هوندا آکورد، خودرو خوش ساخت ژاپنی

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ هوندا آکورد، خودرو خوش ساخت ژاپنی

هوندا آکورد یک محصول معروف و محبوب از کمپانی خودروسازی هوندا ژاپن است که طی سال ۱۹۷۶ وارد سبد محصولات این شرکت شد و تاکنون در قالب ۱۰ نسل به حیات خود ادامه داده است.

نسل نهم هوندا آکورد از سال ۲۰۱۳ مهمان خیابان‌های کشورمان شد. همچنین مدل نیوفیس آن نیز در قالب مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به دست مشتریان داخلی رسید. با این حال به دلیل مشکلات مختلف در سمت عرضه این خودرو به مشتریان ایرانی، همچنین برخی مسائل پیرامون ممنوعیت واردات خودروهای ساخت آمریکا سبب شد تا این محصول با کیفیت و خوش‌ساخت ژاپنی نتواند آن‌طور که باید و شاید به جایگاهی بالا در بین خریداران ایرانی دست پیدا کند و از این حیث رقابت را به محصولات کره‌ای نظیر هیوندا سوناتا و کیا اپتیما واگذار کرد. به هر حال در مطلب پیش رو قصد داریم تا هوندا آکورد را از جوانب مختلف ظاهری، فنی، کابین، وضعیت فروش و … مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

طراحی ظاهری هوندا آکورد

طراحی ظاهری هوندا آکورد

این سدان میان سایز ژاپنی از نوعی پختگی و اصالت قابل توجه بهره برده و نسبتا لوکس و باوقار جلوه می‌کند. در مدل ۲۰۱۳ شاهد طراحی ساده‌تر چهره نسبت به نمونه نیوفیس هستیم. چراغ‌های کشیده با حالتی تهاجمی و خشن به صورت ساده در دو طرف یک جلوپنجره زیبا جای گرفته‌اند و همراه با سایر المان‌ها نظیر چراغ‌های مه شکن و دریچه هواکش سپر، چهره‌ای تقریبا مصمم و قاطع را برای این سدان خانوادگی رقم زده‌اند.

با این حال در مدل نیوفیس المان‌های چهره به ویژه طراحی سپر و جلو پنجره کاملا تغییر کرده و چهره‌ای به مراتب به‌روزتر و مدرن‌تر را از این خودرو به نمایش گذاشته است که میزان خشونت نهفته در آن نسبت به گذشته کاملا ارتقا یافته و بر جنبه‌های اسپرت چهره آکورد افزوده شده است. حضور خطوط حجمی روی درب کاپوت و پروفیل جانبی نیز سبب شده تا بدنه‌ای عضلانی و خوش‌تراش برای هوندا آکورد به ویژه در مدل نیوفیس رقم بخورد.

در قسمت عقب هوندا آکورد نیز از چراغ‌های بزرگ دوتکه در دو سمت درب کاپوت و سطح داخلی آن استفاده شده که نمایی متناسب و هماهنگ با چهره این خودرو را پدید آورده‌اند. طراحی سپر عقب مدل نیوفیس نیز در نوع خود جالب توجه و جذاب به نظر می‌رسد. در مجموع باید عنوان کرد که نمای ظاهری هوندا آکورد به ویژه در مدل نیوفیس کاملا جذاب و مطابق با سلیقه مشتریان اینگونه سدان‌های خانوادگی طراحی شده و از این حیث به راحتی می‌تواند رضایت خانواده‌ها و سایر مشتریان را کسب کند.

طراحی داخلی هوندا آکورد

طراحی داخلی هوندا آکورد

ترسیم نمای داخلی این خودرو به نوبه خود کاملا متناسب و قابل قبول صورت پذیرفته است؛ با این وجود حالت مواج قسمت بالای کنسول میانی کمی متمایز و منحصر به فرد به نظر می‌رسد که شاید چندان با سلیقه عمومی مطابقت نداشته باشد. به هر حال فارغ از این مورد انتقاد چندانی نمی‌توان به طراحی داخلی هوندا آکورد وارد دانست. در مدل نیوفیس نیز سبک طراحی کلی چندان دستخوش تغییر نشده اما استفاده از برخی پلاستیک‌های براق موجب ارتقاء درجه لوکس بودن کابین شده است. غربیلک فرمان هم کاملا خوش‌دست و مطابق با ویژگی‌های این سدان خانوادگی به نظر می‌رسد.

سطح کیفی متریال به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و سایر قسمت‌های کابین نیز تقریبا باکیفیت و مرغوب احساس می‌شود. ارگونومی صندلی‌ها به نحوی است که می‌تواند بدن سرنشین را به‌خوبی در برگرفته و حین عبور از پیچ‌ها آن را کاملا حمایت کند و همچنین کوفتگی و خستگی چندانی را در مسافرت‌های طولانی بر بدن سرنشینان وارد نیاورد. در ضمن از روی موقعیت راننده بسیاری ادوات در دسترس بوده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

هوندا آکورد فضایی جادار را جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال در کابین خود فراهم کرده و محدودیت چندانی را بر ایشان تحمیل نمی‌کند. صندوق عقب این خودرو هم گنجایشی در حدود 445 لیتر را به اسباب و وسایل کاربران اختصاص داده است و در مجموع باید عنوان داشت که کابین آکورد چه از لحاظ طراحی و چه سطح کیفی مطابق با ویژگی‌های یک سدان خانوادگی طراحی شده و به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد.

آپشن ها و امکانات Honda accord

هوندا آکورد ۲۰۱۵-۲۰۱۶ با پکیج EXL وارد بازار ایران شده و از تجهیزات رفاهی ایمنی زیر بهره می‌برد: کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، یک حالت رانندگی اکو، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر، رادارهای ایمنی نقطه کور و تغییر لاین و تصادف از جلو، توزیع نیروی ترمزEBD، ترمز ضد قفلABS و ترمز کمکی، ترمز اضطراری، چراغ روشنایی در روز، چراغ اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو زنون یا ال ای دی، فرمان برقی دو حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی ۳۶۰ وات با هفت بلندگو + سامانه تشخیص صدا و هندزفری و تنظیم هوشمند بلندی صدا، نمایشگر هفت اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، USB، اپل کارپلی، اندروید اتو، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، قطب‌نما، شش عدد کیسه هوای راننده – سرنشین جلو – پرده‌ای و جانبی جلو، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، کنترل کیفیت هوا، صندلی راننده به صورت 10 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و حافظه، صندلی سرنشین جلو چهار حالته برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، پرده برقی عقب.

مشخصات فنی هوندا آکورد

هوندا آکورد نیروی مورد نیاز خود را به یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر مدیون است. قدرت این پیشرانه برابر با ۱۷۳ اسب بخار بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۲۶ نیوتن متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴۹۵ کیلوگرمی نیز برابر با ۱۰ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت هوندا آکورد در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل 7.8 لیتر برآورد می‌شود. لازم به ذکر است که هوندا آکورد ۲۰۱۳ به گیربکس پنج دنده اتوماتیک جهت انتقال نیرو به چرخ‌های جلو مجهز است.

در مدل نیوفیس قوای پیشرانه افزایش یافته و به ۱۸۹ اسب بخار قدرت و ۲۴۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است. وظیفه انتقال نیرو نیز به یک گیربکس سی وی تی سپرده شده تا شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه را برای این خودرو رقم بزند. حداکثر سرعت هوندا آکورد نیو‌فیس برابر با ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

 مزایا و معایب Honda accord

نمای عقب هوندا آکورد

از جمله مهمترین مزیت‌های هوندا آکورد می‌توان به کیفیت ساخت بالا، طراحی ظاهری با پرستیژ، ایمنی بالا، عملکرد فنی مطلوب، کابین جادار، تعلیق کارآمد و سواری نرم، امکانات رفاهی و ایمنی متعدد اشاره کرد. از سوی دیگر واردات محدود و ضعف‌های خدمات پس از فروش آکورد را می‌توان در زمره نقاط ضعف این خودرو دسته‌بندی کرد.

وضعیت فروش هوندا آکورد در ایران

متاسفانه هوندا آکورد علی‌رغم برخورداری از کیفیت ساخت بسیار بالا و عملکرد فنی مطلوب مناسب نتوانست در مبارزه با حریفان کره‌ای که از خدمات پس از فروش بسیار گسترده‌تر بهره می‌برند، موفق عمل کند و در بازار ایران به جایگاه مطلوب خودش برسد. با این حال باید ادعا کرد که هوندا آکورد یکی از صداهای بسیار باکیفیت موجود در بازار ایران بوده و از وضعیت فروش نسبتا متوسطی در کشور ما سود می‌برد.

 

نویسنده: حسین باباپور