بررسی مشخصات بی ام و 530i

۵ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و 530i

بی ام و 530i، در کنار 540i و 550i یکی از اتومبیل‌های سری ۵ آلمانی است که نسل هفتم آن (اتاق G30) در سال ۲۰۱۶ و با بدنه‌های سدان و استیشن عرضه شد و همچنان روی خط تولید قرار دارد. قبل از اینکه واردات خودرو به ایران ممنوع شود، مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بی ام و 530i سدان به خیابان‌های کشور رسیده بود.

مشخصات فنی بی ام و 530i

بی ام و 530i مدل پایه سری ۵ است و به همین دلیل پیشرانه کوچک‌تر و ضعیف‌تری از مدل 540i دارد.

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل عقب
حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی
نوع موتور B48B20 بنزینی
تنفس موتور توربوشارژ
حداکثر قدرت ۲۴۸ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه
شتاب ۶.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۸ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۹ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو دو جناغی
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه سدان متوسط لوکس
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی خنک‌شونده

ابعاد و اندازه ها

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۴۹۴۳ میلیمتر
عرض ۱۸۶۷ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۷۸ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۹۷۴ میلیمتر
وزن خالص ۱۶۱۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۶۸ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب R18 245/45
حجم صندوق عقب ۵۳۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

طراحی ظاهری بی ام و 530i

طراحی ظاهری بی ام و 530i

بی ام و سری ۷ را در نظر بگیرید، ابعاد و اندازه‌اش را کوچک‌تر کنید، بعضی از المان‌های ظاهری را کنار بگذارید. حالا می‌توانید تصویری از بی ام و 530i داشته باشید.

نسل هفتم سری ۵ بلندتر و کشیده‌تر از نسل قبلی است و همچنان همان نشانه‌های آشنای بی ام و را حفظ کرده است. ورودی‌های بزرگ هوا در قسمت پایینی سپر قرار گرفته که مقاومت هوا را کاهش می‌دهد. در طراحی ظاهری بی ام و 530i خطوط جدیدی روی بدنه کار شده تا این سدان لوکس ظاهر اسپرت‌تر و جذاب‌تری پیدا کند و همچنین بتوان به راحتی سری ۵ را از سری ۷ تشخیص داد.

جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های کشیده جلو و ورودی هوای بزرگ در پایین سپر چهره‌ای مهربانانه به این سدان لوکس بخشیده است.

بخش زیادی از بدنه بی ام و سری ۵، شامل سقف، کاپوت، صندوق و درها از آلومینیوم ساخته شده است.

طراحی داخلی بی ام و 530i

طراحی داخلی بی ام و 530i

طراحی داخلی سری ۵ همان چیزی است که از یک خودرو سدان لوکس و ساخت بی ام و انتظار می‌رود.

طراحان بی ام و تبحر خاصی در طراحی داخلی کابین‌های بزرگ و کاربردی دارند و این کار را بهتر از هر خودروساز دیگری انجام می‌دهند. سری ۵ فضای کاملا راحتی را در اختیار ۵ سرنشین قرار می‌دهد. راننده هم می‌تواند با توجه به قد و قواره خود، فرمان و صندلی‌ها را تنظیم کند تا در مسیرهای طولانی خسته نشود.

وقتی سرنشینان سوار خودرو می‌شوند، کابینی را می‌بینند که از قطعات باکیفیت و نرم ساخته شده است. طراحان بی ام و به جای اینکه طرحی نو دراندازند و کابین جدیدی را از صفر طراحی کنند، اشکالات و ایرادهای نسل قبلی را برطرف و اصلاح کرده‌اند و بدین شکل، کابین بی ام و 530i مدل ۲۰۱۸ برای طرفداران پروپاقرص این سدان لوکس آشنا است.

صندوق عقب بزرگ سری ۵ قابل مقایسه با رقبا است اما فضایی که برای وسیله‌ها کوچک در داخل کابین در نظر گرفته شده، چندان کافی نیست.

آپشن‌های بی ام و 530i مدل ۲۰۱۸

بی ام و 530i خودرو لوکس است و به کار تاجرها و بازرگانان می‌آید و آپشن‌های متنوع و مختلفی به صورت استاندارد دارد.

بی ام و ورژن ۶ iDrive را در نسل جدید سری ۵ استفاده کرده که از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی قابل دسترسی است. طراحی جدید برنامه، اپل کارپلی، شارژر بی‌سیم و اتصال wifi از امکاناتی است که به سیستم جدید اضافه شده است.

دوربین‌های ۳۶۰ درجه، جانبی و عقب نمای کاملی از محیط اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد تا ایمن‌تر رانندگی کند. همچنین راننده می‌تواند از طریق تلفن همراه هوشمند هم به نمای سه بعدی اطراف خودرو دسترسی داشته باشد.

صندلی‌های جلو بی ام و 530i ماساژور، گرمکن و سردکن دارد و یکی از راحت‌ترین صندلی‌های در بین همه خودروها است.

سری ۵ تقریبا همه آپشن‌ها و امکاناتی که بتوان به آنها فکر کرد، دارد. صندلی برقی با قابلیت تنظیم ۱۶ حالته، صندلی‌های تاشو عقب، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو، چراغ‌های چرخشی LED جلو، اتولایت، نوربالا اتومات، کروز کنترل هوشمند، تهویه اتومات چهارگانه و ۲ پورت USB از جمله این آپشن‌ها است.

رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو و عقب، رادار تابلوخوان، ترمز کمکی و ترمز اضطراری از تجهیزات ایمنی سدان لوکس بی ام و است و این مشخصات ۵ ستاره ایمنی را از NHTSA برای این خودرو گرفته است.

بی ام و 530i در بازار ایران

نمای پشتی بی ام و 530i

نسل هفتم بی ام و سری ۵ در سال ۱۳۹۶ به بازار ایران رسید اما نتوانست موفقیت نسل ششم را تکرار کند. یکی از دلایل فروش کم این خودرو، عرضه محدود آن بود و قیمتش هم افزایش زیادی پیدا کرده بود. بی ام و 530i یکی از فول آپشن‌ترین خودروهای بازار ایران است و از این نظر قیمتی هم‌اندازه مدل‌های لو آپشن سری ۷ دارد.

بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۸ آنقدر لوکس، شیک، قدرتمند، راحت و جذاب است که دلتان بخواهد مسیر طولانی شود تا مدت بیشتری از این خودرو استفاده کنید.

نویسنده: میلاد قزللو