بررسی مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴

۵ شهریور ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴

مزدا 3 یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین خودروهایی است که در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. این خودرو جمع و جور از سال ۲۰۰۳ در قالب سدان و هاچبک معرفی شده و نسل اول و دوم آن توسط بهمن موتور در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفته است. نسل چهارم این خودرو محبوب در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و ژاپنی‌ها هر سال نسخه کامل‌تر و بهتری از آن را به بازار می‌فرستند. مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ نسبت به مدل قبلی امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری دارد تا رانندگان از سواری هیجان‌انگیزتر و ایمن‌تری بهره‌مند شوند. بعد از یک نسل وقفه، آفتاب خودرو نسل جدید این سدان محبوب و پرطرفدار را در نسخه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴ به ایران وارد می‌کند.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری جذاب

+ فضای داخلی شیک

+ فرمان‌پذیری عالی

+ افزایش امکانات ایمنی و رفاهی

تنگ و کوچک بودن ردیف عقب

صندوق کوچک‌تر از رقبا

مشخصات فنی

مشخصات فنی مزدا ۳ ۲۰۲۴ تفاوتی با نسخه ۲۰۲۳ ندارد و از همان پیشرانه‌های ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۸۶ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن.متر استفاده می‌کند. این موتور اختصاصی مزدا با نام Skyactive شناخته می‌شود که عملکرد بهتری از پیشرانه‌های قدیمی‌تر دارد. البته در بازارهای جهانی مثل آمریکا مزدا 3 ۲۰۲۴ با پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو نیز به فروش می‌رسد که ۵ تا ۶۴ اسب بخار نیروی بیشتری تولید می‌کنند.

مدل جدید سدان و هاچبک ژاپنی در تیپ‌های مختلفی روانه بازار می‌شود که با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته یا جعبه دنده دستی ۶ سرعته و دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. اما مزدا 3 پریمیوم ادیشن آفتاب خودرو با جعبه دنده ۶ سرعته اتومات و دیفرانسیل جلو در دسترس خریداران ایرانی قرار می‌گیرد.

با این مشخصات مزدا ۳ می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ را در ۸.۱ ثانیه ثبت کند و بیشینه سرعتش نیز به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. محصول وارداتی آفتاب خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

اگرچه با این مشخصات فنی مزدا 3 را نمی‌توان جزو خودروهای پرفورمنس و اسپرت قرار داد، اما همچنان قابلیت رقابت با فولکس واگن جتا GLI و هوندا سیویک Si را دارد. تغییراتی که روی ابعاد و اندازه و طراحی نسل چهارم مزدا ۳ انجام گرفته، موجب شده تا تسلط راننده به خودرو و جاده بیشتر شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۸۶ اسب بخار

گشتاور

۲۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۸.۱ ثانیه

سرعت

۲۱۶ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۶۰ میلیمتر

عرض

۱۷۹۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۰۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۲۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۹۳ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۵۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۱ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی مزدا ۳ ۲۰۲۴

آفتاب خودرو برای واردات مزدا 3 پریمیوم ادیشن نسخه سدان را در نظر گرفته است که در بازار ایران فروش و کاربری بیشتری از مدل هاچبک دارد. هرچند مزدا 3 هاچبک می‌تواند نمای اسپرت‌تر و جوان‌پسندتری ارائه دهد.

طراحی ظاهری مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ تفاوتی با نسخه سال قبل ندارد و ترکیبی از خطوط تیز و برجسته و حالتی اسپرتی است که نمایی پویا و جذاب به این خودرو می‌بخشد. ژاپنی‌ها برای ظاهر نسل چهارم سدان و هاچبک از زبان طراحی کودو مزدا بهره گرفته‌اند که از سادگی و پویایی حیوانات الهام گرفته شده است.

جلوپنجره اسپرت با روکش کرومی و لوگوی مزدا نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. چراغ‌های جلو با شکل تیز و باریک ظاهری تهاجمی به مزدا ۳ می‌دهد، در حالی که فناوری LED چراغ‌ها جلوه‌ای مدرن به آن می‌بخشد.

ظاهر سیال، خطوط تند و تیز و ارتفاع کوتاه سقف، شمایل اسپرت مزدا ۳ را پیش روی بینندگان می‌گذارد. گلگیرهای بزرگ و برجسته عضلانی بودن خودرو را نشان می‌دهد و خط سقف شیب‌دار نشان‌دهنده ظرافت و هنر طراحان است.

در نمای عقب مزدا 3 ۲۰۲۴، سپر تراش‌خورده، چراغ‌های باریک و اسپویلر ظریف، طرحی مینیمالیستی و شیک را ارائه می‌دهد. سراگزوزهای دوتایی به جذابیت مدل‌های سدان در نمای عقب اضافه می‌کند.

طراحی ظاهری مزدا ۳ خودرویی را پیش روی بیننده می‌گذارد که هم جذاب و شیک است و هم کاربردی و اسپرت. شمایل جسورانه و پویا نگاه‌ها را به سمت مزدا ۳ می‌چرخاند.

طراحی داخلی

کابین مزدا ۳ ۲۰۲۴

کابین مزدا۳ آفتاب خودرو برای ارائه تجربه رانندگی لذت‌بخش و راحت، از مواد درجه یک، فناوری مدرن و کنترل‌های بصری تشکیل شده است. طراحان برای طراحی فضای داخلی، راننده را اولویت قرار داده‌اند و همه چیز برای حداکثر راحتی راننده و کارایی در بهترین موقعیت قرار گرفته است.

داشبرد خودرو طراحی دقیق و مرتبی دارد و کنسول مرکزی شیک و لوکس، سیستم اطلاعات و سرگرمی، کنترل تهویه مطبوع و دیگر امکانات را در خود جای داده است. صندلی‌های مزدا 3 آفتاب خودرو راحت است و بدن سرنشینان را دربرمی‌گیرد.

همه تیپ‌های این خودرو، به‌خصوص مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴ به رادار نقطه کور مجهز شده‌اند تا راننده تسلط بهتری به عقب خودرو داشته باشد. اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و اندروید اتو امکان استفاده راحت‌تر از سیستم اطلاعات و سرگرمی را به راننده و سرنشینان می‌دهد.

آپشن‌ها و امکانات

آفتاب خودرو برای عرضه در ایران مزدا ۳ پریمیوم ادیشن را در نظر گرفته است که یکی از تیپ‌های رده‌بالای این خودرو محسوب می‌شود. بنابراین آپشن های مزدا 3 ۲۰۲۴ شامل تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی است.

آینه‌های بغل با گرمکن و حافظه، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای، ترمز دستی برقی، پدال شیفتر، شارژر وایرلس، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با اپل کار پلی و اتو اندروید بی‌سیم، استارت و ورود بدون کلید، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار تصادف جلو، سیستم پایش خستگی راننده، دستیار هوشمند سرعت، رادار تابلوخوان، سنسور فشار باد تایر، هشدار رانندگی بین خطوط، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری و سانروف بخشی از امکانات ایمنی و رفاهی مزدا ۳ ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

پدال شیفتر

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

۱۰.۲۵ اینچ

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

قیمت مزدا ۳ ۲۰۲۴ در بازار

نمای عقب مزدا ۳ ۲۰۲۴

نسل چهارم مزدا۳ از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار گرفته و مدل ۲۰۲۴ آن با همان طراحی ظاهری شیک و اسپرت و طراحی داخلی لوکس و کاربردی و البته امکانات ایمنی بیشتری وارد بازار می‌شود. مزدا۳ ۲۰۲۴ با قیمت ۲۴ هزار دلار برای تیپ S پشت ویترین نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد و قیمت گران‌ترین تیپ، یعنی پرمیوم پلاس به ۳۵ هزار دلار برای مدل سدان و ۳۷ هزار دلار برای نسخه هاچبک می‌رسد. بنابراین قیمت مزدا 3 پریمیوم ادیشن آفتاب خودرو در بازار ایران چندان ارزان نیست و احتمالا در اولین عرضه حدود ۳ میلیارد تومان قیمت بخورد. هوندا سیویک، تویوتا کرولا، هیوندای النترا و کیا سراتو، رقبای مزدا ۳ در بازارهای جهانی و همین‌طور ایران به حساب می‌آیند. البته با مقایسه آپشن‌ها و مشخصات فنی این خودروها می‌بینیم که مزدا ۳ آفتاب خودرو کامل‌تر و قوی‌تر است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو