انواع محصولات کرمان موتور

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ انواع محصولات کرمان موتور

شرکت خودروسازی کرمان موتور در سال ۱۳۶۹ به منظور واردات برخی مدل‌های کمپانی کره‌ای دوو تاسیس شد. این شرکت از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۱ اقدام به مونتاژ بعضی محصولات نظیر دوو سی یلو و دوو ماتیز کرد اما در سال ۱۳۸۱ و به دلیل خریداری گروه دوو توسط جنرال موتورز آمریکا، همکاری میان این دو شرکت به نقطه پایان رسید.

این نقطه پایان در واقع خط شروع همکاری کرمان موتور با برخی دیگر از خودروسازان بین‌المللی نظیر فولکس واگن و هیوندای محسوب می‌شد. چند سال بعد هم کرمان موتور به سمت کمپانی چینی لیفان تمایل پیدا کرد و برخی محصولات این شرکت نظیر لیفان ۵۲۰ و لیفان ۶۲۰ را در سال‌های انتهایی دهه هشتاد روانه بازار کرد. همچنین در سال ۱۳۸۸ شرکت چینی جی ای سی (جک) به جمع شرکای کرمان موتور اضافه شد و دو مدل جک جی۳ و جک جی۵ به سبد تولیدات کرمان موتور وارد شدند. پس از آن نیز خودرو شاسی بلند جک s5 از سوی کرمان موتور روانه بازار ایران شد که مورد استقبال فراوان مشتریان داخلی قرار گرفت. در این بین محصولاتی همچون لیفان ایکس ۵۰، ایکس ۶۰، جک اس ۳ و… نیز بر روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفتند.

لیفان ۶۲۰

لیفان 620 یکی از سدان‌های جمع و جور موجود در بازار ایران است که توسط شرکت کرمان موتور از اواخر سال ۱۳۸۹روانه بازار ایران شد. این خودرو در ابتدا با موتور ۱۶۰۰ سی سی به دست مشتریان ایرانی رسید اما مدتی بعد به موتور قدرتمندتر ۱.۸ لیتری تجهیز شد که مدل جدیدتر با نام لیفان ۶۲۰ تلنت در بازار شناخته می‌شود. عملکرد نسبتا نرم سیستم تعلیق، بهره‌مندی پیشرانه از زنجیر تایم، عملکرد بهتر دیسک و صفحه در مدل تلنت ۱۸۰۰ و گنجایش بالای صندوق عقب، از جمله مزایای سدان لیفان ۶۲۰ به شمار می‌روند. از طرف دیگر عایق بندی نه چندان مناسب کابین این خودرو در برخی مواقع موجب بروز انتقاداتی از سوی مشتریان شده است.

لیفان ایکس ۶۰

لیفان X60

لیفان ایکس ۶۰ به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شهری از سال ۲۰۱۱ به بازار چین راه پیدا کرد و طی سال ۱۳۹۱ شمسی نیز مهمان جاده‌های کشورمان شد. این خودرو در ابتدا با یک پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی و گیربکس دستی به مشتریان ایرانی رسید اما از سال ۱۳۹۵ مدل اتومات آن که به جعبه دنده خودکار cvt مجهز شده بود نیز روانه بازار کشورمان شد. از جمله نقاط قوت لیفان ایکس ۶۰ می‌توان به طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده و توان فنی معقول آن در مدل دستی اشاره کرد. عدم بهره‌مندی از امکانات رفاهی ایمنی مناسب نیز در زمره نقاط ضعف لیفان ایکس ۶۰ قرار می‌گیرد.

 لیفان ایکس ۵۰

لیفان X50

لیفان X50 یک هاچبک شهری است که به دلیل برخورداری از برخی تزیینات ظاهری حالتی شبیه به محصولات کراس اوور پیدا کرده و می‌توان آن را یک هاچبک کراس دانست. این خودرو که محصول سال ۲۰۱۴ است، از تابستان ۱۳۹۴ در جمع تولیدات شرکت کرمان موتور حاضر شد. موتور لیفان ایکس ۵۰ از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری بوده و به همراه دو نوع گیربکس دستی و یا cvt اتوماتیک روانه بازار شده است. ظاهر جذاب و گنجایش مناسب کابین از جمله مزایای ایکس ۵۰ محسوب شده و فرمان پذیری آن نیز جزو نقاط ضعف این هاچبک چینی به شمار می‌آید.

لیفان ۸۲۰

لیفان 820

سال‌ها بود که جای یک سدان سایز متوسط نسبتا لوکس و در عین حال خوش قیمت در جمع تولیدات کرمان موتور خالی بود تا آنکه در بهار ۹۵ چشم مشتریان ایرانی به حضور نام لیفان ۸۲۰ در لیست تولیدات کرمانی‌ها روشن شد. این سدان چینی به موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی مشابه تویوتا کمری xv40 مجهز شده که نیروی آن توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو ارسال می‌شود. فضای جادار کابین، صندوق عقب وسیع و پیشرانه مشترک با کمری از جمله نکات مثبت این سدان نیمه لوکس چینی به شمار می‌روند. از طرف دیگر برخی مشتریان نسبت به کیفیت رنگ بدنه و هماهنگی نامناسب میان عملکرد گیربکس با پیشرانه اعلام ناخرسندی کرده‌اند. همچنین عرضه محدود این خودرو سبب شد تا در بازار ایران به جایگاهی که شایسته‎‌اش بود نرسد.

جک جی۵

جک جی ۵

جک J5 به عنوان یک سدان جمع وجور از سال ۱۳۹۲ به سبد تولیدات کرمان موتور وارد شد. این خودرو در ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری و مجهز به گیربکس دستی روانه بازار ایران شد اما مدتی بعد نسخه اتوماتیک آن همراه با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری جایگزین مدل دستی گردید. امکانات مناسب و عملکرد فنی قابل قبول از جمله مزیت‌های جک جی۵ به شمار می‌آیند. عدم هماهنگی دلچسب میان پیشرانه و جعبه دنده اتوماتیک را نیز می‌توان در زمره انتقادات وارده بر این سدان چینی قلمداد کرد.

جک اس۵

جک اس ۵

اواخر سال ۱۳۹۳بود که کرمان موتور یکی از محصولات بسیار محبوب خودش را  روانه بازار کشور کرد. جک اس ۵ که از شباهت بسیاری به کراس اوور کره‌ای هیوندای توسان برخوردار بود، به دلیل قیمت مناسب و توانایی فنی نسبتا سطح بالا، خیلی زود مورد توجه خریداران داخلی قرار گرفت تا عطش هوادران کراس اوورهای شهری با توانایی مالی کمتر را که دل در گرو محصولات کره‌ای داشتند، تا حدودی فرونشاند. جک s5 در ابتدا با یک پیشرانه 2 لیتری در کنار جعبه دنده دستی همراه شد اما از سال ۹۶ عرضه نمونه اتوماتیک آن که مجهز به گیربکس شش سرعته دوکلاچه بود، کلید خورد و همچون مدل دستی مورد استقبال نسبتا گسترده خریداران داخلی قرار گرفت.

توانایی فنی سطح بالا، طراحی ظاهری و داخلی زیبا، کابین جادار، بازار خرید و فروش بسیار پر رونق و امکانات مناسب نمونه اتوماتیک، در رسته نکات مثبت جک اس ۵ دسته‌بندی می‌شوند. از طرف دیگر فقدان کروز کنترل و کمبود امکانات نسخه دستی نیز از جمله نکات منفی جک اس ۵ شمرده می‌شوند.

جک اس ۳

جک اس ۳

شرکت کرمان موتور پس از عرضه موفق کراس اوور محبوب اس ۵ تصمیم گرفت تا برادر کوچکتر این شاسی بلند محبوب را نیز به دست مشتریان ایرانی برساند تا بدین وسیله موفقیت های جک S5 را در یک کلاس پایین‌تر نیز ادامه دهد. جک S3 متولد سال ۲۰۱۴ است و از تابستان ۹۶ به جمع اعضای خانواده کرمان موتور پیوست.

با این حال به دلیل ظاهر نه چندان متناسب، عرضه به نسبت محدودتر و توانایی فنی معمولی، نتوانست به جایگاهی همتراز با برادر بزرگترش دست یابد. ناگفته نماند که موتور جک اس۳ از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱۶۰۰ سی سی است که نیروی آن توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. سواری نرم نیز جزو نکات مثبت جک اس ۳ محسوب می‌شود.

جک جی ۴

جک جی ۴

جک J4 یک سدان کوچک در حد و اندازه‌های هیوندا اکسنت است که پس از اقبال مشتریان ایرانی نسبت محصولات کمپانی چینی «جی ای اس» از سوی کرمان موتور در سال ۱۳۹۷ روانه بازار کشورمان شد. جک جی۴ یکی از محصولات کرمان موتور است که در کلاس پایین‌تر از جک جی ۵ دسته بندی می‌شود. این خودرو دارای پلتفرم مشترک با کراس اوور S3 بوده و از پیشرانه ۱.۵  لیتری موجود در جی۵ دنده‌ای نیرو می‌گیرد. مواردی نظیر سواری نرم و پیشرانه مجهز به زنجیرتایم را می‌توان در زمره نقاط قوت جی۴ دسته بندی کرد. عرضه محدود این سدان جمع و جور را نیز می‌توان به عنوان نکته‌ای منفی در کارنامه جک جی۴ ثبت کرد.

ناگفته نماند که شرکت کرمان موتور اخیرا همکاری خود را جهت مونتاژ برخی محصولات هیوندای نظیر: سانتافه، سوناتا، اکسنت و… نیز آغاز کرده بود که به دلیل اعمال تحریم‌ها، پس از عرضه نسبتا محدود مدل‌های مذکور به حالت تعلیق درآمد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور