بررسی مشخصات فنی بی ام و i4 مدل ۲۰۲۲

۲۹ دی ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی بی ام و i4 مدل ۲۰۲۲

اولین تجربه خودروساز آلمانی در زمینه‌ ماشین برقی، بی ام و i3 به دلیل طراحی ظاهری چندان مورد توجه خریداران قرار نگرفت. اما تسلا مدل ۳ که در قالب خودرو سدان تولید می‌شد، به سرعت توانست نظرات را سمت خود جلب کند. بی ام و فاز بعدی خودروهای برقی را با مدل جدید بی ام و i4 شروع کرده است. این خودرو با استفاده از پلتفرم و بدنه بی ام و سری ۴ گرن کوپه بنزینی تولید شده و انتظارات طرفداران برند آلمانی را برآورده می‌کند.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری مشابه خودرو بنزینی

+ آلایندگی کم

+ صندوق جادار

+ ارزان‌تر از مدل بنزینی

صندلی عقب کوچک

مشخصات فنی

بی ام و i4 در دو مدل به بازار خودرو جهان عرضه خواهد شد. مدل eDrive40 دارای یک موتور برقی در محور عقب است و ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارد و در عرض ۵.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد.

مدل قوتی‌تر با نام بی ام و i4 M50 شناخته می‌شود و علاوه بر موتور برقی چرخ‌های عقب، یک پیشرانه برقی هم روی دیفرانسیل جلو دارد و در مجموع ۵۳۶ اسب بخار به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. قدرت این خودرو برقی از M4 بنزینی بیشتر است و ۰ تا ۱۰۰ را در ۳.۹ ثانیه پر می‌کند و بدین ترتیب ۰.۱ ثانیه از همتای بنزینی دیفرانسیل عقب خود سریع‌تر و فقط ۰.۳ ثانیه از M4 xDrive کندتر است.

طبق ادعای بی ام و، باتری ۸۳.۹ کیلووات ساعتی خودرو برقی با استفاده از شارژر سریع در ۳۱ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسد و در صورتی که از شارژر خانگی ۱۱ کیلوواتی استفاده شود، مدت زمان شارژ به ۸ ساعت می‌رسد.

پیشرانه خودروهای برقی هیچ صدایی تولید نمی‌کند و به همین خاطر بی ام و با همکاری آهنگساز برنده اسکار، هانس زیمر سیستم IconicSounds Electric را برای خودروهایش طراحی کرده تا از طریق صدای مصنوعی موتور در حالت اسپرت، هیجان را به راننده منتقل کند. این صدا از طریق بلندگوها پخش می‌شود و در صورتی که راننده و سرنشینان احتیاج به سکوت داشته باشند، می‌توان آن را غیرفعال کرد.

مشخصات کلی

نوع موتور

یک موتور برقی

دو موتور برقی

ظرفیت باتری

۸۳.۹ کیلووات ساعت

قدرت

۳۳۵ اسب بخار

۵۳۶ اسب بخار

گشتاور

۴۳۰ نیوتن.متر

۷۹۵ نیوتن.متر

گیربکس

اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل عقب

دو دیفرانسیل

شتاب

۵.۷ ثانیه

۳.۹ ثانیه

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

بُرد

۴۷۵ کیلومتر

۴۵۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان لیفت‌بک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۸۳ میلیمتر

عرض

۱۸۵۲ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۴۸ میلیمتر

فاصله محورها

۲۸۵۶ میلیمتر

وزن خالص

۲۱۲۵ کیلوگرم

۲۲۹۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۷۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و i4 eDrive40

طراحی بی ام و i4 M50

طراحی ظاهری بی ام و i4، برعکس i3 متفاوت نیست، به دلیل اینکه با همان پلتفرم و ساختار سری ۴ گرن کوپه بنزینی ساخته شده است. گرن کوپه به خودرو چهار درب کوپه‌ای گفته می‌شود که صندوق عقب آن به صورت لیفت‌بک طراحی شده است.

تفاوت دو مدل برقی بی ام و i4 eDrive40 و سری ۴ بنزینی در قاب آبی رنگی است که دور جلوپنجره، لوگو و ورودی‌های هوا قرار دارد و همچنین روی سپر عقب دیده می‌شود. با وجود اینکه خودروهای برقی نیازی به جلوپنجره مشبک برای خنک کردن موتور ندارند، اما جلوپنجره خاص بی ام و در این خودرو برقی نیز دیده می‌شود، با این تفاوت که به جای صفحه مشبک، یک پنل یکدست دیده می‌شود.

البته مدل M50 برقی با ورودی‌های تزیینی بزرگ‌تر در کنار اطراف سپر جلو و همچنین پشت لاستیک‌های جلو، کالیبر ترمز آبی و اسپویلر روی صندوق و نشان M شکل و شمایل اسپرت‌تری نسبت به مدل ضعیف‌تر eDrive40 دارد.

طراحی داخلی

کابین بی ام و i4

سدان برقی بی ام و، برعکس شاسی‌بلند بی ام و iX کابین متفاوتی ندارد و طراحان ترجیح داده‌اند تا به همان طراحی داخلی سری ۴ بنزینی وفادار بمانند. تنها تغییری که در بی ام و i4 نسبت به مدل بنزینی می‌بینیم، حذف کلیدهای فیزیکی سیستم تهویه و رادیو و ناوبری از روی داشبرد و قرار دادن آنها روی نمایشگر لمسی است. اما علت این کار مشخص نیست و هیچ فضایی بیشتر از قبل در اختیار راننده و سرنشینان قرار نمی‌گیرد.

سوای این مورد، باقی کابین سدان برقی بی ام و با مواد باکیفیت ساخته شده‌اند و از این نظر بر تسلا برتری دارد، به خصوص مدل M50 برقی دارای صندلی‌های اسپرت با کمربندهای آبی رنگ است.

یکی از جذابیت‌های کابین بی ام و i4 سیستم به‌روزشده اطلاعات و سرگرمی iDrive 8 با نمایشگر خمیده است. نمایشگر لمسی ۱۴.۹ اینچی در کنار صفحه نمایش کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی قرار دارد و بدین شکل می‌توان نقشه ناوبری را به صورت کامل دید.

فضای سر یکی از معایب خودروهای گرن کوپه است و بی ام و i4 هم از این قاعده مستثنا نیست و صندلی‌های عقب برای سرنشینان قدبلند چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. در حالی که صندلی ردیف عقب خیلی بزرگ و جادار نیست، اما صندوق جادار است و می‌توان ۴۷۰ لیتر بار و وسیله را در آن جای داد. دهانه بزرگ صندوق این امکان را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد تا راحت‌تر از آن استفاده کنند. با این حال، بی ام و i4 برعکس دیگر خودروهای برقی، صندوق جلو ندارد.

بی ام و i4؛ سدان M برقی

نمای عقب بی ام و i4 eDrive40

نمای عقب بی ام و i4 M50

اولین خودرو برقی بی ام و، i3 به خاطر طراحی ظاهری خاص خود نتوانست موفقیت چندانی کسب کند، اما انتظار می‌رود سدان i4 بتواند در رقابت با خودروهای برقی تسلا، بخشی از بازار جهانی را به دست بیاورد. همچنین طرفداران خودروهای M بی ام و می‌تواند مدل i4 M50 را به عنوان جانشین بی ام و M4 بنزینی در نظر داشته باشند، چون خودرو برقی هم سریع‌تر از ماشین بنزینی است و هم قیمت کمتری دارد.

قیمت بی ام و i4 eDrive40 در بازارهای جهانی ۵۵ هزار دلار است و برای خرید خودرو M50 حداکثر ۶۶ هزار دلار باید پرداخت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو