بررسی هیوندای i20، هاچبک اقتصادی

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ بررسی هیوندای i20، هاچبک اقتصادی

هیوندا i20 یک هاچبک بسیار جمع و جور خانوادگی از تولیدات سری «i» کمپانی هیوندای است که در سال ۲۰۰۸ وارد لیست محصولات کمپانی کره‌ای مذکور شد تا فضای خالی میان دو مدل i10 و i30 را به طرز مطلوبی پر کند؛ چرا که از لحاظ سایز و اندازه محدودیت‌های هیوندا i10 را به سرنشینان و کاربران تحمیل نمی‌کرد و در سوی دیگر از قیمت بالای هیوندا i30 نیز رنج نمی‌برد.

نسل اول هیوندا آی ۲۰ از سال ۲۰۱۱ توسط شرکت آسان موتور به بازار کشورمان راه پیدا کرد. از طرف دیگر نسل دوم این خودرو نیز توسط شرکت کرمان موتور روانه خیابان‌های ایران شد که دیگر به صورت تماما وارداتی نبود و جزو محصولات مونتاژ داخل به حساب می‌آمد. شرکت کرمان موتور از ابتدای سال ۲۰۱۷ (زمستان ۹۵) پس از کارخانجات خودرو سازی ترکیه و هندوستان، به سومین پایگاه تولید هیوندای i20 در سطح بین‌المللی تبدیل شد. هیوندا i20 مونتاژ کرمان موتور طی سال‌های ۱۳۹۵ تا 13۹۷ به دست مشتریان داخلی رسید و به دلیل برخورداری از مشخصات ظاهری مناسب با استقبال نسبتا مطلوب‌تر مشتریان ایرانی مواجه شد.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا خودرو i20 از کمپانی هیوندای که توسط گروه کرمان موتور در ایران مونتاژ شده است را را از لحاظ طراحی ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی، امکانات، وضعیت فروش و … مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری هیوندای i20

طراحی ظاهری هیوندا i20

ظاهر هیوندای آی۲۰ در مقایسه با مدل پیشین جلوه‌های اسپرت و جوان‌پسندتری را به نمایش گذاشته و از خطوط صاف و اشکال هندسی با زوایای شکسته بهره بیشتری می‌برد، تا بدین ترتیب هیجان و خشونت دوچندانی را از لحاظ ظاهری به بینندگان خود انتقال دهد. در نمای روبرو از چراغ‌هایی با طراحی کاملا خشن استفاده شده که توسط یک جلوپنجره باریک افقی از دو گوشه به یکدیگر پیوند خورده‌اند. یک هواکش بزرگ مشبک نیز به زیبایی در فضای زیرین جلوپنجره جای گرفته تا به همراه دو مه شکن اطراف خود چهره‌ای نسبتا خانوادگی اما در عین حال مهیج‌تر از مدل پیشین را از هیوندای  i20 نسل دوم به نمایش بگذارد.

خطوط برجسته روی درب کاپوت به علاوه یک خط شانه‌ای که دو انتهای چراغ‌های جلو و عقب را به یکدیگر پیوند داده، نمایی نسبتا خوش فرم و تا حدی عضلانی‌تر برای این هاچبک کره‌ای رقم زده است. استفاده از ضربه‌گیرهای پلاستیکی در پایین درب‌ها نیز به نوبه خود موجب کاهش سادگی نمای جانبی هیوندای I20 شده است. بارزترین و شاخص‌ترین مشخصه ظاهری هیوندای i۲۰ کرمان موتور در نمای جانبی به ستون c مشکی رنگ این خودرو باز می‌گردد که به صورت جالب توجهی پنجره‌های عقب را به شیشه پشت پیوند داده و نمایی خاص و اسپرت برای این خودرو رقم زده است. طرح و سایز مناسب رینگ‌های استاندارد این خودرو نیز موجب جوان‌پسندتر جلوه کردن و زیبایی بیشتر آی ۲۰ شده است.

در نمای پشت از چراغ‌هایی با طراحی جذاب و سرشار از زوایای تندوتیز استفاده شده که با حالتی کشیده و دو تکه، دو طرف درب صندوق و بخشی از سطح داخلی آن را به تسخیر خود در آورده و نمایی اسپرت و جذاب به قسمت پشت هیوندای آی ۲۰ افزوده‌اند. طرح سپر نیز در نوع خود جالب توجه و در عین حال ساده به نظر می‌رسد که وجهه‌ای هماهنگ با سایر المان‌های نمای پشت آی ۲۰ پدید آورده است.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری هیوندای i20 جدید در مقایسه با گذشته بسیار مهیج‌تر شده و همین امر سبب گردید تا مشتریان بیشتری به سوی این خودرو هاچبک جلب شوند و تمایل به خرید آن داشته باشند.

طراحی داخلی هیوندای i20

طراحی داخلی هیوندا i20

نمای کابین این کره‌ای جمع و جور به اندازه طرح بیرونی آن جذاب و مهیج به نظر نمی‌رسد، با این حال نمی‌توان انتقاد چندانی به سبک طراحی داخلی این خودرو وارد دانست. شیوه طراحی داشبورد و رودری‌های هیوندا I20 گرچه چندان پیچیده و مدرن صورت نپذیرفته اما به نوبه خود می‌تواند موجب آرامش خاطر سرنشینان و لذت بصری ایشان شود. طراحی غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز زیبایی و وقار قابل قبولی را در مقابل چشمان راننده پدید آورده است. کنسول میانی و دکمه‌ها و سایر المان‌های تعبیه شده روی آن نیز از چینشی با نظم قابل قبول و مناسب سود می‌برند و همین امر سبب شده تا کار کردن با آنها حین رانندگی آسان‌تر باشد.

سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین هیوندای آی ۲۰ نیز کاملا قابل قبول بوده و در این رنج قیمت به راحتی می‌تواند رضایت مشتریان را برآورده سازد. استفاده از تریم دو رنگ در فضای داخلی کابین خود را سبب زیباتر به نظر رسیدن کابین هیوندای آی20 شده است. همچنین از لحاظ فضای کابین نیز چهار سرنشین بزرگسال می‌توانند از حضور در این بخش خودرو لذت ببرند. صندوق عقب 301 لیتری آی ۲۰ هم گرچه چندان وسیع به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند نیازهای خانواده‌های کوچک را تا حد امکان مرتفع سازد.

در مجموع باید عنوان داشت که کابین هیوندا I20 مونتاژ کرمان موتور از لحاظ طراحی و کیفیت در سطحی مقبول قرار دارد اما میزان جاداری آن بیشتر مناسب خانواده‌های کوچک و کم جمعیت خواهد بود.

آپشن‌ها و امکانات هیوندای i20

هیوندای  i20 مونتاژ کرمان موتور از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی به موارد زیر مجهز شده است: کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسورهای پارک در جلو و عقب، حسگر فشار باد تایر، رادار تغییر لاین، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، دیلایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، هندزفری، نمایشگر هفت اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، درگاهUSB ، نمایشگر آینه وسط، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای در مدل‌های ۹۷، سیستم تهویه اتوماتیک، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، خروجی برق ۱۲ ولت، تریم دو رنگ داخلی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن.

مشخصات فنی هیوندای i20

هیوندا I20 مونتاژ کرمان موتور قوای محرکه خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۴ لیتر دریافت می‌کند. حداکثر توان خروجی از این موتور برابر با ۹۹ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۱۳۴ نیوتون متر می‌رسد. فرایند شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۱۰۲۵ کیلوگرمی حدود ۱۳.۲ ثانیه به طول انجامیده و بیشینه سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت ترکیبی هیوندای  i۲۰ کرمان موتور حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. با توجه به آمار و ارقام ارائه شده می‌توان دریافت که عملکرد فنی هیوندای i۲۰ چندان مهیج و به خصوص برای جوانان قابل قبول نخواهد بود. با این حال این خودرو می‌تواند به نیازهای زوج‌های جوان و خانواده‌های کم جمعیت تا حد امکان و بدون دردسر پاسخ دهد.

مزایا و معایب هیوندا i20

نمای کناری هیوندا i20

هیوندا i20 از موارد مثبتی همچون کیفیت ساخت بالا، فرمان پذیری مناسب، فضای کابین مناسب، مصرف سوخت معقول و خدمات پس از فروش گسترده شرکت آسان موتور سود می‌برد. از سوی دیگر امکانات رفاهی نه چندان گسترده و همچنین عملکرد نه چندان قدرتمند پیشرانه نیز جزو نقاط ضعف این هاچبک کره‌ای به حساب می‌آید.

وضعیت فروش هیوندا I20 در بازار ایران

I20 کرمان موتور به دلیل برخورداری از محسناتی همچون طراحی ظاهری بهتر از گذشته و کیفیت ساخت مناسب توانست نظر شمار بیشتری از مشتریان را نسبت به خود جلب سازد. بنابراین باید اظهار داشت که وضعیت فروش هیوندا i20  کرمان موتور نسبت به گذشته بسیار بهتر بوده و به طور کل در بازار ایران نیز مشتریان مخصوص به خود را داشته و دارد. بنابراین می‌توان عنوان داشت که تقاضای خرید و فروش هیوندای I20 در بازار ایران در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی می‌شود.

نویسنده: حسین باباپور