بررسی مشخصات فنی بی ام و 220i مدل ۲۰۱۸

۲۵ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی بی ام و 220i مدل ۲۰۱۸

سری ۲ بی ام و در سال ۲۰۱۴ و به عنوان نسخه کوپه و کانورتیبل سری ۱ روانه بازار شد. این خودرو اخیرا در نسل دوم به بازار جهانی معرفی شد که از دیدگاه طراحی انتقادهای بسیاری به آن وارد است. اما نسخه‌های وارداتی سری ۲ به ایران تا سال ۲۰۱۸ را دربر می‌گیرد که در ادامه به بررسی مشخصات آن می‌پردازیم.

خودروسازان پریمیوم/لوکس آلمانی از ابتدای دهه ۲۰۱۰ در صدد افزایش تنوع سبد محصولات خود برآمدند. هرچند این افزیش تنوع به منظور کسب سهم بیشتر و حاشیه سود بالاتر از بازار انجام شد اما به نوعی شور آن نیز درآمد.

مشخصات فنی بی ام و 220i

سری ۲ یکی از اقدامات بی ام و برای پر کردن جاهای خالی میان سری‌های عددی قدیمی این شرکت در سبد محصولات بود. از همان آغاز دهه ۲۰۱۰ به صورت موازی از سوی مرسدس بنز و آئودی نیز اقدامات مشابهی انجام شد. در نتیجه این سه خودروساز آلمانی ناگهان تنوع سبد محصولات ارائه شده خود را تا بیش از دو برابر افزایش دادند.

سری ۲ به صورت انحصاری جای نسخه‌های کوپه و کانورتیبل سری ۱ را گرفت، یعنی دقیقا همان اقدام مشابهی که بر سری ۳ پیاده‌سازی و در نهایت منجر به خلق سری ۴ شد. نسل اول سری ۲ با کد شناسایی F22/F23 در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد و توانست از سوی پرشیا خودرو (نماینده واردات بی ام و در ایران) در دو نسخه کوپه و کانورتیبل به بازار راه پیدا کند. فراوانی نسخه کوپه (F22) سری ۲ به مراتب بیشتر از نمونه کانورتیبل (F23) آن است.

مشخصات فنی ‌بی ام و 220i

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L)

۴/۱۶/۲.۰

نوع تنفس

توربوشارژر

قدرت (HP)

۱۸۱

گشتاور (N.M)

۲۷۰

گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

انتقال نیرو

محور عقب (RWD)

وزن (Kg)

۱۴۸۰

شتاب 0-100 (S)

۷.۲

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

۵.۹

حداکثر سرعت (Km/H)

۲۳۰

 

بازار واردات خودرو و بازاریابی آن به راستی موضوع پیچیده‌ای است. زمانی که عرضه سری ۳ از سوی پرشیا خودرو محدود ماند، تصور بر آن بود که واردات سری ۲ می‌تواند جای خالی سری ۳ را اندکی پر کند. اما سری ۲ در حقیقت یک سری یک ارتقا یافته است و هیچ سنخیت منطقی با سری ۳ ندارد. در نتیجه واردات سری ۲ به هیچ عنوان نتوانست جای خالی سری ۳ را پر کند. حتی با واردات نسخه کانورتیبل نیز باز هم حجم فروش سری ۲ کمتر از آن چیزی بود که پرشیا خودرو انتظار داشت.

سری ۲ خودرو جذاب و دوست داشتنی است اما با توجه به ابعاد جمع و جور ظاهری و فنی و البته قیمت نهایی آن، به هیچ عنوان نمی‌توان از این خودرو انتظار کسب سهم فروش قابل توجه در بازار ایران داشت.

طراحی بی ام و 220i

طراحی بی ام و 220i

درست بر خلاف سری ۳ دوران، سری ۲ به دلیل عدم اتصال چراغ‌های جلو به جلوپنجره بسیار زیباتر و شکیل‌تر و احتمالا دارای شباهت ظاهری بیشتر به محصولات قدیمی‌تر بی ام و است. یعنی سری ۲ نسل اول از سبک طراحی بهره می‌گرفت که سال‌های پیش به خوبی جواب پس داده بود.

تناسبات طراحی در میزان کشیدگی چراغ‌ها، فشردگی جلوپنجره، خطوط شکسته اما پیوسته به کار رفته در سپر بسیار جذاب و خشن به چشم می‌آید. این سری ۲ احتمالا اولین و آخرین سری ۲ زیبایی است که از خط تولید شرکت بی ام و خارج شده است. شکایات بسیار زیاد مبنی بر استفاده بی ام و از جلو پنجره‌های اغراق شده امروزی باعث شد این شرکت در ادامه تولید و ارائه نسل دوم سری ۲ در هفته‌های اخیر، از طراحی معقول‌تری بهره بگیرد که با این حال باز هم به زیبایی نسل اول نیست.

حتی نمای بسیار ساده پشت F22 با آن چراغ‌های L مانند سنتی بی ام و به سرعت فریاد می‌زند که بیننده با یک سری ۲ مواجه است و نه هیچ مدل دیگری. این مهم برای بی ام و یک پیروزی به حساب می‌آید چرا که تقریبا هیچ یک از مرسدس بنز‌های این دوران به دلیل شباهت بسیار زیاد ظاهری به یکدیگر، از روی چراغ‌های عقب (یا حتی جلو) به سادگی قابل تشخیص نیستند.

نمای داخل سری ۲ شاید تنها جایی است که آرزو می‌کردیم بی ام و هرچه زودتر دستی به سر و روی آن بکشد. اشتباه نکنید، طراحی نمای داخلی سری ۲ همانند سایر اعضای خانواده سنتی بی ام و زیبا و جذاب است. مخصوصا در نمونه‌های تریم داخلی دو رنگ. اما سبک طراحی افقی داشبرد با طراحی پله‌ای ادوات کنترلی که سال‌ها است در محصولات بی ام و به کار گرفته‌ می‌شود، الهام بخش بسیاری دیگر از خودروسازان اروپایی نیز بوده است اما وقت آن رسیده بود که بی ام و کمی از ذوق و شوق بیش از حد خود در طراحی نمای خارجی کاسته و به طراحی نمای داخلی بی‌افزاید تا توازن بهتری میان این دو قسمت برقرار شود. به همین دلیل نسل دوم سری ۲ که به تازگی معرفی شده است در نمای داخلی از سبک طراحی اندکی متفاوت بهره می‌برد.

مزایا و معایب بی ام و 220i

نمای داخلی بی ام و 220i

در دوران واردات نسخه‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سری ۲ به کشور، بازار واردات حال و احوال چندان خوشی نداشت. با این حال سری ۲ در رقابت با خودروهایی چون هیوندای جنسیس و احتمالا پورشه ۷۱۸، کمی به بازار یک نواخت وارداتی‌های اسپرت آن دوران تنوع بخشید.

آپشن‌های رفاهی این کوچولو دوست داشتنی شامل فرمان سه شاخه اسپرت (احتمالا زیباترین فرمان تولیدی بی ام و در آن زمان) مجهز به کلید‌های کنترلی سیستم صوتی و شیفترهای تعویض دنده، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با دریچه خروجی مجزا در عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا باکیفیت برند هارمن کاردن با نمایشگر ۶.۵ اینچی لمسی مجهز به دوربین دنده عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم نظارت برفشار باد تایرها (TPMS)، سانروف، سنسور باران، روکش چرم صندلی‌ها، فرمان کمک برقی حساس به سرعت و تریم داخلی دو رنگ نمای داخلی خودرو است.

همچنین پیشرانه بسیار جمع و جور این کوپه چهار نفره سبک وزن در اتصال با گیربکس هشت سرعت سرحال و توانمند جلوه می‌کند اما در عین حال به کیفیت بسیار پایی بنزین تولیدی در ایران حساس است. هزینه‌های نگهداری بسیار بالای دارد و قیمت خرید آن در بازار دست دوم نیز به شکل قابل توجهی بالا است. این در حالی است که بازار دست دوم سری ۲ به هیچ عنوان جذاب و داغ نیست.

سری ۲ یک سری ۱ ارتقا یافته و جذاب‌تر است. آنچه مشتری ایرانی در قبال این رقم پرداختی قابل توجه می‌پسندد، در حقیقت یک خودرو با ابعاد معقول و سواری راحت برای چهار سرنشین بالغ است که متاسفانه فضای محدود در بخش عقب سری ۲ این مهم را محیا نمی‌کند.

نتیجه گیرینمایی از بی ام و 220i

سری ۲ با توجه به مبلغ پرداختی و فضای بسیار محدود داخلی در بخش عقب، بیشتر در قابت با پورشه ۷۱۸ است تا هیوندای جنسیس. یک خودروی پریمیوم اما دارای ابعاد بسیار کوچک و مناسب برای دو نفر، با رقم پرداختی و هزینه‌های نگهداری بسیار بالا. عجیب نبود که سری ۲ در بازار ایران چندان محبوب واقع نشد. ایرانی‌ها شاید همانند نیم قرن پیش سراغ خودورهای شش متری نروند اما با این مبلغ پرداختی، بدون شک حاضر نیستند پول نیمی از یک خودرو کامل را بدهند. برای مشتریان ایرانی سدان پسند، کوچکترین بی ام و معقول و ارزشمند سری ۳ است و نه سری ۲.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی