پرفروش ترین برندهای خودرو ۲۰۲۱

۲۳ تیر ۱۴۰۱ پرفروش ترین برندهای خودرو ۲۰۲۱

آمار فروش خودروسازان و برندها در سال ۲۰۲۱ اعلام شد. بر اساس این آمار تویوتا با اختلاف زیاد با رقبا، در صدر فهرست پرفروش‌ترین برندهای خودرو ۲۰۲۱ قرار گرفت. فولکس واگن، هوندا، هیوندای، فورد، نیسان، کیا، سوزوکی، شورولت و مرسدس بنز برندهای آلمانی، ژاپنی، آمریکایی و کره‌ای هستند که رتبه‌های ۲ تا ۱۰ را به خود اختصاص داده‌اند. بی ام و یازدهم، رنو سیزدهم، مزدا پانزدهم و پژو نوزدهمین برند پرفروش ۲۰۲۱ شده‌اند. در این فهرست که نام ۶۰ برند خودرو دیده می‌شود، نام ایران خودرو در رده ۴۰ و سایپا در رده ۴۲ نیز به چشم می‌خورد.

تویوتا (۸.۷ میلیون دستگاه)

با توجه به آمار منتشرشده، برند تویوتا پرفروش‌ترین و پرتیراژترین برند خودرو جهان در سال ۲۰۲۱ است. این خودروساز ژاپنی در سال گذشته میلادی، بیش از ۸ میلیون دستگاه خودرو در کشورهای مختلف جهان فروخت که نشان از رشد ۱۰ درصدی آمار فروش نسبت به سال ۲۰۲۰ دارد. دلیل این اتفاق هم تقاضای بالا در ایالات متحده، به عنوان بزرگ‌ترین بازار تویوتا و همچنین افزایش ۸۴ درصدی فروش در اندونزی، چهارمین بازار این برند است. تویوتا هایلوکس، تویوتا کمری و تویوتا کرولا پرفروش‌ترین محصولات این برند در بازارهای آمریکا، خاورمیانه، چین و استرالیا است.

فولکس واگن (۵.۲ میلیون دستگاه)

فولکس واگن نسبت به سال ۲۰۲۰ خودرو کمتری فروخته که بیشترین کاهش تقاضا برای چین با ۸ درصد و آلمان با ۷ درصد کاهش است. اما آلمانی‌ها همچنان حدود ۵۰۰ هزار دستگاه از محصولات فولکس واگن را خریداری کرده‌اند و ۲.۱ میلیون دستگاه خودرو هم سهم چینی‌ها بوده است. مدل‌های لاویدا، بورا، تی راک، گلف و پولو بیشترین مشتری را در بازارهای جهانی داشته‌اند.

هوندا ( ۴.۲ میلیون دستگاه)

خودروسازی ژاپنی هوندا، با فروش ۴.۲ میلیون دستگاه خودرو در جایگاه سوم پرفروش‌ترین برندهای ۲۰۲۱ قرار دارد. میزان فروش این برند ژاپنی نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱ درصد افزایش داشته و به عبارتی ثابت بوده است. هوندا CR-V در کشورهای ایالات متحده و چین بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه فروش داشته و هوندا XR-V دیگر محصولی است که در چین در لیست ۱۰ خودرو پرفروش قرار گرفته است.

هیوندای (۳.۸ میلیون دستگاه)

جایگاه چهارمین برند پرفروش جهان در اختیار خودروساز کره‌ای هیوندای است که به لطف عرضه خودروهای جدید آیونیک ۵ و سانتاکروز و همچنین ارائه نسل جدید پالیسید، سانتافه و توسان توانسته نظر مشتریان آمریکایی را به خود جلب کند و در این کشور، بیشتر از کره جنوبی فروش داشته باشد. همچنین این خودروساز در کشورهای در حال توسعه با عرضه هیوندای کرتا، توجه خریداران را به سمت خود جلب کرده است.

فورد (۳.۷ میلیون دستگاه)

برند آمریکایی فورد در سال ۲۰۲۱ در رقابت با هیوندای کم آورد و جایگاه چهارم پرفروش‌ترین برند خودرو ۲۰۲۱ جهان را از دست داد. همیشه بیشترین مشتریان فورد اهالی آمریکا، چین و بریتانیا بوده‌اند که در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۵ درصد، ۲ درصد و ۴ درصد ماشین کمتری از این خودروساز خریده‌اند. آمریکایی‌ها ۵۴۴ هزار دستگاه فورد F-150 خریداری کردند و مشتریان استرالیایی و آفریقایی ۱۴۱ هزار دستگاه از فورد رنجر را سفارش دادند.

نیسان (۳.۶ میلیون دستگاه)

نیسان دیگر خودروساز ژاپنی است که نامش در بین ۱۰ برند پرفروش ۲۰۲۱ دیده می‌شود. مدل‌های سیلفی، روگ، فرانتیر، سانی و نوت در بازارهای مختلف جهان بیشترین فروش را در بین محصولات این برند داشته‌اند. همان طور که انتظار می‌رود نصف فروش نیسان در سال ۲۰۲۱ توسط مشتریان چینی و آمریکایی انجام شده و آنها ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو با نشان نیسان خریداری کرده‌اند.

کیا (۲.۹ میلیون دستگاه)

دیگر خودروساز کره‌ای توانست در جمع ۱۰ برند پرفروش حضور داشته باشد، کیا است. آمار فروش این برند در سال گذشته، ۶.۵ درصد از سال ۲۰۲۰ بیشتر بوده و بیشترین سهم را در این موفقیت، خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، مخصوصا کیا اسپورتیج داشته است. نکته جالب درباره محصولات کیا این است که هیچکدام از آنها جزو ۱۰ خودرو پرفروش در بازارهای مختلف نبوده‌اند.

سوزوکی (۲.۷ میلیون دستگاه)

بیشترین میزان رشد در بین پرفروش‌ترین برندهای خودرو ۲۰۲۱ متعلق به سوزوکی است. بزرگ‌ترین بازار این برند کشور هند است و محصولاتش با نام سوزوکی ماروتی به فروش می‌رسد. تقاضای زیاد در بازار جنوب آسیا و قیمت‌های اقتصادی خودروهای سوزوکی موجب شده تا در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۳ درصد بیشتر فروش داشته باشد و شورولت و مرسدس بنز را پشت سر بگذارد.

شورولت (۲.۶ میلیون دستگاه)

شورولت دومین برند آمریکایی است که نامش در فهرست پرفروش‌ترین برندهای خودرو ۲۰۲۱ جهان دیده می‌شود. شورولت سیلورادو پرفروش‌ترین محصولی است که با نشان این برند آمریکایی فروخته می‌شود و آمار فروش آن در آمریکا به تنهایی یک‌پنجم آمار فروش جهانی شورولت است. آمریکایی‌ها بیشترین سهم را با خرید ۱.۴ میلیون دستگاه در آمار جهانی شورولت دارند.

مرسدس بنز (۲.۳ میلیون دستگاه)

مرسدس بنز، بی ام و و آئودی سه خودروساز بزرگ آلمانی هستند که در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۲.۳ میلیون، ۲.۲ میلیون و ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو فروخته‌اند و در رتبه‌های ۱۰ تا ۱۲ پرفروش‌های جهان قرار دارند. فروش بنز در سال گذشته، ۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده که دلیل آن هم کمبود چیپ‌ها و نیمه‌رساناها تلقی می‌شود. عرضه خودروهای برقی مرسدس بنز EQS و مرسدس بنز EQE آمار فروش ماشین‌های برقی برند آلمانی را ۷۰ درصد افزایش داده و سهم آنها سال به سال در فروش جهانی بنز بیشتر می‌شود.

ایران خودرو (۴۵۱ هزار دستگاه)

در آمار فروش برندهای خودرو ۲۰۲۱ که شامل ۶۰ برند می‌شوند، نام دو خودروساز بزرگ ایران هم وجود دارد. از ۹۲۵ هزار خودرویی که در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ خورشیدی) در ایران فروخته شده، ۴۵۱ هزار ماشین سهم ایران خودرو است تا در رتبه ۴۰ برند پرفروش جهان قرار بگیرد. تنها خودرو جدیدی که این شرکت به بازار فرستاده، تارا است و بقیه محصولات این شرکت شامل خودروهای قدیمی پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو پارس، دنا، دنا پلاس و سمند سورن می‌شود.

سایپا (۴۱۶ هزار دستگاه)

گروه خودروسازی سایپا، به عنوان دومین تولیدکننده ماشین ایران در جایگاه ۴۲ آمار فروش جهانی ۲۰۲۱ جای گرفته است. خودروهای کوییک و ساینا بیشترین سهم را در آمار فروش ۴۱۷ هزار دستگاهی سایپا دارند و تنها خودرو جدید در فهرست محصولات این شرکت، شاهین است که آن هم با جدیدترین محصولات دیگر خودروسازان قابل مقایسه نیست.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو