بررسی مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۳

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۳

آزادسازی واردات خودرو حتی با سقف محدود ۲۰ هزار یورویی، همچنان با واردات برخی خودروهای اقتصادی ارزشمند از بعضی برندهای مطرح همراه خواهد بود که برای بازار فرسوده ماشین‌های وارداتی کشور هنوز هم خبر خوبی به حساب می‌آید.

سوزوکی جیمنی (Jimny) یکی از گزینه‌های طلایی سبد خودروهای وارداتی کشور است که در دو نسخه ۳ و ۵ در از سوی راسا موتور به بازار عرضه می‌شود.

مزایا و معایب

+ قیمت نهایی مناسب

+ توانایی فنی در بیراهه‌نوردی

+ اعتبار برند سوزوکی

+ ارائه در دو نسخه ۳ و ۵ در

– ابعاد کوچک

– پیشرانه نه‌چندان قوی

– عرضه نسخه کم‌آپشن و تک دیفرانسیل

مشخصات فنی

سوزوکی جیمنی یک شاسی بلند جمع و جور ۳ در است که سوزوکی نسخه ۵ در آن را در نمایشگاه اتو اکسپو هند ۲۰۲۳ رونمایی کرد. این خودرو با هدف بیراهه نوردی در سگمنت اقتصادی از سوی سوزوکی ژاپن طراحی و تولید شد و اکنون نسل چهارم تولید خود را تجربه می‌کند.

اگرچه جیمنی از یک پیشرانه کوچک تنفس طبیعی بهره می‌گیرد، اما ویژگی‌های فنی آن فراتر از کراس اوور و در حد و اندازه یک شاسی‌بلند همه فن حریف است. با داشتن اتاق مستقل از شاسی نردبانی، گیربکس کمکی ضریب سنگین، سیستم تعلیق آفرودی با فنرهای لول و وزن نهایی بسیار کم، این خودرو همچنان می‌تواند تحت عنوان جیپ رنگلر ژاپنی لقب بگیرد.

سوزوکی جیمنی در چهار تیپ ثبت سفارش داده شده است که دو تیپ آن با گیربکس دستی ۵ سرعته و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت به بازار عرضه می‌شود. هر دو تیپ به صورت تک و دو دیفرانسیل نیز در دسترس خریدار خواهد بود تا در مجموع چهار تیپ مجزا را تشکیل دهند.

ارائه خودرویی چون جیمنی در چهار تریم آن هم به کمک حذف یک محور در سیستم انتقال، اشتباه بزرگی است که ذات و هدف نهایی از طراحی و خرید جیمنی را زیر سوال می‌برد. با این حال شرکت عرضه‌کننده از هیچ تلاشی برای واردات این خودرو با قیمت نهایی بسیار رقابتی و کسب بیشترین حاشیه سود دریغ نمی‌کند. همچنین تمامی کسانی که در بازار خودروهای ارزان وارداتی به دنبال گزینه باکیفیت و معتبر می‌گردند، لزوما جیمنی را برای استفاده برون‌شهری خریداری نمی‌کنند. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که نمونه‌های وارداتی سوزوکی جیمنی از آپشن‌های خیره‌کننده بهره‌مند باشند.

نسخه ۵ در جیمنی طبیعتا دارای تفاوت‌های اساسی با نمونه ۳ در است. از جمله اینکه فاصله محورها در جیمنی ۵ در به اندازه ۳۴۰ میلی‌متر بیشتر و در طول معادل ۴۳۵ میلی‌متر کشیده‌تر است. این اختلاف ابعادی افزایش وزن را نیز به همراه داشته است. از این رو نسخه ۵ در در حدود ۱۰۰ کیلوگرم از نسخه ۳ در سنگین‌تر و در حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. از دیدگاه قوای فنی، نسخه ۵ در منطبق با نسخه ۳ در و به صورت دو دیفرانسیل در بازار کشور عرضه خواهد شد تا مشتری حق انتخاب مشتری بیشتری داشته باشد.

جدا از دو نسخه جهانی (Global) ۳ و ۵ در، مدل جیمنی در بازار انحصاری کشور ژاپن در کلاس خودروهای کی کار (Kei Car) نیز به تولید می‌رسد. این مدل بخصوص تنها ویژه بازار کشور ژاپن است و از دیدگاه ابعاد خارجی و وزن به شکل محسوسی از نمونه جهانی کوچک‌تر و سبک‌تر است. از آنجایی که نسخه کی کار سوزوکی جیمنی در بازار خارج از کشور ژاپن عرضه نمی‌شود، این نمونه منحصر به فرد مورد بررسی ما نخواهد بود. جدول مشخصات زیر اطلاعات مربوط به نسخه ۳ در را دربر دارد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن.متر
گیربکس ۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک

محور محرک دیفرانسیل عقب

دو دیفرانسیل

شتاب ۱۵ – ۱۵.۵ ثانیه
سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷ – ۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان هیدرولیک
بدنه شاسی بلند مینی
نوع رینگ آلومینیومی

آهنی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۳۵۵۰ میلیمتر
عرض ۱۶۴۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۲۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۲۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۸۵ – ۳۳۷ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۳

نمای خارجی سوزوکی جیمنی یک مکعب مستطیل کامل، بسیار ساده و تقریبا بدون نقص است. البته نباید در این نمای ظاهری به دنبال المان‌های کیفی یا متریال خیره‌کننده باشید، چرا که این خودرو با هدف بیراهه‌نوردی اقتصادی ساخته شده است و هیچ نیتی در ارائه ویژگی‌های لوکس در آن دیده نمی‌شود.

با این حال نمای خارجی جیمنی بسیار شبیه به نسخه‌های ابتدایی دوران تولید است که شباهت نزدیکی به رقبای برتر و قدیمی نظیر جیپ رنگلر و مرسدس بنز کلاس G دارد. دقیقا به همین دلیل با ابعاد خارجی جمع و جور خود، همچنان ظاهری خشن و بیابانی را به نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی

کابین سوزوکی جیمنی ۲۰۲۳

نمای داخلی سوزوکی جیمنی نیز همانند نمای خارجی، فریاد کوچکی و فشردگی سر می‌دهد. فضای داخل با در نظر گرفتن ردیف دوم صندلی‌ها برای پنج سرنشین تعبیه شده، اما باید آن را بیشتر یک خودرو چهار نفره درون‌شهری یا دو نفره آفرودی دانست. چرا که در صورت استفاده از صندلی‌های عقب، فضای بار خودرو تنها ۸۵ لیتر جا دارد که شاید فقط در حد و اندازه سه کوله‌پشتی باشد. این فضا در صورت عدم استفاده از صندلی‌های عقب تا ۳۳۷ لیتر افزایش می‌یابد که برای کمپینگ دو نفره مناسب است. همچنین در این فضا خبری از متریال اگزاتیک و باکیفیت نیست.

طبیعتا فضای بار در نسخه ۵ در به دلیل داشتن فاصله محور بیشتر، با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها فضای بار بسیار بزرگتری را در اختیار مالک قرار می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، جیمنی خودرو اقتصادی و کم آپشن به حساب می‌آید که مجموعه تریم فضای داخلی آن با پلاستیک سخت و متریال بسیار ساده پوشیده شده است. با این وجود ارائه نمایشگر لمسی ۷ اینچی سیستم مولتی مدیا، دوربین دنده عقب، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، کنترل حرکت در سرازیری، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سنسور نور (روشنایی اتوماتیک) و آینه‌های جانبی برقی به عنوان ویژگی‌های استاندارد می‌تواند برای روح ماجراجویانه جیمنی کافی باشد.

البته بر اساس کاتالوگ رسمی، این خودرو با ویژگی‌های سفارشی نظیر نمایشگر لمسی ۹ اینچ مولتی مدیا، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سیستم روشنایی LED با قابلیت تنظیم ارتفاع، کیسه ایمنی پرده‌ای و جانبی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نیز قابل عرضه است که طبیعتا بر قیمت نهایی خودرو خواهد افزود.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

سفارشی

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

قیمت سوزوکی جیمنی در بازار ایران

طراحی عقب سوزوکی جیمنی ۲۰۲۳

برگ برنده اصلی سوزوکی جیمنی که رکورد فروش ۲.۸۵ میلیون دستگاهی (تا سال ۲۰۱۸) را برای آن به ارمغان آورد، تکیه بر ذات اقتصادی و دوری از تجملات غیر ضروری است. این دو فاکتور موجب منطقی بودن قیمتی نهایی و هدف‌گیری بازار انحصاری قشر آفرودپسند جوان است. اگر شرکت واردکننده بتواند قیمت نهایی عرضه این خودرو را در بازار ایران در یک بازه منقول و منصفانه حفظ کند، باید انتظار استقبال بسیار گرم مشتریان و فروش قابل توجه این خودرو را کشید.

جیمنی نه‌تنها از نام برند بسیار معتبر ژاپنی خود بسیار بهره‌ می‌گیرد، بلکه با داشتن اصول طراحی فنی در سگمنت یک شاسی بلند واقعی، در صورت عرضه در بازه قیمت رقابتی و کنترل حاشیه سود، می‌تواند پوزه تمامی کراس‌اوور چینی بزرگ‌جثه را در بیراهه به خاک بمالد. موفقیت این خودرو در بازار ایران بیشتر از هر چیز در گرو قیمت‌گذاری صحیح برای مصرف‌کننده نهایی است.

 

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

بررسی مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۲

۲۹ مهر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۲

با محدودیت‌هایی که سر راه خودروهای وارداتی جدید در کشور داریم، امکان حضور خودروهای شاسی‌بلندی که توانایی‌های بیراهه نوردی سنگین داشته باشند، تا حدی کم است که حتی می‌توان گفت احتمال ورود خودرویی از برندهای معروف و معتبر غیر چینی، نزدیک صفر خواهد بود. اما در این میان، گزینه‌های مناسب و ارزان قیمتی هستند که حضور آنها در لبه تیغ قرار دارد و با اختلاف اندکی از سقف واردات، می‌توان آنها را در بازار دید. یکی از این گزینه‌ها، خودروی آفرودی پر سر و صدایی به نام سوزوکی جیمنی است که در کشورهای اطراف ما، قیمتی کمتر از ۲۰ هزار یورو دارد.

سوزوکی جیمنی با بازار کشورمان چندان هم غریبه نیست. این خودرو در نسل اولش در کشورمان حاضر شده است و نسل دوم آن نیز به تعداد انگشت شماری از طریق فروش توسط سفارتخانه‌ها به دست مردم رسیده است. جیمنی در سال ۱۹۷۰ متولد شد و برای آن از پیشرانه‌های ۲، ۳ و ۴ سیلندر استفاده شد و حتی در لیست موتورهای این خودرو، پیشرانه دوزمانه نیز دیده می‌شود. امروزه جیمنی در نسل چهارم خود قرار دارد و می‌توان گفت بیشتر از همیشه، با همین نسل به عنوان نمادی از خودروهای آفرودی ارزان قیمت شناخته شده است که برخی از نشریات، آن را در مقابل بزرگانی چون جیپ رانگلر، لندروور دیفندر و حتی بنز جی کلاس قرار می‌دهند. خدف از مقایسه این خودرو با نام‌های بزرگ، کارایی زیاد آن نسبت به قیمتش است.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت مناسب
+ امکانات بیراهه نوردی خوب
+ توانایی های بیراهه نوردی خوب
+ ظاهر جذاب‌ و دوست داشتنی
+ ایمنی خوب
+ استهلاک پایین
+ قیمت مناسب

– فضای داخلی اندک
– پیشرانه‌های ضعیف
– گیربکس اتوماتیک چهار سرعته

مشخصات فنی

سوزوکی از پیشرانه‌های ضعیفی برای این خودرو استفاده کرده است که البته باز هم به لطف ابعاد کوچک و وزن پایین آن، توانایی‌های خوبی در بیراهه نوردی به این خودرو می‌دهد. پیشرانه ضعیف‌تر جیمنی، ۱۳ سیلندر است که حجمی برابر با ۰.۶۶ لیتر دارد. بیشترین قدرت و گشتاور آن در حالت تنفس طبیعی برابر با ۵۳ اسب بخار و ۶۳ نیوتن.متر است. این پیشرانه با کمک توربوشارژر، قدرتش به ۶۳ اسب بخار و گشتاورش نیز به ۱۰۰ نیوتن.متر می‌رسد. موتور قوی‌تر با حجم ۱.۵ لیتر، ۴ سیلندر و به صورت تنفس طبیعی بوده که قدرت آن برابر با ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور آن هم ۱۳۰ نیوتن.متر است. جیمنی به صورت هیبرید ملایم نیز عرضه می‌شود که با موتور ۳ سیلندر آن، یک موتور برقی ۳ اسب بخاری با ۵۰ نیوتن.متر و باتری ۱۰ آمپرساعتی همراه است.

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور بنزینی ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور بنزینی تنفس طبیعی MPi
حداکثر قدرت مجموع ۱۰۲ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۳۰ نیوتن.متر
نسبت تراکم ۱۰ به یک
نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر
حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت
وزن خالص ۱۰۹۵ کیلوگرم
محور محرک محور جلو
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان هیدرولیک
نوع بدنه شاسی بلند اندازه کوچک
نوع رینگ آلومینیومی و فولادی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۳۶۴۵ میلیمتر
عرض ۱۶۴۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۰۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۲۵۰ میلیمتر
فاصله کف خودرو تا زمین ۲۰۵ میلیمتر
فضای بخش بارگیر ۸۵ لیتر قابل افزایش تا ۸۳۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر
تعداد سرنشین ۴ نفر
قطر رینگ ۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
محدود کننده سرعت دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
کمک کننده پارک برای جلو و عقب ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط ندارد
سیستم خودکار تعویض خطوط ندارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب ندارد
سنسور شکست شیشه ندارد
ترمز ضدقفل دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
چراغ بدرقه دارد
نور بالا خودکار ندارد
چراغ شور جلو دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
فرمان تلسکوپی دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
ایموبلایزر دارد
سازگاری با آیفون دارد
سازگاری با اندروید دارد
ورودی USB دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید ندارد
استارت بدون کلید ندارد
استارت از راه دور ندارد
تهویه اتوماتیک ندارد
تهویه سرنشینان عقب ندارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
صندلی ردیف دوم برقی ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد
گرم‌کن صندلی عقب ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی راننده ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد
پانوراما ندارد
سانروف ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۲

جیمنی از اولین نسخه تا امروز دارای یک طراحی جعبه‌ای شکل بوده است. حتی نسخه فعلی این خودرو که در سال ۲۰۱۸ رونمایی شده است هم ظاهری چهارگوش دارد. در طراحی ظاهری آن می‌توان دید که تا حدودی سعی شده است ظاهر خودرو در عین در نظر گرفتن طراحی سنتی آن، شبیه به خودروهای مطرحی چون جیپ رانگلر، بنز جی کلاس و دیفندر کلاسیک باشد. این وضعیت در بخش عقب بسیار بیشتر دیده می‌شود. امروزه نیز با استفاده از کیت‌های بدنه که برای این خودرو ساخته شده‌اند، می‌توان آن را به خودروهای ذکر شده شبیه‌تر کرد.
سپرهای آفرودی در عقب و جلو به همراه رکاب های بغل، جلوپنجره‌ای که شباهت زیادی به جیپ دارد، چراغ‌های گرد، بچه گلگیرهای پلاستیکی بزرگ، امکان سفارش بدنه به صورت دو رنگ، ارتفاع زیاد خودرو از زمین، همگی در معرفی این خودرو به عنوان یک بیراهه نورد جسور و توانا نقش دارند.

طراحی داخلی

نمای داخلی سوزوکی جیمنی 2022

طراحی داخلی سوزوکی جیمنی مثل طراحی خارجی آن، ساده و به اصطلاح جعبه‌ای شکل است. طرحی که می‌توان آن را شبیه به طراحی داخلی جیپ رانگلر JK و جیپ رانگلر JL دانست. دریچه‌های تهویه مطبوع گرد به همراه دکمه‌های بزرگ دایره‌ای شکل، فرمان با طرح دایره‌ای شکل کاپ وسط و صفحه کیلومترشماری که از دو دایره بزرگ تشکیل شده است، همگی یک طرح اسپرت و زیبا را تشکیل داده‌اند. ضمن اینکه داشبرد نیز طرحی خشن و زمخت دارد و با رودری‌ها که در عین سادگی زیبا به هستند، به خوبی یک خودرو آفرود و بیراهه‌نورد را معرفی می‌کنند. در وسط داشبرد یک صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی نیز که در مقایسه با ابعاد داشبرد کمی بزرگ به نظر می‌آید، قرار گرفته که هم وظیفه ناوبری را برعهده دارد و هم نقش سیستم صوتی و تصویری بازی می‌کند. در پایین کلیدهای گردشی سیستم تهویه، دکمه‌های مربوط به برنامه پایداری و سیستم‌های کمکی بالا و پایین رفتن از تپه قرار گرفته‌اند که این نحوه جای‌گیری دکمه‌ها، امروزه در بسیاری از خودروهای شاسی بلند به این شکل است.

جیمنی؛ کوچک و ارزان قیمت

نمای پشتی سوزوکی جیمنی ۲۰۲۲

سوزوکی در ساخت جیمنی، تمرکز زیادی روی توانایی‌های آفرود این خودرو به خرج داده است. بدنه جعبه‌ای شکل این خودرو، باعث می‌شود تا در عبور از مسیرهای تنگ و باریک، امکان مشاهده تمام زوایا و ابعاد بدنه خودرو ممکن باشد. تایر زاپاس این خودرو عینا یکی از لاستیک‌های آن است که کاربردی‌تر از زاپاس‌های موقت رایج در خودروهای امروزی خواهد بود. محورهای جیمنی به صورت یک تکه با فنربندی لول هستند که هم راحتی بالایی خواهند داشت و هم در آفرود و بیراهه نوردی، مقاوم‌تر از فنربندی‌های چند اتصالی هستند.

از دیگر نکات قابل توجه در عرضه این خودرو، امکان سفارش ادوات مختلف برای آن به منظور افزایش کارایی‌های این خودرو برای استفاده در مسیرهای خارج جاده است. برای مثال می‌توان به کفپوش ویژه برای عقب، قاب برای لبه صندوق بار، قلاب و تور برای نگه داشتن لوازم، باربند آفرودی برای حمل قایق، دوچرخه، چوب اسکی و بارهای دیگر، جلوپنجره با طرحی متفاوت، قاب برای سپرهای عقب و جلو و رکاب‌های جانبی، قاب محافظ برای دیفرانسیل، آینه‌های کرومی و دستگیره های همرنگ بدنه، گل پخش کن‌های لبه گلگیر در عقب و جلو، قاب زاپاس، جعبه کمک‌های اولیه و… اشاره کرد.

برای خرید خودرو سوزوکی جیمنی در بازارهای مختلف دنیا در مدل پایه باید قیمتی حدود ۱۹ هزار ۶۷۳ یورو، بدون در نظر گرفتن مالیات، بپردازید. به همین علت نیز می‌تواند با توجه به قوانین جدید واردات خودرو کشورمان، یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای قشر جوان و افراد علاقه‌مند به خودروهای شاسی بلند واقعی باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی