نیسان ایکس تریل، جنتلمن ژاپنی مجبوب در دنیا!

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ نیسان ایکس تریل، جنتلمن ژاپنی مجبوب در دنیا!

نیسان ایکس تریل یک کراس اوور محبوب سایز متوسط از کمپانی ژاپنی نیسان است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۰ میلادی روانه بازار شد و تاکنون سه نسل از آن به دست مشتریان در مجامع بین المللی رسیده است.

نسل سوم نیسان ایکس تریل با کد T32 در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی شد. این خودرو با الهام از مدل کانسپت های-کراس طراحی شده و ترکیبی از شمایل نیسان مورانو، قشقایی و پاترول را به نمایش می‌گذارد. نسل سوم نیسان مورانو در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به بازار کشورمان راه پیدا کرد که البته مدل ۲۰۱۸ به عنوان نسخه فیس لیفت از امکانات و همچنین چهره جذاب‌تری سود می‌برد.

شرکت جهان نوین آریا نماینده رسمی کمپانی نیسان در ایران بوده و علاوه بر X-Trail مدل جوک را نیز روانه بازار کشورمان کرده است. در ادامه قصد داریم به بررسی مشخصات فنی، امکانات، سبک طراحی و وضعیت فروش نیسان ایکس تریل در بازار ایران بپردازیم؛ بنابراین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این کراس اوور جذاب و خوشنام ژاپنی دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری نیسان ایکس تریل

نمای ظاهری این کراس اوور ژاپنی در نوع خود کاملا جذاب و دلنشین بوده و برخلاف برخی طرح‌های نوین که اشکال و احجام هندسی را به صورت نسبتا پیچیده در هم می‌آمیزند تا یک طرح به اصطلاح خلاقانه و آینده نگرانه را خلق کنند، اما طراحان شرکت نیسان با استفاده از خطوط نسبتا ساده و اشکال هندسی نه چندان پیچیده طرحی کاملا چشم‌نواز دلنشین و مطابق با سلیقه عموم از آب درآورده‌اند. در نمای روبروی مدل ۲۰۱۶ از چراغ‌هایی به فرم چندضلعی متشکل از زوایای تیز و خطوط صاف استفاده شده که دو طرف یک جلو پنجره کشیده با نوار کرومی v شکل و لوگوی نیسان را تصرف کرده‌اند. طراحی سپر، قاب‌های مه شکن و دریچه هواکش بزرگ میانی، همگی به گونه ای صورت گرفته که جلوه‌ای هماهنگ با چراغ‌ها و جلوپنجره پدید آوردند و در کل ظاهر نمای روبرو نیسان ایکس تریل ۲۰۱۶- ۲۰۱۷ را به صورتی دلنشین در مقابل چشمان بینندگان به نمایش گذاشته‌اند.

این ظاهر دلنشین در مدل ۲۰۱۸ به عنوان نمونه نیوفیس باز هم مدرن‌تر، جذاب‌تر و جسورانه‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از جلو پنجره موسوم به v- موشن و همچنین طراحی متفاوت سپر و چراغ‌ها سبب پدید آمدن یک کراس اوور تهاجمی و جوان پسندتر شده است که می‌تواند خیل بیشتری از مشتریان را به سوی این محصول نیسان روان کند. روی درب کاپوت و همچنین پروفیل جانبی نیسان ایکس تریل از خطوط برجسته و همچنین برخی از حجم پردازی‌های منطقی استفاده شده که شمایلی کاملا خوش تراش و ورزشکارانه به ویژه در مدل نیو فیس را برای نیسان ایکس تریل رقم زده‌اند. سایز و طرح جذاب رینگ‌های استاندارد این خودرو نیز باعث زیباتر شدن نمای جانبی ایکس تریل بوده است.

در نمای عقب نیسان ایکس تریل به ویژه مدل ۲۰۱۸ از چراغ‌های دو تکه با گرافیک داخلی جذاب همچنین طراحی زیبای سپر بهره گرفته شده تا نمایی قابل قبول و مطابق با سایر المان‌های طراحی این خودرو به نمایش گذاشته شود. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری نیسان ایکس تریل به ویژه در مدل نیوفیس ۲۰۱۸ کاملا زیبا و جذاب از آب درآمده و در مقایسه با محصولاتی همچون سانتافه که طراحی آنها تا حدی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد، به خوبی قادر به القای پرستیژ و کلاس شخصیتی خاص به مالک خود بوده و رضایت وی را جلب خواهد کرد.

 

طراحی ظاهری نیسان ایکس تریل

طراحی داخلی نیسان ایکس تریل

پس از ورود به کابین نیسان ایکس تریل، با نوعی طراحی داخلی نسبتا پخته و نه چندان آینده نگرانه مواجه خواهید شد که در عین سادگی می‌تواند سلایق بسیاری از مشتریان را از لحاظ بصری برآورده سازد. با این حال در مدل ۲۰۱۸ از یک فرمان اسپرت با طرح دی-کات استفاده شده که علاوه بر سهولت بیشتر ورود و خروج راننده، موجب اسپرت‌تر به نظر رسیدن فضای داخلی خودرو شده است. البته حضور دکمه‌های مختلف روی کنسول میانی شاید تا حدی گیج کننده باشد. متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز در نوع خود با کیفیت بوده و در کنار روکش چرمی مرغوب صندلی‌ها می‌تواند موجب آرامش بیشتر سرنشینان شود. استفاده از پلاستیک‌های براق پیانو بلک نیز بر ارتقا کیفیت ظاهری کابین موثر واقع شده است.

فرم صندلی‌ها از لحاظ ارگونومی بسیار مناسب بوده و خستگی کمتری به سرنشینان طی مسافرت‌های طولانی وارد خواهند آورد. از طرف دیگر فضای کابین در ردیف اول و دوم کاملا جادار بوده و پنج سرنشین بزرگسال به راحتی می‌توانند از حضور در کابین این خودرو لذت کافی را ببرند. همچنین حجم صندوق عقب نیسان xtrail معادله 565 لیتر فضا در اختیار اسباب و وسایل مسافرتی و یا غیر مسافرتی کاربران می‌گذارد که در نوع خود ظرفیت مناسبی برآورد می‌شود. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی داخلی و کیفیت کابین نیسان ایکس تریل در این رنج قیمت کاملا مناسب بوده و به راحتی می‌تواند دست بالا را در مقایسه با بسیاری حریفان کره‌ای و چینی داشته باشد.

 

طراحی داخلی نیسان ایکس تریل

 آپشن‌ها و امکانات Nissan X-Trail

نسخه نیوفیس نیسان ایکس تریل به عنوان مدل فول آپشن این محصول در بازار ایران از امکانات و تجهیزات رفاهی – ایمنی زیر بهره می برد:

کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، کنترل هوشمند شاسی، ترمز هوشمند موتور، سنسورهای پارک در جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، رادارهای ایمنی نقطه کور و تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و پشت، رادار تابلو خوان، سیستم تشخیص اشیا متحرک، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، اتوهلد، کنترل ترمزها در پیچ، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، نور بالا اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور خودکار، چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ شوی، چراغ ال ای دی جلو، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، گرمکن فرمان، سیستم صوتی Bose با هشت اسپیکر، هندزفری، نمایشگر لمسی هفت اینچی، بلوتوث، نمایشگر ۴.۳ اینچی صفحه‌کیلومتر، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه به علاوه دریچه تهویه عقب، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، صندلی عقب تاشونده، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی عقب.

مزایا و معایب نیسان ایکس تریل

از جمله مهمترین مزیت‌های نیسان ایکس تریل می‌توان به طراحی ظاهری جذاب و دلنشین، کیفیت ساخت بالا، دوام فنی مطلوب، ایمنی بسیار بالا، سیستم تعلیق کارآمد، تجهیزات رفاهی بسیار مناسب، تجهیزات ایمنی متنوع به ویژه در مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. از طرف دیگر شتاب اولیه نه چندان مطلوب این خودرو را می‌توان به عنوان نقطه ضعف نیسان ایکس تریل در نظر گرفت.

 

نمای عقب نیسان ایکس تریل

مشخصات فنی نیسان ایکس تریل

نیسان ایکس تریل نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۵ لیتر دریافت می‌کند. حداکثر قدرت و بیشینه گشتاور حاصل از این موتور برابر با ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتن متر است که توسط یک جعبه دنده هفت سرعته سی وی تی ایکس ترونیک و دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه، بیشینه سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز به عنوان مشخصات عملکردی این خودرو ۱۵۷۰ کیلوگرمی قابل ذکر هستند. باک سوخت نیسان ایکس تریل نیز برابر با ۶۰ لیتر گنجایش دارد.

 

وضعیت فروش نیسان ایکس تریل در بازار ایران

محصولات نیسان همواره در میان مشتریان ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و به دلیل کیفیت و دوام فنی زبانزدی که از آن برخوردار هستند، توانسته‌اند خود را به خوبی در میان مشتریان ایرانی جا بیاندازند. نیسان ایکس تریل نیز علی رغم آن که فرصت نسبتا محدودی برای حضور در بازار ایران پیدا کرد اما در همین مدت توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب کرده و بازار خرید و فروش نسبتا مناسبی را برای خود دست و پا سازد. با این حال باید گفت که وضعیت خرید و فروش نیسان ایکس تریل از رونقی برابر با محصولات دیگر همچون هیوندا سانتافه برخوردار نیست ولی به هر حال شرایط فروش نسبتا مطلوبی را تجربه می‌کند.

 

نویسنده: حسین باباپور