معرفی نسل های فولکس واگن تیگوان

۱ بهمن ۱۳۹۹ معرفی نسل های فولکس واگن تیگوان

شرکت فولکس واگن یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آلمان است که به دستور هیتلر جهت ساخت خودرویی ارزان‌قیمت برای کلیه مردم بنیان‌گذاری شد. این هلدینگ خودروسازی در حال حاضر چندین برند معتبر را تحت تملک خود دارد که از جمله آنها می‌توان به آئودی، پورشه و لامبورگینی اشاره کرد.

شرکت فولکس واگن در سال ۲۰۰۷ جهت تکمیل سبد محصولات خود و با توجه به افزایش روزافزون گرایش مشتریان به سوی خودروهای کراس اوور، اقدام به ارائه یک شاسی بلند جمع‌وجور با نام تیگوان (Tiguan) کرد.

تا بهار سال ۲۰۲۰ حدود ۶ میلیون دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رسید که تنها ۹۱۰ هزار و ۹۲۶ مورد آن به سال ۲۰۱۹ مربوط می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی همه نسل‌‌های فولکس واگن تیگوان پرداخته خواهد شد.

نسل اول فولکس واگن تیگوان

نسل اول تیگوان 2007-2008

نسل اول فولکس واگن تیگوان از سال ۲۰۰۷ با کد شناسایی5N  روانه بازار شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۸ در برخی مناطق ادامه یافت. فولکس واگن تیگوان در ابتدا به عنوان یک محصول کانسپت در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۰۶ به نمایش درآمده بود اما نهایتا در نمایشگاه بین‌المللی آلمان ۲۰۰۷ از نسخه تولیدی آن رونمایی شد.

طراحی خوش استایل بدنه، کابین نه چندان دلپسند

طراحی ظاهری این خودرو حالتی زیبا و قابل قبول را ارائه می‌داد و در آن دوران جزو کراس اوورهای خوش‌چهره به حساب می‌آمد. در ترسیم فضای کابین هم بیشتر از المان‌های ساده به طرزی مهربانانه استفاده شده بود که البته در قیاس با مدل‌های امروزی چندان جذاب به نظر نمی‌رسید و جوانان از آن چندان رضایت نداشتند.

مشخصات فنی و امکانات تیگوان نسل اول

طراحی داخلی تیگوان 2007-02008

نمای عقب تیگوان 2007-2008

فولکس واگن تیگوان نسل اول بر پلتفرم pq35 توسعه یافته و ابتدا با دو پیشرانه دیزل و بنزینی روانه بازار شد. این موتورها قادر به تولید ۱۳۸ و ۱۴۸ اسب بخار قدرت بودند. تولید نسل اول فولکس واگن تیگوان در شهر ولفسبورگ آغاز و در روسیه نیز به ساخت آن پرداخته شد. این خودرو در قالب تیپ‌های مختلف S و SE و SEL به دست مشتریان در بازارهای مختلف رسید.

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به شش عدد کیسه هوا، سامانه کنترل کشش و پایداری، ایزوفیکس ترمز پارک برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، کامپیوتر سفری، فرمان چرمی با گرمکن، کروز کنترل، حسگر فشار باد تایر، سامانه کنترل سرعت در سرازیری، ترمز ضد قفل، سامانه کمکی توقف در سربالایی.

نسل اول فولکس واگن تیگوان در ژولای ۲۰۱۱ با نسخه فیس لیفت و کد شناسایی بی ۷ روانه بازار شد که در آن از سپر اسپرت و جلو پنجره با نوارهای افقی استفاده شد. بخش فنی خودرو نیز ارتقا یافت و تریم‌های آن تغییر کرد و فرمان سه‌شاخه جدید برای آن در نظر گرفته شد.

جالب است بدانید که فولکس واگن آمریکا در آوریل ۲۰۱۷ اعلام کرد که به فروش نسل اول تیگوان در کنار نسل دوم آن تحت عنوان نسخه لیمیتد ادامه خواهد داد. البته به دلیل فروش پایین‌تر نسبت به نسل جدید، تولید این مدل بالاخره در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید.

فولکس واگن تیگوان نسل دوم

طراحی ظاهری تیگوان- 2016 2017

در ادامه مقاله بررسی‌ نسل‌‌های فولکس واگن تیگوان آخرین نسخه این خودرو یعنی نسل دوم فولکس واگن تیگوان در سال ۲۰۱۵ مورد رونمایی قرار گرفت و با مدل ۲۰۱۶ به دست مشتریان رسید. این خودرو بر اساس پلتفرم MQB طراحی شده و علاوه بر شهر ولفسبورگ آلمان در مکزیک هم به تولید رسید. تیگوان در دو نوع ۵ و ۷ نفره در کشور مکزیک ساخته می‌شد.

نسل دوم فولکس واگن تیگوان موفق شد در ایران نیز حضور پیدا کند. این خودرو با مدل ۲۰۱۸ به دست مشتریان ایرانی رسید و علی‌رغم حضور نه‌چندان طولانی به دلیل شروع تحریم‌ها، توانست به پشتوانه خوش‌نامی تولیدات آلمانی در ایران، به‌ویژه بهره‌مندی از نام و نشان فولکس واگن، خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین کراس اوورهای نسبتا لوکس در بازار ایران تبدیل شود.

تیگوان توسط شرکت ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن به همراه مدل سدان پاسات روانه بازار کشور شد. از جمله مزایای آن می‌توان به کیفیت ساخت بالا، طراحی زیبا، تهویه سه‌گانه ترمزهای پرقدرت و بازار دست دوم مناسب اشاره کرد. نداشتن رادار نقطه کور نیز جزو ویژگی‌های منفی این خودرو به شمار می‌رود.

مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان نسل دوم

طراحی داخلی تیگوان- 2016 2017

فولکس واگن تیگوان موجود در ایران از نوع پنج نفره بوده و به موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم دو لیتر مجهز شده است. این موتور می‌تواند ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید و آن را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه بعلاوه دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال ‌کند. شتاب صفر تا صد فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ موجود در ایران برابر با ۷.۷ ثانیه عنوان شده و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو چیزی در حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت نیاز دارد تا بتواند به حرکت مسیر خود ادامه دهد.

امکانات رفاهی و ایمنی فولکس واگن تیگوان نسل دوم

نمای عقب تیگوان 2016-2017

از جمله شاخص‌ترین امکانات موجود در فولکس واگن تیگوان نسل دوم حاضر در ایران باید از موارد زیر یاد کرد:

کروز کنترل یا سیستم تثبیت کننده سرعت، سامانه کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل کشش و پایداری، پارک خودکار، درایو مود ۴ حالته، کنترل پایداری، تریلر، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی، رادار تصادف از عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌ها، چراغ چرخشی در سر پیچ، لامپ‌های ال ای دی چراغ‌های جلو، چراغ مشایعت، فرمان برقی حساس به سرعت با پدال شیفتر، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر و سامانه تشخیص صدا، نمایشگر ۹.۷ اینچی لمسی با کنترل اشاره‌ای، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب و جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، بلوتوث، یو اس بی، ۹ عدد کیسه هوا، پشت‌سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، روکش صندلی چرمی، صندوق برقی با جک، صندوق‌پران هوشمند، در برقی عقب، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن و قابلیت تاشوندگی برقی، سقف پانوراما، سانروف، مموری آینه، شیشه بالابر آنتی ترپ.

سخن پایانی در باب نسل های فولکس واگن تیگوان

فولکس واگن تیگوان 2018

فولکس واگن تیگوان 2021

فولکس واگن تیگوان یکی از پرطرفدارترین محصولات بزرگترین خودروساز جهان است که در بازار ایران نیز علی‌رغم عرضه محدود به شدت مورد استقبال قرار گرفت و پس از صعود نرخ ارز و همچنین افزایش تعرفه واردات خودرو به شدت بهای آن در بازار ایران افزایش یافت.

این خودرو در کنار مدل‌هایی همچون رنو کولیوس، نیسان ایکس تریل، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو قرار گرفته و با وجود آنکه مدت کمتری نسبت به آنها در ایران حضور داشته، اما به شدت هواداران کراس اوورهای شهری را به سمت خود جلب کرده است. تیگوان در حال حاضر یکی از پررونق‌ترین بازارهای کراس اوورهای موجود در کشور را حول خود گردآورده و مشتریان عمدتا ثروتمند تمایل فراوانی نسبت به خرید این کراس اوور شهری باکیفیت آلمانی دارند.

نویسنده: حسین باباپور