بررسی مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو

۱۵ مهر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو

کراس‌اوور ام وی ام X22 مدیران خودرو در سال ۱۳۹۵ و بر پلتفرم هاچ‌بک ام وی ام ۳۱۵ روانه بازار ایران شد تا در نقش یک کراس‌اوور ساب کامپکت شهری در برابر رقبایی چون جک S3، چانگان CS35 و هایما S5 ایفای نقش کند. این خودرو با داشتن ساختار شهری به نوعی تنها جانشین شاسی بلند هاچ‌بک ۳۱۵ به حساب می‌آمد، اما خوشبختانه با رسیدگی‌های مداوم شرکت مدیران خودرو و ارائه نسخه‌های به‌روزتر، شیک‌تر و مجهز به آپشن‌های رفاهی و ایمنی بیشتر، ام وی ام X22  به یکی از خوش‌‌فروش‌ترین کراس‌اوورهای حال حاضر بازار بدل شد.

جدیدترین نسخه این خودرو با نام ام وی ام X22 پرو، مجموعه‌ای از تغییرات مثبت ظاهری و فنی را به همراه دارد که از دیدگاه دینامیک سواری، آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبا و نمونه‌های نسل پیشین قرار داده است.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری جدید

+ پیشرانه و گیربکس جدید

+ بهبود محسوس توان فنی و مانورپذیری

+ افزایش لذت سواری

+ ارائه آپشن‌های رفاهی و فنی جدید

+ شرایط فروش اقساطی مناسب

 

– ظاهر کپی‌شده از برخی برندهای جهانی

– عدم تغییر در نمای ظاهری عقب

– حذف تریم دو رنگ داشبرد

– هندلینگ و پایداری نسبتا کم

مشخصات فنی

ام وی ام X22 پرو ابتدا با پیشرانه ۳ سیلندر توربو به حجم ۱ لیتر به بازار عرضه شده است که از گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ ضریب دنده ازپیش‌تعیین‌شده بهره می‌گیرد. این پیشرانه جمع و جور با قدرت و گشتاور نه‌چندان جذاب آن هم با گیربکس CVT در زمینه لذت سواری و شتاب‌گیری با انتقادهای بسیاری همراه شده است. البه باید تاکید کرد که این ستاپ ویژه رانندگی درون شهری و ارائه حداقل مصرف سوخت برای این کراس‌اوور سایز کوچک به اجرا درآمده است.

خوشبختانه مدیران خودرو نسخه دنده دستی ام وی ام X22 Pro را با پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس دستی ۵ سرعته روانه بازار خواهد کرد. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن.متر گشتاور است که در عمل تمایز خاصی با پیشرانه ۱ لیتری توربو ندارد. اما تفاوت اصلی، دینامیک بهتر پیشرانه در ترکیب با گیربکس دستی و در نتیجه ارائه کیفیت سواری بالاتر است. همچنین نیاز به بیان نیست که استهلاک پیشرانه تنفس طبیعی در تناسب با گیربکس دستی در درازمدت به مراتب بالاتر از پیشرانه توربو است، چرا که پیشرانه توربو برای داشتن عمر مفیدتر در کنار گیربکس دستی، نیازمند مهارت بیشتر در رانندگی است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱ لیتر

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ ۳ / ۱۲

۴ / ۱۶

تنفس موتور توربو

طبیعی

قدرت ۱۰۲ اسب بخار

۱۱۶ اسب بخار

گشتاور ۱۵۰ نیوتن.متر

۱۴۳ نیوتن.متر

گیربکس CVT

۵ سرعته دستی

محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۴.۲ ثانیه
سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور ساب کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۲۰۰ میلیمتر
عرض ۱۷۶۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۷۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۵۵۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۲۰ – ۱۲۳۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت ندارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

طراحی ظاهری

طراحی ام وی ام X22 پرو

نمای خارجی ام وی ام X22 پرو تنها در بخش جلو دستخوش فیس‌لیفت شده است. این تغییر در طراحی از خودرویی چون هیوندای کونا الهام گرفته است که البته از سوی برند چری با چاشنی‌های متفاوتی همراه شده تا از شباهت بیش از حد میان این دو خودرو بکاهد.

چراغ باریک لبه کاپوت از نوع LED تنها نقش سیستم روشنایی در روز را بازی می‌کند. به همین دلیل سیستم روشنایی اصلی به شکاف بزرگ گوشه دو سپر منتقل شده است تا از دیدگاه زبان طراحی پیرو خودروهای مطرح دیگری چون جیپ چروکی، سیتروئن C4 کاکتوس و نیسان جوک باشد.

انتقاد وارده به این سبک طراحی عدم دگرگونی در نمای عقب خودرو است که برخلاف چهره، بدون تغییر باقی مانده است. اما مدیران خودرو خبر از ورود نسخه جدیدی از ام وی ام X22 پرو در سال جاری داده است که در نمای عقب نیز متمایز خواهد بود.

طراحی داخلی

کابین ام وی ام X22 پرو

نمای داخلی ام وی ام X22 پرو، یکی دیگر از تمایزهای نوین این مدل جدید را به نمایش می‌گذارد. داشبرد خودرو به طور کلی تغییر یافته و حالا با زاویه گرفتن بخش مرکزی داشبورد به سمت راننده، طراحی راننده‌محور دارد. نمایشگر سیستم مولتی مدیا به ابعاد ۹ اینچ افزایش یافته است تا با حذف بیشتر کلید‌های کنترلی، شباهت بیشتری به محصولات خانواده لوکس‌تر چری پیدا کند.

مجموعه ادوات روی داشبرد شامل دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع ضمن داشتن طراحی متمایز، هماهنگی بیشتری با طرح داشبرد دارند. فرمان به نوع دی‌کات (D-Cut) تغییر شکل یافته است و نشانگرهای پشت فرمان نیز از نمونه آنالوگ در جهت متضاد، جای خود را به دو نمایشگر آنالوگ دوار شبیه به خانواده ام وی ام X33 داده است که از دیدگاه بصری مقبولیت بیشتری میان خودرودوستان دارد.

تریم داخلی ام وی ام X22 پرو در نمونه‌های پیشین به نوع دو رنگ نارنجی مشکی تغییر یافته بود، اما در نسخه مورد بررسی، داشبرد سراسر به رنگ مشکی با تزئینات مشکی پیانویی و طرح فیبرکربن مات درآمده که کمی با پوشش دو رنگ رودری‌ها و صندلی‌ها در تضاد است.

در نسل‌های قبلی، مدیران خودرو X22 را به ویژگی‌‌هایی چون سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش مجهز کرده بود، اما در نسخه جدید X22 پرو به ویژگی‌های دیگری چون فرمان برقی، ترمز پارک برقی و اتوهولد تجهیز شده است تا ارزان‌ترین کراس‌اوور تولیدی شرکت مدیران خودرو را به سرحد کمال برساند.

قیمت ام وی ام X22‌ پرو در بازار ایران

نمای عقب ام وی ام X22 پرو

مدیران خودرو ام وی ام X22 پرو را برای ترغیب مشتریان نسل جوان به بازار عرضه کرده که با شعار القای حس پویایی و حرکت همراه شده است. در نتیجه ارائه سری پرو X22 با گیربکس دستی (همانند نسل قبل) می‌تواند به مراتب به مذاق مشتریان جوان خوش آید. مخصوصا که حس سواری و کنترل خودرو با پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس دستی به مراتب اسپرت‌تر و هیجان انگیزتر از گیربکس CVT است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی