نسل های هیوندای سوناتا در طول تاریخ!

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ نسل های هیوندای سوناتا در طول تاریخ!

هیوندا سوناتا یک سدان میان سایز کره‌ای است که از سال ۱۹۸۵ توسط شرکت خودروسازی هیوندای معرفی شد و تاکنون هشت نسل از این خودرو به بازارهای جهانی راه پیدا یافته است.

هیوندای سوناتا در ایران به واسطه حضور نسل پنجم تا هفتم آن بسیار معروف شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ هرچند که پیش از آن نیز نسل‌های قبلی به تعداد محدود در بازار ایران قابل مشاهده بودند. در این مطلب قصد داریم تا انواع مدل‌های هیوندای سوناتا موجود در بازار کشورمان به همراه جدیدترین نسل این خودرو یعنی هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ که هنوز وارد کشورمان نشده را بررسی کنیم.

هیوندای سوناتا نسل پنجم (NF- ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹)

نسل پنجم هیوندای سوناتا

نسل پنجم هیوندا سوناتا که با کد NF نیز شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۴ میلادی وارد بازارهای جهانی شد. این سدان کره‌ای از سال ۱۳۸۴ توسط شرکت آسان موتور (نماینده رسمی هیوندای در ایران) وارد بازار کشورمان شد و تا مدل ۲۰۱۰ به حضور خود در ایران ادامه داد. هیوندای سوناتا ان اف دارای ظاهری نسبتا ساده اما خوش‌فرم بود که توانست در دوران عرضه مشتریان قابل ‌توجهی را به سمت خود جلب کند.

هیوندای سوناتا NF با دو نوع پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر تنفس طبیعی وارد بازار ایران شد؛ موتور چهار سیلندر هیوندای سوناتا نسل پنجم از نوع تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر بود. این پیشرانه قادر است ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتن متر گشتاور را تولید و توسط یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال کند. شتاب صفر تا صد هیوندای سوناتا ۴ سیلندر برابر ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ مصرف سوخت ترکیبی این مدل نیز برابر ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

از سوی دیگر هیوندای سوناتا ۶ سیلندر از موتوری به حجم ۳.۳ لیتر نیرو می‌گیرد؛ این پیشرانه قادر به تولید ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۶ نیوتن متر گشتاور بوده که توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو معادل ۷.۸ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ مصرف سوخت سوناتا ۶ سیلندر در سیکل ترکیبی نیز برابر با ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

هیوندا سوناتا ان اف در نسخه فول آپشن‌ خود به سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی مجهز شده و می‌تواند رضایت نسبی مشتریان در این حوزه را فراهم آورد؛ از جمله مهمترین آپشن‌های رفاهی ایمنی سوناتا ۲۰۰۶-۲۰۰۹موجود در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز ضد قفل ABS،  ترمز کمکی، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان چهار حالته با دکمه‌ lz های کنترل، تریم طرح چوب، سیستم صوتی ۶ اسپیکر با آمپلی فایر، نمایشگر، رهیاب، دوربین عقب، کیسه‌های هوای جلو-پرده‌ای و جانبی، پشت‌سری فعال، EBD، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۸ حالته برقی، گرمکن صندلی جلو، ایزوفیکس، آینه‌های وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف.

نسل ششم هیوندای سوناتا (YF- ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴)

نسل ششم هیوندای سوناتا

سوناتا وای اف از سال ۲۰۰۹ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد اما نخستین نمونه‌های آن در قالب مدل‌های ۲۰۱۱ راهی ایران شدند. بدنه سوناتا وای اف بسیار متمایز از گذشته و به وسیله خطوط سیال و آینده‌نگرانه ترسیم شده بود. هیوندای سوناتا وای اف برخلاف نسل پیشین صرفا همراه با یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به دست مشتریان رسید. توان خروجی این مدل برابر با ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور بود که توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌‌های جلو انتقال می‌یافت.

هیوندای سوناتا وای اف قادر است ظرف مدت ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ بیشینه سرعت این مدل به رقم ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت رسیده و حدود ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز سوخت مصرف می‌کند. از جمله مهمترین تجهیزات این سدان سایز متوسط ۱۴۱۱ کیلوگرمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سیستم تعلیق اسپرت، حسگرهای فاصله‌سنج عقب، حسگر باران، ABS، EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک پایی، اتولایت، چراغ مه شکن جلو، چراغ‌های جلو زنون، فرمان با روکش چرمی، پدال شیفتر، سیستم صوتی ۸ اسپیکر ۴۰۰ وات، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، مانیتور عقب، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، کیسه‌های هوای جلو-جانبی و پرده‌ای، پشت‌سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۸ حالته برقی با تنظیم گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین ۴ حالته برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما.

نسل هفتم هیوندای سوناتا (LF- ۲۰۱۴-۲۰۱۹)

نسل هشتم هیوندای سوناتا

نسل هفتم هیوندای سوناتا با یک طراحی نسبتا محافظه‌کارانه و تغییرات نه‌چندان بنیادگرایانه از سال ۲۰۱۴ وارد بازارهای جهانی شد و در قالب مدل ۲۰۱۵ به بازار ایران راه یافت. این مدل که با کد LF شناخته می‌شود از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی MPi به قدرت ۱۷۶ اسب بخار و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۹.۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این سدان ۱۵۸۵ کیلوگرمی در حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

ناگفته نماند که نسخه هیبریدی این مدل نیز به کشورمان راه پیدا کرد که علاوه بر پیشرانه چهار سیلندر به یک موتور الکتریکی و مجموعه باتری لیتیومی نیز مجهز شده بود. سوناتا هیبریدی در واقع نسخه فیس لیفت مدل ال اف بود که از لحاظ ظاهری جذابیت بیشتری نسبت به گذشته داشت. پیشرانه این خودرو نیز از نوع ۴ سیلندر تزریق مستقیم GDi به حجم ۲ لیتر در کنار موتور الکتریکی است. توان خروجی سامانه هیبریدی برابر با ۲۰۷  اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. سوناتا هیبرید ظرف ۹.۳ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست پیدا می‌کند؛ مصرف سوخت ترکیبی هیوندای سوناتا هیبریدی بسیار پایین و در حدود ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

از جمله مهمترین امکانات رفاهی هیوندای سوناتا ال اف ۲۰۱۵-۲۰۱۷ می‌توان به این موارد اشاره کرد: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سه حالت رانندگی، حسگرهای پارک جلو، سنسور باران و فشار باد تایر، رادار نقطه کور، ABS، EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری خودکار، اتو‌هلد، دیلایت، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتومات، چراغ شوی، چراغ چرخشی، فرمان برقی حساس به سرعت، گرمکن فرمان، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سیستم صوتی ۴۰۰ وات با ۸ اسپیکر، بلوتوث، ABS، ۶ کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۸ حالته برقی، صندلی سرنشین جلو ۶ حالته برقی، گرمکن صندلی‌ها، سردکن صندلی جلو، صندوق برقی هوشمند، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما و سانروف، پرده برقی عقب.

 هیوندای سوناتا نسل هشتم (DN8- ۲۰۲۰ تاکنون)

نسل هفتم هیوندای سوناتا

نسل هشتم سوناتا از سال ۲۰۲۰ روانه بازارهای جهانی شده و با کد DN8 شناخته می‌شود. این محصول که هنوز فرصت حضور در بازار ایران را پیدا نکرده با پیشرانه‌های مختلفی رهسپار جوامع گوناگون شده است. از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ گرفته تا پیشرانه‌های ۲.۵ لیتری بنزینی و گازوئیلی. دو عدد جعبه دنده ۶ و ۸ سرعته اتوماتیک نیز در کنار این پیشرانه‎ها مشغول به خدمت هستند. در این بین می‌توان به توان پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر با قدرت ۱۵۸ اسب بخار و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور اشاره کرد؛ پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی نیز ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور در اختیار کاربران سوناتای جدید می‌گذارد. همچنین پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ این خودرو  هم ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هنوز مشخص نیست که در صورت عرضه این خودرو به بازار ایران چه نوع پیشرانه با چه سطحی از امکانات برای آن در نظر گرفته شود.

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ در بازارهای جهانی با سطوح مختلفی از امکانات عرضه شده که شامل انواع و اقسام رادارهای ایمنی فعال و تجهیزات رفاهی گوناگون برای سرنشینان می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور