بررسی فاو بسترن B50F

۷ مهر ۱۳۹۹ بررسی فاو بسترن B50F

نسل اول فاو بسترن B50F به عنوان یک سدان جمع و جور از سال ۲۰۰۹ توسط شرکت خودروسازی فاو چین روانه بازار شد. گروه فاو یکی از قطب‌های خودروسازی چین است که با بسیاری از تولیدکنندگان مطرح خودرو در جهان همکاری دارد و محصولات ایشان را جهت صادرات در کارخانه‌های خود به تولید می‌رساند.

به دلیل شراکت گروه  فاو با شرکت مزدا، این خودروساز چینی مدل b50 خود را بر پلتفرم مزدا ۶ توسعه داد. طراحی بدنه و کابین این محصول نیز به شرکت ایتال دیزاین (italdesign) سپرده شد. گروه خودروسازی بهمن که در عرضه مزدا ۶ توفیق چندانی به دست نیاورد، دست به دامن شرکت فاو شد و مدل بی ۵۰ را در سبد محصولات خود جای داد. پلتفرم مزدا ۶ و پیشرانه فولکس واگن بورا نوید فروش بالای بسترن بی ۵۰ را به مسئولین گروه بهمن می‌داد اما تبلیغات نامناسب و ورود محصولات متنوع عرصه را بر b50 تنگ کرد‌‌.

عرضه مدل فیس لیفت بسترن بی ۵۰ با طراحی مدرن و زیباتر سبب بهبود شرایط و استقبال بیشتر مشتریان از مدل جدید بی ۵۰ شد که با نام بسترن B50f به دست مشتریان رسید. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های ظاهری و فنی مدل B50f خواهیم انداخت.

طراحی‌ زیبا و جذاب‌تر از محصولات هم‌رده

طراحی ظاهری بسترن B50F

شرکت فاو با اعمال تغییراتی در طرح چراغ‌ها و سپر جلو موجب جذاب‌تر و جوان پسندتر شدن چهره این سدان جمع و جور شد‌. به ویژه گرافیک داخلی چراغ‌های جلو تاثیر مثبتی در زیباتر شدن نمای ظاهری این خودرو شده است. طرح سپر و به ویژه جایگاه مه شکن‌های جلو نیز موجب خشن‌تر به نظر رسیدن نمای جلو بسترن b50f می‌شود. گلگیرهای برجسته و خطوط شانه‌ای در پدید آمدن فرم خوش‌تراش و عضلانی برای بدنه بسترن بی ۵۰ اف تاثیر بسزایی داشته است.

در نمای عقب از سپر دو رنگ جدید با طرح خوشایند استفاده شده اما به طور کل تحولات زیادی نسبت به مدل پیشین در این بخش اعمال نشده است. در مجموع طراحی بسترن B50F نسبت به مدل‌های هم‌دوره از زیبایی بیشتری بهره می‌برد و منظره نسبتا پخته و چشم‌نوازی را به معرض دید قرار می‌دهد.

طراحی کابین بسترن B50F

کابین مدل قدیمی بی ۵۰ از لحاظ ظاهری همان اصول متعارف موجود در سدان‌های آلمانی و ژاپنی دهه ۲۰۰۰ میلادی را به معرض دید قرار می‌داد اما شرکت فاو هم‌زمان با ارایه مدل نیوفیس، کابین خودرو را نیز دستخوش تحولات اساسی کرد تا رگه‌هایی از خطوط سیال به سبک طراحی‌های شرقی در آن به طور واضح قابل رویت باشد. در این بین چینش منظم دکمه‌های و کلیدها روی کنسول میانی داشبورد بسیار آرامش بخش و مقبول جلوه می‌کند.

با این وجود شاید پیچ و تاب و قوس نیمه بالایی داشبورد چندان مطابق میل تمامی سلیقه‌ها نباشد. تریم دو رنگ داشبورد و تودری ها موجب زیبایی بیشتر کابین شده است. صندلی‌های ردیف جلو و عقب فضای کافی را جهت نشیمن راحت سرنشینان در اختیار ایشان قرار می‌دهند. همچنین صندوق عقب 450 لیتری محفظه‌ای نسبتا جادار را در اختیار اسباب و وسایل کاربران در هنگام مسافرت قرار خواهد داد. کیفیت متریال کابین نیز قابل قبول و نسبتا باکیفیت احساس می‌شود.

در مجموع باید گفت که فضای داخلی بسترن بی ۵۰ اف ضمن ارایه یک محیط با طراحی دلنشین، از جاداری مناسبی نیز سود می‌برد؛ فاصله مناسب میان محورها از جمله دلایل جادار بودن کابین این خودرو چینی به شمار می‌رود.

 

طراحی داخلی بسترن B50F

پیشرانه و گیربکس ژاپنی در خدمت سدان چینی

مدل بی ۵۰ اف ضمن ارائه ظاهری جدید از پیشرانه حجیم‌تر ۱.۸ لیتری ساخت مزدا هم سود می‌برد. این پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۴۲ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس شش دنده اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن به سوی محور جلو انتقال می‌یابد. این سدان ۱۳۹۵ کیلوگرمی قادر است طی مدت زمان ۱۰.۱ ثانیه از حالت درجا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت نایل شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود و بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

هماهنگی مناسب میان پیشرانه و گیربکس، شتاب متقاعدکننده، هندلینگ مناسب و سواری نسبتا نرم، از جمله ویژگی‌های بارز رانندگی با بسترن بی ۵۰ اف به شمار می‌روند.

تجهیزات رفاهی و ایمنی در حد لازم

بسترن  بی ۵۰ اف نسبت به نسخه فیس قدیم از  تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر سود می‌برد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

سیستم تثبیت سرعت یا کروز کنترل، سامانه کنترل کشش، سنسور فشار باد تایرها، توزیع نیروی ترمز ebd، ترمز ضد قفل abs، حسگر پارک عقب، چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب، چراغ بدرقه، چرخش مه شکن‌ها در پیچ متناسب با راهنما، فرمان هیدرولیک دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با هشت بلندگو بعلاوه هندزفری، نمایشگر هشت اینچی، دوربین عقب، بلوتوث و یو اس بی، نمایشگر آینه وسط و قطب نما، چهار عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ایربگ جانبی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده،  تهویه اتوماتیک با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات شش جهته برقی، صندلی‌ سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های بغل تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ.

نمای عقب بسترن B50F

مزایا و معایب فاو بسترن B50F

بسترن B50F یکی از معدود محصولات چینی دوران خود است که از کیفیت ساخت نسبتا بالایی سود برده و در کل محصولی خوش‌ساخت به حساب می‌آید. کابین جادار، سواری راحت، ایمنی مناسب، متریال نرم داشبورد و پیشرانه قوی‌تر از مدل اولیه، از جمله دیگر نقاط قوت این سدان چینی به شمار می‌روند. عرضه محدود و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده نیز همانند فاو بسترن B30 در زمره نقاط ضعف بسترن بی ۵۰ اف دسته‌بندی می‌شوند.

رقبا و وضعیت فروش بسترن بی ۵۰ اف در بازار ایران

بسترن B50F در هنگام عرضه با رقبایی قدر همچون جک جی ۵، ام وی ام ایکس ۲۲، ام وی ام ایکس ۳۳اس، مزدا ۳ قدیمی و … دست و پنجه نرم می‌کرد که علی‌رغم بهره‌مندی از مزایای زیاد نتوانست فروشی گسترده را در بازار ایران تجربه کند. بنابراین به عنوان جمع‌بندی می‌توان اظهار داشت که وضعیت فروش فاو بسترن B50F به میزان رقبای خود پررونق نبوده و مشتریان ایرانی با شک و تردید به سمت‌وسوی خرید این محصول نسبتا باکیفیت چینی گام برمی‌دارند؛ چرا که اصولا مشتری ریسک ناپذیر ایرانی ترجیح می‌دهد به سراغ خرید محصولات پرفروش و محبوب برود تا در زمان فروش نسخه دست دوم آن چندان با مشکل مواجه نشده و ارزش سرمایه خود را تا حد امکان حفظ کرده باشد.

 

نویسنده: حسین باباپور