بررسی مشخصات فنی فولکس واگن بیتل ۲۰۱۳

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فولکس واگن بیتل ۲۰۱۳

فولکس واگن بیتل یکی از محبوب‌ترین، پرفروش‌ترین و ماندگارترین خودروهای تاریخ و همین طور کمپانی آلمانی فولکس واگن است. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۳۸ به بازار آمد و تا سال ۲۰۰۳ روی خط تولید باقی ماند و در دهه ۴۰ خورشیدی هم چندین مدل از آن وارد ایران شد که به فولکس قورباغه‌ای معروف است. هم‌زمان با تولید مدل کلاسیک، نسخه جدیدی از این خودرو با نام New Beetle در سال ۱۹۹۷ به مشتریان معرفی شد و تا سال ۲۰۱۹ هم تولید و عرضه آن ادامه داشت. بیتل جدید هم مثل مدل قدیمی توانست راهی به بازار ایران پیدا کند و مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ این هاچبک جذاب در مدل‌های کوپه و کانورتیبل به صورت محدود وارد کشور شود.

مزایا و معایب

+ طراحی زیبا

+ موتور قدرتمند

واردات محدود

مشخصات فنی

فولکس واگن بیتل جدید در بازارهای جهانی با پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مختلفی موجود است، اما مدل‌هایی که وارد ایران شده‌اند، قدرتشان را فقط از یک موتور ۲ لیتری توربو می‌گیرند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته DSG به چرخ‌های جلو متصل است.

جعبه دنده DSG نام تجاری است که فولکس واگن به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DCT) داده است.

پیشرانه بیتل حداکثر ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و برای افرادی که فقط کارهای روزمره انجام می‌دهند، زیادی است، اما کاملا مناسب جوانانی است که می‌خواهند یک رانندگی اسپرت را تجربه کنند و گیربکس DSG هم در آب و هوای سرد عملکرد مناسبی ندارد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۲۰۰ اسب بخار

گشتاور

۲۸۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک DSG

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۷.۵ ثانیه

سرعت

۲۲۳ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

هاچبک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۷۷ میلیمتر

عرض

۱۸۳۱ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۸۶ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۳۷ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۱۷ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۳۶ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی فولکس واگن بیتل ۲۰۱۳

ماشین هاچبک معروف و مشهور آلمانی به دلیل شباهتش به سوسک سیاه، بیتل (Beetle) به معنی سوسک نام گرفت، اما در چشم ما ایرانی‌ها با آن چراغ‌های گرد، شبیه قورباغه است. طراحی ظاهری فولکس واگن بیتل جدید بر اساس همان مدل کلاسیک انجام شده است، یعنی یک بدنه گرد با چراغ‌های دایره‌ای شکل.

در نمای جلو بیتل جدید شاهد چراغ‌های گردی هستیم که در دو طرف کاپوت قرار گرفته‌اند. درپوش موتور نیز تا پایین چراغ‌ها ادامه یافته و به همراه طراحی خاص سپر، نمایی بانمک برای این محصول مشهور فولکس واگن به وجود آورده است.

در نمای جانبی، مهم‌ترین شاخصه‌های بصری شامل فرم نیم‌دایره مانند سقف و همچنین گلگیرهای بسیار برجسته آن می‌شود که جلوه‌ای متمایز و خاص برای فولکس واگن بیتل رقم زده و آن را پهن‌تر نشان می‌دهد.

در بخش عقب سعی شده تا نمایی هماهنگ با بخش جلو داشته باشد و فرم مدل کلاسیک بیتل را نیز حفظ کند. اما فرم چراغ‌های عقب حالتی نیمه بیضی دارد و با چراغ‌های جلو متفاوت است. در نمای عقب یک اسپویلر زیر شیشه نصب شده تا علاوه بر ایجاد شکل و شمایلی اسپرت، به پایداری و کنترل هاچبک ۲۰۰ اسب بخاری کمک کند. تنها نکات جالب درباره سپر عقب، دو سر اگزوز و همچنین نوارهای شب‌نمای قرمز رنگ است.

طراحی داخلی

کابین فولکس واگن بیتل ۲۰۱۳

طراحی داخلی فولکس واگن بیتل برای هماهنگی با ظاهر گرد این خودرو، با المان‌های دایره‌ای و منحنی کار شده است. دریچه‌های تهویه، قاب دستگیره درها، کنترل‌های سیستم تهویه، کیلومتر شمار آنالوگ و آمپرهای روی داشبرد یا دایره است یا حالتی بیضی شکل دارد.

فرمان از نوع دی کات است و کیلومترشمار هم طراحی اسپرت دارد تا هیجان را به راننده منتقل کند، مخصوصا وقتی که قرار است از همه ۲۰۰ اسب بخار موتور استفاده شود. روی داشبرد سه آمپر آنالوگ قرار گرفته که مشابه ماشین‌های آفرود است. هر چند در بعضی از بخش‌های داشبرد و رودری‌ها، پلاستیک خشک به کار رفته، اما در کل کابین کیفیت قابل قبولی دارد.

صندلی‌ها هم مثل فرمان از نوع اسپرت است و بدن راننده و سرنشین جلو را کاملا در برمی‌گیرد. ردیف جلو فضای بزرگ و جاداری را در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهد، اما ردیف عقب کمی برای تنگ و برای افراد قدبلند کوتاه است.

قیمت فولکس بیتل در بازار

نمای عقب فولکس واگن بیتل ۲۰۱۳

مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ فولکس واگن بیتل اوایل دهه ۹۰ خورشیدی وارد کشور شد و به دلیل نوستالژیک بودن و همین طور طراحی ظاهری جذاب توانست نظرها را به خود جلب کند، اما قیمت بالا مانع خرید خودرو توسط طرفداران فولکس قورباغه‌ای می‌شد. واردات بیتل جدید به صورت محدود صورت گرفته بود و به همین خاطر خدمات پس از فروش گسترده‌ای ندارد. با وجود اینکه فولکس واگن بیتل حدود یک دهه است که وارد کشور نشده، اما قیمت مدل ۲۰۱۳ آن بیش از ۱.۵ میلیارد تومان است.

نویسنده: میلاد قزللو