌دانیم که ماشین‌های فرانسوی در ایران به دلیل علاقه مردم به آن‌ها، همیشه مورد استقبال فراوانی قرار گرفته و رضایت آن‌ها را در پی داشته است. اما سیتروئن C3 در بدترین زمان ممکن که قیمت خودرو در ایران روز به روز افزایش پیدا می‌کند، وارد بازار کشورمان شد که شمار فروش آن طبق پیش ‌بینی‌های انجام شده نبود. در حال حاضر هم که دیگر این محصول فرانسوی به تولید نمی‌رسد و مونتاژ آن در حالت تعلیق است.

مزایا و معایب سیتروئن C3

سیتروئن C3 یکی از با کیفیت‌ترین خودروهای مونتاژ داخل ایران بود که در سال‌های اخیر روانه بازار شد. اشتراک پیشرانه و نیرو محرکه این خودرو  با پژو ۲۰۰۸ ارائه خدمات و تامین قطعات را برای هر دو خودروساز سایپا و ایران خودرو ساده‌تر ساخت.

از سوی دیگر C3 در مقایسه با سایر محصولات روز بازار ایران، خودرویی کاملا مدرن، بسیار زیبا و مجهز به استانداردهای روز بود که در پس توافق برجام، نوید از ورود طیف گسترده‌ای از خودروهای نوین دیگر می‌داد که البته این باور به دلیل برهم خوردن برجام، میسر نشد.

یکی از بزرگ‌ترین معایب C3 تیراژ تولید و عرضه بسیار محدود آن در بازار ایران است. این مهم نه تنها باعث افزایش قیمت فروش آن در زمان عرضه شد بلکه در دراز مدت از دیدگاه تامین خدمات پس از فروش می‌تواند کار را برای شرکت خدمات دهنده و مشتری بسیار دشوار کند. بازار دست دوم ایجاد شده برای این خودرو بسیار گران قیمت و محدود است و مشتری‌های بسیار خاصی را طلب می‌کند. پیشرانه ۱.۶ لیتری به کار رفته درسیتروئن C3 (مشترک با پژو ۲۰۰۸)، به مراتب از پیشرانه ۱.۶ لیتری ارائه شده در خانواده رنو-نیسان (مانند رنو تلیسمان) ضعیف‌تر است. با این حال همچنان خودرویی خوش شتاب و راضی کننده به حساب می آید. متاسفانه سایپا در فرایند مونتاژ برخی آپشن‌ها نظیر گرم‌کن صندلی‌ها و ریم‌های اسپرت را از این خودرو حذف کرد.

رقبای اصلی ماشین سیتروئن c3

    جالب توجه است که بعد از بهم خوردن معاهده برجام و خروج برخی شرکای خارجی از صنعت خودروسازی ایران، گروه خودروسازی سایپا تصمیم به تولید خودروهای دورنگ و در کلاس هاچبک گرفت. خودرو کوییک R، پاسخ گروه خودروسازی سایپا به خروج سیتروئن و رها کردن ادامه فعالیتش در سایت سایپا کاشان بود.

    فروش فوری خودرو

    تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو45