بررسی مشخصات فنی تویوتا C-HR

۱۵ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی تویوتا C-HR

زمانی که برند تویوتا کراس‌اوور ساب کامپکت شهری C-HR را در راستای موفقیت‌های بزرگ نیسان جوک در زمینه کسب سهم از بازار جهانی معرفی کرد، توانست به دنیا ثابت کند که برای موفق بودن در حوزه صنعت خودرو نیاز به تولید محصولات زشت و فضایی نیست. C-HR تلفیقی منطقی‌تر از ویژگی‌های یک کراس‌اوور شهری روزمره در قالب ظاهری فضایی اما جذاب‌تر از نیسان جوک است.

C-HR تا پیش از اعمال محدودیت‌ها و منع واردات خودرو، تنها در بازه بسیار کوتاه دو ساله (۲۰۱۷-۲۰۱۸) به بازار ایران راه یافت، اما پتانسیل‌های خود را در بازار ایران به خوبی به نمایش گذاشت. طراحی خاص، کیفیت بالا و البته مصرف بسیار کم سوخت از اولویت‌های خریداران این خودرو در بازار ایران بود.

مزایا و معایب

+ طراحی مدرن و فضایی

+ جوان‌پسند

+ کم‌مصرف و جمع و جور

+ کیفیت ساخت بالا

+ اعتبار برند

– پیشرانه و سیستم انتقال نیرو بسیار ضعیف

– فضای محدود و دید محیطی بد سرنشینان عقب

– قیمت نهایی بسیار گزاف

مشخصات فنی

C-HR سوار بر پلتفرم TNGA-C تویوتا طراحی شد که از این بابت با تویوتا کرولا نسل دوازدهم (E210)، کرولا کراس و پریوس نسل پنجم (XW50) مشترک است و از دیدگاه ابعادی در سبد محصولات تویوتا جایی میان کرولا کراس و یاریس کراس قرار می‌گیرد. تویوتا در عرضه C-HR به بازار جهان در رقابت با نیسان جوک بسیار دیر عمل کرد، اما در عوض خودرویی طراحی کرد که برای عرض اندام از ظاهری زیباتر و معقول‌تر از جوک بهره گرفت و نیسان را مجبور به اعمال تغییرات سنگین در زبان طراحی نسل دوم جوک در سال ۲۰۱۸ کرد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تویوتا در عرضه محصولات اقتصادی، تمرکز بیش از حد بر بُعد اقتصادی فرایند تولید است. در نتیجه تویوتا C-HR بر خلاف آنچه لایقش بود، به پیشرانه‌هایی تجهیز شد که به واقع برای کسب جایگاهی اقتصادی و نه ظاهری جذاب طراحی شده بودند. به عبارت دیگر، C-HR لایق آن بود که حداقل با یک پیشرانه فراتر از ۲۰۰ اسب بخار در اسپرت‌ترین نسخه خود روانه بازار شود، اما ساختار اقتصادی کلاس ساب‌کامپکت این خودرو تویوتا را از عرضه نسخه توانمند و عملکرد محور باز داشت.

C-HRهای وارداتی بازار ایران را دو تیپ متحرک جلو و دو دیفرانسیل تشکیل می‌دهند که هر دو آن‌ها از یک تنظیمات فنی بهره می‌برند. پیشرانه ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو 8NR-FTS این خودرو تنها قادر به رویارویی با پیشرانه ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی نیسان جوک اسکای‌پک و پلاتینیوم است، اما هرگز نمی‌تواند به گرد پای نسخه اسپرت جوک با پیشرانه توربو ۱.۶ لیتری برسد. نزدیک‌ترین رقیب C-HR در بازار ایران را باید رنو کپچر دانست که از دیدگاه حجم و خروجی پیشرانه بسیار به C-HR نزدیک، اما از دیدگاه وزن نهایی به مراتب سبک‌تر و از نظر شتابگیری اولیه سریع‌تر است.

همان‌طور که از بیشتر خودروسازان اقتصادی ژاپنی انتظار می‌رود، وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های خودرو در هر دو مدل نیز بر عهده گیربکس ضریب متغیر اتوماتیک (CVT) گذاشته شده است تا این پیشرانه ضعیف، در شرایط محیطی مختلف بازده بهتری داشته باشد. هرچند که این ترکیب در کنار وزن قابل توجه خودرو در مقایسه با کلاس تولیدی، C-HR را در زمره خودروهای نسبتا کند و بی‌هیجان با شتاب اولیه فراتر از ۱۰ ثانیه بازار ایران قرار می‌دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری تزریق مستقیم توربو– I4

حجم موتور

۱.۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی
قدرت

۱۱۷ اسب بخار

گشتاور

۱۸۵ نیوتون.متر
گیربکس

اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

حدود ۱۱.۵ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت

حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

ULEV50
فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس‌اوور ساب کامپکت
نوع رینگ

آلیاژی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۶۰ میلی‌متر

عرض

۱۷۹۵ میلی‌متر
ارتفاع

۱۵۶۵ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۶۴۰ میلی‌متر
وزن خالص

حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

۵۳۸ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر
قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

سفارشی

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی خارجی

نمای جلویی تویوتا C-HR

نمای خارجی C-HR مملو از ترکیب خطوط تیز و شکسته و زوایای نرم است. این ترکیب چشمان هر بیننده‌ای را به خود جلب و البته ذهن را اندکی گیج می‌کند. اشتباه نکنید، این موضوع نه یک خطای طراحی بلکه یک هدف نهایی در راستای تولید یک خودرو بر اساس زبان طراحی فضایی و خیره‌کننده است. درست همان هدفی که به تولید نسل اول نیسان جوک به عنوان یک خودرو با ظاهر مسخره اما جذاب و خیره‌کننده انجامید.

تحلیل و درک تمامی خطوط و زاویه‌های بدنه C-HR یک موضوع بیهوده است چرا که در عمل چندان ممکن نیست. به عنوان مثال نمای جلو این کراس‌اوور در بخش چراغ‌ها و ترکیب آن با جلوپنجره باریک، زبان طراحی وقت تویوتا و اشتراک کلی با محصولاتی چون کرولا و تویوتا RAV4 را به نمایش می‌گذارد که برای هر بیننده خودروشناس به سادگی قابل شناسایی است. اما برجستگی دایره‌ای طاق گلگیرها در ترکیب با خط شخصیت پیچ و تاب خورده نامشخصی که از گلگیر جلو به ستون C و چراغ عقب می‌رسد، تحلیل این زبان طراحی را بسیار دشوار و ذهن را بسیار درگیر می‌کند که از قضا هدف نهایی طراحان C-HR نیز همین است.

ساختار C-HR در نمای جانبی به دلیل استفاده از شیب منفی در نیمه عقبی سقف خودرو و به کارگیری دستگیره درهای عقب مخفی (پنهان شده در ساختار ستون C)، ظاهری کوپه مانند تشکیل می‌دهد که شباهت بسیار زیادی به طراحی نیسان جوک دارد. چراغ‌های سه گوش عقب بی‌شباهت به چراغ‌های عقب هوندا سیویک نسل ۱۰ام نیست.

مهم‌ترین نکته در نمای خارجی C-HR بدون تردید حفظ ساختار پیچیده و درهم طراحی خودرو در تمامی قسمت‌های بدنه و البته رعایت تناسبات هندسی است که باعث می‌شود این طراحی عجیب و غریب همچنان دلنواز به نظر برسد.

طراحی داخلی

نمای داخلی تویوتا C-HR

با ورود به داخل کابین C-HR به سادگی می‌توان انسجام زبان طراحی میان المان‌های خارجی و داخلی را رویت کرد. عدم تقارن در ساختار داشبرد با زاویه ملایم به سمت راننده (طراحی راننده محور) و به کارگیری اشکال هندسی تعریف نشده و غیر استاندارد، تناسب میان خارج و داخل C-HR را به خوبی حفظ می‌کند. همچنان این نما متشکل از خطوط شکسته و زوایای پیوندی میان اجزا است. به عنوان مثال انسجام طراحی کلی داشبرد با رودری‌ها از طریق یک خط باریک دارای زاویه‌های نرم به گونه‌ای انجام می‌شود که در وسط داشبرد نمایشگر ۸.۰ اینچی لمسی مولتی مدیا را نیز دربر می‌گیرد. آنچه این خط باریک را بسیار زیباتر می‌کند تجهیز آن به سیستم روشنایی انتزاعی آبی رنگ است که فضای آرام‌بخشی را در تاریکی شب به تصویر می‌کشد.

استفاده از تریم‌های مشکی پیانویی نیز در رعایت کامل انسجام در بخش میانی داشبرد و با در بر گرفتن مجموعه ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع و سیستم مولتی مدیا انجام شده است که از اغراق به دور است. نشانگرهای دایره‌ای آنالوگ پشت فرمان با نورپردازی آبی و سفید و یک نمایشگر ۴.۲ اینچی برای کامپیوتر سفری به شکلی کاملا معمول و معاصر طراحی شده‌اند، اما ساختار طراحی متمایز فرمان سه شاخه خودرو بار دیگر توازن بصری را برقرار می‌کند.

فضای داخلی C-HR در ردیف دوم بسیار فشرده و تنگ و دید سرنشینان ردیف عقب به اطراف و عقب خودرو بسیار محدود است و حالتی کلاستروفوبیک (ترس از فضای تنگ) ایجاد می‌کند و می‌تواند برای افراد بلند قد کمی خفه جلوه کند که برای خودرویی از این کلاس چندان عجیب نیست. با این حال فضای صندوق عقب خودرو به صورت استاندارد از میانگین حجم صندوق رقبا بالاتر است و با داشتن قابلیت تا کردن صندلی‌های عقب، این حجم تا ۱۰۳۰ لیتر قابل افزایش است. این خودرو قابلیت حمل حجم مناسبی از لوازم را به همراه دارد، اما فضای ردیف دوم سرنشینان بیشتر مناسب دو سرنشین طراحی شده است.

سخن نهایی

نمای پشتی نمای داخلی تویوتا C-HR

تویوتا C-HR با تکیه بر اعتبار برند، کیفیت ساخت بالا، ارائه آپشن‌های رفاهی نسبتا مناسب و البته طراحی به مراتب خاص‌تر و زیباتر از نیسان جوک، جایگاه بالایی در بازار ایران پیدا کرد. اما در عین حال قیمت نهایی قابل توجه و اختلاف بازه قیمتی آن با رنو کپچر مونتاژی ایران خودرو و نیسان جوک وارداتی، خلا قیمتی چشمگیری ایجاد کرده است که خرید آن در بازار دست دوم را برای بسیاری از مشتریان توجیه نمی‌کند و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بجای خرید C-HR در این بازه قیمتی چشمگیر، به سراغ گزینه‌های کره‌ای پرآپشن‌تر و دارای ابعاد بزرگ‌تر با پیشرانه‌های قدرتمندتر بروند. با این حال کسی که در پی خرید خودرویی از برند تویوتا باشد، چشم از C-HR برنخواهد داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی