تاریخچه کادیلاک

۱۶ آبان ۱۳۹۹ تاریخچه کادیلاک

قطعا شما نیز نام کادیلاک را به عنوان خودروسازی که محصولاتش نشانه زندگی تجملی و لاکچری آمریکایی هستند، شنیده‌اید. کمپانی کادیلاک تحت تملک جنرال موتورز قرار داشت و ابداعات متعدد این شرکت در صنعت خودروسازی موجب تحول مرحله‌به‌مرحله خودروهای قرن بیستم شده است. کادیلاک یکی از اولین خودروسازان آمریکایی به شمار می‌رود که در طول سال‌ها توانسته شکوه و عظمت خود را با وجود تمام سختی‌ها حفظ کند و به یکی از معتبرترین خودروسازان لوکس جهان تبدیل شود.

تولیدات کادیلاک امروزه در بازار آمریکای شمالی، کانادا و کشور چین طرفداران بسیاری دارد. در این راستا، فقط در سال ۲۰۱۹ کادیلاک حدود ۳۹۰ هزار و ۴۵۸ خودرو در سراسر جهان به فروش رساند که نه‌تنها بالاترین آمار فروش آن به شمار می‌رود، بلکه این میزان فروش برای یک برند لوکس بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد. کمپانی کادیلاک شعار زندگی، آزادی و کار را سرلوحه خود قرار داده است و به نوعی نماد رویای آمریکایی محسوب می‌شود. مرکز این شرکت در شهر دیترویت قرار داشته و از جمله سودآورترین زیرمجموعه‌های جنرال موتورز به شمار می‌رود.

تاریخچه کادیلاک از ابتدا تاکنون

کادیلاک 1903

در واقع با از هم پاشیدن کمپانی سابق هنری فورد، شرکت کادیلاک هم تشکیل شد، زیرا کادیلاک از بقایای یکی از شرکت‌های از بین رفته هنری فورد سر برون آورد. در سال ۱۹۰۱ هنری فورد، خودروساز معروف آمریکایی دومین شرکت خود و اولین تلاشش به منظور برپایی یک کمپانی خودروسازی را کلید زد، اما به دلیل بروز اختلافات مالی میان متصدیان، مدیریت و سرمایه‌گذاران این کارخانه، شرکت هنری فورد در سال ۱۹۰۲ به عمر کوتاه خود پایان داد و بنیان‌گذارش نیز به منظور تاسیس کارخانه‌ای جدید، مجموعه پیشین را ترک و آن را به سرمایه‌گذاران یعنی آقایان ویلیام مورفی و لموئن بوئن تحویل داد.

علت اختلاف و نارضایتی این دو نفر از هنری فورد، تلاش بیش از حد وی در پروژه تولید مدل مسابقه‌ای فورد ۹۹۹ و صرف هزینه فراوان در آن بود. حالا که هنری فورد مجموعه را ترک کرده، ویلیام مورفی و لمون بوئن به این نتیجه رسیدند که بهترین راه جهت بازگرداندن سرمایه هدررفته‌شان، فروش تاسیسات باقی مانده است. بنابراین با دعوت از یک مهندس به نام هنری مارتین للاند، از وی خواستند به ارزیابی ملک و تاسیسات کمپانی بپردازد.

با وجود این آقای للاند پس از مشاهده وضعیت کارخانه پیشنهاد بهتری به سرمایه‌گذاران سابق فورد ارایه داد و از ایشان درخواست کرد تا برند اتومبیل‌سازی جدیدی را در آن مجموعه بنیان‌گذاری کنند. پیشنهاد آقای للاند تجهیز کارخانه به جهت تولید موتورهای تک سیلندر شرکت خودش یعنی کمپانی «للاند فالکونر منیوفکچرینگ» بود؛ در نتیجه با مالکان کارخانه وارد مذاکره شد و آنها را کرد که از فکر فروش و انحلال امتیاز کمپانی صرف‌نظر کرده و با نام جدید فعالیت خود را از سر بگیرند. تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها نهایتا در تاریخ ۲۲ آگوست ۱۹۰۲ منجر به تولد کمپانی کادیلاک از میان تاسیسات شرکت سابق هنری فورد شد. نام کادیلاک نیز به افتخار کاوشگر فرانسوی و بنیان‌گذار شهر دیترویت یعنی «آنتونی لومت سر کادیلاک» بر سردر این شرکت قرار گرفت.

کمپانی کادیلاک ابتدا دو مدل خودرو با پیشرانه تک سیلندر ده اسب بخاری به نام‌های runabout و tonneau را به تولید رساند که اولی به صورت دونفره و دومی در قالب مدل چهار نفره طراحی شده بود. این خودرو شباهت زیادی به فورد مدل ۱۹۰۳ و محصولات فرانسوی نظیر رنو داشت؛ طراحی آنها نیز توسط آقای للاند انجام شده بود. در ادامه شرکت کادیلاک تصمیم به ارتقای این دو محصول خود گرفت و تیپ‌های متنوع از آن را تا سال ۱۹۰۸ روانه بازار کرد. بعد از مدتی نیز پیشرانه چهار سیلندر مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ برای محصولات کادیلاک در نظر گرفته شد که در آن دوران، تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای به شمار می‌رفت.

طی سال‌ها محصولات کادیلاک از کیفیت بسیار بالا و تکنولوژی مدرن‌تری نسبت به هم‌نوعان معاصر خود برخوردار بودند؛ به همین دلیل نیز به‌تدریج نام کادیلاک حسی آمیخته از کیفیت، مرغوبیت و تشخیص را به مشتریان و عموم جامعه تزریق کرد. سال ۱۹۰۵ بود که دو شرکت کادیلاک و کمپانی للاند با یکدیگر ترکیب شده و مجموعه تولیدی جدید با نام «کادیلاک موتور کمپانی» بنیان نهاده شد. شرکت جنرال موتورز با توجه به موفقیت‌های چشمگیر و محبوبیت گسترده محصولات کمپانی کادیلاک، تصمیم به خرید این شرکت گرفت و آن را به ارزش ۴.۵ میلیون دلار به تصاحب خود درآورد. شرکت کادیلاک اختراعات زیادی در زمینه صنعت خودرو از همان ابتدای شروع به کار خود داشته که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

سال ۱۹۱۲ کادیلاک نخستین کمپانی خودروسازی بود که از سیستم کامل برق، سوئیچ، باتری و دینام برای راه‌اندازی استارت برقی، سیستم جرقه و روشنایی چراغ‌ها در محصولات خود استفاده کرد. به‌ویژه استارت برقی در آن دوران اختراعی قابل توجه بود که برای خانم‌ها آپشن بسیار مقبولی به شمار می‌رفت.

در سال ۱۹۱۵ نیز نخستین پیشرانه V8 آمریکایی با زاویه ۹۰ درجه توسط کادیلاک به تولید رسید تا برگی زرین در تاریخ فرهنگ خودرویی امریکا رقم بخورد. قبل از آن موتورهای V8 فرانسوی در بازار امریکا موجود بودند، اما قدرت تولیدی پیشرانه V8 کادیلاک برابر با ۷۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن.متر گشتاور بود و در آن زمان ارقام قابل قبولی به شمار می‌رفت.

این پیشرانه روی مدل کادیلاک تیپ ۵۱ عرضه شد و محبوبیت بالایی در میان مشتریان برای خود به دست آورد و طی سال اول آمار فروش ۱۳ هزار دستگاه را برای خود ثبت کرد. مدتی بعد نیز به واسطه طراحی مجدد سوپاپ و میل‌لنگ، پیشرانه ۵.۴ لیتری وی هشت کادیلاک به‌روزرسانی شد تا قدرتی برابر با ۸۰ اسب بخار را از خود بروز دهد و در قالب مدل کادیلاک تایپ ۵۳ به دست مشتریان برسد. جالب است بدانید که کادیلاک تایپ ۵۳ نخستین خودرو جهان با ادوات کنترلی مطابق استانداردهای امروزی بود؛ به ‌نحوی ‌که ترتیب قرارگیری پدال‌ها، محل جایگاه اهرم دنده، ترتیب تعویض دنده‌ها و محل قرارگیری سوئیچ استارت همچون محصولات امروزی جانمایی شده بود.

از جمله دیگر ابداعات شرکت کادیلاک و خدمات این کمپانی به صنعت اتومبیل‌سازی جهان می‌توان به اختراع اولین استارت برقی در سال ۱۹۱۲، تولید اولین سامانه خنک‌سازی موتور با ابزارهای دماسنجی در سال ۱۹۱۵، ساخت اولین موتور هشت سیلندر بالانس در سال ۱۹۲۳، تولید اولین اتومبیل با اتاق متصل به شاسی در سال ۱۹۲۷، ابداع نخستین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ‌دنده در سال ۱۹۲۸، ساخت اولین خودرو با سقف تمام فلزی به جای چوب و چرم و تولید نخستین خودروی لوکس جهان با دنده اتوماتیک در سال ۱۹۴۱، اشاره کرد.

طی سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ نیز اولین موتور خودرو ۱۶ سیلندر جهان با سرمایه‌گذاری کادیلاک به مرحله تولید رسید. در این‌ میان نخستین موتور ۱۲ سیلندر نیز توسط کادیلاک روانه بازار شد. تهویه هوای داخل به صورت خودکار، استفاده از کیسه هوا برای حفظ ایمنی سرنشینان هم جزو دیگر ابداعات و اختراعات منسوب به شرکت کادیلاک به شمار می‌روند

در حال حاضر نیز تولیدات متنوع و زیبایی در خطوط تولید شرکت کادیلاک حضور دارند که از جمله می‌توان به مدل‌هایی همچون: اسکالید، کادیلاک CT6، کادیلاک XT4 ، کادیلاک XT5، کادیلاک CT4، کادیلاک CT5 و کادیلاک XT6 به عنوان محبوب‌ترین تولیدات کمپانی آمریکایی اشاره کرد. همچنین یکی از مدل‌های افسانه‌ای شرکت کادیلاک مدل الدورادو بود که تولید آن در دهه ۵۰ میلادی آغاز شد و سپس به مدت ۲۳ سال روی خط تولید حضور داشت.

ناگفته نماند که کمپانی کادیلاک برنده جوایزی همچون پنج مرتبه عنوان خودروی سال از سوی مجله معتبر موتورترند شده است.

تاریخچه کادیلاک در ایران

کادیلاک سویل مدل 1978

شرکت اخوان که از دهه ۳۰ شمسی در امر واردات خودروهای آمریکایی فعال بود، در سال ۱۳۳۸ کارخانه‌ای را جهت تولید جیپ ویلیز راه‌اندازی کرد. پس از آن نیز محصولاتی همچون وانت سیمرغ را روانه بازار کشور کرد که با توجه به وضعیت راه‌ها در آن دوران، بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفت. آقای جعفر اخوان روابط مناسبی با شرکت‌های آمریکایی داشت، بنابراین به سراغ آنها رفت و مدل‌های سواری همچون رامبلر و آمباسادور را به بازار ایران عرضه کرد. در سال ۱۳۴۶ مدل رامبلر با نام شاهین و آریا به صورت مونتاژ داخل به دست مشتریان ایرانی رسید. بعد از آن روابط میان اخوان و جنرال موتورز با تولید محصولاتی همچون شورلت نوا بیش از پیش گسترش پیدا کرد. بیوک اسکای لارک نیز دیگر محصول جنرال موتورز در ایران بود.

پس از نوا و اسکای لارک نوبت به کادیلاک سویل رسید، یعنی لوکس‌ترین خودرو تولیدی کشور در آن زمان. این خودرو طی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۵۷ توسط شرکت جنرال موتورز ایران ( اخوان سابق – پارس خودرو فعلی) به تولید رسید اما پس از انقلاب اسلامی تولید آن متوقف شد.

امکاناتی نظیر موتور ۸ سیلندر انژکتوری، صندلی‌های جلو برقی، کمک‌فنرهای هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ، شیشه بالابرهای برقی، آنتن برقی، گیربکس اتوماتیک، قفل مرکزی، سیستم عیب‌یابی از طریق فیبر نوری و… از جمله مهم‌ترین امکانات این خودرو لوکس در ایران به شمار می‌رفتند.

کادیلاک سویل به موتور ۵.۷ لیتری انژکتوری V8 با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن.متر گشتاور مجهز بود. شتاب ۹ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برای خودروی به وزن ۲.۱ تن آمار بسیار قابل قبولی به شمار می‌رفت.

نگاهی به آخرین مدل های کادیلاک

کادیلاک CT5

کادیلاک CT5 مدل 2020

کادیلاک CT5 یکی از سدان‌های پرطرفدار آمریکایی است که نسخه عملکردمحور آن نیز تولید می‌شود.

کادیلاک CT6

کادیلاک CT6 مدل 2021

کادیلاک CT6 دیگر سدان لوکس آمریکایی است که بدنه‌ای بزرگ‌تر از مدل CT5 دارد.

کادیلاک XT5

کادیلاک XT5 2021

کادیلاک علاوه بر سدان‌های لوکس، تعدادی کراس اوور و شاسی بلند نیز تولید می‌کند که از بین آنها می‌توان به کادیلاک XT5 اشاره کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور