رنو سیمبل، نسل دوم تندر90 در بازار ایران

۴ تیر ۱۳۹۹ رنو سیمبل، نسل دوم تندر90 در بازار ایران

رنو سیمبل به عنوان نسل دوم رنو تندر ۹۰ در نمایشگاه خودرو استانبول 2012 برای نخستین مرتبه به نمایش درآمد. این خودرو در اصل نسل سوم رنو کلیو سیمبل است که از سال ۱۹۹۹ در نسخه سدان و هاچبک در بازار حضور پیدا کرد.

سیمبل جدید در شهر بورسا ترکیه تولید می‌شود و طی سال ۲۰۱۵ توسط شرکت نگین خودرو (نماینده رسمی رنو در ایران) به بازار کشورمان راه پیدا کرد. رنو سیمبل از همان پیشرانه رنو تندر ۹۰ بهره می‌برد و از اشتراکات فنی فراوانی با آن خودرو پرفروش برخوردار است. در این مطلب بر آن شده‌ایم تا رنو سیمبل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ موجود در بازار کشورمان را از جنبه‌های مختلف فنی، ظاهری، کابین، امکانات و وضعیت فروش در بازار ایران مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری رنو سیمبل

رنو سیمبل به عنوان نسل دوم تندر ۹۰ به بازار کشورمان عرضه شده است. این محصول با دارا بودن قیمتی کمتر از ۷ هزار یورو، در سطح بین‌المللی به عنوان خودرویی اقتصادی و ارزان‌قیمت به بازار راه پیدا کرده و بنابراین از لحاظ ظاهری نمی‌تواند با سدان‌های جمع‌وجور گران‌قیمت به رقابت پردازد. بدنه رنو سیمبل تقریبا به صورت جعبه‌ای و عاری از خطوط سیال و مدرن ترسیم شده اما در مقایسه با نسل اول رنو ال ۹۰ تا حدود زیادی روان‌تر و خوشایندتر طراحی شده است‌‌.

چراغ‌های جلو ظاهر پیچیده‌ای نداشته و از حالتی نسبتا ساده و فرم هندسی چهارضلعی برخوردار هستند. جلوپنجره سیمبل از محصولات مدرن‌تر رنو نظیر تلیسمان و کولیوس برگرفته شده و فضای خالی میان چراغ‌ها را به طرز مناسبی پوشش داده است. دریچه تهویه بزرگ در قسمت پایینی سپر و قاب‌های مه‌شکن در دو طرف آن که به رنگ مشکی در قسمت پایین سپر حضور یافته‌اند نیز جلوه‌ای متناسب و تا حدودی اسپرت را برای چهره سیمبل پدید آورده‌اند.

نمای جانبی این خودرو شباهت زیادی به نسل اول آن یعنی رنو ال ۹۰ دارد با این تفاوت که از خطوط و زوایای نرم‌تری در ترسیم آن استفاده شده است. یک خط شانه‌ای نه چندان واضح نیز در پروفیل این بخش به خدمت گرفته شده تا ضمن کاستن از سادگی نمای کناری سیمبل، ظاهر آن را از حالت پفکی و حجیم تا حدودی خارج سازد. ناحیه پشت نیز چندان مدرن و پرجزئیات طراحی نشده است.

چراغ‌های یک تکه در دو طرف درب صندوق با حالت ساده و بی‌آلایش جای گرفته‌اند. فرم سه بعدی و حجیم سپر عقب نیز هیبت این بخش را کمی جسورانه‌تر به رخ می‌کشد. قوس و برآمدگی لبه درب صندوق عقب هم به خوش‌فرم‌تر جلوه کردن ناحیه پشت سیمبل کمک کرده است. به طور کل طراحی ظاهری رنو سیمبل گرچه چندان مدرن و شکیل به نظر نمی‌رسد اما درمیان سدان‌های جمع‌وجور اقتصادی، به ویژه انواع موجود در بازار ایران، حرف‌های بسیار بیشتری برای گفتن خواهد داشت. البته این به شرطی است که محدوده قیمتی این خودرو با مدل‌های دست دوم برندهای کره‌ای نظیر هیوندای اکسنت، النترا یا کیا سراتو تلاقی پیدا نکند.

 

طراحی ظاهری رنو سیمبل

طراحی داخلی رنو سیمبل

فضای کابین و نوع طراحی داخلی رنو سیمبل بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر از نسل اول آن یعنی انواع مدل‌های تندر ۹۰ به نظر می‌رسد. طراحی داشبورد و به ویژه کنسول میانی آن نسبت به گذشته کاملا تغییر کرده و جلوه‌های مدرن‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد؛ به ویژه در تریم‌های دو رنگ سرنشینان این خودرو لذت بیشتری از کابین این سدان فرانسوی خواهند برد.

چینش دکمه‌های سیستم تهویه روی کنسول میانی داشبورد که کاملا مشابه با رنو کپچر صورت پذیرفته است، حالت دلنشین و خوشایندی داشته اما دریچه‌های تهویه مستطیل شکل در بخش بالایی نمایشگر لمسی مرکزی چندان دل پسند به نظر نمی‌رسد.

متریال داشبورد و رودری‌ها گرچه چندان با کیفیت نیست اما در مقایسه با قبل حس بهتری را از لمس آنها در ذهن به وجود خواهد آمد. کابین رنو سیمبل نسبتا جادار بوده و برای حضور پنج سرنشین بزرگسال کفایت خواهند کرد.

صندوق عقب این خودرو نیز فضایی در حدود ۵۱۰ لیتر را در اختیار اسباب و وسایل مورد نیاز جهت مسافرت خانوادگی قرار خواهد داد؛ بنابراین دغدغه چندانی از این بابت برای مشتریان به وجود نخواهد آمد. همچنین با جمع کردن صندلی‌های عقب حدود ۱275 لیتر گنجایش در پشت صندلی‌های جلو پدیدار خواهد شد.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که فضای داخلی رنو سیمبل گرچه از لحاظ ظاهری و کیفی نسبت به رنو ال ۹۰ ارتقا پیدا کرده است اما همچنان در مقایسه با سبک‌های طراحی نوین حرف چندانی برای گفتن نداشته و صرفا می‌تواند مشتریان سدان‌های بسیار ارزان‌قیمت را از خود راضی نگه دارد. حتی در مقایسه با دنا پلاس نیز سبک طراحی فضای داخلی ‌سیمبل چندان مهیج و جذاب به نظر نمی‌رسد.

طراحی داخلی رنو سیمبل

آپشن ها و امکانات رنو سیمبل

رنو سیمبل در قالب دو تیپ LE و PE به بازار کشورمان راه پیدا کرده که در این میان مدل LE در حکم نسخه فول آپشن شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های رفاهی ایمنی موجود در رنو سیمبل LE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل، کامپیوتر سفری، حسگر فاصله‌سنج عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، دی لایت، چراغ‌های مه شکن در بخش جلو و عقب، فرمان هیدرولیک دو حالته با دکمه‌های کنترل، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، میکروفون داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، درگاهUSB، بلوتوث، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، اتولاک، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات شش حالته دستی، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، ایزوفیکس، صندلی آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

مشخصات فنی رنو سیمبل

همان‌طور که اشاره شد سیمبل از لحاظ پیشرانه تفاوت چندانی با رنو ال 90 ندارد؛ بنابراین یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتن متر که نیروی آن توسط جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود، وظیفه تامین قوای این سدان جمع‌وجور ۱۰۸۱ کیلوگرمی را بر عهده دارد. شتاب صفر تا صد رنو سیمبل برابر با ۱۰.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین رنو سیمبل چیزی در حدود ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

مزایا و معایب رنو سیمبل

از جمله مهم‌ترین مزایای رنو ‌سیمبل می‌توان به طراحی ظاهری جذاب‌تر آن نسبت به نسل اول، طراحی داخلی دلنشین، هزینه نگهداری و استهلاک نسبتا پایین، کیفیت ساخت بالا دوام مطلوب، پیشرانه مشترک با رنو ال ۹۰ و در نتیجه گستردگی خدمات پس از فروش و لوازم یدکی اشاره کرد. از سوی دیگر واردات محدود این خودرو می‌تواند مشکلاتی را در زمینه تامین لوازم بدنه آن برای مالکان به وجود آورد. همچنین انتقاداتی نسبت به فرمان‌پذیری خودرو نیز وارد شده است.

 

نمای عقب رنو سیمبل

وضعیت فروش رنو سیمبل در بازار ایران

رنو سیمبل از لحاظ فنی و عملکردی تفاوت زیادی با تندر90 از خود به نمایش نمی‌گذارد. واردات محدود آن نیز باعث شده تا مشتریان نسبت به خرید این خودرو هیجان چندانی از خود بروز ندهند. همچنین برخی از مشتریان رنو فلوئنس نسخه پایه که از لحاظ طراحی ظاهری بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد را بر سیمبل ترجیح می‌دهند. بنابرای نمی‌توان بازار خرید و فروش پررونقی را برای رنو سیمبل در ایران ارزیابی کرد و باید گفت که وضعیت خرید و فروش رنو سیمبل در کشورمان تقریبا در سطوح متوسط رو به پایین قرار گرفته است.

 

نویسنده: حسین باباپور