انواع پژو ۲۰۶ در بازار ایران

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ انواع پژو ۲۰۶ در بازار ایران

پرفروش‌ترین محصول برند پژو در دهه ۸۰ شمسی نیز توانست یکی از مهم‌ترین محصولات تاریخ صنعت خودروسازی ایران شود. چرا که پس از ورود موفق این مدل و خانواده محبوبش به ایران از همان سال ۱۳۸۰، گروه خودروسازی ایران خودرو تولید این مدل را در کنار سایر تولیدات این شرکت به دست گرفت.

گروه خودروسازی پژو فرانسه تاکنون این مدل پرطرفدار جهانی را به کشورهایی همچون فرانسه، آرژانتین، چین، مالزی، برزیل، انگلستان، اروگوئه، شیلی و ایران عرضه کرده است. این خودرو ۲۲ ساله موفق‌ترین محصول قرن اخیر کمپانی پژو است که به دلیل سبک طراحی جمع و جور، ظاهر جوان پسند و ویژگی‌های فنی مناسبش هنوز هم مورد استقبال خریداران ماشین است. محصول تولیدی پرطرفدار پژو در ایران اما ۱۸ ساله شده است.

پژو۲۰۶ به عنوان ششمین نسل از سری اتاق ۲ از کمپانی پژو است. گرچه این اتومبیل در کشور فرانسه توقف تولید شده است، اما همچنان در برخی کشورها همچون ایران تولید و عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که همانند بازار ایران، در اروپا نیز، ۲۰۶ و فرزندانش در به عنوان یکی از اولین گزینه‌های خودرو دست دوم شناخته می‌شود.

یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نسبت به سایر محصولات اقتصادی و به صرفه پژو، ایمنی آن است. به گونه‌ای که peugeot 206 از جمله اولین محصولات این کمپانی بود که در آزمون‌های ایمنی یوروانکپ ۴ ستاره از ۵ ستاره را کسب کرد.

انواع تیپ‌های پژو ۲۰۶ در ایران

همانگونه که اشاره شد، ۲۰۶ در ابتدا به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد، اما پس از قرارداد این کمپانی با ایران خودرو و آغاز تولید آن، برنامه تولید این مدل در شش تیپ مختلف آغاز شد. به طور کلی ۱۲ مدل پژو ۲۰۶ در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن مربوط به گروه هاچ‌بک‌ها، چهار مدل صندوقدارها و دو مدل نیز متعلق به خانواده ۲۰۷ است.

نکته: در حال حاضر تیپ‌های یک، سه،‌ چهار و شش از گروه هاچ‌بک ۲۰۶ دیگر تولید نمی‌شوند.

توقف تولید پژو ۲۰۶ در ایران

از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به عنوان دهه طلایی تولید محصولات Peugeot 206 در ایران با همکاری پژو فرانسه شناخته می‌شود، ناگهان تحریم‌های غرب علیه ایران اوج گرفت و با خروج یک جانبه پژو از ایران قرار داد ایران خودرو با این کمپانی دچار مشکل شد. در همین زمان بود که گروه خودروسازی ایران خودرو تصمیم گرفت تا تولید پژو ۲۰۶ ایرانی را بدون قطعات منفصله از پژو، تولید این محصول را با همکاری چینی‌ها پیش گیرد.

این اتفاق یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مدل‌های کارکرده ۲۰۶ در بازار بود که این روند در سال ۹۷ و با رشد بی‌رویه نرخ دلار نیز تکرار شد. لازم به ذکر است که ایران خودرو تنها توانست تیپ ۵ از ۲۰۶ را داخلی سازی کند و از سال ۱۳۹۴ به بعد نیز تیپ ۲ را به بازار عرضه کرد.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۱

 پژو ۲۰۶ تیپ ۱

تیپ یک اولین پژو ۲۰۶ عرضه شده به بازار ایران محسوب می‌شود. شکلی ظاهری و بدنه این مدل همچون سایر مدل‌ها (تیپ سه، چهار و شش) است.

طراحی فرمان تیپ یک نیز همانند دو مدل پژو ۴۰۵ و ۲۰۵ بود که فرمانی دوشاخه در آن تعبیه شده بود. از دیگر تفاوت‌های این مدل با سایر، می‌توان به صفحه نمایش کوچک‌تر بالای داشبورد اشاره کرد. در این مدل نیز لوگوی پژو که شکل یک شیر را نمایش می‌هد با لوگوی روی فرمان همرنگ است.

سیستم صوتی تیپ یک همچنین از نوع قدیمی و با پخش نوار کاست بود که البته قابلیت تبدیل به پنل جدید و پخش ‌CD را دارا است. پیشرانه TU3 این مدل به حجم ۱.۳۶ لیتری و توان آن نیز ۷۵ اسب بخار با ۵ دنده دستی است.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۲

طبیعی است که دومین تولیدی از یک مدل خودرو، نسخه ارتقا یافته مدل اولی باشد که این امر در مورد تیپ ۲ نیز صدق می‌کند. به همین دلیل امکانات تجهیزات تیپ ۲ به جز تغییراتی جزیی آن هم در جهت بهبود و ارتقا شکل ظاهری و کابین با تیپ ۱ تفاوت چندانی ندارد.

این تغییرات شامل تبدیل فرمان از دو شاخه به سه شاخه، ارتقا سیستم صوتی به پخش CD، بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش بالای داشبورد و مجهز شدن به چراغ اخطارهای مربوط به نقص‌های فنی است. از جمله مشخصات فنی این خودرو می‌توان به حجم موتور ۱۳۶۰ سی‌سی، دیفرانسیل جلو و موتور دارای چهار سیلندر هشت سوپاپه اشاره کرد. همچنین حداکثر قدرت این مدل ۷۵ اسب بخار، با ۵ دنده دستی است. مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و دارای حجم باک ۵۰ لیتری است.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۳

ترکیب تیپ۲ و تیپ۵ از ۲۰۶، محصولی با نام پژو۲۰۶ تیپ۳ است. به طور کلی این مدل ویژگی‌های فنی تیپ۲ و امکانات رفاهی تیپ ۵ بهره گرفته است. تیپ۳ دارای موتور بنزین سوز، با حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. سیستم سوخت رسانی این مدل انژکتوری با ظرفیت باک ۵۰ لیتر است. حداکثر توان خروجی این خودرو ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و توان حجمی آن ۷۳ اسب بخار بر لیتر است. این مدل همچنین هفت دنده دستی و کمک فنرهای جلو و عقب هیدرولیکی دارد.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۴

یکی از خاص‌ترین و کم یاب‌ترین مدل‌های ۲۰۶، تیپ ۴ آن است. زیرا این مدل به صورت قطعات آماده یا همان SKD وارد ایران می‌شد که ایران خودرو فقط این قطعات را مونتاژ و خودرو مذکور را به بازار عرضه می‌کرد. تیپ۴ تنها و اولین مدل از ۲۰۶ بود که به صورت دنده اتوماتیک وارد بازار شد و در ابتدا با هرف عرضه به معلولان و جانبازان در نظر گرفته شد.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۵

انتخاب اول همه طرفداران ۲۰۶، داشتن تیپ ۵ از محصولات این برند است. به همین دلیل به جرات می‌توان گفت که پژو۲۰۶ تیپ ۵ از جمله محبوب‌ترین و پرفروش ترین تیپ پژو در بازار جهانی و البته ایران است.

این مدل هم ظاهر ارتقا یافته‌تری نسبت به تیپ ۲ دارد و هم نسبت به تیپ۶ مصرف سوخت بهینه‌تری دارد، به همین دلیل انتخاب اول عاشقان ۲۰۶ است.

از جمله مشخصات فنی این مدل می‌توان موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه، حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی است. حداکثر قدرت این مدل ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتری در هر صد کیلومتر با حجم باک ۵۰ لیتر است. در مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ام وی ام ۳۱۵ چینی،‌ تیپ ۵ امتیازهای بیشتری را از لحاظ مشخصات فنی، آپشن و امکانات بدست آورده است.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۶

پژو۲۰۶ اتوماتیک با عنوان تیپ ۶ بیش از سایر مدل‌ها شناخته می‌شود. چرا که این خودرو مورد علاقه و پسند خانوار و البته مشتری‌های پر و پا قرص این برند است. این مدل نسبت به سایر مد‌ل‌ها وزن بیشتری دارد.
جعبه دنده این اتومبیل ۴ سرعته و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۱ ثانیه عنوان شده است.

نکته: با خروج پژو از ایران و پایان قراردادش با ایران خودرو، تولید تیپ ۶ نیز متوقف شد و این مدل به آرزوی ایرانی‌ها تبدیل شد؛ چرا که با ورود مجدد پژو به ایران پس از برجام، بازهم علاقه ای برای تولید تیپ ۶ مشاهده نشد و عمر این مدل به سه سال محدود شد. البته در حال حاضر هنوز انواع خودرو ۲۰۶ کارکرده در بازار با هیجان هرچه بیشتر خرید و فروش می‌شود.

 تجهیزات مشترک انواع ۲۰۶

مواردی همچون آینه‌های کناری برقی، شیشه‌های برقی عقب، تهویه مطبوع خودکار، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و چند امکانات دیگر علاوه بر تیپ ۵، در سایر مد‌ل‌ها همچون ۳، ۴ و ۶ نیز موجود است. همچنین آپشن هایی از جمله کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، چراغ همراهی، چراغ مه‌چراغ مه شکن شکن عقب و جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده و قفل مرکزی و رینگ فولادی در همه مدل‌ها مشترک است.

تولید تیپ۵ از ۲۰۶ ایرانی،‌ کیفیت قابل مقایسه‌ای با نسخه مونتاژ و یا کاملا فرانسوی ندارد. قطعات این خودرو در بسیاری موارد با رانا یکسان است.

پژو ۲۰۶ صندوقدار

شرکت ایران خودرو با عرضه پژو ۲۰۶ هاچبک شمار زیادی از مشتریان را به سوی این محصول جذاب فرانسوی جلب کرد. در نتیجه بر آن شد تا با اضافه کردن صندوق عقب، خانواده‌های بیشتری را با این محصول خود همراه سازد. بنابراین پژو ۲۰۶ صندوقدار با صرف هزینه‌های فراوان در سال ۱۳۸۶ به صورت مشترک با کمپانی فرانسوی به تولید رسید‌. عرضه این محصول به‌ویژه هزینه‌های صورت گرفته در این پروژه با انتقادات بسیاری در آن دوران مواجه شد اما رفته‌رفته پژو ۲۰۶ صندوقدار جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات ایران خودرو به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار در ابتدا با تیپ‌های مختلف وی1، وی2، وی۹، وی۱۰ و… به مشتریان ایرانی تحویل داده شد اما در حال حاضر تنها نسخه وی ۸ این خودرو به عنوان فول‌ترین تیپ در معرض فروش قرار دارد. در سال ۹۸ امکاناتی همچون ترمز دیسکی و سنسور پارک عقب از لیست تجهیزات استاندارد این خودرو حذف شد. ناگفته نماند که پژو ۲۰۶ صندوقدار به جز تغییر فنربندی عقب، تحول خاصی از لحاظ فنی در مقایسه با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هاچبک ندارد و از همان موتور ۱۶ سوپاپ TU5 بهره می‌برد.

در ادامه به صورت مختصر نگاهی به مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ صندوقدار خواهیم انداخت.

پژو ۲۰۶ صندوقدار v1 وv2

این دو مدل از تولیدات ایران خودرو جزو نسخه‌های پایه پژو ۲۰۶ صندوقدار مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 به شمار می‎روند که از جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته جهت انتقال نیرو به چرخ‌های جلو استفاده می‌کنند. این دو مدل امکانات رفاهی و ایمنی چندانی را در دل خود جای نداده و حتی فاقد شیشه بالابر برقی عقب، ایموبلایزر و کیسه‌های هوا هستند. سیستم تهویه دستی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای از جمله امکانات این دو مدل نسخه پژو ۲۰۶ صندوقدار محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که پژو ۲۰۶ صندوقدار  v2 مجهز به پیشرانه دوگانه‌سوز بوده و از اسپیکرهای پشت نیز بی‌بهره است.

پژو ۲۰۶ اس دی V6

این عضو خانواده پژو ۲۰۶ صندوقدار به موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ  ۱.۴لیتری TU3 مجهز شده است. حداکثر قدرت و گشتاور حاصل از این پیشرانه معادل ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتن متر عنوان شده که شتابی در حدود ۱۴ ثانیه را به این خودرو ۱۰۵۴ کیلوگرمی بخشیده است. از جمله امکانات پژو ۲۰۶ صندوقدار v6 می‌توان به رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی، سیستم توزیع نیروی ترمزEBD، ترمز عقب کاسه‌ای، چراغ‌های مه شکن، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو و عقب به علاوه کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، دو عدد کیسه هوا، تهویه و تنظیم صندلی‌های جلو به صورت دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، تزیینات خاکستری داخل کابین، دماسنج روی داشبورد، آینه‌های بغل با تنظیم برقی و شیشه بالابر دستی عقب اشاره کرد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V8

۲۰۶ وی ۸ به پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس ۵ دنده دستی مجهز است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان رینگ‌های فولادی، سنسور پارک عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمزEBD ، ترمز کمکی، ترمز دیسکی عقب به صورت سفارشی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با کنترل پشت فرمان، سی دی پلیر، دو کیسه هوای جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی اشاره کرد.

تفاوت‌های پژو ۲۰۶ فرانسوی با ایرانی

با تولید مدل‌های مختلف ۲۰۶ در ایران، سیستم الکترونیکی این خودروها از سه شبکه سراسری به یک شبکه جایگزین تغییر حالت داد. در این شرایط بسیاری از آپشن‌ها خود به خود کنسل شد گرچه با حذف بسیاری از امکانات و تجهیزات این خودروها، ایران خودرو تلاش کرد تا امکاناتی دیگر را جایگزین از دست رفته ها کند، اما در این میان چندان موفق نبود.

شاید در نگاه اول تغییر چندانی در شکل ظاهری و بدنه ۲۰۶ ایرانی و فرانسوی مشاهده نشود. اما با کمی دقت، حذف نوار مشکی رنگ دور ستون‌ درها و چراغ های عقب در نسخه ایرانی به خوبی مشاهده می‌شود. با این حال پژو۲۰۶ کارکرده همچنان دربازار  ایران طرفدار دارد و بازار آن در سایت‌های فروش فوری خودروهای کارکرده رونق دارد.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

تصور اینکه شرکت ایران خودرو صرفا به نمونه هاچبک پژو ۲۰۷ در سبد محصولات خود اکتفا کند برای بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان صنعت خودرو بسیار سخت به نظر می‌رسید. این فکر چندان بیراه نبود و شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۹۷ پژو ۲۰۷ صندوقدار را به متقاضیان تحویل داد. پژو ۲۰۷ صندوقدار از لحاظ فنی تفاوتی با نمونه هاچبک ندارد اما صرفا با جعبه‌دنده اتوماتیک به خریداران عرضه می‌شود و خبری از گیربکس دستی در این محصول نیست. همچنین پژو ۲۰۷ صندوقدار از فرمان برقی و آینه‌های تاشونده جانبی برقی برخوردار است. ناگفته نماند که شرکت ایران خودرو از اوایل سال ۹۸ رینگ‌های آلومینیومی را از لیست تجهیزات استاندارد این خودرو حذف کرد.

پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ که با نام اصلی پژو ۲۰۶ پلاس در لیست محصولات کمپانی پژو شناخته می‌شود، متولد سال ۲۰۱۰ میلادی بوده و به عنوان نمونه فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ راهی بازارهای اروپا و آمریکای لاتین شده است. این خودرو به دلیل اشتراکات فنی کامل با پژو ۲۰۶، خیلی زود نظر مسئولان شرکت ایران خودرو را جلب کرد و با نام پژو ۲۰۷ در سال ۱۳۸۹ به بازار ایران اضافه شد.

این خودرو تا پیش از شروع تحریم‌های صنعت خودرو با نمونه قدیم در ایران به تولید رسید اما در اوایل دهه ۹۰ به مدت سه الی چهار سال از لیست محصولات داخلی کنار گذاشته شد تا آنکه سری جدید آن تحت عنوان پژو 207i با اضافه شدن مواردی نظیر: دیلایت، تغییر پنل سیستم صوتی، اضافه شدن غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترل، تغییر آینه‌های جانبی و برخی تحولات جزیی دیگر به دست مشتریان ایرانی رسید. این خودرو به موتور TU5 مجهز بوده و قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت به همراه ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است. این میزان نیرو به واسطه گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. از سال ۱۳۹۹ برخی نمونه‌های پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما (شیشه‌ای) و همچنین فرمان برقی به صورت سفارشی به مشتریان داخلی تحویل داده می‌شوند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، جدیدترین مدل هاچبک کوچک ایران خودرو است که مشخصات و قیمت آن در بهار ۱۴۰۱ اعلام شده است. سری معمولی این ماشین از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ تولید می‌شد و با اضافه شدن سقف شیشه‌ای تولید آن از سال ۱۴۰۱ دوباره آغاز شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما از همان پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده می‌کند که در مدل قدیمی وجود داشت. تغییرات ظاهری خودرو جدید محدود به سقف شیشه‌ای، قاب دو رنگ آینه بغل، محل آنتن و زه هم‌رنگ بدنه است. طراحی داخلی هیچ به‌روزرسانی و تغییر جدیدی نداشته و فقط پرده دستی به سقف شیشه‌ای اضافه شده است.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45