جیپ رانگلر 392 هیجانی در رانندگی آفرودی!

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ جیپ رانگلر 392 هیجانی در رانندگی آفرودی!

برند فورد (Ford) سال‌ها پیش، مدل مفهومی شلبی کبرا (Shelby Cobra) را معرفی کرد. در واقع این مدل، اولین «عشق خودرویی» بسیاری از نوجوانان و کودکان زمان خودش محسوب می‌شد. زمانی که این طرفداران جوان فهمیدند که برخی از مدل‌های مفهومی، هرگز به خیابان‌های واقعی قدم نمی‌گذارند، حسابی ناامید شدند. در واقع این مدل‌ها، اغلب برای زیبایی و شکوه سکوهای نمایشگاه‌ها و موزه‌ها طراحی می‌شدند. اما جیپ، با ارائه مدل مفهومی رنگلر 392 (Jeep Wrangler 392 Concept)، آرزوی خیلی از طرفداران خود را برآورده کرد. البته مدل مفهومی شلبی کبرا، یک ماشین دست ساز بود که تقریبا هیچ یک از ویژگی‌های دیگر خواهر و برادرهای خود را نداشت، اما مدل مفهومی رانگلر، یک ماشین واقعی است با یک موتور 6.4 لیتری V8، و بدنه به روزرسانی شده جیپ رنگلر Unlimited.

بنابراین شاید مقایسه این دو موقعیت، کار چندان عادلانه‌ای نباشد. با این حال فرصت رانندگی با خودرویی این چنین افسانه‌ای، شامل حال هرکسی نمی‌شود. حالا برویم به سراغ عملکرد این مدل دوست داشتنی، بر روی جاده‌های دنیای واقعی.

اول از همه باید بگوییم که این مدل، یک ماشین به اصطلاح بسیار «باحال» و 450 اسب بخاری است! به گفته جیپ، سرعت مدل 392 در کمتر از پنج ثانیه، ار صفر 60 مایل بر ساعت می‌رسد. 392 در مقایسه با گراند چِروکی SRT (Grand Cherokee SRT) که مجهز به موتور یکسان است، در این مورد کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند، زیرا سرعت گراند چروکی در عرض 4.2 ثانیه از صفر به 60 مایل بر ساعت می‌رسد. با گشتاور 610 نیوتون.متر، 392 می‌تواند نان هم محصول آفرودی را که در حال حاضر در بازار حضور دارد، آجر کند. خصوصا برانکو رَپتور (Bronco Raptor)! خرناس اگزوز این مدل به قدری بلند است که انگار زمین و زمان برای گوش دادن به آن، از حرکت می‌ایستد.

طراحی ظاهری جیپ رنگلر

البته فراموش نکنیم که 392 هنوز یک مدل مفهومی است. این به چه معناست؟ یعنی که 392 برای تبدیل شدن به یک محصول رسمی راه زیادی در پیش داشته و به بروزرسانی‌های اساسی نیاز دارد. کنترل آن نیاز به کالیبره شدن دارد. با گاز دادن زیاد، ممکن است کمی احساس کنید که نیروی خروجی آن کاهش پیدا می‌کند. از طرفی رانندگی با سرعت پایین، به این معناست که نمی‌توان از گیربکس هشت سرعته تعبیه شده، آنطور که باید و شاید استفاده کرد.

طبیعت بی نظیر 392، تنها به پیشرانه‌اش ختم نمی‌شود. این مدل چهار «نیم در» دارد که از رانگلر YJ (Wrangler YJ)، یک سمبل سینمایی، قرض گرفته است. این بده بستان، شامل سقف سفت و سخت آن نیز می‌شود. ترکیب سانروف 392 با صدای اگزوز آن، پنجره‌های پایین، منظره بی نظیر دنیای بیرون و رایحه طبیعت، ترکیبی رویایی است.

با این که موتور این مدل بسیار پر هیاهو و پر جنب و جوش است، ظاهر آن کمی محافظه کارانه است. بدنه «گرانیت کریستالی» آن با نشان‌های برنز «392» و «جیپ» که با سلیقه در بخش جلویی آن تعبیه شده است، ظاهری بی نظیر به این مدل زیبا می‌بخشد.

چشمگیرترین ویژگی ظاهری 392، رنگ قرمز سنتی آن است که با رنگ‌های کار شده در بدنه، ترکیبی زیبا را تشکیل می‌دهد. فاصله چرخ‌ها از یک دیگر و همچنین فاصله ماشین از زمین، ظاهری قدرتمند و در عین حال جذاب و کمی جدی به این مدل بخشیده است.

این مدل که در دره‌های مالیبو، کالیفرنیا تست شده است، ناملایمات و پستی و بلندی‌های سطح این تنگه را با قابلیت آفرود خود، به خوبی و با اعتماد به نفس کامل، مدیریت کرده است. موتور سنگین این مدل که به طرز قابل توجهی وزن خودرو را افزایش می‌دهد، نیرو و سنگینی بیشتری به محور جلویی منتقل می‌کند.

نمای عقب جیپ رنگلر

جیپ می‌گوید که قصدش از ساخت رنگلر 392، تنها پیش نمایشی از تولید یک مدل مخصوص نبوده است، بلکه قصد دارد به همه ثابت کند که یک موتور V8، چقدر برای یک مدل آفرود مناسب است. در جواب سوالی که آیا این چنین مدلی در آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد یا خیر، جیپ می‌گوید که همه چیز بستگی به عکس العمل مشتریان بازار رانگلر و طرفداران جیپ دارد. واکنش‌ها تاکنون به قدری مثبت بوده است که شاید بتوانیم در سال 2022، شاهد ورود این مدل به بازار رسمی باشیم.

از آنجایی که 392 هنوز یک مدل مفهومی است، نمی‌توان به قطع درباره قیمت یا اقتصادی بودن آن از لحاظ سوخت نظری داد، اما مدل چروکی که کمی به 392 شبیه است، می‌تواند سرنخ خوب و مهمی باشد. طرفداران عنوان کرده‌اند که قیمت این مدل و میزان مصرف سوخت آن، برایشان هیچ اهمیتی ندارد.

طراحی داخل جیپ رنگلر

جیپ رنگلر Rubicon 392 مدل 2021

برند جیپ (Jeep)، همیشه با معرفی و ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات، هواداران خود را هیجان زده می‌کند. حالا چند وقتی از همزمان شدن رونمایی از مدل مفهومی رنگلر 392 (Wrangler 392 Concept) با جشن رونمایی فورد برونکو (Ford Bronco) می‌گذرد. البته بماند که عده‌ای اعتقاد دارند که انتخاب آن روز برای رونمایی توسط جیپ، اتفاقی نبوده است. با این حال، از همان لحظه رونمایی از رنگلر 392، همه می‌دانستند که این مدل جذاب دیر یا زود، به مرحله تولید خواهد رسید. درست مانند خیلی محصولات دیگر از این کمپانی دوست داشتنی. متاسفیم که شیرینی جشن فورد برونکو با رونمایی جیپ از مدل مفهومی جدیدش خراب شد، اما از طرفی هم از رونمایی نهایی جیپ رنگلر روبیکان 392 خیلی هیجان زده و خوشحالیم. هرچه باشد، روبیکان اولین محصول V8 کمپانی در 40 سال گذشته است!

مدل نهایی این جیپ، تا حد بسیار زیادی شباهت به همان مدل مفهومی دارد که در تابستان دیده ایم. البته که همیشه تغییراتی برای تولید مدل نهایی اعمال می‌شود، تغییراتی که محصول را از مدل مفهومی فراتر برده و آن را برای رقابت بازار و قدم گذاشتن به جاده‌ها آماده می‌کنند.

موتور هِمی V8 (Hemi V8) رنگلر 392 روبیکان، با 6.4 لیتر ظرفیت، در زیر کاپوت این ماشین خوابیده است. قدرتی که این ماشین تولید می‌کند، برابر 45 اسب بخار و گشتاورش معادل 637 نیوتون.متر است. طبق گفته‌های برند سازنده، این قدرت برای رساندن سرعت روبیکان از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت تنها در عرض 4.5 ثانیه کافی است.

این موتور غول پیکر و نیرومند، توسط یک  گیربکس هشت سرعته اتوماتیک همراهی شده و هیجهان رانندگی با این رنگلر را چندین برابر می‌کند. یک سیستم اگزوز فعال برای تنفس این رقیب قدر در نظر گرفته شده است. به هنگام تنفس، دریچه‌ها به صورت خودکار یا دستی، بسته به ترجیح راننده، باز و بسته می‌شوند.

گشتاور روبیکان، به آن اجازه می‌دهد حتی بر روی سطوح غیر هموار و پر از پستی و بلندی هم به خوبی حرکت کند.

جیپ رنگلر 2021 روبیکان

لازم است بدانید که رنگلر 932، فقط برای جاده‌های آسفالت شده نیست. درست مانند مدل مفهومی ارائه شده، ارتفاع مدل نهایی هم به اندازه دو اینچ نسبت به مدل‌های دیگر افزایش داشته است. سیستم تعلیق به روزشده آن، از هندسه خاصی برخوردار است. فریم‌ها نیز تغییر کرده اند. ترمزهای جدید نیز برای این مدل سنگین وزن مناسب هستند و کنترل آن را در زمان سرعت گرفتن آسان می‌کنند.

تایرهای 33 اینچی آن بر چرخ‌های 17 اینچی سوار می‌شوند و به قول جیپ، این یکی از ویژگی‌های خاص محصول جدیدش است.

با این مدل می‌توانید به راحتی، در 32.5 اینچ آب فرو بروید، بدون اینکه نگران نرسیدن اکسیژن به موتور باشید. این محصول از سیستم هیدرو-گاید (Hydro-Guide) (راهنمای آب) بهره می‌برد. سیستم هیدرو-گاید مانع رسیدن آب به آسیاب می‌شود، حتی اگر آب وارد کاپوت شود. فرو رفتن یک جیپ رنگلر در گِل و لای و در نتیجه گِلی شدن کاپوت؛ یک امر کاملا طبیعی در دنیای جیپ است. با این حال حتی در این شرایط هم، سیستم ورود هوا به درستی عمل خواهد کرد.

سیستم 4WD این ماشین، در مواقع نیاز به کمک رانند می‌آید. از بین حالات 4WD Auto، 4WD High، (Neutral) خنثی و 4WD Low، می‌توانید به دلخواه یکی را انتخاب کنید. محورهای Dana 44 در محورهای جلو و عقب لوله‌های ضخیم‌تری دارند و برای زمانی که جاده لیز یا چسبنده است، مناسب هستند. آنطور که جیپ می‌گوید، در صورت نیاز راننده می‌تواند از همه گشتاور موتور در صورت نیاز، استفاده کند.

از لحاظ ظاهری و طراحی، چرخ‌ها و کاپوت با فرورفتگی که دارد، از شاخصه‌های اصلی رنگلر روبیکان 392 محسوب می‌شوند. گریل به شکلی طراحی شده است که هوای بیشتر به موتور V8 برساند. ابزارهای دیجیتالی که برای داخل کابین در نظر گرفته شده اند، عملکرد و قابلیت‌های موتور را به خوبی نشان می‌دهند. صندلی‌های مخصوص جیپ، صفحه سرگرمی، پوشش‌های چرمی و انواع و اقسام سیستم‌های ایمنی، رنگ سقف و بدنه و…، به صورت دلخواه توسط مشتری انتخاب می‌شوند.

جیپ رنگلر روبیکان 2021

برند جیپ به طور مستقیم به چهار در بودن این محصول اشاره نکرده است، اما آنطور که می‌گوید، این آفرودر به اندازه یک ماشین چهار در ظرفیت دارد. هنوز از قیمت این مدل اطلاعاتی در دسترس نیست، اما بدون شک، یکی از گران قیمت‌ترین محصولات جیپ خواهد بود.

جیپ رانگلر  YJL، کوادراتک

کمپانی کوادراتک (Quadratec) به تازگی نسخه منحصربه‌فرد و خاصی از جیپ رانگلر YJL را رونمایی کرده است. این نسخه که بر پایه مدل اصلی YJ ساخته شده از مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات خاص آفرودی برخوردار است.

جیپ رانگلر تاکنون در نسخه‌های مختلفی راهی بازار شده و جالب است بدانید که این خودرو محبوبیت بالایی نیز برای تیونینگ‌کاران دارد.

رانگلری که ما قصد داریم در این نوشتار به معرفی آن بپردازیم نسخه‌ای است که به مناسبت ۳۰ سالگی کمپانی کوادراتک رونمایی شده است. این نسخه به مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته چه در داخل کابین و چه در خارج از آن مجهز است.

کمپانی کوادراتک بزرگ‌ترین خرده‌فروش مستقل قطعات و لوازم جانبی جیپ است که اتفاقا محصولات تولیدی آن از کیفیت بالایی نیز برخوردار بوده و به نوعی یکی از بهترین‌ها در حوزه کاری خود است.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم جیپ رانگلر  YJLبر پایه مدل اصلی YJ ساخته شده است و نسخه اصلی یک نوستالژی دهه ۹۰ میلادی محسوب می‌شود. می‌توان آن را یک خودرو آفرود خاص مجهز به چراغ‌های مستطیلی دانست.

نمای بیرونی جیپ رانگلر  YJL

نمای بیرونی جیپ رانگلر  YJL

جیپ رانگلر  YJL در نمای بیرونی خودرویی بحث‌برانگیز است. چراغ‌های مستطیلی سفارشی این خودرو شما را به یاد نسخه YJ می‌اندازد. در حالی که طراحی سپر و کاپوت خودرو مشابه با نسل فعلی  JLاست. حتی برچسب‌های قرار گرفته روی کاپوت این خودرو نیز گریزی به نسخه Sahara مدل سال ۱۹۸۹ دارد.

به هر روی کمپانی کوادراتک تمام تلاش خود را به کار برده تا خودرویی طراحی کند که بتواند نظر طیف گسترده‌ای از طرفداران رانگلر را جذب کند. انتخاب مدل پایه‌ای که نوستالژی نسل‌های مختلفی بوده خود گواهی است بر این ادعا.

تجهیزات و امکانات جیپ رانگلر  YJL

تجهیزات و امکانات جیپ رانگلر YJL

کوادراتک کابین رانگلر مورد بحث را مملو از امکانات و تجهیزات تولیدی خود کرده است. همین موضوع رانگلر  YJL را به یک خودرو منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. خودرویی که تک تک قطعات آن کاربرد خاص داشته و انحصاری است.

مسلما این جیپ آفرود از بهترین لوازم جانبی تولیدی کوادراتک برخوردار است. از جمله تجهیزات و امکانات جیپ رانگلر  YJLمی‌توان به کیت بالابرنده تعلیق ۳٫۵ اینچی اشاره کرد. به‌علاوه این محصول از لاستیک‌های ۳۷ اینچی به همراه رینگ‌های ۱۷ اینچی برخوردار است. این امکانات کمک می‌کند که خودرو فوق بتواند به یک انتخاب عالی برای آفرودسواران تبدیل شود.

در انتها بد نیست بدانید که کمپانی کوادراتک قصد ندارد مدل اختصاصی خود را در دسترس عموم قرار دهد. تولید و عرضه جیپ رانگلر  YJL به صورت محدود خواهد بود.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45