مقایسه جک J4 با فردا 511

۱ آبان ۱۴۰۳ مقایسه جک J4 با فردا 511

متاسفانه یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در بازار ایران، یعنی سگمنت سدان‌های کوچک خانوادگی به‌ویژه در محدوده قیمتی اقتصادی و قابل خرید برای عموم، به هیچ وجه تنوع کافی ندارد و به استثنای چندین مدل قدیمی داخلی و دو سه مدل مونتاژی با قیمت بالاتر، انتخاب دیگری در بازار برای بودجه‌های نسبتا پایین دیده نمی‌شود.

در این بین، شاید برخی محصولات مونتاژی نظیر جک J4 و فردا 511 جزو معدود انتخاب‌های مناسب برای مشتریانی باشند که قصد خرید محصولات قدیمی داخلی را ندارند و می‌خواهند که تنوعی به خودروهای مورد استفاده خود بدهند. از همین رو به مقایسه جک J4 با فردا 511 می‌پردازیم تا مشتریانی که بین خرید این دو دچار شک هستند، بتوانند انتخاب بهتر و با آگاهی بیشتری داشته باشند.

مشخصات فنی

در بحث مقایسه جک J4 با فردا 511 می‌توان گفت موتورهای به‌کارگرفته‌شده در فردا 511 یا همان چانگان آلسوین و جک J4، بهترین گزینه برای یک خودرو خانوادگی در این رده محسوب می‌شود؛ چراکه قدرت تولیدی آن مناسب است و از همه مهم‌تر، استهلاک و دردسرهای فنی کمتری هم به دنبال می‌آورد. در اینجا خبری از سیستم پرخوران توربوشارژر نیست و دردسرهای مربوط به سطح کیفی بنزین، ناک‌زدن‌های آن‌چنانی، ضعیف شدن توربو، روغن‌ریزی توربو و خرابی پره‌های توربین توربو و مواردی از این دست، یقه مالکان فردا 511 و جک J4 را برخلاف دیگر محصولات مونتاژی، نمی‌گیرد.

موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی جک جی۴ معادل ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان نیرو برای حرکت به سمت چرخ‌های جلو، باید از یک گیربکس اتوماتیک CVT بگذرد تا بتواند خودرو را به حرکت در بیاورد. عملکرد گیربکس CVT این خودرو قابل قبول به نظر می‌رسد و اگر بخواهید حالت پرکشش داشته باشید، باید دور موتور را بالا ببرید تا این جعبه دنده نیز بتواند گشتاور مناسب را به چرخ‌ها منتقل کند.

البته شاید عملکرد گیربکس‌های پیوسته CVT خیلی با مذاق اکثر مشتریان، به ویژه افرادی که تاکنون بیشتر با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی یا دستی کار کرده‌اند، جور در نیاید.

اما موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در FMC 511 (فردا۵۱۱) نیز برتری چندانی از جهت تولید نیرو نسبت به حریف هم‌وطن خود ندارد. این پیشرانه، ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن.متر گشتاور را در سر میل‌لنگ خود تحویل سیستم دبل کلاچ گیربکس اتوماتیک DCT می‌دهد. این گیربکس از نوع ۵ سرعته روغنی است و به اندازه گیربکس‌های دو کلاچه خشک، استهلاک ندارد یا اینکه در ترافیک‌های سنگین و هوای گرم خیلی شما را اذیت نمی‌کند؛ چرا که سیستم کلاچ آن به وسیله روغن روانکاری و تا حدودی خنک‌کاری می‌شود.

این سیستم‌های گیربکس دوکلاچه یا حتی CVTها در ابتدای حرکت با کمی وقفه همراه هستند، اما این وقفه خیلی آزاردهنده نیست و هر دو سدان مونتاژی شروع به حرکت قابل قبولی ارائه می‌دهند.

اما قدرت پیشرانه و عملکرد گیربکس این دو خودرو در حدی نیست که شتاب‌های آن‌چنانی به شما ارائه دهد یا چابکی بیش از حد معمول را به نمایش بگذارند. طبق برآوردهای ما، می‌توان گفت که شتاب صفر تا صد جک J4 در محدوده ۱۳.۵ ثانیه جا می‌گیرد و فردا 511 نیز تقریبا حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
البته این ارقام مرتبط با نمونه‌های کاملا نو است و نمونه‌های مستهلک و کارکرده این دو خودرو، شتاب‌های کندتر، حتی بیش از ۱۷ یا ۱۸ ثانیه را به نمایش بگذارند. به هر حال، در مجموع تفاوت زیادی در شتاب‌گیری این دو سدان مونتاژی احساس نخواهید کرد و تجربه رانندگی با آنها به دلیل گیربکس متفاوتشان، می‌تواند تا حدودی متمایز باشد.

ضمن آنکه سیستم تعلیق هر دو خودرو از یک گونه است و در جلو از گونه مستقل مکفرسون به همراه تعلیق یکپارچه میله پیچشی در عقب استفاده شده است. از این نوع سیستم تعلیق نمی‌توان انتظار هندلینگ‌ فوق‌العاده پایدار را داشت، اما برای مصارف خانوادگی در سرعت‌های عادی، انتخابی منطقی به حساب می‌آید. ضمن آنکه هزینه‌های نگهداری این سیستم تعلیق نیز نسبت به سایر نمونه‌ها پایین‌تر است و استهلاک فنی خودرو را پایین می‌آورد.

در زمینه مصرف سوخت، فردا ۵۱۱ می‌تواند کمی مقرون به صرفه‌تر عمل کند و مصرفی نزدیک به ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه دهد. این در حالی است که جک J4 به صورت ترکیبی، نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

بهتر است نگاهی هم به بحث ایمنی این دو سدان چینی داشته باشیم. نقطه قوت سدان‌های مونتاژی نظیر جک جی4 و FMC511 در مقایسه با محصولات داخلی، این است که هر دو سدان مورد نظر موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسات داخلی کشور چین شده‌اند و به همین دلیل، ایمنی بسیار بالاتری در مقایسه با محصولات هم‌رده داخلی به همراه می‌آورند.

حداکثر سرعت این دو سدان مونتاژی، ۱۷۵ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است که از این جهت خیلی با یکدیگر اختلاف ندارند. اما در بحث ترمزگیری، جک J4 به دلیل برخورداری از سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی، می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری برای راننده به وجود آورد. سیستم چرخ‌های عقب فردا 511 از نوع کاسه‌ای است و این مورد یکی از کمبودهای فنی سدان FMC 511 محسوب می‌شود و قدرت ترمز آن را کمی پایین‌تر می‌آورد. البته یادتان باشد که لنت ترمزهای کاسه‌ای، طول عمر بالاتری دارند و نگهداری آنها نیز کم‌هزینه‌تر است.

مشخصات کلی

فردا 511 جک J4
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶ ۴ / ۱۶
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
قدرت ۱۰۷ اسب بخار ۱۰۳ اسب بخار
گشتاور ۱۳۵ نیوتن.متر ۱۴۶ نیوتن.متر
گیربکس ۵ سرعته DCT CVT
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۴ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه
سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
فرمان برقی برقی
بدنه سدان ساب‌کامپکت سدان ساب‌کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی  آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

فردا ۵۱۱ جکJ4  
طول ۴۳۹۰ میلیمتر ۴۴۳۵ میلیمتر
عرض ۱۷۲۵ میلیمتر ۱۷۲۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر ۱۵۰۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۵۳۵ میلیمتر ۲۵۶۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۱۵ کیلوگرم ۱۱۶۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۳۹۰ لیتر ۵۵۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر ۴۵ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی جک J4

طراحی فردا 511

کاملا مشخص است که خودروهای جک J4 و چانگان آلسوین (فردا 511)، به خاطر رقابت با محصولات اقتصادی کره‌ای، به ویژه هیوندای اکسنت به وجود آمدند و در نتیجه جای تعجب ندارد که استایل بدنه آنها نیز به آن سدان کره‌ای نزدیک باشد.

این استایل، اگرچه در حال حاضر هیچ‌گونه هیجانی به بیننده انتقال نمی‌دهد و کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد، اما برای محصولات خانوادگی اقتصادی، هنوز هم کارایی دارد؛ به‌ویژه که در کشور ما، خودروهای اقتصادی با استایل دو سه دهه قبل، همچنان پرطرفدار هستند و محصولات جدیدتر چینی می‌توانند از این نظر با سلیقه مشتریان ایرانی که بیشتر به دنبال یک ماشین کم‌استهلاک با ظاهر متعادل می‌گردند، همخوانی داشته باشند.

با این حال، چهره جک J4، به‌ویژه طرح چراغ‌ها و جلوپنجره آن، نه‌تنها جذابیت زیادی ندارد، بلکه احساس دلچسبی نیز به بیننده منتقل نمی‌کند؛ جوری که انگار چهره‌ای گیج و مبهوت از خود به نمایش می‌گذارد و همین مورد می‌تواند فردا 511 را به نمونه جذاب‌تر برای مشتریان برای مقایسه فردا 511 با جک J4 از لحاظ طراحی چهره و نمای بیرونی تبدیل کند.

به هر حال، سطح سلیقه و نوع نیاز بصری مشتری در این زمینه حرف آخر را می‌زند و هر کدام از این دو خودرو به عنوان محصولات اقتصادی، می‌توانند گزینه‌های مناسبی در بازار کم‌تنوع ایران از لحاظ سبک و کیفیت طراحی ظاهری به حساب بیایند.

طراحی داخلی

کابین جک J4

کابین فردا 511

در بحث مقایسه جک J4 با فردا 511 از نظر طراحی داخلی هم به نظر می‌رسد که فردا 511، شمایل جذاب‌تری به‌ویژه در مورد طرح داشبورد به نمایش می‌گذارد. به نحوی که سبک طراحی داشبورد این خودرو تا حدودی اسپرت‌تر به نظر می‌رسد و المان‌هایی نظیر دریچه‌های تهویه گرد در دو طرف آن به اضافه نوع طراحی غربیلک فرمان، جذابیت بیشتری برای کاربر ایجاد می‌کند.

اما طرح داشبورد جک J4، به‌طور واضح قدیمی‌تر است و سادگی آن، خیلی زود باعث کور شدن ذوق مالک و کاربران این خودرو خواهد شد. البته این سبک طراحی برای خودروهای حدود یک دهه پیش، جذاب و متعادل به نظر می‌رسید، اما امروزه دیگر خیلی طرفداری ندارد و در رده محصولات با طراحی داخلی قدیمی جا می‌گیرد.

عمده متریال به‌کاررفته در داشبورد یا پنل درها، از جنس پلاستیک خشک با سطح کیفی متوسط است که در مقایسه با خودروهای داخلی، وضعیت بهتری دارد و دقت مونتاژ کابین هر دو خودرو نیز می‌تواند تا حدودی رضایت‌بخش برآورد شود. میزان فضایی که در صندلی‌های ردیف عقب به کاربران اختصاص داده شده، به نحوی است که ۲ تا ۳ نفر بزرگسال با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر می‌توانند با محدودیت کم و راحتی قابل قبول در این بخش هر دو ماشین حضور پیدا کنند.

البته اگر صندوق عقب بزرگ جزو اولویت‌های شماست، جک J4 باید انتخاب اصلی شما باشد. چرا که گنجایش صندوق عقب این محصول کرمان موتور حدود ۵۵۰ لیتر است که در این کلاس خودروی بسیار بزرگ و جادار برآورد می‌شود. اما حجم صندوق عقب فردا ۵۱۱ معادل ۳۹۰ لیتر است که کمی بزرگ‌تر از صندوق عقب ساینا است و نسبت به حریف گنجایش بسیار کمتری در اختیار لوازم شما می‌گذارد.

آپشن‌ ها و امکانات

بحث آپشن‌ها و امکانات می‌تواند در فرایند مقایسه جک J4 با فردا 511 تا حد زیادی تاثیرگذار باشد، چرا که هر کدام از این دو خودرو، بخشی از تجهیزات مورد انتظار را در لیست امکانات خود جا نداده‌اند.

موارد مهمی مثل کروز کنترل و تهویه مطبوع اتوماتیک در خودروی فردا 511 وجود ندارد، اما این بدان معنی نیست که جک J4 تمام امکانات مورد نظر را ارائه می‌دهد. چرا که محصول کرمان موتور نیز در مقایسه با حریف، فاقد مواردی نظیر سیستم استاپ استارت، کنترل شروع حرکت سربالایی، سانروف و دوربین عقب است که می‌تواند در تجربه کاربری سرنشینان تاثیر منفی بگذارد. به‌ویژه نبود دوربین عقب و سانروف، بیش از حد توی ذوق مالک خودرو خواهد زد.

اما سایر تجهیزات مشترک این دو خودرو در حد محصولات اقتصادی بازار داخل است و نکته چندان دیدی در آن دیده نمی‌شود. آپشن‌های مشترک جک J4 و FMC 511 به شرح زیر است:

سامانه کنترل پایداری، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، حسگر پارک عقب، پایش فشار باد تایرها، دیلایت و اتولایت، فرمان کمکی برقی، نمایشگر مرکزی مالتی‌مدیا، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، دو کیسه هوای ردیف جلو و… .

فردا 511 جک J4
کروز کنترل ندارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد ندارد
کنترل کشش ندارد ندارد
کنترل پایداری دارد دارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی دارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت دارد دارد
چراغ روز دارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد دارد (سفارشی)
ناوبری ندارد ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب دارد ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید ندارد ندارد
استارت بدون کلید ندارد ندارد
تهویه اتوماتیک ندارد ندارد
صندلی برقی راننده ندارد ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد ندارد
پانوراما ندارد ندارد
سانروف دارد ندارد

خرید جک J4 یا فردا 511

نمای عقب جک J4

نمای عقب فردا 511

جک J4 بخریم یا فردا 511؟ این سوالی است که خیلی از مشتریان می‌پرسند و با توجه به مباحث مطرح‌شده در بالا، جوابی که می‌توانیم به آنها بدهیم این است که اگر به یک سدان کوچک با صندوق عقب بسیار بزرگ، فضای کابین کافی، برخوردار از امکانات کاربردی مثل کروز کنترل و تهویه اتوماتیک، چابکی کمی بهتر، ایمنی مناسب، استهلاک فنی پایین و خدمات پس از فروش گسترده‌تر نیاز دارید، بهتر است که جک J4 بخرید.

ضمن آنکه در حال حاضر، قیمت جک J4 نسبت به قیمت فردا 511 در بازار به میزان قابل توجهی پایین‌تر است و همین مورد می‌تواند این محصول کرمان موتور را به گزینه جذاب‌تری برای افراد با توان مالی کمتر تبدیل کند.

اما در سمت دیگر، فردا 511 از برخی موارد مثل سانروف و دوربین عقب به صورت فابریک بهره می‌برد. همچنین برای افرادی که به گیربکس CVT علاقه ندارند، تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تری به واسطه گیربکس دو کلاچه خود فراهم می‌کند؛ طراحی داخلی و بیرونی آن نیز جذاب‌تر از حریف احساس می‌شود. با این حال، مواردی مثل خدمات پس از فروش و عرضه محدودتر نسبت به جک J4، باعث شده تا رونق خریدوفروش آن نسبت به حریف کمی پایین‌تر باشد و همین مسئله می‌تواند ریسک خرید این خودرو را برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، بالاتر ببرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور