بهترین خودروها برای رانندگان تازه‌کار

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ بهترین خودروها برای رانندگان تازه‌کار

یکی از لحظات هیجان‌انگیزی که هر فردی می‌تواند تجربه کند، وقتی است که در آزمون رانندگی قبول می‌شود و چند وقت بعد کارت گواهینامه رانندگی را از پستچی تحویل می‌گیرد. بعد از این لحظه فرد احساس آزادی و البته بزرگسالی خواهد داشت.

خرید اولین خودرو تجربه جذابی است، به‌خصوص اگر تازه گواهینامه گرفته باشید. با این حال، هزینه خرید و نگهداری اتومبیل مخصوصا در حال حاضر کمی گران است و به همین دلیل خیلی از رانندگان تازه‌کار سعی می‌کنند تا خودرویی ارزان‌قیمت پیدا کنند تا اگر اتفاقی برای ماشین افتاد یا تصادف شد، هزینه زیادی روی دستشان نگذارد.

اولین گزینه‌ای که پیش روی تازه‌کارها قرار دارد، خودروهای کارکرده و دسته دوم است. اما ممکن است این نوع ماشین‌ها به خاطر اینکه مصرف و مستهلک شده‌اند، هزینه نگهداری بیشتری روی دستتان بگذارند، هر چند قیمت کمتری دارد و در صورت تصادف و آسیب به بدنه چندان ناراحت نمی‌شوید اما خودرو نو و جدید امکانات به‌روزتری دارد و ایمن‌تر است.

هنگام خرید اولین خودرو به این نکات توجه کنید

اولین نکته‌ای که رانندگان تازه‌کار باید در زمان خرید اولین خودرو به آن توجه داشته باشند «بیمه» است. خودروهای صفر توسط تولیدکننده بیمه می‌شوند و خودروهای دسته دوم هم معمولا بیمه بدنه و شخص ثالث دارند که فروشنده موقع خرید شرایط بیمه‌ای خودرو را اعلام می‌کند. بیمه بودن خودرو باعث می‌شود تا در زمان رانندگی استرس کمتری داشته باشید و در صورت سانحه یا حادثه هزینه کمتری متحمل شوید.

دومین نکته‌ای که می‌تواند به تازه‌کارها آرامش دهد، ایمن بودن خودرو است. خودروها در آزمایشگاه‌های مخصوص تست تصادف مورد بررسی قرار می‌گیرند و امتیاز دریافت می‌کنند. هر چه امتیاز بیشتر باشد، خودرو مورد نظر ایمن‌تر است.

رانندگی با خودروهای کوچک راحت‌تر است. این مورد یکی دیگر از نکات مهمی است که رانندگان تازه‌کار باید در نظر بگیرند. ماشین‌هایی که اندازه و ابعاد کوچکی دارند، مثل هاچبک‌ها و سدان‌های کوچک، دید بیشتری در اختیار راننده قرار می‌دهند و فردی که پشت فرمان می‌نشیند، تسلط بیشتری به محیط اطراف و فرمان خودرو خواهد داشت.

بهترین خودروها برای تازه‌کارها در بازار ایران

در یکی دو سال اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی، بازار خودرو شاهد نوسانات شدیدی بوده و قیمت‌ها در بازار چند برابر شده است. در حال حاضر قیمت ارزان‌ترین خودرو صفر حدود ۱۲۰ – ۱۳۰ میلیون تومان است و تهیه این مقدار پول برای راننده جوانی که می‌خواهد اولین خودرویش را بخرد کمی سخت است.

پراید

پراید

اولین گزینه‌ای که در بازار خودرو ایران پیش روی رانندگان تازه‌کار قرار می‌گیرد، پراید است. خودرویی کوچک که تولیدش یک سال پیش متوقف شده و در بازار دست دوم و کارکرده هم با بدنه صندوقدار و هم با بدنه هاچبک موجود است. قیمت پایین خودرو، فراوانی و ارزانی قطعات و مصرف سوخت کم، این خودرو را به انتخاب اول تازه‌کارها تبدیل می‌کند. هر چند از نظر ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد.

تیبا

تیبا ۲

چند سالی است که تیبا به خودرو آموزش رانندگی تبدیل شده و جای پراید را در آموزشگاه‌ها گرفته است. این خودرو هم مثل دیگر محصول سایپا، با دو بدنه سدان و هاچبک عرضه می‌شود اما شکل و شمایل بهتری دارد و موتورش هم قوی‌تر است. همچنین به دلیل استفاده از درها و ستون تقویت‌شده ایمنی بیشتری از پراید دارد. تیبا صندوقدار ارزان‌ترین خودرو صفر بازار است.

ساینا

ساینا

اگر بودجه‌تان بیشتر از هزینه خرید تیبا باشد، می‌توانید سراغ ساینا بروید. این خودرو هم در همان کلاس تیبا قرار دارد و سدان کوچک محسوب می‌شود، البته از هم‌خانواده سایپایی خود زیباتر است و امکانات بیشتری دارد. ساینا G جدید مدل فول آپشن این خودرو است که به نمایشگر لمسی و دوربین عقب هم مجهز است و به کار رانندگانی تازه‌کاری می‌آید که در پارک دوبل و دنده عقب مشکل دارند.

کوییک

کوییک آر

کوییک R از نظر ظاهری جذاب‌ترین خودرویی است که می‌تواند نظر تازه‌کارها را به خود جلب کند. بدنه هاچبک کوییک مثل سیتروئن C3 دو رنگ است و حالتی اسپرت دارد. هر چند مشخصات فنی این خودرو با ساینا و تیبا یکسان است. البته اگر کوییک R پلاس را بتوانید بخرید، برای دنده عقب و پارک دوبل می‌توانید از دوربین عقب استفاده کنید. هر چند قیمت مدل پلاس هاچبک کوچک سایپا کمی گران‌تر از مدل معمولی است.

 

نویسنده: میلاد قزللو