عمر باتری خودرو برقی چقدر است؟

۱۷ آذر ۱۳۹۹ عمر باتری خودرو برقی چقدر است؟

اولین نکته‌ای که برای خریداران خودروهای برقی مهم است، میزان مسافتی است که می‌شود با این نوع خودروها طی کرد و اینکه باتری خودروهای برقی در میانه راه تمام نشود. همچنین، تجربه استفاده از تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت نشان داده است که بعد از مدتی باتری‌های قابل شارژ کارایی خود را از دست می‌دهند و باید آنها را بیشتر شارژ کرد. اما باتری خودرو برقی می‌تواند کارایی خود را برای مدت بیشتری حفظ کند. همین طور می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی، عمر باتری خودروهای برقی را بیشتر کرد.

بعد از میزان مسافت طی‌شده، دومین نگرانی خریداران خودروهای برقی، میزان عمر باتری این خودروها است. تمام باتری‌ها با گذر زمان ضعیف شده و کارایی آنها کاهش می‌یابد و به دنبال آن از بُرد خودروی شما کاسته می‌شود. علاوه بر این، فناوری باتری ارزان نیست که بتوان آن را به‌راحتی جایگزین کرد. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهیم به جای تعویض باتری تلفن همراه، یک گوشی جدید بخریم. با این حال می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید تا باتری خودرو مدت بیشتری برای شما کار کند. بیشتر باتری‌های خودروهای برقی بعد از ۲۰۰،۰۰۰ کیلومتر هم، باید حداقل ۷۰ درصد شارژ را نگه دارند.

چرا عمر باتری خودرو برقی کم می‌شود؟

با پیشرفت تکنولوژی باتری، عمر و میزان کارایی آنها نیز بیشتر می‌شود. با این حال، حتی جدیدترین باتری‌های یون لیتیومی هم با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. البته کاهش عمر باتری خودرو برقی دلایل مختلفی دارد. یکی از آن دلایل می‌تواند کاهش چرخه استفاده و شارژ باشد. استفاده از باتری و شارژ کامل آن، به مروز زمان، می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد. به همین دلیل تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که باتری را تا ۸۰ درصد شارژ کنید و هیچ وقت نگذارید که باتری خودرو برقی کاملا خالی شود.

شارژ سریع هم می‌تواند یکی از دلایل کاهش عمر باتری باشد. به دلیل اینکه انرژی الکتریکی زیادی را انتقال می‌دهد و همین طور گرمای بیشتری را در باتری تولید می‌کند. مایع خنک‌کننده در باتری می‌تواند تا حدودی این گرما را دفع کند، اما استفاده مکرر و طولانی ‌مدت از شارژ سریع و ایجاد گرمای زیاد باعث می‌شود تا باتری یون لیتیومی آسیب ببیند. از این رو، عمر باتری خودروهای برقی که در آب و هوای گرم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، زودتر از خودروهایی که در آب و هوای سردتر رانده می‌شوند، کاهش می‌یابد.

چگونه از باتری خودرو برقی نگهداری کنیم؟

چگونه از باتری خودرو برقی نگهداری کنیم؟

خوشبختانه راه‌ها و روش‌های مختلفی برای حفظ و نگهداری از باتری خودرو برقی وجود دارد. بهترین راه برای حفظ و نگهداری باتری، مدیریت و کنترل استفاده و شارژ است. بدین شکل که مراقب باشید در هنگام استفاده میزان باتری از ۲۰ درصد کمتر و در هنگام شارژ از ۸۰ درصد بیشتر نشود. در صورت شارژ باتری بیشتر از ۸۰ درصد، گرمای زیادی تولید شده و به باتری آسیب می‌رساند.

خوشبختانه در بیشتر خودروهای برقی این امکان وجود دارد تا شارژ باتری را زمانبندی کنید، جریان برق دلخواهتان را مشخص و تعیین کنید که باتری چقدر شارژ شود. از این رو، بهتر است که باتری هیچ وقت خالی و صفر نشود. در بیشتر خودروهای برقی همیشه باتری مقداری شارژ را نگه می‌دارد، اما اگر از خودرویتان به مدت طولانی استفاده نکنید، باتری خراب خواهد شد.

حالا که صحبت از شارژر شد، بهتر است برای شارژ باتری خودرو برقی از شارژر سریع DC (جریان مستقیم) استفاده کنید. اگرچه برای مسافت‌های طولانی و همین طور مواقع اضطراری شارژر سریع به کارتان می‌آید، اما در صورت استفاده از شارژر سریع متفرقه، دمای باتری افزایش یافته و آسیب خواهد دید.

اگر قرار است که در هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد از خودرو برقی استفاده کنید، بهتر است که خودرویتان برای مدتی (البته با حداکثر میزان باتری ۸۰ درصد) به شارژر بزنید. با این کار سیستم کنترل حرارت باتری خودرو برقی فعال شده و باعث می‌شود تا باتری دیرتر خراب شود.

در نهایت، نوع رانندگی نیز بر عمر باتری خودرو برقی تاثیر می‌گذارد. همان طور که شارژ سریع می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد، استفاده با سرعت بالا هم می‌تواند از کارایی باتری کم کند.

بنابراین، هر چه با سرعت بیشتری رانندگی کنید و نیروی بیشتری از استانداردی که برای آن تعیین شده، تولید کنید، باتری خودرو برقی زودتر کارایی خود را از دست خواهد داد. بنابراین اگر می‌خواهید باتری خودرویتان برای مدت بیشتری سالم بماند، با یک سرعت و قدرت ثابت رانندگی کنید.

ضمانت باتری خودرو برقی

شرکت‌های تولیدکننده خودرو برقی به این نکته واقف هستند که خراب شدن سریع باتری می‌تواند خریداران را از خودروهای برقی دلسرد و دلزده کند. در صورت استفاده صحیح، باتری‌ها به اندازه خودروهای برقی عمر می‌کنند، با این وجود، بیشتر شرکت‌ها باتری را به‌صورت جداگانه و با ضمانت می‌فروشند.

بیشتر خودروها سه سال و یا ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر ضمانت دارند، اما گارانتی باتری خودرو برقی بیشتر از این مقدار است. به‌عنوان مثال، ضمانت باتری خودرو برقی در شرکت‌های آئودی، بی ام و، جگوار، نیسان و رنو ۸ سال و یا ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر است. شرکت هیوندا باتری خودروهای برقی خود را تا ۲۰۰،۰۰۰ کیلومتر تحت پوشش گارانتی قرار می‌دهد. ضمانت‌نامه شرکت تسلا هم ۸ ساله است، البته محدودیتی در مسافت طی‌شده ندارد. به غیر از تسلا و آئودی، بیشتر سازندگان خودرو برقی میزان حداکثری (بین ۷۰ تا ۷۵ درصد) را برای باتری‌های خود در نظر گرفته‌اند، که اگر شارژ باتری از این مقدار کمتر شد، گارانتی را فعال و باتری را جایگزین کنند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو