بررسی مشخصات جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲

جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲ جدیدترین نسخه از نماد خودرو آمریکایی است و وقتی می‌گوییم جدید، منظورمان پایان نسل چهارم و شروع نسل پنجم است. بالاخره جیپ پلتفرم مرسدس بنز را که از سال ۲۰۰۵ استفاده می‌کرد، کنار گذاشت و حالا با پلتفرم جدید می‌تواند مدل‌های محور بلند، محور کوتاه، برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید تولید کند. گرند چروکی جدید دارای سه نوع پیشرانه است و مدل محور بلند و سه ردیفه آن در سال ۲۰۲۱ عرضه شده و مدل پلاگین هیبرید هم سال آینده به بازار می‌آید.

مزایا و معایب

+ طراحی زیبا

+ آفرودر واقعی

+ کابین باکیفیت

+ آپشن‌های کاربردی

موتور قدیمی

مصرف بنزین بالا

چهار چرخ متحرک سفارشی

مشخصات فنی

جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲ در هفت تیپ و با سه نوع پیشرانه و محور محرک دیفرانسیل عقب و 4WD به بازار عرضه می‌شود. موتور استاندارد این شاسی‌بلند ۳.۶ لیتری V6 با قدرت ۲۹۳ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتن.متر است. علاوه بر این، مشتریان می‌توانند موتور قوی‌تر ۵.۷ لیتری V8 توربو دوقلو با قدرت ۳۵۷ اسب بخار و گشتاور ۵۲۹ نیوتن متر را برای این شاسی‌بلند آفرودر سفارش دهند.

یکی از معایب جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲، همین پیشرانه‌های قدیمی است. مدل‌هایی که با موتور V6 به فروش می‌رسند، دیفرانسیل عقب هستند و برای استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک باید جیپ با موتور V8 را خریداری کرد.

سیستم 4WD جیپ دارای سه حالت رانندگی است که با توجه به شرایط و وضعیت جاده و مسیر می‌توان یکی از این حالت‌ها را انتخاب کرد.

مشخصات کلی

نوع موتور

خورجینی بنزینی

حجم موتور

۳.۶ لیتر

۵.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

۸ / ۳۲

تنفس موتور

طبیعی

توربوشارژ دوقلو

حداکثر قدرت

۲۹۳ اسب بخار

۳۵۷ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۳۵۲ نیوتن.متر

۵۲۹ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دو دیفرانسیل

شتاب

۷.۴ ثانیه

۶.۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۹۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

۱۰.۶ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

شاسی‌بلند

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۹۱۵ میلیمتر

عرض

۱۹۷۹ میلیمتر

ارتفاع

۱۸۱۶ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۹۶۴ میلیمتر

وزن خالص

۲۰۴۷ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۱۰۶۷ لیتر

حجم مخزن سوخت

۸۷ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

۱۸ اینچ

۲۱ اینچ

چرخ جلو و عقب

R17 245/70

R18 265/60

R21 275/45

آپشن ‌ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

سنسور باران

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

هشدار توجه راننده

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

دارد

مه‌شکن جلو

دارد

مه‌شکن عقب

دارد

چراغ چرخشی

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

دارد

شارژ USB موبایل

دارد

شارژر بی‌سیم

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

دارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

کامپیوتر سفری

دارد

ایزوفیکس

دارد

کول باکس

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲

تا الان باید با زبان طراحی جدید جیپ آشنا شده باشید. سبک جدید قبلا برای طراحی گرند چروکی L (محور بلند، سه ردیفه) استفاده شده و در ظاهر گرند واگنیر هم دیده می‌شود. اصول طراحی جدید بهتر از قبلی‌ها است، به دلیل اینکه دیگر خبری از جلوپنجره خیلی بزرگ نخواهد بود.

جیپ جلوپنجره معروف هفت قسمتی خود را حفظ کرده که البته از این بزرگ‌تر نخواهد شد. چراغ‌های باریک جلو و عقب هماهنگی کاملی با بدنه مربعی دارند.

در کل جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲ طراحی ظاهری زیبا و خوشایندی دارد. همه مدل‌ها دارای چراغ‌های جلو و دی‌لایت‌های LED هستند.

به جز تیپ لاردو، بقیه تیپ‌ها به درب برقی صندوق مجهز شده‌اند و سانروف دو جداره هم فقط در مدل‌های رده‌بالای آورلند، سامیت و سامیت رزرو موجود است.

طراحی داخلی

کابین جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲

جیپ طراحی داخلی محصولاتش را با عرضه نسل قبلی گرند چروکی ارتقا داد، اما نسل پنجم حتی از آن هم بهتر است. کابین خودرو جدید با ترکیبی از چوب، چرم، کنتراست و نمایشگرهای HD نشان می‌دهد که جیپ نیم‌نگاهی به محصولات آلمانی داشته است. غربیلک فرمان از نو طراحی شده و در کنار رودری‌های جدید، حس خوبی به سرنشینان می‌دهد.

طراحی داخلی گرند چروکی مثل همیشه ساده و کاربردی است. راننده می‌تواند با چرخاندن یک غربیلک دنده را انتخاب کند و با استفاده از غربیلک دیگر، ارتفاع خودرو و سیستم تعلیق بادی را تنظیم کند.

صفحه نمایش کوچک با قاب بزرگ مشکی در مدل‌های پایه، چندان جالب نیست. همچنین در تیپ‌های رده پایین فقط غربیلک انتخاب دنده وجود دارد و بدون کنترلرهای حالت رانندگی و تنظیم ارتفاع، توی ذوق می‌زند.

با این حال، طراحی داخلی جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲ پیشرفت بزرگی به حساب می‌آید.

نسخه هیبرید گرند چروکی ۲۰۲۲

پس از ارائه نسخه هیبرید پلاگین (PHEV) جیپ رنگلر در سال ۲۰۲۱، حالا نوبت نسخه هیبرید پلاگین گرند چروکی جدید (نسل پنجم/WL) رسید تا به عنوان دومین شاسی بلند هیبرید جیپ قد علم کند. در نتیجه گرند چروکی هیبرید جدید نیز همانند رنگلر با کد شناسایی 4Xe شناخته می‌شود که ترکیب هوشمند و زیبایی از دو واژه 4X4 به معنای دو دیفرانسیل و حرف e به معنای الکتریک است و نشان از ترکیب ذات دوزیست این خودرو، چه از نظر توان سواری در مسیرهای شهری/بیراهه و چه از نظر سوخت مورد مصرف دارد.

جیپ گرند چروکی 4Xe از پیشرانه بنزینی توربو چهار سیلندر خطی خانواده جدید سری پیشرانه‌های هاریکیِن (Hurricane به معنای تندباد یا طوفان/سری پیشرانه‌های جدیدی خطی خانواده کرایسلر) بهره می‌گیرد که در ترکیب با یک موتور الکتریکی، در مجموع قدرتی برابر با ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور خیره کننده‌ای معادل با ۶۴۰ نیوتون.متر تولید می‌کند. این اعداد و ارقام ترکیبی تقریبا با مشخصات خروجی پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی بنزینی قابل سفارش برای گرند چروکی برابر است. اما بر خلاف این پیشرانه تشنه، نسخه هیبرید 4Xe جیپ گرند چروکی بر اساس ادعا برند جیپ می‌تواند با توجه به یکی از سه حالت قابل انتخاب سیستم انتقال نیرو هیبرید، مصافتی برابر با ۴۰ کیلومتر را تنها در حالت تمام الکتریکی طی کند. در صورت استفاده از حالت هیبرید، برد مفید این خودرو با مصرف سوخت متوسط برابر با ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها با یکبار سوخت‌گیری به بیش از ۷۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

همه این ویژگی‌ها در حالی است که از توان فنی و قابلیت‌های آفرودی این خودرو ذره‌ای کاسته نشده و این خودرو توانسته است تنها با حالت تمام الکتریکی، مسیر آفرودی بسیار مشهور و دشوار روبیکان را پشت سر بگذارد در حالی که همچنان قابلیت کشش خیره کننده ۲۷۳۰ کیلوگرم بار را دارد. جیپ در خصوص ارائه خودروهای پاک و دارای آلایندگی صفر در آینده نزدیک به هیچ وجه شوخی ندارد و خانواده 4Xe این خودروساز قدیمی، بدون ‌تردید از برترین شاسی بلندهای حقیقی و توانمندترین آفرودرهای هیبرید امروز جهان هستند.

جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲؛ سمبل آمریکایی

نمای عقب جیپ گرند چروکی ۲۰۲۲

در سال‌های اخیر جیپ تلاش زیادی برای تولید خودروهای باکیفیت انجام داده و در این کار موفق بوده است. گرند چروکی جدید می‌تواند رقبایش از شرکت‌های شورولت، فورد و نیسان را شکست دهد.

اگر به دنبال شاسی‌بلند دو ردیفه با قابلیت بکسل و آفرود باشید، جیپ گرند چروکی جایگزین مناسبی برای بی ام و X5، مرسدس بنز GLE و لندرور رنجرور است.

قیمت ماشین گرند چروکی جدید از ۳۷ هزار دلار برای تیپ لاردو شروع می‌شود و تیپ سامیت رزرو هم ۶۳ هزار دلار قیمت دارد. البته برای استفاده از سیستم 4WD باید ۲۰۰۰ دلار دیگر هزینه کرد و در صورتی که راننده موتور قوی‌تر V8 را سفارش دهد، ۳۲۹۵ دلار به قیمت خودرو اضافه می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو