بررسی مشخصات فنی چری تیگو ۷

۱۸ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی چری تیگو ۷

چری تیگو ۷ یکی از چندین محصول خودروساز چینی است که توسط مدیران خودرو در ایران مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد. مدل مفهومی این کراس‌اوور در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و چهار سال بعد روی خط تولید قرار گرفت. عرضه رسمی خودرو چری تیگو ۷ اکسلنت به ایرانی‌ها در اواسط تابستان ۹۶ شروع شد و از پاییز سال ۹۷ هم تیپ IE آن به بازار داخلی آمد. مشخصات فنی این دو تیپ یکسان است، اما کابین تیپ IE با تیپ اکسلنت در ۱۸ مورد با هم تفاوت دارند. چینی‌ها بعدها نسل دوم این خودرو را با نام چری تیگو ۷ پرو معرفی کردند که فعلا به ایران نرسیده است.

مزایا و معایب

+ طراحی داخلی باکیفیت

+ آپشن‌های بیشتر از رقبا

+ استفاده از زنجیر تایم

+ آپشن‌های بیشتر تیپ IE نسبت به تیپ اکسلنت

– اندازه یکسان با تیگو ۵

– تک دیفرانسیل

– تک دیفرانسیل

مشخصات فنی

چری تیگو ۷ مشخصات فنی یکسانی با آریزو ۶ و آریزو 5T دارد و از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۴۷ اسب بخار استفاده می‌کند، اما برعکس این دو خودرو هم‌خانواده، دارای گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ سرعته است.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژ
قدرت

۱۴۷ اسب بخار

گشتاور

۲۱۰ نیوتن.متر
گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۲ ثانیه

سرعت

۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۷ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵
فرمان

برقی

بدنه

کراس‌اوور
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۳۲ میلیمتر

عرض

۱۸۳۷ میلیمتر
ارتفاع

۱۶۷۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص

۱۴۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب

۴۱۴ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۷ لیتر
قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد
رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد
نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری چری تیگو ۷ سرشار از المان‌های جوان‌پسند و اسپرت است که شبیه به هیچ‌کدام از تولیدات قبلی چری نیست و ظاهر متمایز و آینده‌نگرانه‌ای را از خود به نمایش گذاشته است.

در این کراس‌اوور چینی شاهد چشمان تندوتیز و تا حدودی خشن هستیم که حالتی مصمم به چهره خودرو بخشیده است. طراحی چراغ‌ها شباهت زیادی به نوک نیزه سربازان دارد. جلوپنجره نیز از انواع و اقسام نوارهای باریک و مواج تشکیل شده و یک نوار کرومی چراغ‌های جلو را به یکدیگر پیوند داده است.

طراحی سپر جلو هماهنگی خوبی با سایر المان‌ها داشته و جلوه خوشایندی برای نمای روبه‌رو چری تیگو ۷ رقم زده است. استفاده از یک خط شانه‌ای که از انتهای چراغ عقب تا حوالی گلگیر جلو کشیده شده، کاهش سادگی پروفیل جانبی بدنه و عضلانی‌تر جلوه کردن این بخش از خودرو را به دنبال دارد. طرح چراغ‌های عقب سنخیت چندانی با چراغ‌های جلو نداشته و می‌توانست طراحی هماهنگ‌تری داشته باشد.

طراحی در صندوق عقب نیز به صورت نسبتا ساده انجام شده که البته جزئیات بیشتر به کار رفته در بخش مشکی رنگ سپر عقب توانسته سادگی در صندوق را تا حد زیادی جبران کند.

به‌طور کلی چری تیگو ۷ از یک نوع طراحی ظاهری متمایز، آینده‌نگرانه و جسورانه برخوردار شده که علاوه بر جلب نظر مثبت مشتریان مسن‌تر و خانواده‌ها، می‌تواند جوان‌ترها را نیز به سوی این کراس‌اوور چینی بکشاند.

طراحی داخلی

پس از ورود به درون کابین چری تیگو ۷ با نوعی طراحی مینیمالیستی مواجه خواهید شد که اگر نمایشگر لمسی را ندیده بگیریم، جزئیات چندانی، به ویژه در نیمه بالایی داشبورد مشاهده نخواهد شد.

این سبک طراحی که بر خلاف نمای بیرونی خودرو جزئیات زیادی را در برنمی‌گیرد، برگرفته از تمایلات فکری آینده‌نگرانه طراحان داخلی چری تیگو ۷ بوده که سعی در ایجاد فضای مدرن با حداقل‌ها دارد.

طراحی دریچه‌های تهویه در دو طرف نمایشگر مرکزی بسیار مدرن جلوه کرده و چینش دکمه‌ها روی کنسول میانی آرامش خاصی را درون خود پنهان کرده است. طرح داخلی غربیلک فرمان گرچه کاملا خلاقانه به نظر می‌رسد اما اصلا زیبا نبوده و نمای نسبتا زشتی به فضای کابین داده است. با این حال طرح اسپرت کیلومترشمار پشت فرمان تشدیدکننده جاذبه‌های جوان‌پسند کابین تیگو ۷ بوده و جلوه‌های نسبتا مهیج‌تری مقابل چشمان راننده پدید آورده است.

متریال داشبورد در نمونه‌های قدیمی‌تر (تیپ اکسلنت) از جنس پلاستیک خشک بود که چندان حس خوشایندی به کاربران منتقل نمی‌کرد اما در نسخه جدید تیگو ۷ یعنی مدل ۹۸، از فوم نرم برای نیمه بالایی داشبورد استفاده شده که موجب ارتقای کیفیت کابین خودرو شده است. از نظر گنجایش فضای داخلی نیز پنج سرنشین بزرگسال با حداقل محدودیت می‌توانند از کابین چری تیگو ۷ بهره کافی ببرند.

همچنین ظرفیت فضای صندوق عقب این خودرو کراس اوور جمع‌وجور برابر با ۴۱۴ لیتر است که از این نظر از بعضی سدان‌های چینی مثل برلیانس کوچک‌تر است، با این حال مشکلات چندانی را به جهت جای دادن وسایل و ملزومات یک مسافرت خانوادگی ۴ تا ۵ نفره بر کاربران تحمیل نمی‌کند. در صورت نیاز، گنجایش فضای بار پس از خواباندن صندلی‌های تا ۱۱۲۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

تیگو ۷؛ رده‌بالاترین چری

چری تیگو ۷ رده‌بالاترین و بزرگ‌ترین کراس‌اوور خودروساز چینی، البته قبل از رونمایی فونیکس تیگو ۸ پرو است که در سال ۹۶ با تیپ اکسلنت به ایرانی‌ها معرفی شد و از سال ۹۷ تیپ IE آن روی خط مونتاژ مدیران خودرو قرار دارد.

قیمت چری تیگو ۷ در حال حاضر (بهمن ماه ۱۴۰۰) بیش از یک میلیارد تومان است و خرید خودرو با این قیمت برای همه مقدور نیست.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو