معرفی ارزشمندترین برندهای خودرو در سال ۲۰۲۱

۷ آذر ۱۴۰۰ معرفی ارزشمندترین برندهای خودرو در سال ۲۰۲۱

هر چند کشورهای مختلف جهان اقدام به واکسیناسیون سراسری برای مقابله با ویروس کرونا کرده‌اند، اما شیوع بیماری کووید ۱۹ هنوز هم در سراسر جهان ادامه دارد. با وجود شرایط نااطمینانی که بر صنایع مختلف و به خصوص صنعت خودرو حاکم است، تویوتا سال خوبی را پشت سر گذاشته و با قدرت در سال ۲۰۲۱ به پیش می‌تازد.

تسلا، باارزش‌ترین خودروساز جهان

آذر ۱۴۰۰: بر اساس آماری که سایت Companies Market Cap منتشر کرده است، شرکت آمریکایی تسلا تا دسامبر سال ۲۰۲۱ و با ارزش ۱۰۸۶ میلیارد دلار، ارزشمندترین خودروسازی جهان و در کل، ششمین کمپانی ارزشمند جهان محسوب می‌شود.

تویوتا، دومین خودروساز ارزشمند جهان با ۲۴۹ میلیارد دلار اختلاف زیادی با تسلا دارد و بی‌وای‌دی چین با ارزش ۱۳۳ میلیارد دلار، در جایگاه سوم قرار گرفته است. فولکس واگن، دایلمر، ریویان، جنرال موتورز، لوسید موتورز، فورد و گریت وال موتورز به ترتیب چهارم تا دهمین خودروسازان ارزشمند جهان هستند.

پیشی گرفتن تسلا از دیگر برندها

خرداد ۱۴۰۰: چند ماهی است که طرح واکسیانسیون برای مقابله با شیوع کرونا در کشورهای جهان انجام می‌شود و کسب و کارها در حال بازگشت به شرایط عادی و استفاده از همه ظرفیت‌های خود هستند. این اتفاق باعث شده تا مجموع ارزش ۱۰۰ شرکت برتر جهان به ۳۱.۷ تریلیون دلار برسد. طبق آمار و ارقام ویژوال کپیتالیست، شرکت آمریکایی تسلا، تنها خودروسازی است که جزو ۱۰ شرکت ارزشمند جهان قرار دارد.

ارزش بازار تسلا تا پایان مارس ۲۰۲۱ میلادی (فروردین ۱۴۰۰ خورشیدی) برابر با ۶۴۵ میلیارد دلار است که این خودروساز را با مدیریت ایلان ماسک، در رتبه هشتم شرکت‌های باارزش جهان قرار می‌دهد.

اول تویوتا و بعد مرسدس بنز

به جز خودروهای سوپرا GR و یاریس GR، تویوتا خودرو اسپرت و هیجان‌انگیز دیگری تولید نمی‌کند و از این نظر خیلی نمی‌تواند برند خاصی برای علاقه‌مندان به سرعت باشد. با این حال محصولات این شرکت ژاپنی به دلیل اینکه قابل اعتماد، بی دردسر، راحت و خوش‌رکاب هستند، همیشه مشتریان را به سمت خود جلب می‌کنند، هر چند این دلایل در مورد همه خریداران صدق نمی‌کند.

با این حال، خط مشی و سیاست تولید تویوتا نتیجه داده و این خودروساز ژاپنی با پیشی گرفتن از مرسدس بنز آلمانی، مقام اول ارزشمندترین برند خودرو جهان را به دست آورده است. این رتبه بر اساس گزارشی که سایت Brand Finance تهیه کرده، تعیین شده است. بر اساس این گزارش، برخلاف رقبای تویوتا، میزان تولید این خودروساز کاهش پیدا نکرده است.

این موضوع اتفاق عجیبی نیست، به دلیل اینکه در ژوئن سال گذشته و با وجود سخت‌تر بودن شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، مدیران تویوتا تلاش کرده‌اند تا سودآوری این شرکت را حفظ کنند و تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال را به عنوان هدف خود قرار دهند.

ارزش برند تویوتا با رشد ناچیزی به ۵۹.۵ میلیارد دلار رسید، اما به قدری بود که بتواند از مرسدس بنز جلو بیفتد. فروش محصولات این خودروساز ژاپنی، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به طور چشمگیری در بازارهای بزرگی مثل اروپا، آمریکای شمالی و ژاپن افزایش یافت.

همچنین بر اساس این گزارش، برند آلمانی مرسدس بنز با ارزش ۵۸.۲ میلیارد دلار به عنوان رتبه دوم در فهرست ارزشمندترین برندهای خودرو در جهان شناخته شد. بعد از مرسدس بنز، سه برند آلمانی دیگر، رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

فولکس واگن (۴۷ میلیارد دلار)، بی ام و (۴۰.۴ میلیارد دلار) و پورشه (۳۴.۳ میلیارد دلار) سه خودروساز آلمانی دیگری هستند که ارزش کمتری از مرسدس بنز دارند. تایکان بیشترین سهم را در ارزش پورشه داشت و بیشتر از ۱۰ درصد از فروش این شرکت آلمان متعلق به خودروهای برقی است.

تسلا، بیشترین رشد ارزش را بین خودروسازان جهانی داشت و از رتبه دوازدهم در سال گذشته به رتبه ششم رسید. ارزش تسلا ۳۱.۹ میلیارد دلار است. طبق گزارش برند فایننس، ارزش تسلا در سال گذشته ۱۲.۴ میلیارد دلار بود که نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیری است که این خودروساز پیشرو طی این ۱۲ ماه داشته است.

بعد از شکسته شدن رکورد قیمتی سهام تسلا در سال قبل، این خودروساز با وجود فروش کمتر از تویوتا، توانست ارزش بیشتری برای برند خود کسب کند. غول‌های صنعت خودرو مثل تویوتا و شرکت‌های آلمانی همچنان دست بالا را در بازار دارند اما با توجه به رشد تسلا، باید حواسشان به این تولیدکننده خودروهای برقی باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو