بررسی مشخصات بی ام و M550i

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و M550i

جدیدترین نسخه سری ۵ بی ام و با کد شناسایی G30 در سال ۲۰۱۶ روانه بازار جهانی شد. این سدان سایز بزرگ لوکس آلمانی تا کنون در دو نسخه عملکرد محور M5 کامپتیشن و M5 CS به تولد رسیده است که با وجود داشتن قابلیت‌های خیره کننده، قیمت‌ نهایی فضایی و غیر قابل باوری را نیز به همراه دارند.

در نتیجه نسخه M550i به عنوان رده آپشنی پایین‌تر با داشتن قیمت نهایی به مراتب قابل قبول‌تر و البته ویژگی‌های فنی نزدیک به نسخه M5، یکی از بهترین نمونه‌های تولیدی سری پنج نسل هفتم به حساب می‌آید که هم اکنون در بازار جهانی قابل دسترس است.

مشخصات فنی بی ام و M550i

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۴.۴ لیتر

نوع موتور

هشت سیلندر خورجینی/V8

تنفس موتور

دو توربوشارژر

حداکثر قدرت

۵۲۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۷۵۰ نیوتون.متر در ۱۸۰۰ تا ۴۶۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۳.۸ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۸

تعداد سوپاپ

۳۲

انتقال قدرت

۸ سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۱۱.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

جناغی دوبل

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

سدان فول سایز لوکس

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی دو جداره هواخنک

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۹۳۶ میلی‌متر

عرض

۱۸۵۸ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۷۹ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۹۷۵ میلی‌متر

وزن خالص

۲۰۵۸ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۶۶ لیتر

قطر رینگ

۱۸

چرخ جلو و عقب

۵۰/۲۴۵

حجم صندوق عقب

۵۳۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

 

طراحی بی ام و M550i

طراحی بی ام و M550i

طراحی نمای خارجی نسل هفتم بی ام و سری ۵ بر عهده طراح کانادایی/لبنانی، حکیم حبیب گذاشته شد. در حالی که سری ۴ طراحی بسیار رادیکال و فضایی نوین بی ام و را پیش گرفت، خوشبختانه سری ۵ جدید رویه میانه‌روتری را ملاک قرار داد تا از دیدگاه طراحی خارجی دلبری متناسب با ذات همیشگی بی ام و را به همراه داشته باشد.

نمای جلو این خودرو جلوپنجره ساده و رایج بی ام وهای دوران را به همراه دارد که با طراحی نوین چراغ‌های تمام LED و سپرهای جدید اسپرت با ورودی‌های هوای بزرگ سه تکه همراه است. نمای عقب با گرافیک سنتی اما به روز شده چراغ‌های عقب، ظاهری نزدیک‌تر به سری 7 دارد که با ویژگی‌های لوکس این سری بسیار هماهنگ‌تر است. از این رو ارائه جلوه ظاهری اسپرت در حقیقت بر عهده سری ۴ و سری ۶ گذاشته شده است.

نمای داخلی سری ۵ طراحی سنتی دهه اخیر بی ام و را یک سر و گردن ارتقا داده و با وجود حفظ المان‌های زیبای سنتی، به دقت به روزرسانی شده است. داشبرد خودرو ضمن حفظ جایگاه ادوات کنترلی در میانه داشبرد، با کمی زاویه به سمت راننده، طراحی راننده محور و اسپرت‌تری به همراه دارد. غربیلک فرمان خودرو در این نسخه در بخش مرکزی نه دایره است و نه مثلث و نه حتی مربع. گویی بی ام و با ارائه این سبک ترکیبی تنها در پی ارائه طراحی متمایز با سایر نسخه‌ها بوده است. نشانگرهای تمام دیجیتال LCD سایز ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان نیز با سایر نمونه‌های نوین امروزی این برند کاملا مشترک است. اما در صورت خریداری نمونه فول آپشن، یک نمایشگر مجزا ۱۲.۳ اینچی دیگر در میانه داشبرد ویژه سیستم مولتی مدیا قرار خواهد گرفت که دسترسی سرنشین جلو به این سیستم را نیز فراهم می‌کند.

این خودرو هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی با طیف قابل توجهی از آپشن‌های رفاهی و زیبایی همراه است. ریم‌های اسپرت ۲۰ اینچی، پوشش داخلی چرم ناپا به عنوان جایگزین برتر چرم داکوتا، قابلیت انتخاب حالت سواری اقتصادی (ECO) یا راحت (Comfort)، تریم داخلی آلومینیومی یا چوبی، تریم خارجی کرومی مات، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سیستم نمایشگر هدآپ (HUD)، پرده برقی شیشه عقب، سیستم کنترلی شناسایی حرکات بدن، سیستم صوتی بسیار باکیفیت برند باورز اند ویلکینز (Bowers And Wilkins)، سیستم فرمان‌پذیری دینامیک، سیستم فرمان‌پذیری محور عقب، سیستم کمک راننده و سیستم کمک پارک تنها گوشه‌ای آپشن‌های قابل سفارش بر M550i هستند که البته در عین حال قیمت این خودرو لوکس را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

مزایا و معایب بی ام و M550i

طراحی داخلی بی ام و M550i

M550i با آغاز بازه قیمت از حدو ۷۸ هزار دلار اندکی فراتر از دو رقیب اصلی خود یعنی آئودی S6 و مرسدس بنز E53 AMG قرار می‌گیرد اما در صورت تجهیز به تمامی آپشن‌های رفاهی این رقم کمتر از ۱۰۰ هزار دلار و برابر با حدود ۹۴ هزار دلار خواهد بود که در مقایسه با رقبای لوکس آمریکایی، بسیار گران قیمت به حساب می‌آید. اما خوشبختانه به اندازه قابل توجهی از دو رقیب فراتر از ۱۰۰ هزار دلار خود ارزان‌تر خواهد بود. البته اگر قرار باشد به سراغ نسخه‌های خاص‌تر M5 کامپتیشن یا M5 CS بروید، آن هنگام باید از کافی بودن عمق جیب خود اطمینان حاصل کنید چرا که خودروهای لوکس آلمانی این کلاس در جهان بسیار گران قیمت به حساب می‌آیند.

ارائه M550i تنها با پیشرانه V8، گیربکس اتوماتیک هشت سرعت و سیستم دو دیفرانسیل XDrive، کمی از حق انتخاب خریدار می‌کاهد اما از این نظر از هر دو رقیب ژرمن خود که به پیشرانه‌های شش سیلندر همراه با سیستم هیبرید مجهز هستند، به مراتب قدرتمندتر است. البته این مهم در عین حال در مصرف سوخت بالاتر نیز نمود پیدا می‌کند چرا که از این نظر مرسدس بنز و آئودی به ترتیب مصرف سوخت اقتصادی‌تری به همراه دارند. همچنان نباید فراموش کرد که M550i تقریبا در رده تریم‌های عملکرد محور سری 5 جدید به حساب می‌آید. در نتیجه کسی که به سراغ این کلاس از سدا‌های سایز بزرگ لوکس و سنگین وزن می‌آید نباید گلایه‌ای از اندک مصرف سوخت بیشتر آن داشته باشد.

M550i همچنین با داشتن صندوق بار بزرگ‌تر، در برابر رقبای هم‌کلاس آلمانی خود در جایگاه یک سدان اسپرت خانوادگی پنج نفره بهتر ایفای نقش می‌کند.

نتیجه گیری

M550i در بازار جهانی با رقبای قدرتمندی چون آئودی S6، مرسدس بنز E53 AMG، کادیلاک CT5-V و جنسیس G80 نوظهور رقابت می‌کند. از این رو در رقابت قیمتی، دو گزینه برتر جنسیس کره‌ای و کادیلاک آمریکایی را در پیش رو دارد اما در رقابت با رقبای هم‌وطن گران قیمت خود، از دیدگاه بازه قیمت نهایی، حداقل در نسخه فول آپشن در جایگاه بهتری می‌ایستد.

برتری دیگر سری ۵ جدید عدم به کارگیری زبان طراحی اغراق آمیز و نه چندان مورد پسند بازار جهانی بی ام و است که باعث می‌شود نسل هفت این سدان اسپرت، مطلوبیت بیشتری در میان اقشار مختلف بخصوص قشر میانسال داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی