آیا خودروهای پرنده یا تلفیق هواپیما و خودرو در راه است!؟

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ آیا خودروهای پرنده یا تلفیق هواپیما و خودرو در راه است!؟

وقتی هنری فورد در سال ۱۹۴۰ گفت: «تلفیق هواپیما و خودرو در راه است. شاید مضحک برسد اما از راه خواهد رسید» هنوز صنعت خودروسازی به مرحله ترقی‌ و پیشرفت‌های شگفت انگیز نرسیده بود. اما تلاش برای ساختن خودروی پرنده یک در بین خودروسازان بسیار جدی بود و تاکنون شرکت‌های خودروسازی از تلاش خود برای تولید خودروهای پرنده دست نکشیده‌اند و باید دید در نهایت کدام غول خودروسازی موفق به تولید انبوه خودروهای پرنده می‌شود و جابه‌جایی‌های بین شهری چه زمانی به هوا می‌رود.

 

از پرواز برادران رایت تا خودروهای پرنده هیوندای

در سال ۱۸۴۱ ویلیام ساموئل هنسون و جان استرینگفِلو اولین وسیله نقلیه پرنده را اختراع کردند. این وسیله نقلیه پرنده بر پایه واگن باربری ساخته شده بود و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان اولین خودرو پرنده جهان یاد کرد. هرگز نمونه‌ای از این خودرو پرنده ساخته نشد اما نقشه‌های به جا مانده از آن نشان می‌دهد که طول بال‌های  Henson Aerial به ۴۵ متر می‌رسید.

 

Curtiss، خودروی پرنده ۱۰۰ اسب بخاری

گلن کورتیس که یک هوانورد بازنشسته است در سال ۱۹۱۷ این خودرو را طراحی کرد. برخی معتقدند کورتیس اولین خودرو پرنده است. طراحی این خودرو تنها روی کاغذ نماند و نمونه‌ای از آن نیز ساخته شد. Curtiss چهار چرخ و یک موتور هواپیما با قدرت ۱۰۰ اسب بخار داشت و بال‌های سه شاخه برای کنترل جریان هوا نیز در نظر گرفته شده بود. این خودرو پرنده چندین پرواز ناموفق داشت و هرگز به تولید انبوه نرسید.

 

Curtiss خودرو پرنده

نمونه ای خودرو پرنده با نام Curtiss

افسانه Jess Dixon

جس دیکسون از بالگرد برای طراحی این خودرو الهام گرفت. موتور ۴۰ اسب بخار و دو بال روی سقف برای این خودرو در نظر گرفته شده بود. دیکسون در سال ۱۹۴۰ از طرح خود رونمایی کرد اما پس از درگذشتش این طرح‌ تنها روی کاغذ ماند و هرگز به تنیجه نهایی نرسید.

 

 خودرو پرنده Tampier، خودرویی که هرگز پرواز نکرد

خودرو پرنده Tampierتا حدودی به  طرح کورتیس شباهت داشت. این خودرو پرنده در سال ۱۹۲۱  در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شد. Tampier یک خودرو پرنده ۲ طبقه بود که می‌توانست روی زمین نیز حرکت کند در واقع طراحی آن شبیه چسباندن یک بالگرد روی ماشین بود. همچنین این خودرو قابلیت ۲ ساعت پرواز بر فراز شهر را داشت اما هیچ گزارشی مبنی بر پرواز آن وجود ندارد.

 

Tampier خودرو پرنده

نمونه ای از خودرو پرنده Tampier

Pitcairn PCA-2 و سقوط در محوطه کاخ سفید

اولین خودرو پرنده‌ای که عموم مردم می‌توانستند آن را خریداری کنند PCA-2 ساخته Pitcairn بود. این خودرو پرنده مجوز پرواز در ایالت متحده را دریافت کرد و در دوره ریاست جمهوری Herbert Hover بر فراز کاخ سفید سقوط کرد.

 

Waterman خودروی پرنده‌ای که ۵ دستگاه تولید شد

این خودرو توسط والدو واتر من ساخته شد. واترمن با بال‌های طویلش به راحتی می‌توانست پرواز کند اما تنها ۵ دستگاه از این خودرو در دهه ۴۰ و ۵۰ ساخته شد.

 

ConVairCar Model 118، عامل مرگ ConVairCar

ConVairCar اولین خودرویی بود که با موفقیت در آسمان‌ کالیفرنیا پرواز کرد اما به دلیل اتمام سوخت، فرود اضطراری داشت و بال‌هایش آسیب دید. این پرواز و فرود مرگ ConVairCar را به دنبال داشت.

 

ConVairCar خودرو پرنده

نمونه‌ای از خودروهای پرنده با نام ConVairCar

  Leland Autoplane خودرو پرنده بیوک

Bryan از شرکت بیوک، یکی از باشکوه‌ترین خودروهای پرنده را ساخت که می‌توانست هم در آسمان و زمین حرکت کند. Bryan در سال ۱۹۷۴ حین اجرای نمایشی سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 

Levacar تئوری بی سرانجام فورد

Levacar یکی از ایده‌های ناب خودروهای پرنده در سال ۱۹۵۹ بود. این خودرو فاقد چرخ بود و چند سانتی متر بالاتر از سطح آسفالت پرواز می‌کرد. فورد هیچگاه این ایده را به تولید انبوه نرساند.

 

Curtiss-Wright یک جیپ پرنده

شرکت برادران رایت و گلن کورتیس مامور ساخت این خودرو پرنده برای ارتش بودند. اما هیچ کدام از ایده‌های این شرکت‌ها مورد قبول نگرفت و پرونده آن در سال ۱۹۶۰ بسته شد. جیپ پرنده هزینه زیادی داشت و تولید آن به صرفه نبود.

Curtiss-Wright خودرو پرنده

نمونه‌ای از خودروهای پرنده با نام Curtiss-Wright

Piasecki VZ-8 خودروی بالگردی

شکست‌های پی در پی طراحی و تولید خودروهای پرنده طراحان را به فکر به کارگیری ایده جدید انداخت. طراحان می‌خواستند خودرویی بسازند که از بالگرد کوچکتر باشد و به کمک توربین‌های کار گذاشته شده از زمین فاصله بگیرد. این خودرو نیز مانند سایر خودروهای پرنده سرانجامی نداشت.

Aero-Car کاراتر انیمیشنی دیزنی

Aero-Car در سال ۱۹۶۶ با بال‌های جمع شونده می‌توانست از خودرو زمینی به خودرو پرنده تبدیل شود. Aero-Car در آزمایش‌ها توانست ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت روی زمین و ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت در آسمان حرکت کند. دیزنی در سال ۲۰۱۳ از این خودرو یک کاراکتر برای انیمیشن The Planes ساخت.

 

 AVE Mizar با تصادف به تاریخ پیوست

AVE Mizar یک خودرو Pinto فورد بود که بال‌هایی شبیه به بال هواپیما روی سقف آن سوار شده بود. این خودرو پرنده در مرحله آزمایشی توانست ۷۳ دقیقه پرواز کند اما پس از یک تصادف شدید نابود شد و سرنشین آن نیز جان باخت.

 AVE Mizar خودرو پرنده

نمونه‌ای از خودروهای پرند با نام  AVE Mizar

The Sky Commuter خودروی پرنده ۶ میلیون دلاری

تا قبل از این بیشتر خودروهای پرنده ترکیبی از خودرو و هواپیما بودند. The Sky Commuter بسیار پیشرفته تر از خودروهای پرنده قبل از خود بود. شرکت بوئینگ ۶ میلیون دلار برای این خودرو هزینه کرد اما هیچ وقت پرواز نکرد.

 

M400 Skycar

Paul Moller اولین خوردو پرنده‌ای را طراحی کرد که قابلیت برخاستن و نشستن به صورت عمودی را داشت. این خودرو پرنده پروازهایش را با موفقیت پشت سر گذاشت اما به دلیل فروش سهام‌های ثبت نشده طراح آن، به حاشیه رانده شد.

 

Terrafugia Transition امیدی برای پرواز

خودروهای پرنده از آغاز تاکنون شکل‌ها و طراحی‌های گوناگونی داشته‌اند. شرکت Terrafugia خودرو پرنده تقریبا پیشرفته‌ای را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد که آن سال ۱۹۶ هزار دلار قیمت داشت.

 

The Flying Maruti سوزوکی پرنده

A.K. Vishwanath، سرمایه‌گذار هندی روی این خودرو پرنده سرمایه‌گذاری کرده بود. پایه این خودرو یک دستگاه خودرو سوزوکی بود که ملخ‌ها روی سقف آن نصب شده بودند. سپر این خودرو بیرون زده بود تا بتواند با ایجاد خلاء در زیر بدنه، پرواز کند.

 

Aeromobil

آئرومبیل در سال ۲۰۱۰ مجوز پرواز را از اسلوواکی دریافت کرد. این خودرو پرنده بسیار کوچکتر از نیاکان خود بود و به راحتی در پارکینگ جا می‌گرفت.

 

Aeromobil خودرو پرنده

نمونه ای خودروهای پرنده Aeromobil

Aero، همکاری ناسا و گوگل

IlanKroo مهندس هوافضای ناسا به همراه لری پیج، موسس گوگل در سال ۲۰۱۳ یک خودرو پرنده طراحی کردند. موسس گوگل با سرمایه شخصی خود به دنبال دستیابی به خودرو پرنده بود. لری پیج ابتدا سراغ یکی از استارتاپ‌ها به نام Zee.Aero که مشغول ساخت خودروهای پرنده است رفت و با آنها همکاری داشت.

 

تویوتا به رویای صنعت حمل و نقل دست پیدا می‌کند؟

شرکت خودروسازی تویوتا با استارتاپ اسکای درایو تلاش خود برای ساخت ماشین پرنده را آغاز کرد. خودرو پرنده تویوتا (03SD-) به صورت آزمایشی در محوطه این شرکت پرواز کرد. 03SD- هشت موتور دارد که امنیت آن را تضمین می‌کند. اسکای درایو امیدوار است بتواند تا پایان ۲۰۲۰ مجوز پرواز بر فراز شهر را دریافت کند.

خودرو پرنده تویوتا

 

هیوندا قصد دارد خط تولید خودرو پرنده را راه‌ اندازی کند

هیوندا، بزرگترین خودروساز کره جنوبی اعلام کرده قصد دارد خط تولید خودرو پرنده هیوندا را راه‌اندازی کند.

جایوان شین، رییس واحد هواگردهای شهری هیوندای گفته در حال توسعه‌ی مدل‌هایی برای جابه‌جایی ۵ یا ۶ نفر در آسمان شهرها و یک نسخه‌ دیگر برای پرواز بین شهری است و انتظار دارد که این خودروهای پرنده تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود.

 

خودرو پرنده هیوندای

 

خودروهای پرنده تاکنون به تولید انبوه نرسیده‌اند، اگرچه ژاپن اعلام کرده که می‌خواهد از تاکسی‌های پرنده رونمایی کند و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفته که تاکسی‌های پرنده از مهر ماه به آسمان ایران می‌آیند. کشورهای بسیاری به دنبال خودروهای پرنده‌اند تا بتوانند رفت و آمد را آسان و از حجم ترافیک کم کنند، اما تاکنون به صورت جدی تولید انبوه نشده است. هنوز مشخص نیست که کدام‌ غول خودروسازی رویای خودروهای پرنده را به واقعیت تبدیل می‌کند و صنعت خودروسازی جهان به کدام سمت می‌رود.

 

اولین خودرو پرنده دارای مجوز تردد در خیابان‌های اروپا چیست؟

با وجود ترافیک‌های سنگین و اتلاف زمان، بارها رویای خودرو پرنده را در ذهن خود پرورانده‌ایم حالا با پیشرفت و توسعه تکنولوژی شرکت لیبرتی خودرو پرنده‌ای با نام PAL-V لیبرتی معرفی نموده که به تازگی پس از گذراندن آزمایش‌های دقیق توانسته است برای رانندگی در خیابان‌های اروپا مجوز تردد را کسب کند. آزمایش‌هایی که این خودرو پرنده گذرانده شامل تست ترمز، تست رانندگی پرسرعت در پیست‌های آزمایشی، تست نشر گازهای آلاینده و آلودگی‌های صوتی بوده است.

پال وی لیبرتی نخستین خودرو پرنده‌ای است که رسما و با وجود مجوز در بازار خودرو عرضه می‌شود و همچنین تنها ماشین پرنده‌ای است که پلاک می‌شود. این پایانی خوش برای ماه‌ها برنامه‌ریزی دقیق و تلاش‌های بی‌وقفه برای گذراندن تست‌های رانندگی  PAL-V لیبرتی به شمار می‌رود. این تست‌ها از فوریه ۲۰۲۰ در پیست‌های آزمایشی در حال انجام بوده است.

از سال ۲۰۱۵، پروژه PAL-V لیبرتی از طریق صدور گواهینامه حمل‌ونقل هوایی آژانس ایمنی هواپیمایی اروپا (EASA) در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ به مرحله نهایی برسد. لیبرتی از تجربه کسب‌شده برای صدور گواهینامه در برنامه قبلی آزمایش پرواز با PAL-V One  بهره می‌برد.

حدود یک ماه پیش بود که لیبرتی (Liberty) ادعا کرد اولین خودروی پرنده جهان آماده‌ی فروش شده است و این شرکت در حال کار روی فرآیند صدور گواهینامه نهایی برای ژیروکوپتر دوصندلی سه چرخه‌ PAL-V است؛ لیبرتی اقدامات قانونی را برای تردد خودروی پرنده خود انجام داده و به زودی شاهد پرواز اولین نسخه از آن در آسمان خواهیم بود.

رانندگی با اولین خودروی پرنده جهان منوط به داشتن گواهینامه رانندگی معمولی است، اما اگر مالک مایل به پرواز با خودرو باشد باید مجوز کامل خلبانی را نیز دریافت کند. ظاهرا هزینه اخذ این مجوز، بخشی از قیمت خودروی پرنده محسوب می‌شود. خلبانان مسائل مربوط به ایمنی هواپیماها را درک می‌کنند و بهتر از سایرین می‌توانند قابلیت رانندگی معمولی با آن را به حالت پرواز تغییر دهند؛ طبق گفته‌های لیبرتی، تغییر خودرو به هواپیما تقریبا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که این مدت برای بررسی و آزمایش صرف می‌شود.

قبل از عرضه عمومی این خودرو پرنده ۱۵۰ ساعت آزمایش نهایی پرواز و بیش از ۱۲۰۰ گزارش آزمایشی باید تکمیل شود. پس از این، شرکت لیبرتی قادر به تحویل خودروی پرنده به مشتریان خواهد بود. لیبرتی طی ماه‌های آینده در جاده‌های عمومی اروپا به آزمایش استقامت می‌پردازد.

 

لیبرتی خودرو پرنده مجوز گرفت

 

ظاهرا هنوز مشخصات فنی از خودروی پرنده لیبرتی منتشر نشده است و تا سال آینده نسخه‌ی تولید محدود و پیشگام PAL-V با قیمت ۴۰۰،۰۰۰ دلاری راهی بازار خواهد شد؛ این در حالی است که سال بعد، نسخه اسپرت خودروی پرنده لیبرتی با قیمت ۶۰۰،۰۰۰ دلاری برای علاقه‌مندان عرضه خواهد شد. این خودرو هنوز به مرحله عرضه عمومی نرسیده است اما خبرگزاری‌ها اذعان داشتند قیمت گزاف این خودرو خاص به دلیل حساسیت قطعات هواپیما‌ و خودروهای پرنده است. در ساخت خودروی پرنده لیبرتی از بهترین مواد اولیه و آخرین فناوری‌های روز بهره برده شده به همین دلیل نیز قیمت بالای آن چندان دور از ذهن و غیر منطقی نیست.

پیش از این قیمت‌هایی برای مدل‌های این خودروی پرنده عنوان شده بود که به نظر می‌رسد چندان با قیمت‌های فعلی هم‌خوانی ندارند.

فناوری‌ها و مراحل ساخت PAL-V به کمک مهندسان هلندی انجام می‌شود و در طراحی داخلی نیز از برندهای ایتالیایی کمک گرفته شده است.

هنگامی که خودروی پرنده لیبرتی PAL-V به هواپیما تبدیل شود، برای تیک‌آف به حداکثر وزن ۹۱۰ کیلوگرم نیاز دارد؛ ظرفیت حمل بار و سوخت (حداکثر ۱۰۰ لیتر) نیز به وزن مسافران بستگی دارد. حداکثر ارتفاع عملیاتی هم به ۳۵۰۰ متر می‌رسد، در حالی که خودروی پرنده می‌تواند با بیشینه سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده ۵۰۰ کیلومتر پرواز کند. لیبرتی برای بلند شدن از سطح زمین به ۳۳۰ متر فاصله زمینی و فاصله گردش فرود حدود ۳۰ متر نیاز دارد.

در حالتی که از خودروی پرنده لیبرتی در جاده استفاده شود، PAL-V به یک سه‌چرخه تبدیل می‌شود که بسیار سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد. طرح اصلی این خودروی پرنده در حقیقت از یک رودستر سه‌چرخ گرفته شده است، که با پیشرانه ۹۹ اسب بخاری می‌تواند به سرعتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

چالش‌های پیش روی خودروهای پرنده

با وجود اعطای مجوز هنوز هم عرضه خودروهای پرنده می‌تواند مشکلاتی در پیش داشته باشد برای مثال اتومبیل‌های پرنده‌ای که بخواهد به تولید انبوه برسد، باید بتواند از جای پارک خود به صورت عمودی بلند شود و یا به صورت عمودی در محل پارک فرود بیاید، آن هم به آرامی، با امنیت بالا و با هزینه کم. که این موضوعات، چالش‌های پیچیده‌ای برای صنعت خودروسازی محسوب می‌شوند.

تولید ماشین پرنده‌ای که به باند پرواز و فرود نیاز داشته باشد، چندان کارآمد نخواهد بود و در واقع بازنگری در مفاهیم مرتبط با هلی‌کوپتر است. حل تمامی این چالش‌ها می تواند تحقق رویای پرواز خودروها در آسمان را به تعویق بیندازد.

در واقع ساخت و تولید انبوه اتومبیل پرنده آنقدرها سخت نیست. اولین مدل از این اتومبیل‌ها در سال ۱۹۴۷ رونمایی شد. چالش واقعی، ساختن اتومبیل پرنده‌ای است که با جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، سازگار باشد. خودروهای پرنده هم مانند سایر تکنولوژی‌های مطرح، برای استفاده و دردسترس قرار گرفتن سایرین، چالش‌هایی را همراه دارد و مشخص است قبل از استفاده آزاد از آن‌ها لازم است قوانین خاصی به اجرا در بیایید.

البته همانطور که پیش از این نیز گفتیم به دلیل قیمت بالای بعید است اکثریت افراد قدرت خرید خودروهای پرنده را داشته باشند.

 

خودرو پرنده لیبرتی 2020

تاریخچه تولید خودرو پرنده

ایده اختراع خودروهای بسیار قدیمی است. ابداع  اولین اتومبیل پرنده توسط رابرت ادیسون فالتون صورت گرفت. خانوادۀ او شرکتی تاسیس کردند که بعداً بدل به شرکت “گری هاوند” شد و پدر او رییس شرکت کامیون سازی “ماک” بود. او در سال ۱۹۴۷ از خودرو پرنده خود موسوم به هوانورد رونمایی کرد. قسمت خودرویی هوانورد، یک اتاقک چهار چرخه، به شکل سر و پوزۀ سگ بود. این اتاقک امکان اتصال به بدنۀ هواپیما را داشت و باید اول آن را در فرودگاه جدا می‎‌کردید و سپس می‌توانستید با اتاقک در خیابان رانندگی کنید. آزمایشات و تست‌های عملی این ماشین موفقیت‌آمیز بودند و یک نمونه از آن نیز در حال حاضر در موزۀ اسمیتسونیان است.

اما برای اینکه این ایده به مرحله اجرا و استفاده برسد قاعدتا نیازمند تلاش‌ها و بررسی‌های دقیق‌تر و هدفمندتری است. هنوز هم با گذشت سالها تحقق برای پیاده‌سازی این رویای دیرینه احتیاج است بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

با توجه به چالش‌های فراوانی مانند قیمت بالا، توانایی و صلاحیت استفاده از خودرو پرنده، پذیرش جامعه نسبت به این نوع خودرو و سایر موارد بحث‌های حقوقی و قضایی دیگری نیز مطرح می‌شود که امید است با گذشت زمان و نیاز بشر به این اختراع فوق‌العاده هر چه زودتر حل شود و شاهد رواج هرچه بیشتر خودروهای پرنده باشیم.

فولکس واگن می‌خواهد خودرو پرنده بسازد

اگر فکر می‌کنید که فولکس واگن فقط به دنبال ساخت خودروهای برقی است، سخت در اشتباهید. زیرا این خودروساز آلمانی تحقیقات خود را برای ساخت خودروهای پرنده شروع کرده است. البته که فولکس واگن تنها خودروسازی نیست که چنین هدفی دارد، هیوندای هم قصد دارد تا همراه با دیگر برندهای گروه فولکس واگن، یعنی آئودی و پورشه خودرو پرنده تولید کند.

این خودروساز به دنبال یافتن شرکا و همکارانی برای دستیابی به این هدف است و مهندسان فولکس واگن هم در حال طراحی مدل‌های مفهومی خودرو پرنده هستند.

خودروهای پرنده فولکس واگن فقط برای استفاده شخصی و مختص مالکان خصوصی تولید نخواهد شد و در صنعت «روبو-تاکسی» یا تاکسی‌های خودکار نیز استفاده می‌شود. طبق گزارش مورگان استنلی، ارزش بازار تاکسی‌های تجاری در سال ۲۰۴۰ میلادی (۱۴۱۹ خورشیدی) بالغ بر ۱.۵ هزار میلیارد دلار خواهد بود.

آئودی، یکی از برندهای گروه خودروسازی فولکس واگن همکاری خود را با ایرباس و ایتالدیزاین برای ساخت تاکسی‌های پرنده شروع کرده و پورشه نیز در حال همکاری با بوئینگ است. فولکس واگن هنوز شریک و یا همکاری را معرفی نکرده و فعلا در حال انجام تحقیقات و مطالعات مقدماتی است.

بازار تاکسی‌های پرنده آنقدر جذاب است که فولکس واگن را ترغیب کرده تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر تمرکز گروه خودروسازی فولکس واگن روی خودروهای برقی مثل فولکس واگن ID.4 و آئودی ای ترون GT و آراس ای ترون GT است. اما خودروهای پرنده و ماشین‌های برقی یک نکته مشترک دارند: موتورهای برقی باتری‌دار.

 

( به روز رسانی شده در تاریخ 13991/12/12)

نویسنده: شقایق صفی‌خانی- زهرا ملکی- میلاد قزللو

فروش فوری خودرو کارکرده