کاربرد سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

۲۰ مهر ۱۴۰۱ کاربرد سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

ممکن است در زمان رانندگی، راننده نتواند همه خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های نزدیک به خودرویش را ببیند و حتی با وجود آینه‌های بغل و عقب نیز ممکن است راننده دید کاملی نسبت به محیط اطراف و نقطه کور خودرو نداشته باشد.

از زمانی که آینه بغل و آینه عقب و چراغ راهنما به خودرو اضافه شد، فناوری و تکنولوژی خودروسازی پیشرفت زیادی کرده است. این روزها علاوه بر کمربند ایمنی و کیسه هوا، بیشتر خودروهای جدید برای حفظ ایمنی سرنشینان از دوربین و سنسور استفاده می‌کنند. تعدادی از این خودروها نیز از سیستمی برای کنترل نقطه کور خودرو استفاده می‌کنند که وجود هر گونه مانع را به راننده هشدار می‌دهد.

نقطه کور خودرو چیست؟

نقطه کور خودرو شامل دو طرف کناری و عقب خودرو است که دید راننده به آن نواحی محدود است. عدم آگاهی از این نقاط به ویژه هنگام تغییر لاین می‌تواند باعث تصادف شده و حادثه‌ساز باشد.

دید راننده به مقدار مسافتی گفته می‌شود که راننده می‌تواند اشیا را ببیند و تشخیص دهد. میزان دید راننده به آب‌وهوا و همچنین طراحی خودرو بستگی دارد. شیشه جلو، داشبورد و ستون‌ها روی دید راننده تاثیر می‌گذارد.

اگر آینه‌های بغل خودرو در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند، نقطه کوری وجود نخواهد داشت که از دید راننده مخفی بماند. ولی با این وجود ظاهرا صرفا تنظیم آینه‌ها برای حل مشکل نقطه کور کافی نیست. به این دلیل که موقعیت آینه‌ها می‌تواند تغییر کند و از طرفی نگاه کردن دائم به آینه‌ها برای راننده خوشایند نیست.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو

خودروسازان برای حل مسئله نقطه کور و افزایش میزان ایمنی خودرو و حفظ جان سرنشینان و همین‌طور عابران پیاده، موتورسواران، دوچرخه‌سواران و جلوگیری از تصادف با دیگر خودروها، از فناوری کمک گرفتند و سیستم‌های هشدار نقطه کور را در محصولاتشان به کار بردند.

سیستم‌های هشدار نقطه کور از دوربین، رادار و سنسورهایی در خودرو استفاده می‌کند تا خودروها و موانعی را که در کنار و یا عقب خودرو قرار دارند، شناسایی کند و تشخیص دهد. اگر خودرو و مانعی توسط سیستم هشدار نقطه کور شناسایی شود، سیگنال و علامتی روی آینه‌های بغل به نمایش می‌گذارد.

بعضی از سیستم‌های هشدار نقطه کور دارای هشدار چرخش هستند و وقتی هنگام عوض کردن لاین و یا چرخش به چپ و یا راست، خودرویی در نقطه کور وجود داشته باشد، به راننده هشدار می‌دهد.

دو نوع سیستم هشدار نقطه کور در خودروها استفاده می‌شود:

1.      سیستم هشدار وجود مانع در نقطه کور خودرو

در صورت وجود مانع در نقطه کور این سیستم به راننده به‌صورت صوتی و یا تصویری هشدار می‌دهد. البته این سیستم می‌تواند دارای هشدار چرخش نیز باشد که هنگام تغییر لاین و یا چرخش به چپ و راست و در صورت وجود مانع به راننده هشدار دهد.

2.      سیستم هشدار نقطه کور با فرمان اضطراری خودکار

هنگامی که می‌خواهید به چپ یا راست بپیچید و یا تغییر لاین دهید و هشدار نقطه کور را دریافت می‌کنید، سیستم به‌صورت خودکار کنترل فرمان و ترمز را به‌دست می‌گیرد و از پیچیدن و تغییر لاین جلوگیری می‌کند.

سیستم هشدار نقطه کور چطور کار می‌کند؟

این سیستم از سنسورهای راداری استفاده می‌کند که در هر دو طرف خودرو و نزدیک به عقب خودرو قرار گرفته است. هنگامی که خودرویی در نقطه کور خودرو شما تشخیص داده شود، علامتی روی آینه بغل ظاهر می‌شود.

همچنین این سیستم در زمانی که می‌خواهید خودرویتان را از پارک دربیاورید نیز کاربرد دارد و اگر خودرویی از به خودروی شما نزدیک شود، هشدار می‌دهد. در این هنگام علامت چشمک‌زنی روی آینه بغل خودرو نمایش داده می‌شود و همچنین به‌صورتی صوتی نیز هشدار داده می‌شود.

این سنسورها امواج را ارسال می‌کنند و سپس امواج برگشتی را دریافت می‌کنند و بدین شکل موانع و یا خودروهایی را که در نقطه کور قرار دارند، شناسایی می‌کنند. همچنین این سنسورها توانایی تشخیص رنگ سیاه آسفالت و رنگ سفید خط‌کشی‌های خیابان را نیز دارند.

خودروهای دارای هشدار نقطه کور

با وجود اینکه فناوری هشدار نقطه کور در دسترس همه قرار دارد اما متاسفانه جزو استانداردهای ایمنی خودروها نیست و در بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت استفاده نمی‌شود.

البته خودروسازان به این نکته واقف هستند که نصب این سیستم در آینه‌های بغل همه خودروها توجیه اقتصادی ندارد، به‌دلیل اینکه آینه بغل می‌تواند به راحتی شکسته و خراب شود و تعویض آنها در صورت استفاده از سیستم هشدار نقطه کور هزینه زیادی روی دست دارندگان خودروهای ارزان قیمت می‌گذارد.

مرسدس بنز

با این تفاسیر، سیستم هشدار نقطه کور باید یکی از استانداردهای ایمنی خودرو باشد، برای مثال همه محصولات مرسدس بنز دارای سیستم هشدار نقطه کور هستند و این سیستم توانسته جان افراد زیادی را نجات دهد.

بی ام ‌و

جای تعجب است که دیگر خودروسازان آلمانی، مثل مرسدس بنز عمل نمی‌کنند. هشدار تغییر لاین یکی از استانداردهای ایمنی در خودروهای بی ام و سری ۳ به بالای بی ‌ام‌ و است و به این ترتیب خودروهای سری پایین‌تر BMW از این فناوری بی‌بهره‌اند و همین طور هیچ کدام از خودروهای مینی، از زیرمجموعه‌های بی ام و، از سیستم هشدار نقطه کور استفاده نمی‌کند.

آئودی

سیستم هشدار نقطه کور به‌صورت استاندارد روی مدل‌های A4 به بالا نصب می‌شود اما مالکان مدل‌های A3 به پایین، برای نصب این سیستم بر روی خودروهایشان باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنند.

فولکس واگن

فولکس واگن پولو به دلیل اینکه قدیمی شده فاقد فناوری هشدار نقطه کور است، با این حال بیشتر مدل‌های میان‌رده و بالارده این خودروساز آلمانی دارای این تکنولوژی است.

هیوندا

به‌طور کلی برای اینکه از این فناوری استفاده کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. هیوندا جنسیس به‌صورت استاندارد از تکنولوژی هشدار نقطه کور بهره می‌برد، اما برای استفاده از این فناوری در سایر مدل‌ها باید هزینه آن را پرداخت کنید.

تویوتا

استفاده از سیستم هشدار نقطه کور در محصولات تویوتا مشابه استفاده از آن در خودروهای تولید هیوندای است. البته بیشتر مدل‌های لکسوس به جز مدل RC از این سیستم بهره می‌گیرند.

مزدا

سیستم هشدار نقطه کور روی مزدا ۶، CX-5، CX-9 و MX-9 قرار دارد، اما برای استفاده از آن در مدل‌های ۳ و CX-3 مزدا باید هزینه کنید. این فناوری به هیچ صورت در مزدا ۲ وجود ندارد و نصب نیز نمی‌شود.

فورد

اگر خودروی فورد دارید، می‌توانید با پرداخت ۱۳۰۰ دلار یک بسته ایمنی تهیه کنید که سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقطه کور) یکی از آپشن‌های آن است.

ولوو

سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقطه کور) در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت ولوو ابداع شد.

کیا

شرکت کره ای کیا نیز در بعضی از خودروهای خود از سیستم هشدار نقطه کور استفاده می‌کند. این سیستم در این شرکت «دستیار جلوگیری از برخورد نقطه کور» یا به‌طور مخفف BCA نامیده می‌شود.

راهنمای استفاده از سیستم هشدار نقطه کور

1.      آماده باشید

حواستان به هشدارها و علائم سیستم باشد تا اگر خودرویی در نقطه کور قرار گرفت، سریع متوجه شوید.

2.      با هشدارها آشنایی داشته باشید

وقتی خودرویی به طرف چپ یا راست خودروی شما نزدیک می‌شود، هشداری روی آینه بغل نمایش داده می‌شود. در هنگام چرخش به چپ و راست و یا تغییر لاین صدایی می‌شنوید و هشدار چشمک‌زنی روی آینه بغل ظاهر می‌شود.

3.      نگاه کنید

به یاد داشته باشید که در هنگام پیچیدن به چپ و راست از روی شانه‌هایتان به اطراف نگاه کنید و از چراغ راهنما استفاده کنید.

نکات استفاده از هشدار نقطه کور

  • سنسورهای هشدار نقطه کور را آلودگی، گل و لای و برف پاک کنید.
  • دفترچه راهنمای سیستم بخوانید تا با نوع هشدارها و علائم آشنا شوید.
  • هشدار نقطه کور برای استفاده در بزرگراه‌ها و سرعت مجاز رانندگی در بزرگراه‌ها طراحی شده است. هشدار نقطه کور ممکن است در سرعت‌های پایین و یا سرعت‌های خیلی زیاد خوب کار نکند.
  • بعضی از سیستم‌های هشدار نقطه کور نمی‌توانند موتورسیکلت‌ها، دوچرخه‌سوارها و عابران پیاده را تشخیص دهند. به همین دلیل همیشه باید در هنگام پیچیدن و یا تغییر لاین به اطراف نگاه کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو