بررسی مشخصات فنی ام وی ام ۳۱۵

۲ شهریور ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی ام وی ام ۳۱۵

ام وی ام ۳۱۵ که در بازارهای جهانی با نام‌های چری A13 و چری فولوین ۲ شناخته می‌شود، اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و نسخه فیس‌لیفت آن نیز در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ در معرض دید عموم قرار گرفت.

مدل‌های هاچبک و سدان ام وی ام ۳۱۵ توسط شرکت مدیران خودرو در سال ۹۱ روانه بازار کشورمان شد، اما خودرو ۳۱۵ سدان موفقیت چندانی نداشت و خیلی زود با بازار ایران خداحافظی کرد. فیس لیفت دوم این هاچبک از سال ۹۴ تا ۹۹ در تیپ‌های ساده، اسپرت، اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت به دست مشتریان رسید که تفاوت‌های خیلی کمی با هم دارند.

مدیران خودرو در سال ۹۹ فیس لیفت سوم این خودرو را با نام ام وی ام ۳۱۵ پلاس و با تغییراتی در ظاهر و آپشن‌ها و همین طور اضافه کردن گیربکس اتومات راهی بازار کرد.

مزایا و معایب

+ کابین جادار

+ دید وسیع آینه‌های بغل

+ تقویت بدنه

+ گیربکس اتومات در مدل پلاس

+ آپشن‌های جدید در مدل پلاس

– کیفیت ساخت

مشخصات فنی

دنا ام وی ام ۳۱۵ موجود در بازار به اسپرت اکسلنت و پلاس خلاصه می‌شوند و هر دو از همان پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری استفاده می‌کنند که در همه تیپ‌های این هاچبک از سال ۹۱ تا کنون نصب شده است.

از سال ۹۹، ام وی ام ۳۱۵ پلاس با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و با مشخصات فنی جدید شتابش کُندتر شده و مصرف سوختش هم کمی بالاتر رفته است.

مدل پلاس از نظر آپشن‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به مدل معمولی داشته و کروز کنترل، کنترل پایداری، حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، فرمان برقی، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، چراغ روز، نمایشگر ۸ اینچی، گرمکن آینه بغل و سانروف برقی به فهرست امکانات ام وی ام ۳۱۵ پلاس اضافه شده است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۰۷ اسب بخار

گشتاور

۱۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک (پلاس)

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۱.۸ ثانیه

۱۲.۵ ثانیه (پلاس)

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (پلاس)

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

برقی (پلاس)

بدنه

هاچبک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۱۸۸ میلیمتر

۴۲۱۳ میلیمتر (پلاس)

عرض

۱۶۸۶ میلیمتر

۱۶۹۳ میلیمتر (پلاس)

ارتفاع

۱۴۸۰ میلیمتر

۱۴۹۷ میلیمتر (پلاس)

فاصله محورها

۲۵۲۷ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۱۰ کیلوگرم

۱۲۸۵ کیلوگرم (پلاس)

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۲۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی ام وی ام ۳۱۵

طراحی ظاهری ام وی ام ۳۱۵ چندان مهیج و مدرن نیست، اما در مقایسه با پژو ۲۰۶ شکل و شمایل به‌روزتری دارد.

در نمای جلو این هاچبک، شاهد چراغ‌هایی با سایز متوسط هستیم که از طرح خوشایندی برخوردار بوده. جلوپنجره کشیده و باریک فضای بین چراغ‌ها را پر کرده و در کنار طراحی مناسب سپر جلو، به ویژه در بخش پایینی و امتداد یکپارچه مجرای ورودی هوا با قاب‌های سیاه رنگ مه‌شکن، چهره خوبی را به ام وی ام ۳۱۵ داده است.

استفاده از فلاپ‌های مشکی- کرومی رنگ دور تا دور بدنه سبب شده تا در قیاس با تیپ ساده جذاب‌تر باشد. همچنین خطوط حجمی در بخش جانبی خودرو، نمای کناری ام وی ام ۳۱۵ را تا از سادگی خارج کرده و ظاهر عضلانی‌تری به آن بخشیده است.

جذابیت چندانی در نمای عقب خودرو دیده نمی‌شود. طرح ساده چراغ‌های یک‌تکه با نوار V شکل سفیدرنگ و همچنین اندازه کوچک در صندوق، با سایر بخش‌های بدنه ناهماهنگ است. ارتفاع سپر عقب زیاد به نظر رسیده و طرح آن جذابیت چندانی ندارد. با این حال، تزیینات مشکی-کرومی از سادگی آن کاسته است.

به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام ۳۱۵ اسپرت اکسلنت، گرچه چندان مهیج و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد اما توانسته گوی سبقت را از بسیاری محصولات مشابه و هم‌‌قیمت داخلی برباید.

ام وی ام ۳۱۵ پلاس، سومین فیس‌لیفت این هاچبک کوچک است. در فیس لیفت جدید نمای جلوی خودرو تغییر کرده. این تغییرات عبارتند از جلوپنجره، سپر جلو و گرافیک چراغ‌های جلو.

در نمای جانبی هم می‌توانیم رینگ‌های آلومینیومی جدید و روف ریل را ببینیم. طراحان چینی کمتر به طراحی عقب خودرو دست زده‌اند و فقط سپر جدید را اضافه کرده‌اند که باعث شده دیفیوزر جدیدی استفاده شود و همین طور محل نصب مه‌شکن‌ها نیز عوض شود.

طراحی داخلی

کابین ام وی ام ۳۱۵

حالت اسپرت کنسول میانی ام وی ام ۳۱۵ که با اشکال هندسی و خطوط شکسته ترسیم شده، حالتی مهیج و جوان‌پسند به این هاچبک خانوادگی می‌دهد. وجود صفحه نمایشگر لمسی نیز باعث شده تا کابین ۳۱۵ مدرن‌تر دیده شود.

کیلومترشمار پشت فرمان حالتی اسپرت دارد و حس هیجان را در راننده به وجود می‌آورد. متریال داشبرد و رو‌دری‌ها نیز گرچه با‌کیفیت نیستند، اما سطح کیفی آنها در قیاس با رقبای هم‌رده قابل قبول ارزیابی می‌شود.

کابین این خودرو گنجایش سرنشین بزرگسال را دارد، اما افراد قدبلند در ردیف عقب با محدودیت‌هایی از ناحیه سر یا زانوها مواجه خواهند شد که با توجه به ابعاد بدنه چندان دور از انتظار نیست.

محفظه بار عقب نیز ۴۲۰ لیتر گنجایش دارد . ظرفیت مناسبی را برای یک مسافرت خانوادگی ۴ نفره فراهم می‌کند.

داشبرد و فرمان خودرو در ام وی ام ۳۱۵ پلاس تغییر کرده و رنگ‌بندی کابین هم نارنجی و مشکی است که علاوه بر صندلی‌ها، در داشبرد، کنسول میانی و رودری‌ها دیده می‌شود.

قیمت ام وی ام ۳۱۵ در بازار

نمای عقب ام وی ام ۳۱۵

ام وی ام ۳۱۵ برای اولین بار در اوایل دهه ۹۰ پا به بازار ایران گذاشت و در طی یک دهه توانسته افرادی را مجاب به خرید خودرو با برند ام وی ام کند. تا کنون سه مدل از این هاچبک عرضه شده و مدیران خودرو تلاش کرده تا با ارائه هر مدل جدید، اشکالات نسخه‌های قبلی را رفع کند. از بین خودروهای موجود در بازار پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ رقبای اصلی ام وی ام ۳۱۵ پلاس محسوب می‌شوند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو