بررسی نسل های بی ام و سری یک (BMW 1 series) در طول تاریخ!

۲۷ مهر ۱۳۹۹ بررسی نسل های بی ام و سری یک (BMW 1 series) در طول تاریخ!

نام بی ام و در کنار دیگر برندهای جهان تافته‌ای جدا بافته به حساب می‌آید. این نام در ذهن ما چنان جا افتاده که اگر به ما 3 ثانیه مهلت دهند تا نام یک برند خودرو را با کمک ضمیر ناخودآگاه به یاد بیاوریم و فرصت فکر کردن نداشته باشیم، حتما برند بی ام و یکی از معدود نام‌ها خواهد بود. بی ام و سری‌های مختلفی دارد که باید سر فرصت به شناخت آن‌ها پرداخت. ناگفته نماند که سری‌های این خودرو جهانی در حوصله یک بحث نمی‌گنجد و برای شناخت هر کدام‌شان باید وقتی مجزا گذاشت. امروز به بررسی بی ام و سری یک (1 series) خواهیم پرداخت و نسل‌های آن را شرح خواهیم داد.

بی ام و سری 1

ساپ کامپکت‌هایی که شاید تا آخرین لحظه حضور این کره خاکی نام‌شان از ذهن هیچ کسی پاک نشود. تمام خودروهای بی ام سری 1 در سگمنت کارآمد C متولد شده‌اند و از سال 2004 خط تولید این سری فکر و ذکر کارخانه خودروسازی بی ام و را درگیر خود کرد و البته این خود درگیری لذت بخش حاصل تقاضاهای دیوانه‌وار بازار جهانی نسبت به این سری هم بوده است. کار به جایی رسید که ساب کامپکت های سری 1 به کامپکت‌های کامل تبدیل شدند و نسل‌های مختلفی را برای چند دهه از آن خود کردند. نسل اول بی ام و سری 1 به صورت هاچبک تولید و راهی بازار شدند. جالب است که مدل هاچبک قابلیت تغییراتی هم در خود داشت و از همان اول با کوپه معرفی کردن خود تا سه نسل آینده الهام بخش سه نسل بعدی سری 1 شد. نسل دوم بی ام سری سری 1 در سال 2013 میلادی از خط تولید کمپانی بی ام و وارد بازار شد. نسل دوم به طور کامل به عنوان کوپه معرفی شد و از همان نسل چندین مدل وارد بازار خودرو جهان شد. حال به چه دلایلی که مشخص نیست اما سدان A این نسل برای مدت زیادی تنها در بازار خودرو چین در دسترس مخاطبان بود. این موضوع تا سال 2017 ادامه داشت تا این که سر و کله کوپه‌های دوست داشتنی نسل دوم در بازار خودرو جهان پیدا شد و به مراتب اشتیاق خرید هم دیده می‌شد. در واقع، نسل اولی که بی ام و سری 1 بیرون آمد، نیت بر این بود که این سری سرآمد و الهام بخش خودروهای با سگمنت کوچک شود اما تمایل بازار و آن چه که مخاطب را راضی نگه می‌دارد همیشه حرف اول را می‌زند. تغییراتی دچار نسل های سری 1 تا سال 2019 شد که یکی از این تغییرات تغییر دیفرانسیل به جلو بوده است.

نسل‌های 2004 تا 2011

در نسل اول بی ام و سری 1 ما شاهد حضور مدل های E81، E82، E87، E88 هستیم. این خودروهای زیبا نسل اول سری 1 هستند که تولید آن‌ها از سال 2004 تا 2013 میلادی ادامه داشته است.  3 سری کامپکت در این نسل جا گرفته‌اند که در واقع از لحاظ ابعاد و قیمت جز جمع و جورترین نسل سری 1 هستند. این مدل‌ها شامل اتومبیل‌های 3 درب هاچبک (E81)، 5 درب هاچبک (E87)، 2 درب کوپه (E82) و 2 درب کانورتیبل (E88) می‌شوند.

موتورهای به کار رفته در این خودروها نیز در نسل اول هم با یکدیگر متفاوت هستند و آن‌ها هم به نوع خودشان تفاوت‌هایی را در خودروهای بی ام و سری 1 ایجاد کرده‌اند؛ چهار سیلندره‌های گازوئیلی، شش سیلندره بنزینی و بالاخره موتورهای توربو شارژر در قلب فنی این خودروهای نسل اول تپیده‌اند و می‌تپند. بر خلاف بسیاری از هاچ بک‌ها، هاچ بک‌های بی ام و E81، E82، E87 و E88 برای انتقال قدرت نه از دو چرخ بلکه از چهار چرخ استفاده می‌کردند. جالب است بدانیم که تا به امروز نسل 1 سری 1 بی ام و، یک پنجم محصولات به فروش رسیده این شرکت بزرگ را از آن خود کرده است.

ب ام و سری 1 نسل اول

نسل دوم (F20 / F21) از 2011 تا 2019 میلادی

F20 و F21 از نسل دوم بی ام و سری 1 هستند که هر دو در سال 2011 میلادی به بازار خودرو جهان معرفی شده‌اند. طرح بدنه این دو خودرو از 3 درب‌های هاچبک هستند. البته F21 جز معدود 5 درب‌های هاچبک است. نسل دوم از سری 1 همگی کوپه هستند و امکان تغییر فیس لیفت در آن‌ها تعبیه شده است و در سال‌های آتی و نسل سوم دچار تغییراتی شده‌اند.

قابلیت تغییر البته در این نسل به نسل بعد نکشید و BMW2 در همین سال‌ها با الهام از فیس لیف اولیه همین دو خودرو یعنی F20 و F21 الهام گرفته شده‌اند.

هر دو خودرو مجهز به موتورهای 4 سیلندر بنزینی هستند که با کمی تغییر، بعدها، به شش سیلندره تبدیل شدند و در زمانی که خودروهای هیبریدی بازار خودرو جهانی را جولانگاه خود کردند، بی ام و به راحتی توانست موتورهای توربو شارژر را در این دو خودرو جا داد. از شگفتی‌های F20 و F21 این است که از معدود هاچبک‌هایی هستند که انتقال قدرت‌شان از چهار چرخ می‌تواند به دو چرخ تغییر یابند. این دو خودرو با امکاناتی بروز به رقابت با خودروهای دیگر در جهان وارد میدان شدند؛ برای اولین بار شاهد Navigation ماهواره‌ای در یک بی ام و در این دو خودرو هستیم. چراغ‌های جلو آن‌ها LED هستند و رادیو دیجیتالی و صفحه 8و8 اینچی نمایشگر در کنسول وسط از دیگر امکاناتی بود که در هر دو این خودروها دیده می‌شود. ناگفته نماند که اتو پارک هم در مدت زمان کوتاهی به امکانات F20 و F21 اضافه شد.

ب ام و سری یک نسل دوم

فیس لیفت نسل دوم در سال 2015

اگر بخواهیم در امتداد نسل دهی‌های بی ام و سری 1 یک تنفس ایجاد کنیم باید به فیس لیفتی اشاره کنیم که در سال 2015 اتفاق افتاد. F52 یک اتومبیل 4 درب بود که از سال 2015 طرح فیس لیفت ین خودرو در ذهن طراحان بی ام و جوشش پیدا کرده بود. بالاخره در سال 2017 F52 هم به صورت کاملا مستقل وارد بازار شد. این سدان زیبا در سال 2017 در چین تولید شد و تولید کننده این خودرو همان BMW Brilliance بوده است که در واقع می‌توان اف 52 را محصول مشترک بی ام و و برلیانس اتو دانست. پلتفرم این خودرو به UKL معروف است و جز 4 درب‌ها به حساب می‌آید. گفتنی است که به این خودرو مینی هچ هم گفته می‌شود که کارخانه بی ام و مکزیک این نوع را با این اسم در 2018 میلادی شروع به تولید کرد.

فیس لیفت نسل دوم در سال 2015

نسل سوم (F40) از 2019

نسل سوم بی ام و سری 1، نسل تغییر یافته همان نسل‌های پیشین است. این مدل‌ها با فیس لیفت UKL2 وارد بازار شد و باز با تغییرات و بروز شدگی با نام F48 X1 و F60 وارد بازار خودرو جهان شد. اگر نام Countryman را شنیدید مطمئن باشد که همان F60 بی ام و است. این خودرو با 5 موتور متفاوت راهی بازار شد و جعبه دنده این خودرو در دو سال پیاپی با دو نوع مختلف 6 سرعته و 7 سرعته به خریداران و دوست‌داران بی ام و عرضه شد. F40 که شروع نسل سوم سری 1 بود در اتو شو فرانکفورت آمریکا به عنوان آغازگر سدان‌های اروپایی شناخته شد. ابعاد این خودرو با 42 میلی متر فضا در پاگرد توانست کابین خود را استانداردتر از مدل‌های تولید شده قبلی خود کند. ناگفته نماند که صندوق عقب این خودرو نیز با 20 لیتر افزایش گنجایش به 380 لیتر رسید.

بی ام و همچنان پر قدرت ادامه می‌دهد و گمان می‌رود که نسل 1 همچنان رده اول خودروهای بی ام و باقی بماند و دلیل این پر رنگ بودن به خاطر فیس لیفت منحصر به فرد و منعطف این نسل است که هنوز می‌تواند آن را توسعه داد. البته به تازگی اخباری مبنی بر معرفی و تولید بی ام و 128Ti 2021 منتشر شده که هنوز به بازار ارائه نشده است.

ب ام و سری 1 مدل 2019

نام نویسنده: احسان والیان