تاریخچه اکسپنگ

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاریخچه اکسپنگ

آغاز صنعت خودرو چین اگرچه به بیشتر از صد سال قبل برمی‌گردد، اما رشد آن از دهه ۲۰۰۰ میلادی شروع شد. در دو دهه اخیر خودروسازان چینی متعددی تاسیس شده‌اند و آنقدر پیشرفت داشته‌اند که امروزه محصولاتشان قابلیت رقابت با تولیدات خودروسازان معتبر اروپایی، آمریکایی و ژاپنی را دارد. یکی از این شرکت‌ها اکسپنگ است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و در حوزه خودروهای برقی و ماشین های خودران فعالیت می‌کند. استارتاپ چینی Xpeng با ارائه یک تکنولوژی جدید در عرصه خودروهای خودران، به یکی از مهم‌ترین رقبای تسلا تبدیل خواهد شد.

تاریخچه اکسپنگ

رونمایی از اکسپنگ P7

اکسپنگ در سال ۲۰۱۴ توسط هنری ژیا (Henry Xia) و هی تائو (He Tao)، مدیر سابق گروه خودروسازی GAC پایه‌گذاری شد. البته در کنار این دو نفر، مدیران سابق علی بابا و شیائومی نیز حضور داشتند. بخشی از سرمایه اولیه شرکت نیز توسط کمپانی‌های بزرگ فناوری چین شامل علی بابا و فاکسکان و IDG کپیتال تامین شد. این استارتاپ چینی، خود را به اندازه‌ای قدرتمند، قدر و قابل اعتماد می‌داند که همیشه در تلاش است با تسلا رقابت کند و از این غول خودروسازی آمریکایی جلو بزند.

اولین محصول این شرکت، اکسپنگ G3 به‌عنوان یک کراس اوور برقی در سال ۲۰۱۸ معرفی و رونمایی شد و در نمایشگاه CES ۲۰۱۸، واقع در لاس وگاس آمریکا پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفت. سدان برقی چهار در اکسپنگ P7، دومین محصولی است که به فهرست تولیدات اکسپنگ اضافه شد. علاقه‌مندان توانستند این خودرو را در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ تماشا کنند و خریداران یک سال بعد P7 را تحویل گرفتند.

از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، اکسپنگ ۴ بار سرمایه خود را افزایش داد و توانست شیائومی، اسپکس، کوته، هیلهائوس کپیتال، علی بابا، صندوق سرمایه‌گذاری قطر و ابوظبی را برای سرمایه‌گذاری جذب کند.

در سال ۲۰۲۱، صادرات محصولات اکسپنگ به بازارهای جهانی شروع شد. اولین محصول صادراتی اکسپنگ P7 و اولین بازار خارجی، نروژ بود. در همین سال، سدان جمع و جور اکسپنگ P5 مجهز به لیدار و سیستم‌های دستیار راننده ADAS به بازار رسید.

سیستم خودران اکسپنگ

لازم است که راننده پیش از استفاده از سیستم خودران اکسپنگ (XPILOT)، در ابتدا یک ویدیوی آموزشی تماشا کند. پس از آن، می‌تواند سیستم «بزرگراه اکسپنگ» را فعال کند، اما همچنان لازم است که حتما دست‌هایش بر روی فرمان بمانند.

پس از اینکه راننده مقصد را در نقشه وارد کند، P7 به‌طور اتوماتیک قادر خواهد بود لاین عوض کند و راننده را به مقصد برساند. اگر زمانی لازم شود راننده کنترل را به دست بگیرد، P7 با یک اخطار جدی او را آگاه می‌کند.در شرایط آب و هوایی نامناسب که احتمال بروز تصادف بالاتر از روزهای عادی است، استفاده از این سیستم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کمپانی می‌گوید که P7 به 14 دوربین و سنسور مجهز است و تک تک آن‌ها در این سیستم پیچیده نقش مهمی را ایفا می‌کنند. خبر بد یا حتی شاید هم خبر خوب، این است که سیستم ADAS تنها برای نسخه پیشرفته‌تر و گران قیمت‌تر P7 و فقط و فقط برای مشتریان چینی قابل استفاده و دسترسی است.

اما چرا؟ شاید از آنجایی که این تکنولوژی هنوز به طور کامل قابل اعتماد نیست. اگر P7 موجب بروز تصادفات یا گرفتن جان خریداران بازار جهانی شود، این خودروساز چینی با شکست بزرگی مواجه خواهد شد.

از طرفی، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که اگر قرار است رانندگی با یک خودران را برای نخستین بار  تجربه کنند، پشت فرمان یک خودروی قابل اعتمادتر و ترجیحا آمریکایی یا آلمانی بنشینند. بنابراین این یک موقعیت برد-برد برای اکسپنگ و مشتریان بازار کشورهای دیگر است.

محصولات اکسپنگ

در حال حاضر ۵ خودرو روی خط تولید اکسپنگ قرار دارد، اما اکسپنگ G3، به‌عنوان اولین ماشین این شرکت، در سال ۲۰۲۳ از فهرست محصولات اکسپنگ حذف شد.

  • اکسپنگ G6
  • اکسپنگ G9
  • اکسپنگ P5
  • اکسپنگ P7
  • اکسپنگ X9

آینده اکسپنگ

مدیران اکسپنگ ایده‌های خلاقانه و وسوسه‌انگیز زیادی در سر دارند و به نظر می‌رسد با استفاده از تجارب دیگر برندهای خودروسازی، بتوانند در آینده‌ای نه‌چندان دور به موفقیت قابل توجهی برسند؛ اما آیا روزی این شرکت به قدری قوی می‌شود که تسلا و ایلان ماسک نابغه را که در تلاش برای بهترین بودن است، کنار بزند؟ باید در انتظار واکنش و قدم بعدی تسلا باشیم!

کمپانی بی مانند تسلا (Tesla)، هر روز از روز گذشته موفق‌تر است و خط تولید محصولات الکتریکی‌ و پیشرفته آن گسترده‌تر می‌شود، تا جایی که اخیرا مدیرعامل این غول آمریکایی، ایلان ماسک (Elon Musk) اعلام کرد که چیز زیادی تا رونمایی این کمپانی بزرگ از محصول خودرانش باقی نمانده است.

حالا رقیب سرسخت و همتای چینی این شرکت آمریکایی، یعنی اکسپنگ، اعلان جنگ کرده است و حریف می‌طلبد. اکسپنگ در آخرین رویدادش، از تکنولوژی جدید مخصوص خود برای خودروهای خودران رونمایی کرده است. به گفته این شرکت چینی که اخیرا به موفقیت چشمگیری در زمینه طراحی و تولید خودروهای الکتریکی رسیده است، این فناوری که NGP یا همان Navigation Guided Pilot نام دارد، برای رانندگی در بزرگراه‌ها مناسب خواهد بود.

از قرار معلوم، Xpeng این فناوری پیچیده و جدید را با یکی از پرچمداران خود، یعنی P7 امتحان می‌کند. روزی که P7 به NGP مجهز شود، قادر خواهد بود که به راحتی و بدون هیچ مشکلی لاین عوض کند، سرعتش را کم و زیاد کند و از دیگر خودروهای اطرافش سبقت بگیرد.

سیستم NGP به خودی خود بخشی از تکنولوژی جدید این کمپانی، یعنی XPILOT 3.0 محسوب می‌شود. این فناوری، سیستم دستیار راننده پیشرفته (ADAS/ Advanced Driver-Assistance System) نام دارد و حریف خطرناکی برای دستاوردها و فناوری‌‌های فعلی تسلا به نظر می‌رسد.

سامانه ADAS قادر است به تنهایی کنترل و مدیریت خودرو را در دست بگیرد، اما باید بدانید همچنان حضور راننده ضروری است. مبادا روزی پشت فرمان P7 بنشینید و بدون توجه به مسیر و فرمان، به ADAS اجازه دهید به تنهایی خودرو را کنترل کند، زیرا در این صورت ممکن است جانتان به خطر افتد. فراموش نکنید که تکنولوژی‌های فعلی ما در رابطه با خودروهای خودران، هنوز آنقدر پیشرفته نیست که به آن‌ها اعتماد کامل داشته باشیم.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو