بررسی مشخصات فنی ام وی ام 530

۲۲ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی ام وی ام 530

ام وی ام ۵۳۰ یک سدان جمع و جور اقتصادی از سری محصولات شرکت اتومبیل‌سازی چری است که از سال ۲۰۰۶ تحت عنوان چری A5 روانه بازار شد و تا سال ۲۰۱۰ شکل و شمایل اولیه خود را حفظ کرد.

 

طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نیز نمونه فیس لیفت این خودرو که در ایران با نام ام وی ام ۵۵۰ شناخته می‌شود، روی خط تولید کمپانی چری حضور داشت. MVM 530 طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ توسط شرکت مدیران خودرو (نماینده رسمی چری در ایران) راهی بازار کشورمان شد و توانست جنب‌وجوشی هرچند ناچیز را در کلاس خودروهای اقتصادی ارزان قیمت بازار ایران پدید بیاورد.

مواردی همچون طراحی ظاهری به روزتر، سواری نرم، عملکرد فنی مناسب و تجهیزات بیشتر نسبت به تولیدات کلاسیک بازار ایران همچون انواع مشتقات پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند، تندر ۹۰ و … سبب شد تا ام وی ام ۵۳۰ از شرایط نسبتا مناسبی در میان رقیبان سنتی خود برخوردار شود. در ادامه خودرو MVM530 به عنوان یکی از محصولات ام وی ام نقد و بررسی شده است.

طراحی ظاهری ام وی ام ۵۳۰

با نگاه به طرح بدنه ام وی ام ۵۳۰ متوجه ظاهر نسبتا قدیمی این خودرو به سبک تولیدات اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی خواهید شد که تحت شرایط فعلی چندان مدرن و امروزی به نظر نمی‌رسد. چراغ‌های جلو با سایز نسبتا بزرگ و فرم ساده شبیه به ربع دایره، دو طرف یک جلو پنجره ذوزنقه شکل مزین به نوارهای افقی کروم رنگ را به تسخیر خود درآورده‌اند. سپر جلو نیز جزئیات چندانی را در خود به نمایش نگذاشته و همراه با سایر المان‌های این بخش جلوه‌ای بسیار ساده و نسبتا قدیمی از چهره MVM 530 را به نمایش گذاشته‌ است.

در نمای جانبی نیز شاهد طرح نه چندان مدرن فریم پنجره‌ها و شمایل ساده پروفیل جانبی خودرو هستیم که حجم پردازی‌های جزئی صورت گرفته روی آن کمک زیادی به خوش‌فرم‌تر و عضلانی جلوه کردن این قسمت از خودرو نکرده است. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های عمودی به فرم چهارضلعی و به صورت یک تکه هستیم که در دو طرف درب صندوق به حالتی استوار جانمایی شده‌اند و نمایی ساده را به همراه سایر المان‌های این بخش برای قسمت پشت  mvm 530 پدید آورده‌اند. به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با سایر محصولات چینی چندان جذاب به نظر نرسیده و در قیاس با محصولاتی همچون سمند یا پژو پارس نمی‌توان فاکتور برتری قابل توجهی را برای آن در نظر گرفت.

طراحی ظاهری ام وی ام 530

طراحی داخلی ام وی ام ۵۳۰

با ورود به فضای داخل کابین ام وی ام ۵۳۰ متوجه نوعی طراحی بسیار ساده و تا حدودی ناهماهنگ به ویژه در بخش کنسول میانی با المان‌های مربع مستطیل مانند خواهید شد که البته در قیاس با برخی از محصولات داخلی چندان هم ‌سطح پایین جلوه نمی‌کند. داشبورد حجیم این خودرو به شکل نسبتا ساده طراحی شده اما کنسول میانی آن همان‌طور که اشاره شد جلوه جذاب و هماهنگ متناسب با سایر قسمت‌ها ندارد. در این بین طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار می‌تواند باعث زیباتر شدن فضای داخلی کابین باشد.

متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد در مقایسه با محصولات هم‌رده داخلی اندکی باکیفیت‌تر بوده و حضور در داخل کابین 530 را لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ گنجایش فضای داخلی در سطح نسبتا مناسبی قرار داشته و می‌توان چهار تا پنج سرنشین بزرگسال را با حداقل محدودیت درون این خودرو جای داد. ظرفیت صندوق عقب ام وی ام ۵۳۰ معادل ۴۸۳ لیتر است که فضای کاملا مناسبی جهت جای دادن اسباب و وسایل مسافرت خانوادگی را برای کاربران خود فراهم آورده و از این حیث دردسر چندانی را بر کاربران خود تحمیل نخواهد کرد.

به طور کلی طراحی داخلی MVM 530 چندان جذاب و مدرن جلوه نمی‌کند؛ با این حال کابین جادار و متریال نسبتا قابل قبول به خدمت گرفته شده در ساخت آن سبب شده تا کابین ام وی ام ۵۳۰ فضای نسبتا قابل تحملی برای مشتریان این گونه سدان‌های اقتصادی باشد.

 

طراحی داخلی ام وی ام ۵۳۰

آپشن‌ها و امکانات ام وی ام 530

از جمله مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات موجود در ام وی ام ۵۳۰ می‌توان به مواردی نظیر حسگر پارک عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، درگاه USB ، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالت دستی، روکش صندلی چرمی آینه‌های جانبی تنظیم شونده برقی سانروف.

مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰

این سدان چینی نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر دریافت می‌کند. قوای حاصل از پیشرانه MVM 530 برابر با ۱۳۹ اسب بخار قدرت ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد ام وی ام ۵۳۰ برابر با ۱۲.۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت این خودرو به رقم ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این سدان ۱۲۹۰ کیلوگرمی نیز برابر با ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

به طور کل با توجه به آمار فنی ارائه شده می‌توان عملکرد پیشرانه ام وی ام ۵۳۰ را نسبتا مناسب و برتر از محصولات داخلی همچون انواع پژو و سمند دانست. سواری نرم، چابکی متوسط، فرمان نرم و تیز و پایداری نه چندان سطح بالا را می‌توان در زمره ویژگی‌ها و دینامیک رانندگی ام وی ام ۵۳۰ قلمداد کرد.

مزایا و معایب MVM 530

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های ام وی ام ۵۳۰ می‌توان به کابین جادار، عملکرد فنی قابل قبول، سواری نرم، صندلی‌های راحت و فرمان نرم اشاره کرد. از سوی دیگر عایق‌بندی کابین، طراحی ظاهری نه چندان زیبا، طراحی داخلی بسیار ساده و ضرایب سبک دنده را می‌توان در زمره نقاط انتقاد برانگیز ام وی ام ۵۳۰ در نظر گرفت.

 وضعیت فروش ام وی ام ۵۳۰ در بازار ایران

ام وی ام ۵۳۰ در بازار ایران راه خود را به صورت آهسته و پیوسته کرده است و از همان ابتدا سعی در جذب مشتریانی داشته که نسبت به وضعیت ظاهری، عملکرد فنی و آپشن‌های محصولات ارزان قیمت داخلی خسته و دل‌زده شده بودند. به دلایلی همچون قیمت نسبتا متعادل و خدمات پس از فروش گسترده مدیران خودرو که برای محصولات چری در ایران فراهم آورده است، سبب شده تا برخی مشتریان حتی در انواع دست دوم نیز همچنان به سراغ محصولاتی همچون MVM 530 رفته و تمایل به خرید آنها داشته باشند. بنابراین می‌توان وضعیت فروش ام وی ام ۵۳۰ کارکرده در بازار ایران را نسبتا متوسط ارزیابی کرد.

 

نویسنده: حسین باباپور