بررسی مشخصات فنی دنا

۱ شهریور ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی دنا

دنا یکی از اعضای خانواده بزرگ سمند است که در سال ۱۳۹۳ به بازار خودرو ایران معرفی شد. این سدان خانوادگی هم مثل سمند LX و سورن روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده و ظاهر تقریبا مشابهی با این ماشین‌ها دارد. البته ایران خودرو تلاش کرده با انجام طراحی ظاهری و داخلی جدید، محصولی با شکل و شمایلی بهتر از مدل‌های قبلی ارائه کند و خودرو ایمن‌تری به بازار بفرستد. از نظر مشخصات فنی هم دنا معمولی همان موتور EF7 معروف را استفاده می‌کند. بعدها ایران خودرو با انجام تغییراتی روی بدنه و مشخصات فنی نسل جدید این خودرو را با نام دنا پلاس عرضه کرد.

مزایا و معایب

+ ترمز بهتر از سمند

عایق‌بندی ضعیف

کشش کم در سربالایی

سفارشی شدن بعضی آپشن‌ها

مشخصات فنی

دنا مثل دیگر اعضای خانواده سمند از موتور EF7 بنزینی زیر کاپوت خود استفاده می‌کند و یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. دیگر مشخصات فنی سدان خانوادگی ایران خودرو مشابه سمند و سورن است.

کروز کنترل، ترمز دیسکی و رینگ آلومینیومی از آپشن‌هایی بود که روی مدل‌های اولیه دنا معمولی وجود داشت، اما از سال ۱۳۹۷ این آپشن‌ها از فهرست استاندارد خودرو خط خورده و فقط در محصولات سفارشی نصب می شود.

شرکت ایران خودرو در حال توسعه موتور گازسوز است تا آن را روی خودرو دنا نصب کند. با این موتور جدید، دنا قادر خواهد بود تا با یک بار سوختگیری ۴۰۰ کیلومتر راه بپیماید و همین طور آلایندگی کمتری داشته باشد. این موتور با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین پیشرانه بنزینی و گازسوز تولید داخل خواهد بود. افزایش قدرت و گشتاور به دلیل به‌ کارگیری توربوشارژ و اکتان مناسب گاز است.

آلایندگی دنا گازسوز ۱۱۸ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر است و توانسته به استاندارد یورو ۶ برسد. مصرف سوخت این خودرو A+ بوده و از این نظر کم‌مصرف‌ترین خودرو داخلی است. باک گاز محصول جدید ایران خودرو در کف خودرو قرار می‌گیرد و دیگر فضای صندوق عقب را اشغال نمی‌کند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۱۵۵ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲ ثانیه

سرعت

۱۸۹ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

سدان

نوع رینگ

فولادی – آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۵۹ میلیمتر

عرض

۱۹۴۴ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۷۱ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۵۸ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۰۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری دنا

طراحی دنا معمولی

همه اعضای خانواده سمند از سال ۱۳۸۱ روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده‌اند و دنا هم از این قاعده مستثنا نیست. هر چند استفاده از این پلتفرم موجب شده تا دنا معمولی شباهت‌های ظاهری، مخصوصا در نمای جانبی به سمند LX و سورن داشته باشد و با یک نگاه بتوان تعلقش به خانواده سدان ایران خودرو را مشاهده کرد، اما در نمای جلو و عقب با خودرویی زیباتر روبه‌رو هستیم.

جلوپنجره بزرگ با طرح خاص، در کنار چراغ‌های چند ضلعی و حجم‌پردازی‌های روی سپر ظاهری اسپرت به دنا داده است.

در نمای جانبی شباهت زیادی بین این خودرو با سمند می‌بینیم، با این تفاوت که زه روی درها، جای خود را به خطی داده که از جلو تا عقب کشیده شده و همین طور گلگیرها حجم بزرگ‌تری پیدا کرده است.

نمای عقب دنا از طرح ساده مدل‌های قبلی فاصله زیادی گرفته تا ظاهر به‌روزتری داشته باشد. چراغ‌های عقب بزرگ‌تر شده و هر کدام به صورت یک تکه دو طرف در صندوق عقب دیده می‌شود. سپر هم دو رنگ است و در پایین‌ترین قسمت یک مه‌شکن مستطیلی شکل نصب شده است.

طراحی داخلی دنا

کابین دنا معمولی

همان طور که طراحی ظاهری دنا با مدل‌های قبلی تفاوت دارد، در طراحی داخلی نیز با المان‌های جدیدی روبه‌رو هستیم. برگ برنده کابین دنا، داشبرد است که از هیوندای سوناتا گرفته شده و این امکان را به طراحان داده تا یک نمایشگر لمسی ۶ اینچی را به فهرست امکانات اضافه کنند. همچنین در زیر سیستم اطلاعات و سرگرمی، کلیدها و کنترل‌های تهویه اتوماتیک قرار گرفته است.

کیلومترشمار دنا نیز کاملا با سمند متفاوت است و شامل دو آمپر سیلندری برای سرعت و دور موتور و دو آمپر گرد کوچک برای نشان دادن دما و ظرفیت باک است.

صندلی‌های دنا با مواد نرم درست شده و اگر ارگونومی بهتری داشت، می‌توانست مزیتی برای این سدان خانوادگی و شهری محسوب شود.

قیمت دنا در بازار

نمای عقب دنا معمولی

دنا از سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو فروخته می‌شود و با وجود عرضه مدل جدید آن، یعنی دنا پلاس، همچنان روی خط تولید قرار دارد. خرید خودرو دنا معمولی با پرداخت ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است و در این محدوده قیمتی رقبایی مثل شاهین، سمند LX، پژو پارس و برلیانس H230 را پیش روی خود می‌بیند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو