بازگشت فورد برانکو، غوغای خودروسازی 2021

۹ مرداد ۱۳۹۹ بازگشت فورد برانکو، غوغای خودروسازی 2021

فورد برانکو (Ford Bronco)، یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین محصولات برند فورد (Ford) است که خبر بازگشتش پس از 25 سال به عرصه تولید محصولات فورد، غوغایی در صنعت خودرو در میان تولیدات 2021 به پا کرده است.

فورد برانکو از جمله قدیمی‌ترین محصولات برند فورد و از جمله محبوب‌ترین برندهای خودرویی آمریکا است. حالا چرا می‌گوییم قدیمی‌ترین، زیرا این مدل در طی 31 سال (یعنی از سال 1965 تا 1996)، طی پنج نسل تولید می‌شد. این محصول که اولین SUV برند محبوب فورد است، رقیب سرسختی برای جیپ CJ-5 (CJ-5) بود. این محصول دوست داشتنی تا پایان تولیدش، در دو اندازه جمع و جور و بزرگ تولید می‌شد و با شورولت K5 بلیزر (Chevrolet K5 Blazer) و داج رم‌شارژر (Dodge Ramcharger) رقابت می‌کرد. از سال‌های 1984 تا 1990، فورد برانکو 2 که یک شاسی بلند جمع و جور بود و بر اساس فورد رنجر (Ford Ranger) طراحی شده بود، توسط فورد اکسپلورِر (Ford Explorer) جایگزین شد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که تولید برانکو پس از سال 1996 به پایان رسید، کاهش محبوبیت شاسی بلندهای دو در بود. این مدل هم با فورد اکسپدیشن (Ford Expedition) که چهار در داشت، جایگزین شد.

چندی پیش خبر بازگشت مدل برانکو پس از گذشت تقریبا 25 سال، برای سال 2021، غوغا کرد. این خبر باعث شادی طرفداران این برند و مدل شد. آن طور که به نظر می‌رسد، جدیدترین برانکو یک شاسی بلند متوسط و رقیب جیپ رنگلر (Jeep Wrangler) است.

 

نگاهی به شش نسل طراحی و تولید فورد برانکو

نسل اول (1966-1977)

مدیر تولید فورد، دونالد فری، کسی بود که ایده تولید ماشینی به نام برانکو را  در دهه 60 میلادی مطرح کرد. ایده تولید فورد ماستنگ (Ford Mustang) نیز با او بود. برانکو توسط پاول اکزلراد مهندسی و پس از تولید مدل اولیه در سال 1963، نهایتا توسط لی اویکوکه برای تولید، تایید شد. برانکو به عنوان یک مدل آفرود تولید و روانه بازار شد. در نهایت با پیشرفت صنعت خودروسازی و تولید مدل‌های جدید توسط رقبا، درخواست مشتریان برای شاسی بلندهای غیر آفرودی بیشتر شد.

سال 1965، یک سازنده خودروهای مسابقه‌ای به همراه تیمش، فورد برانکو را برای مسابقات طولانی آفرود آماده کردند و این مدل در مسابقات ماشین سواری زیادی شرکت کرد.

 

نسل اول فورد برانکو

نسل دوم (1978- 1979)

سال 1978، نسل دوم فورد برانکو معرفی شد تا رقیب سرسختی برای شورولت بلیزر و داج رمشارژر باشد. با ارائه نسل دوم، برونکو به گروه شاسی بلندهای بزرگ پیوست. این نسل، مستقیما ار فورد سری F (Ford F-series) الهام گرفته بود. در حقیقت قرار بود که نسل دوم، در سال 1974 وارد بازار شود، اما به دلیل بحران سوختی که در سال 1973 رخ داد، تولید و توزیع این مدل با تاخیر چند ساله رو به رو شد. با اینکه در آن زمان، صنعت خودروسازی آمریکا به سوی تولید ماشین‌های کوچکتر پیش می‌رفت، نسل دوم برانکو اما از نسل پیشین خود بزرگتر شده بود. شاید همین موضوع باعث خاص بودن این محصول پرطرفدار شده بود که در نهایت، این مدل به عنوان یک واگن سه در وارد بازار شد.

 

نسل دوم فورد برانکو

نسل سوم (1980-1986)

روند ساخت نسل سوم، پیش از وارد شدن نسل دوم به بازار آغاز شد. در واقع این نسل در جواب انتقادات و نگرانی‌های ابراز شده در خصوص تولید نسل دوم، طراحی شد. با اینکه این مدل هم از لحاظ اندازه بزرگ محسوب می‌شد، اما نسبت به نسل قبلی کوتاه‌تر بود و از یک موتور بهینه‌تر استفاده می‌کرد. هنوز این محصول در بازار به خرید و فروش می‌رسد که فورد برانکو 2 به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور و با ابعادی مشابه به نسل اول، تولید شد. تولید این مدل تنها به ایالات متحده آمریکا محدود نشد و توسط فورد استرالیا نیز وارد بازار این کشور شد.

 

نسل سوم فورد برانکو

 

نسل چهارم (1987-1991)

نسل چهارم برانکو پیش زمینه‌ای برای تولید نسل هشتم سری F بود. این مدل در طول زمان، دستخوش تغییرات زیادی در طراحی داخلی و بدنه شد. پس از گذشت 25 سال از توقف تولید نسل چهارم، کمپانی فورد برای این مدل سالگردی برگزار کرد.

 

نسل چهارم فورد برانکو

نسل پنجم (1992-1996)

پس از معرفی و رونمایی نهمین نسل از فورد F-150، نسل پنجم برانکو نیز که در سال 1992 برای اولین بار قدم به بازار گذاشت، دچار تغییرات اساسی زیادی شد. طراحی نسل پنجم شباهت زیادی به یکی از مدل‌های سری F داشت که در سال 1977 معرفی شده بود. به نظر می‌رسید که طراحان و مهندسان فورد، دوست داشتند که این مدل طراحی آیرودینامیک‌تری نسبت به دیگر اعضای خانواده بزرگش داشته باشد. بنابراین از چراغ‌های متفاوت و جلو پنجره بزرگتری استفاده کردند، اما این مدل همچنان دو در بود. همچنین استانداردهای ایمنی نسل پنجم، نسبت به نسل‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی داشت. با این حال در آن سال‌ها، افول محبوبیت شاسی بلندهای دو در آغاز شد. در سال 1994، موتور 300 از خط تولید این محصول کنار گذاشته و موتور 302 جایگزین آن شد.

 

نسل پنجم فورد برانکو

نسل ششم (2021)

اکنون پس از گذشت 25 سال از آخرین حضور فورد برانکو در بازار، چندی پیش خبر رونمایی از نسل ششم آن هواداران را به وجد آورد. نکته جالب درباره نسل ششم این است که به عنوان یک شاسی بلند متوسط ارائه خواهد شد. حدودا سال 2016 بود که صحبت بازگرداندن این مدل محبوب به صنعت، آرام آرام جان گرفت. این محصول به دو صورت دو در و چهار در وارد بازار خواهد شد. از همان لحظه رونمایی، فورد رزرو 100 دلاری این مدل را آغاز کرد. موتوری که در ساخت این مدل استفاده خواهد شد، یک موتور 2.3 لیتری توربوشارژ EcoBoost است و قدرتی برای 270 اسب بخار و گشتاوری برابر با 420 نیوتون.متر دارد.

 

فورد برانکو 2021

فورد برانکو 2 در

 

فورد برانکو 4 در 2021

فورد برانکو 4 در

 

طراحی داخلی فورد برانکو 4 در

طراحی داخلی فورد برانکو 4 در

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Bronco